Hallo
Dus als ik het goed begrijp heb je na je behandeling nog lang last gehad van bultjes ik heb nu ook af en toe nog een bultje en mijn partner ook soms denk ik het is terug maar ik weet niet
Ook al 4 keer naar dermatoloog gegaan en zei dat het niks was
Al twee jaar volg ik dit forum… Als ik dit van te voren geweten had, had je mij direct weg kunnen brengen 🙃 2,5 jaar geleden kwam onze zoon, woont in studentenhuis, thuis met schurft. Hij is er al zo’n 2 jaar vanaf, nu wij nog. De afgelopen 2jaar heeft met name mijn man enorm veel last van schurft. Gek genoeg heb ik wel wat last gehad, maar in vergelijking met mijn man valt het in het niet. Talloze bezoeken aan de huisarts en nog meer talloze bezoeken aan de dermatoloog, iedere keer was weer mis. Een paar keer dachten we eraf te zijn, maar helaas toch werd iedere keer weer schurft ontdekt. Enorm veel behandelingen ondergaan, combinaties van i-pillen en p-creme, 2 en 3 weekse kuren. De hygiëne voorschriften tot in extreme detail uitgevoerd. We zitten al ruim een jaar alleen maar op kunststof tuinstoelen ipv de bank, tijdens de behandelingen iedere dag de bedden verschonen,, ieder dag schone kleren aan, vloerkleden het huis uit, alles met handschoenen aan, 60graden wassen volledig programma etc etc etc. Ik weet werkelijk niet meer wat waar het mis zou kunnen gaan. De dermatoloog zegt iedere keer “herbesmetting” , inmiddels geloof ik daar niet meer in. We zijn zo extreem voorzichtig. Volgende week heeft mijn man weer een afspraak bij de dermatoloog. De laatste behandeling is nu 9 weken geleden en de jeuk is er nog steeds. Er komen plekjes - sommige gaan weer weg, maar er komen weer ander voor terug. De jeuk is lang niet zo erg als het geweest is, maar nog steeds irritant aanwezig. Het vertrouwen is nog ver te zoeken. Natuurlijk hopen we dat de dermatoloog niets kan vinden, maar we houden er echt rekening mee dat het toch nog mis is. Als dat zo is, dan wil ik echt aansturen op bb-crème icm met i-pillen. @OPLOSSING, wat ik mij wel afvraag, heeft jouw dermatoloog zoveel i-pillen en bb-crème voorgeschreven? Je hebt toch heel veel meer nodig gehad dan wat men standaard voorschrijft. Naast de jeuk ellende vind ik het mentaal ook vreselijk zwaar, we durven elkaar en andere niet meer aan te raken l, je wordt serieus gek van ieder kriebeltje en alles wat er bij komt kijken wordt enorm onderschat. Ik hoop heel erg dat we het nu hebben over post scabiës, maar ik vrees…😔. We blijven hopen!!
Wie is hier bekend met een 2de schurft besmetting? Hoe snel krijg je bij een 2de besmetting klachten? Duurt het dan ook weer 4 tot 6 weken voordat je klachten hebt? Google zegt dat je dan vaak al met een paar dagen klachten krijgt maar is dat in de praktijk ook zo?
Na de behandeling met zalf en pillen nog veel jeuk. Dit kan lang duren zegtcde huisarts. Mijn huid wordt elke keer heel rood en dat jeukt heel erg. Hebben jullie daar ervaring mee? Wij vragen ons ook af of het nu weg is. Als je de verhalen leest wordt je niet vrolijk.
Ik bedoel als je een keer eerder schurft hebt gehad, in ons geval bijna een jaar geleden, en je loopt het nogmaals op..hoe snel krijg je klachten? Zit er dan ook weer 2 tot 6 weken tussen de besmetting en de eerste klachten? Of zoals Google zegt, krijg je dan al na een paar dagen last?
Hoi allemaal,
Ook mijn verhaal met adviesvraag / mening. Sinds februari opkomende jeuk, huisarts stelde eczeem vast en gaf corticosteroidcreme. Na drie weken veel bulten op geslachtsdelen, binnenbeen en billen met ernstige brandende jeuk. Uiteindelijk zelf naar de dermatoloog gestapt die scabies aantoonde, mijten met gangen. Sinds 1,5 week weer klachten en zichtbare plekken bij geslachtsdelen. Dermatoloog toonde wederom scabies met mijten aan, gangen met delta signs. Ik ga dus weer zowel pillen als creme gebruiken.
Nu woon ik alleen en begrijp ik niet hoe dit terug kan zijn gekomen. Ik ben erg bang voor de effecten van permetrinecreme en heb alternatieven gevraagd zoals drie keer ivermectinepillen. Dat werd toxicologisch afgeraden. Benzylbenzoaat was een alternatief, maar is ook slecht en verminderd werken t.o.v. permetrine. Die optie is met een andere arts besproken.
