Schurft blijft terugkomen

Beste Post Scabiës,
    31 mei had ik gepost dat ik hoopte najeuk te hebben. Dat bleek niet het geval en heb toen een behandeling met alleen Ivermectine gekregen. Na de 2x pillenreeks zijn we op vakantie gegaan. In de vakantie heb ik helse jeuk gehad maar na een week werd dat minder. Nu dus 4 maanden verder en heb ik nog steeds van tijd tot tijd jeuk. Ik heb me gehouden aan het gevoel dat dit najeuk was. Het was soms verleidelijk om toch weer te behandelen maar heb me vastgehouden aan degene op dit forum die zei dat het maanden kan duren en je niet te snel opnieuw moet behandelen. De naam weet ik niet meer maar ik ben deze persoon dankbaar voor de waardevolle reactie. De jeuk neemt echt af in de loop der tijd en soms is het er weer even helaas. Hou vol en sterkte.

Reageren

Bedankt voor je berichtje, je kunt dus idd nog maanden bultjes/uitslag krijgen? Want heb ook het gevoel dat telkens na het benen scheren mn haarwortelzakjes geïrriteerd zijn en weer uitslag krijg. Hoe ziet jouw huid er nu uit? En hoe zien die vlagen jeuk eruit? 🙂

Reageren

Hoi allemaal,

Ik zit inmiddels op dag 37 na mijn laatste (derde) behandeling van 10 dagen lang elke dag benzyl benzoaat smeren + twee keer ivecterminepillen slikken met 7 dagen ertussen.

De eerste week nam de jeuk af, daarna ook hier helse jeuk de tweede en derde week. Alle bultjes stonden in vuur en vlam, ondoenlijk. Ik ben er doorheen gekomen door vast te houden aan het feit dat ik heel secuur heb behandeld. Ik heb geslapen op een luchtbed, alle meubels afgedekt met een zijl, elke dag huis schoongemaakt, beddengoed en kleding 60 graden gewassen, auto uitzuigen en kleren + alles van stof een tot twee weken in dichte vuilniszakken. Ook elke twee dagen andere schoenen aangetrokken. Ik wilde per se niet te snel herbehandelen dit keer.

Vanaf week vier nam de jeuk af. Toch heb ik de afgelopen weken een hele onrustige huid. Oude bultjes vlammen een voor een weer op en ik houd last van jeuk op de benen en in de schaamstreek. Dit is wel dragelijker dan voorheen en nieuwe typische schurftbultjes blijven uit. Wel heb ik last van pukkeltjes / blaasjes die verschijnen en na enkele dagen weer wegtrekken.

Het beeld past volgens mij goed bij hardnekkige post-scabies. Dat zal ook nog wel een tijd duren schat ik zo in. Ik smeer mijn hele lichaam dagelijks in met cetomacrogol créme. Hopelijk neemt de jeuk de komende weken daarmee verder af.

Uiteindelijk ben ik nu 7 maanden onderweg en het heeft een enorme tol geëist op mijn mentale welzijn. Nog altijd lig ik in de nacht wakker, al heb ik vrijwel geen nachtelijke jeuk. Ik durf wel te stellen dat ik aan een flinke burnout zit.

Enfin. Volhouden, er zal toch eens een eind aan moeten komen. 🤞🏼🤞🏼

Reageren

Ik heb 1 kuur permetrine gehad en een korte kuur daarna met ivermectine. De ivermectine kuur werkte goed maar schurft kwam snel weer terug. Daarna een lange kuur, 7 doses, ivermectine genomen over een periode van 24 dagen. Dit werkte uitstekend en al snel is mijn huid volledig herstelt. Helaas, nu een week later beginnen de bultjes en jeuk langzaam terug te komen. Ik ben bezorgt dat dit een gebed zonder einde wordt. Onze huisarts en dermatoloog zien geen gaatjes/gangetjes en nemen me niet serieus.

Kent iemand een huisarts of dermatoloog die wilt meedenken, die niet bang is om te experimenteren met een langere ivermectine kuur.

