Hoi iedereen,
Een jaar na mijn laatste behandeling durf ik nu eindelijk op dit forum mijn ervaring te schrijven (nog steeds vind ik het eng uberhaupt te beweren dat ik ervanaf ben aangezien als de jeuk toeslaat door douchen o.i.d. ik weer bang kan worden, dus schrijf het met een disclaimer) Mijn verhaal begon met dat ik 2 maanden op mijn diagnose moest wachten aangezien mijn hele benen onder de blauwe plekken zaten en dat toch echt niet het ziektebeeld van schurft was. Pas toen het maximaal verspreid was en ik geen nacht meer kon slapen door de jeuk hebben ze een gangetje kunnen vinden (ik heb nooit op mijn polsen en armen de standaard uitslag gekregen, slechts een paar rode bultjes op het ergste moment). Enfin, ik wilde er natuurlijk meteen vanaf en begon optimistisch met de behandeling, helaas heb ik ook 4 keer in totaal moeten behandelen. Na de eerste behandeling kon ik gelukkig wel al weer nachten doorslapen, maar ik bleef maar lichte jeuk houden en mensen besmetten waardoor ik moest blijven behandelen. Bij de laatste behandeling heb ik daarom ook o.a. tips van dit forum gebruikt aangezien de uitzichtloosheid dan toeslaat. Zo heb ik 2x ivermectine gebruikt maar ook elke dag ingesmeerd met tea tree oil (gemengd met body olie) en de tweede keer pas na 8 dagen behandeld (vanuit de studies zag ik verschillende beweringen dat de eitjes soms echt pas na 7 dagen uit kunnen komen). Verder wil ik jullie echt meegeven om de najeuk niet te onderschatten!!! Ik heb heel veel keren in paniek gezeten dat het terug was, maar je huid is zo beschadigd dat het echt normaal was, ik probeerde echt te focussen op het feit dat zolang de jeuk niet toenemend op een plek bleef aanhouden en erger werd, ik weer een dag had overleefd. Nou afsluitend, ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben gehad eventueel en zie het niet als een gouden advies, maar wil het toch even delen aangezien ik toendertijd ook veel aan dit forum heb gehad.
Beste allemaal,
Bedankt voor dit forum! Ik vind het een verschrikking en heb nu al zes maanden jeuk en iedere nacht wakker. Iedere arts blijft je maar wegsturen en ga maar smeren. Er wordt gedaan of het geen probleem is(na 12 uur vrij), maar het is en drama. Ook het taboe erop, dat je zelf ook in stand houdt, maakt het dubbel lastig. Ik durf het echt niet te zeggen. Miss smetvrees, ik ging al met lakenzak op reis, heeft schurft. En niet even maar al lang. En maar inzoomen met die telefoon op alle plekjes 100 x per dag.
Schoon verklaard in april en eergisteren toch weer schurft. Kan gebeuren wordt er dan gezegd. Als ik aangeef dat ik er alleen ben, omdat zowel ik als de huisarts heb gezegd dat ze mij moeten zien, wordt er gezegd goed gedaan. Ik ben verbaasd hoe ermee omgegaan wordt. Ik vind het mentaal superzwaar en ga er bijna aan onderdoor. Het is zo'n uitzichtloos proces. Ik heb al op plastic geslapen, meerdere malen gesmeerd en pillen. Nu vanavond start BB en pillen. Ik heb nog permitrine achter de hand als ik plekjes niet vertrouw. En ik ga jullie tips gebruiken; tea tree, zwavelzeep etc. We gaan op de campingbedden slapen, alles is gewassen met 60 graden etc. Het is zo moeilijk en dan ook zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Tegelijkertijd raak ik ook in paniek als ik 2 jaar zie staan.
Voor eind december toen mijn zoon het had, wist ik niet eens dat het nog bestond. Hij had het heel erg en is er vanaf na 1 keer. Ik mild maar dat wil niet weg.
Ik blijf jullie volgen en probeer zelf ook een update te plaatsen.
Goedemorgen allemaal,
Nu is het inmiddels 2 jaar geleden dat wij van de schurft af zijn. Het is de hel op aarde geweest en je houdt er gewoon een trauma aan over.
Wij zijn een gezin met 2 kleine kinderen, waardoor het lastig was om te behandelen. Kinderen mochten geen medicatie hebben. Via een Duitse apotheek onderstaande crème/zalf besteld en dit zorgde ervoor dat wij er vanaf zijn gekomen.
Ik zou zeggen bestel het en hopelijk zullen jullie de rust vinden!
We dachten er deze keer écht vanaf te zijn. Bij controle dermatoloog bleek het toch nog steeds / weer mis te zijn. Bijna 2 jaar met deze ellende bezig! 6 weken geleden (6 weken na laatste behandeling) schoon verklaard. Nu 6 weken later dus weer mis. Zelf denken we nu dat het nooit echt weggeweest is.