Ik ben nu dus bang voor dan wel een cirkel van behandelen --> jeuk --> herbesmetting dan wel maandenlang post scabies jeuk. Mijn jeuk was na zes weken ook niet weg. Ik geloof in de wetenschap maar dit is wel erg gek, een herbesmetting "alleen".
Wie heeft er tips?
Sinds november 2024 gewacht op dit moment om mijn ervaringen te kunnen delen om hopelijk hulp te bieden bij de onzekerheden over schurft.
De eerste tip: als je schurft hebt opgelopen op reis, niet direct uitgaan van bedwantsen en je huis voor honderden euro’s laten verdelgen. Helaas heb ik hier €900 aan verloren, omdat de symptomen vrijwel hetzelfde zijn op het begin.
Verder ongeveer 5 behandelingen gedaan, alles geprobeerd en dit forum nauwlettend in de gaten gehouden. Onzekerheid tot gek makend aan toe, maar het komt goed!
Mijn tips:
- Niet te snel vertrouwen op huisartsen. Ze hebben vaak geen idee wat de symptomen kunnen zijn en hoe hardnekkig het is. Bij mij vooral huisafwijkingen op de binnenkant bovenbenen en armen, ellebogen en dijen waardoor het niet gezien werd als schurft. Ik denk dat striea plekken ervoor kunnen zorgen dat daar schurft nestelt. Zelf behandeld met Permentine waardoor het weg ging en dus zelf de diagnose heb kunnen stellen. Indien mogelijk direct een afspraak maken bij de GGD voor een controle.
- Door het lezen van het stappenplan RIVM lijkt het een simpel iets waar je zo vanaf bent, dit is niet zo. Mijn advies is om direct all-in te gaan voor de meeste zekerheid. 2x behandelen met creme en pillen tegelijkertijd met 7 dagen ertussen. Bij eerste behandeling alles van stof(echt alles!!) Dus pantoffels, (boks)handschoenen, jassen , mutsen etc) in zakken. Schrijf op alle zakken de datum en wat erin zit. Een week voor de 1e behandeling koffer inpakken met kleding gewassen op 60 graden. Ook 3 paar schoenen en jas apart houden in zak. Na eerste behandeling slapen in eigen bed en ‘s ochtend beddengoed op 60 in de wasmachine en douchen. Dan iedereen het huis uit voor 3 nachten en ergens anders gaan slapen. Ga hier heen met de trein of anders autostoelen behandelen met mijtenspray en stofzuigen. Ik liet alles minimaal 5 dagen in zakken en daarna op 60 graden en lang programma wassen. Niet te wassen spullen in zakken laten tot na de 2 behandeling. Ook tot na 2e behandeling niet op de bank zitten. Verder dagelijks nieuwe schoenen aan en deze rouleren door ze steeds na een dag in zakken te stoppen. Dit volhouden tot 1 dag na de 2e behandeling en dan alles weer op orde maken door nogmaals te wassen of uit zakken te halen. Beddengoed bleef ik nog wel om de 2 dagen wassen en handdoeken dagelijks. Tijdens de behandeling niet 2x dezelfde kleren aan en alles in zakken blijven stoppen voor het wassen. Ook matras en bank met waterstofzuig apparaat schoongemaakt.
Post Scabiës.
Post Scabiës was bij mij echt een ding en bijna niet te onderscheiden van herbesmetting. Het volgende heb ik geleerd;
- Wacht minimaal 5/6 weken om conclusies te trekken. Overeenkomsten bij Post Scabiës en herbesmetting waren jeukende bultjes of bulten welke lijken op beten/muggenbulten en opeens opspelen en ook weer wegtrekken. Bij herbesmetting werd dit exponentieel meer en de bulten die opspeelde jeukte ook erger. Als de bulten na 2 dagen niet verdwenen waren, weet ik nu dat het wel schurft was. Na 5/6 weken begon de uitslag op mijn handen waar ik dan goed kon zien dat er een zwart bultje met de dagen vooruit bewoog en een gangetje veroorzaakte.
- Post Scabies heb ik zeker 10 weken lang gehad. Denk hierbij aan uitslag rondom de benen/dijen, opspelende soort muggenbultjes die weer wegtrekkenen en blaasjes op de handen. De blaasjes zijn er vaak veel dicht bij elkaar en er zit vocht in met soms een zwart puntje. Wat ik heb ontdekt is dat 1/2 dagen na het drinken van alcohol dit het ergste is en ook weer snel afneemt (waarschijnlijk door een droge huid erna). Alle afwijkingen waren altijd rond de 2/3 dagen weg. Weken lang is dit gebleven en ook lichte jeuk gehad. Nog steeds heb ik hier soms last van. Alleen kon ik de laatste keer na 6 weken concluderen dat er geen toename was en er geen blijvende bulten op mijn handen waren. Jeuk kan nog licht blijven, en heb vaak nog enorme jeuk aan mijn voeten.