Heeft iemand gehoord van moxidectine? Dit schijnt een verbeterde versie te zijn van ivermectine. Wordt dit door dermatologen voorgeschreven.

Reageren

Heeft iemand ervaring met de grote, paarse bulten die ontstaan met een schurftbesmetting? En mrt welke zalf je ze het beste kan wegkrijgen?

Reageren

Hi allemaal,

Wij, gezin van 4 met twee kleine kinderen (3jr en 8 mnd), zijn in 1 keer van schurft afgekomen. Ik heb huilend vele verhalen op dit forum gelezen, dat kan ik iedereen direct afraden. Je maakt jezelf gek. Graag deel ik onze aanpak, wie weet heeft er iemand wat aan.

Laten we vooropstellen dat enkel onze dochter van 8 maanden klachten had. Zij had het opgelopen van mijn schoonvader, welke het tijdens een opname in het ziekenhuis heeft opgelopen.

Omdat zij enkel de permetrine zalf mocht en dus geen ivermectine pillen, raakte ik volledig in paniek. Op dit forum las ik van alles over resistentie tegen de zalf. Ik besloot dan ook de voorgeschreven kuur van de dermatoloog te doen, in combinatie met zwavelzalf. Dit heb ik zelf gemaakt van pure zwavelpoeder gemixt met vaseline. Onze aanpak zag er globaal zo uit:
    Dag 1 Permetrine zalf voor het hele gezin, onze oudste en wij ook ivermectine pillen.
    Dag 4-5-6 iedere avond insmeren met zwavelzalf, deze dagen niet douchen
    Dag 10 Permetrine zalf voor het hele gezin, onze oudste en wij ook ivermectine pillen.

Daarnaast hebben we het volgende gedaan:
    - elke dag bedden verschonen
    - elke dag álle kleding, knuffels, handdoeken etc. in zakken of direct op 60 graden wassen. Ik heb niks uitgezonderd, gewoon alles op 60 graden. Of onze kleding of knuffels er kapot door zouden gaan, maakte mij niks uit.
    - alle was in de droger
    - elke dag stofzuigen; vloeren, meubels, de trap
    - de auto en kinderwagen 1 week niet gebruikt
    - altijd sokken dragen en kleding die alle huid bedekt
    - bank tot na de zwavelkuur ingepakt in plastic
    - stoelen naar buiten, tuinstoelen naar binnen
    - matrassen om de 3 dagen omdraaien (eerst stofzuigen)
    - op dag 7 en 11 alles ingesprayd met pistal omgevingsspray citroen
    - wij zijn van dag 11 t/m 15 het huis uit geweest, meer voor onze eigen gemoedsrust. Zodat alles wat we zouden hebben gemist toch dood ging.
    Vast nog meer, maar kom er even niet meer op.

Het was een ware hel, vooral voor onze dochter van 8 maanden… Maar na de zwavelkuur had zij al zichtbaar minder jeuk en werd de huid direct rustiger. Dit vlamde overigens weer wel op na het smeren van de permetrine zalf op dag 10. De jeuk niet. Hierdoor denk ik dat een deel van de najeuk ook psychisch-somatisch is. Onze dochter was nog niet oud genoeg om na te denken over de jeuk. En baby’s krabben of huilen echt wel als ze ongemakken ervaren.

Wij zijn nu ruim 7 weken verder en dus volledig klachtenvrij. Onze dochter is ook schoon verklaard door de dermatoloog en wij en onze oudste hebben geen klachten gehad.

Succes allen, het is echt de hel op aarde. Op een dag kom je er van af!

Reageren

Naast de behandeling van de voorgeschreven crème en pillen van de huisarts,
    hebben wij veel gehad aan het smeren met rauwe knoflook. Ook hebben we elke ochtend en avond 1 teentje rauw gegeten.

Reageren

En ben je er vanaf nu een paar jaar later en hoe is het gelukt?