Incasseren maar weer….. en voor de zoveelste keer (ben echt de tel kwijt) opnieuw beginnen. We blijven hoop houden!
Maar nu gaan we wel adviezen van dit forum gebruiken, naast álle andere maatregelen, pillen en crèmes uiteraard.
We gaan ons iedere dag wassen met zwavelzeep en ons insmeren met tea tree olie. Wel ben ik benieuwd naar jullie advies qua verhoudingen tea tree olie. Kan ik bodylotion gebruiken en daar tea tree oil aan toevoegen? Hoeveel druppels olie op 200ml bodylotion?
Tevens, we hebben nu 1x pillen + 1x zalf achter de rug. Over een week weer pillen + zalf en na een week nog een keer pillen. Ergens op dit forum las ik dat het goed is bij de 2e behandeling op dag 7 de pillen te nemen en op dag 8 de crème en dan dag 14 (of eerder?) weer de pillen. Wat zijn jullie ervaringen?
Hopelijk kan iemand met positieve ervaring mij advies geven! Dankjewel alvast
Beste hoop
10 druppels tea tree op 100 ml bodylotion
Elke dag alles stofzuigen en schurftspray. Zie eerder in dit forum
Ik douche met zwavelzeep
Nu bijna 1 week na de laatste behandeling hebben ook wij wat hoop
Bijna geen plekken meer en alleen kriebel jeuk
Ik blijf checken en wassen op 60
Duimen maar
Er is één fenomeen waar ik hier, noch op andere plekken op het internet iets over lees. Dat is dat vrijwel iedereen die ik ken die ooit schurft heeft gehad, relatief kort na een succesvolle behandeling en het verdwijnen van de symptomen weer last krijgt van jeuk en zeker weet weer schurft te hebben. Ik heb dit zelf ook gehad. Toen ik twee maanden nadat mijn schurft weg was bij de dermatoloog kwam omdat ik weer dacht schurft te hebben, vertelde hij mij hoe vaak hij dit mensen als ik over de vloer krijgt, en dat het uiteindelijk meestal psychosomatisch is. Na een paar dagen verdween mijn jeuk dan ook weer. Niet meteen in paniek raken dus als je ooit schurft hebt gehad en weer last krijgt van jeuk! Maak je pas weer zorgen wanneer de jeuk zo extreem is dat je niet kan slapen en je flinke uitslag hebt (en dus niet een paar nondescripte rode plekjes op je hand)
Na 3 keer behandeling (2 rondes met pillen en zalf en nog een 3e ronde zalf) heb ik nu 2 weken later weer veel nachtelijke jeuk. Zie ook weer gangetjes op mijn handen, zie foto. Nu 2x pillen van de huisarts omdat zalf te schadelijk zou zijn. Ik zat helemaal onder terwijl mijn dochtertje nog steeds geen klachten heeft. Dus ook maar even met de biologicals tegen mijn psoriasis gestopt, omdat dat een mindere weerstand oplevert. Ik vermoed dat het daarom bij mij zo heftig is. Mijn stiefdochter heeft het mee in huis genomen, dus 2 gezinnen in behandeling.
Lees hier veel handige tips, die ik zeker ga toepassen. Fijn dat dit forum bestaat, want je wordt er moedeloos van!
Ik ben donderdag bij de dermatoloog geweest. Hij heeft op de polsen gekeken en tussen de vingers. Daar is het schoon.
Toch heb ik weer vreselijke jeuk in de schaamstreek en in de nek.
In de schaamstreek zitten ook allemaal paarsachtige bulten.
Volgens de dermatoloog is het weg maar de jeuk is nog vreselijk.
Daarom twijfel ik nu weer aan de diagnose. Ik moet nu veel antihistamine slikken. De mestcellen zijn aangetast zegt hij.
De jeuk duurt nu al veel langer dan 6 weken.
.
Hallo,
Ik had nog één vraag over de behandeling van schurft, aangezien ik via de GGD en RIVM ook niet 100% overtuigd ben.
We hebben contact gehad met iemand met schurft dus behandelen preventief. Nu hebben we alle was en luchtvoorschriften gevolgd en daarna Ivermectine pillen geslikt.
Er staat overal dat je 12 uur na deze pillen niet meer besmettelijk bent.
Nu moeten we een 2e behandeling herhalen over 7 dagen. Nu staat hier dat we dan weer alle was moeten verzamelen enz en ook hier in het schema staat dat je 12 uur na de pillen niet meer besmettelijk bent.
Mijn vraag of je dus toch ergens tussen de 1e en 2e behandeling met pillen besmettelijk kan zijn?
Goedemorgen,
Ik heb na bezoek huisarts gehoord dat het zeer waarschijnlijk geen scabiës/schurft is.
Weet iemand wat dit zou moeten zijn.
Vriendin op bezoek gehad, van wie de dochter het wel had. Zij zelf had wat bultjes, met permetrine behandeld. Na 2 dg.kreeg ik bultjes gepaard gaande met vooral s'nachts veel jeuk.
Bultjes zitten verspreid, buik, navel, 1 aan ieders zijkant van mijn lichaam. 2 op het bovenbeen.
In totaal 11 op mijn lichaam, waarvan 1 uitloper.
????
Ik denk dat het wel schurft is Johanneke. Helaas. De huisarts onderkend het niet zo gauw.
Hallo iedereen,
Om te beginnen heel erg bedankt voor alle hulp en mensen op dit forum.
4/5 weken geleden voor het laatste behandeld tegen schurft met ivermectine+BB. Heb me 3 weken lang hiermee behandeld ipv 2, om er zeker vanaf te zijn. Heb me in het verleden nog eens met BB en ivermectine behandeld, en een aantal keer met permethine al.
Echter krijg ik nu weer vochtbultjes op mijn handen die ik ook had bij de laatste keer behandelen. Echter is toen bij mij nooit bevestigd dat dit schurft is, maar heb mij toendertijd behandeld doordat iemand in mijn omgeving het zeker weer had.
Doordat deze plekjes ook jeuken, maar niet echt een nachtelijke piek veroorzaken zorgt dit voor weer veel twijfel, en het liefst zou ik me weer willen behandelen. Deze plekjes had ik niet na de behandeling met permethine, en ik vind het zo opvallend dat ze op de handen zitten en nu pas op komen zetten ipv meteen na de behandeling.
Mijn vraag of andere mensen hier ervaring mee hebben, lees wel soms dat mensen deze plekjes hebben in dit forum maar dan is het onduidelijk of ze er vanaf zijn vervolgens of toch nog hebben.
Dankjulliewel iedereen hier!!!
Owja, de plekjes lijken heel erg zoals bij de posts van @ikwilvanmijnjeukaf en @schurftisnietleuk rond pagina 438 en 440 op dit forum
Hoi allemaal,
Afgelopen april heb ik schurft meegenomen van vakantie. Eerst behandeld met alleen zalf. De jeuk trok weg, maar twee plekken (in mijn lies en bij mijn knie) bleven af en toe terugkomen. Begin juli kreeg ik ineens weer nieuwe, jeukende bulten bij mijn geslachtsdelen. De dokter gaf aan dat het geen schurft kon zijn, omdat ik dan overal jeuk zou moeten hebben. Toch kon ik eind juli een afspraak bij de dermatoloog krijgen, en die zag in één oogopslag: schurft.
Daarna zowel met permetrine als ivermectine behandelt, met 7 dagen ertussen. Gedurende de behandeling ben ik mega secuur geweest. Alles heeft 7+ dagen in zakken gezeten en zover mogelijk op 60 graden gewassen. Schoenen, tassen etc zijn meegenomen, matras is uitgezogen en omgedraaid en ik heb twee weken op vuilniszakken op de bank gezeten.
Ik ben nu 23 dagen verder. Tot nu toe heb ik geen enkele nieuwe gangetjes of bultjes kunnen ontdekken. De oude bulten zijn allemaal wat valer geworden. Ik maak elke dag foto’s om het in de gaten te houden.
Wat echter niet minder wordt, is de intense jeuk. Ik heb her en der wat kriebels over mijn lichaam, maar met name de oude bulten blijven intens jeuken. Ik lig er wakker van, terwijl ik voor de behandeling niet wakker lag. De jeuk na de behandeling lijkt daarmee erger dan de jeuk voor de behandeling.
Ik twijfel wat dit betekent: houdt het feit dat ik na ruim drie weken geen nieuwe bultjes heb gekregen in dat dit postscabiës is, of wijst de blijvende jeuk bij oude bulten toch op actieve schurft? De jeuk is zowel overdag als ’s nachts aanwezig en komt in golven. Ook jeuken niet alle bulten tegelijk.
Ik heb bij de dermatoloog om een controle-afspraak gevraagd, maar moet nog reactie krijgen. Sowieso zijn de wachttijden daar heel erg lang.
Ik vertrek over 3 maanden op een lange working holiday in het verre buitenland en kan amper genieten van de voorbereidingen. Alle rampscenario's blijven door mijn hoofd spoken. Wie herkent bovenstaande?
Hallo, wij zijn met 2 en hebben al 3 behandelingen gehad.
Mijn vrouw had el weken last van jeuk voor de eerste behandeling. Nu zijn we enkele weken ver na de 3e behandeling. Ik heb in de voorbije 4 maanden nergens last van gehad en mijn vrouw die blijft maar jeuk hebben. Hoe kan dit?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!