Al met al zou ik dus (helaas) zeggen om 5/6 weken geduld te hebben na de behandeling. Zelf ben ik vrijgezel geweest in deze periode en mogen ervaren hoe vervelend het is om dit af te wachten en de onzekerheid/angst te hebben om andere te besmetten. Na de laatste behandeling heb ik ook tientallen keren gedacht zeker te weten dat het terug was, maar nu weet ik zeker dat het weg is aangezien ik daarna ook iemand heb leren kennen en zij nooit schurft heeft gekregen en zelf van de symptomen af ben.
Het komt goed. Houd moed!
Meerdere malen behandeld met iv-permetrine. Woensdag was de laatste, ik heb geen jeuk maar wel 2 vochtblaasjes op mijn hand is dit een bijwerking?
Mijn dochtertje met Permetrine ingesmeerd. Zou het heel erg zijn als zij in de nacht hier toch wat van binnenkrijgt via haar handjes aangezien ze 3 jaar is?
Hier (denk ik) inmiddels schurft vrij, maar hoelang duurde het bij jullie voordat littekens wegtrekken? Ondertussen al heel wat crèmes/zalven geprobeerd maar helaas og geen verbetering.
Hallo
Heeft er nog iemand last na de behandeling dat er toch vochtbultjes terugkomen die jeuken? Iman dit kog na 1 jaar na de bahanfeling
Hi,
Ik ben in maart behandeld omdat ik schurft had, nu heb ik af en toe vage plekjes op mijn benen die ook weer wegtrekken. Ook had ik blaasjes op mijn hand, maar dit is eczeem.
Nu ben ik al wel bij de HA geweest om het te laten checken, zij hebben gekeken en ze vonden het niet op schurft lijken. Toch maak ik mij soms zorgen. ik heb geen jeuk!
Hierbij de foto's, de plekjes trekken ook uitzichzelf weer weg!
reactie op Ervaringsdeskundige 16 mei 2025 om 20:43
Dank je voor uitgebreide informatie over postscabies, ik hoop dat het dit is maar het maakt me echt gek nu! vorige maand wederom gesmeekt bij de arts om me serieus te nemen want werd van het kastje naar de muur gestuurd dermatoloog wilde dat de huisarts het opknapte en huisarts denkt mogelijk dat ik de behandeling niet goed deed of iets dergelijks. Dit keer kreeg ik een superdosis aan pillen en 2 tubes creme... meer kon niet gegeven worden 😉 (sorry maar ik begrijp dit ook echt niet) Maar goed ik trok mijn portemonnee maar weer open om vele tubes in huis te halen voor mij, mijn zoon, en zijn vriendin die niet hier woont maar ook meebehandeld moet worden. Die heeft in al die 8 maanden nog helemaal geen symptomen gehad by the way. smeert zich braaf iedere keer met die troep maar zegt dan ook dat het niet jeukt etc, dus ze doet gewoon braaf mee, nog geen enkele keer heeft ze jeuk gehad na die creme.
Met de superdosis medicatie ben ik het huis uitgegaan. 2 weken lang, eerste behandeling gedaan van de 4 weken, en toen vertrokken met 2 koffers schone kleding gewassen op 60 en gedroogd op de Allergie Plus modus. gastenhandoekjes voor het afdrogen zodat je iedere dag een andere kunt gebruiken. Hygiene wegwerpdoekjes om alles af te nemen waar je langs bent gekomen. 4 verschillende logeerplekken gehad en iedere dag mijn kleding gewassen. Afijn !! ik doe echt meer dan wat nodig is maar ik ben helemaal paranoide aan het worden. Nu ben ik 2 weken verder, en krijg weer een plek met bultjes op mijn rug, kan dus niet goed kijken, maar lijkt of er ook vocht in zit en inderdaad komt daar dan iets van een zwart korreltje of zo uit als je dus krabt voel je dat tussen je vingers, Dit lijkt precies op wat beschreven in ''Ervaringsdeskundige 16 mei 2025 om 20:43'' Ik weet echt niet wat ik nu meer moet doen. Ook heb ik inderdaad op zaterdag weer voor het eerst 2 wijntjes gedronken en de jeuk was daarna exact erger. Ik zie dus herkenning in het verhaal van hierboven wat me enigzins gerust zou kunnen stellen. De plek met bultjes gegroepeerd zit ook steeds op de rug, zelfde plek, en daar voelt het aan als zeer branderig, niet eens zo erg jeukend, maar onregelmatige bobbelende huid, en ik voelde inderdaad wat vocht toen ik er wat hard overheen wreef. Moet ik nu de huisarts weer bellen? om dit laten bekijken of is dit dan postscabies? ik weet het echt niet meer. Het vervelends is dat mijn zoon er vast wel vanaf komt steeds maar geen eigen woning vindt dus als ik nog niet vanaf ben moet hij ook weeer die behandelingen. Echt gestoord wordt ik! Want weer 5 a 6 weken wachten kan betekenen dat weer mijn hele huis vol kan zitten.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!