Reageren

Lukt dat echt met knoflook? Ik kan het me haast niet voorstellen.
    Mijn man en ik tobben al bijna een jaar en zijn al diverse keren bij de dermatoloog geweest.
    Zalf gesmeerd en pillen geslikt. En heel veel huidschade.
    Ik lees hier ook over zwavelpoeder. Waar koop je dat? En knoflook lijkt me vrij simpel. Maar als het helpt?

Reageren

@Sjaan bah… wat moeten jullie je ellendig voelen 💔😥
    Ik zou zwavelzalf echt een kans geven. Ik heb het online gekocht, bij soenah dokter geloof ik. Je kan het gemakkelijk online vinden. Ik heb ook nog heel veel over, wat je over mag nemen. Maar ik weet niet of je in de buurt woont natuurlijk.

Voor volwassenen mag je 10% zwavel gebruiken. Ik heb dus ongeveer 10 gram zwavelpoeder gemengd met 90-100 gram pure vaseline. Dat hebben we 3 avonden achter elkaar gesmeerd en deze dagen niet gedoucht.

Houd er wel rekening mee dat zwavel een vreemde geur heeft. Je kleding en beddengoed gaan er naar ruiken. Dit gaat ook niet weg met gewoon wassen, wel als je er bijvoorbeeld azijn bij doet. Maar wij hebben ook deze dagen dat we zwavelzalf smeerden geen dingen ondernomen, alleen maar thuis gezeten.

Door de zwavel gaan de eitjes en mijten zelf dood. Ook ben je niet ‘aantrekkelijk’ voor mijten van je omgeving, doordat je minimaal 72 uur lang een laag van zwavel over je heen hebt.

Reageren

Ja, het is heel naar. Ik heb nu hormoonzalf gekregen van de dermatoloog voor de plekken. De huid is erg beschadigd.
    Zwavel durf ik er nu nog niet op te doen.
    Ik ben wel benieuwd of er ook meer mensen zijn met grote plekken/bulten door de schurft en hoe ze er vanaf gekomen zijn. Vooral rond de navel en de warme plekken.
    De huid van mijn man is helemaal kapot gegaan door de pemetrine. Vooral zijn arm. Dat is nu wel genezen gelukkig.

Reageren

Hi
    Ik heb begin oktober de diagnose schurft gekregen.
    Eerst zalfkuur gedaan en erna nog de pilletjrskuur.
    Nu heb ik terug jeuk en lijkt het alsof mijn vriend het heeft.

Mijn vriend is destijds mee behandeld geweest. Enkel zijn ouders niet. Alles wat hij deelde (zetel en dekens) zijn wel gewassen zoals het hoort.
    Zijn ouders hebben nog steeds niets. Is dit gewoon najeuk of zijn we terug besmet
    We worden er een beetje paranoia van en weten niet goed of we nieuwe zien of niet...

Reageren

Herkenbaar, die ontstoken haarzakjes. Hier kampen we er al jaren mee want de ex partner die inmiddels het huis uit is ontkende alles en wou niet behandelen. Verschrikkelijk.

Reageren

Herkenbaar, die ontstoken haarzakjes. Hier kampen we er al jaren mee want de ex partner die inmiddels het huis uit is ontkende alles en wou niet behandelen. Verschrikkelijk.

Reageren

Fijn dat het voor jou goedgekomen is. Ben ook bij meerdere artsen en dermatologen geweest die zeggen dat er niks is maar mijn kat krabt kale plekken en mijn kind heeft ook rode bultjes op zijn gelaat, armen, benen. Ikzelf ervaar ook felle jeuk ‘s avonds. Het tart ook mijn metaal welzijn. We hebben er al enkele jaren last van maar de expartner die inmiddels verhuisd is, ontkende alles waardoor die niet wil behandelen. Mezelf en mijn kind behandelen heeft geen nut als hij niet meedoet. Ondertussen ben ik angstig om anderen te besmetten en je bent bang om het tegen iemand te zeggen.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Schurft blijft terugkomen

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe