Ik vind het fijn om hier te kunnen lezen. Behandeld met permethrinegel en daarna met i-pillen. Nu 6 weken later heb ik nog steeds jeuk, weer bij de huisarts geweest maar zegt dat het niks is. Maar je krijgt toch niet ‘’zomaar wondjes’? Ik was al 6 weken lang alles op 60 graden ben nog meer aan het poetsen dan normaal. Ik word er moedeloos van. Echt dat hier geen vaccin tegen is is niet te geloven. Ben altijd zeer positief maar voel me machteloos. Bovendien ben ik een single-mom dus moet alles thuis alleen doen. Ik ben echt op en weet nog zeker dat ik het heb. Lees veel over een combi inv-perm. Is dat dan de sleutel?
Radeloos..,
Ik heb ook nog regelmatig wondjes en jeuk ze zeggen ook dat het weg is bij mij maar ik weet het inderdaad niet ik lees vaak dat mensen er nog jaren last van hebben van de wondjes en de jeuk maar weet het niet ik snap jouw gevoel
Dank voor je reactie, het is ook zo lastig. En ook steeds de dochters checken. Vermoeiend!
Hallo! Een aantal jaren terug kreeg ik schurft, ik heb meermaals behandeld. Na 8 maanden was ik schurftvrij. Deze periode viel samen met het ziek worden en overlijden van mijn vader. Ik heb sowieso heftige gedachten aan deze periode, maar ook omdat ik bijv niet het gevoel had hem/iemand een knuffel te geven, naast anderen te zitten bij de uitvaart, etc etc.
Nog steeds heb ik met regelmaat last van de nasleep van deze periode, maar ook ben ik wat paranoïde als het aankomt op slapen in een hotel of b&b. Slapeloze periodes van 6 weken volgen dan waarin ik super lichaamsbewust ben en in paniek wakker wordt omdat ik denk dat ik jeuk voel (en het daadwerkelijk voel!)
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zou hier graag wat minder angstig mee om willen gaan want het belemmert me momenteel..
@ik , ja begrijpelijk wat heftig en eenzaam moet dat zijn geweest. En begrijp helemaal wat je bedoeld. Ik probeer ook steeds te denken niemand heeft dit zijn hele leven maar toch. De angst en wat mentaal doet is nog erger dan de jeuk. Vanmiddag ook bij mij toch plekjes gezien. Ik wist wel dat ik gelijk had! Artsen weten hier echt weinig van. Ze zoeken naar gangetjes. Smeren maar weer…
@SchurftcL
Oeff.. pittig. Ik heb het mentale aspect ook zwaarder ervaren dan het lichamelijke (er nu op terug kijkende).
Relativeren gaat moeilijk inderdaad. Gedachtes als: dit gaat ooit voorbij, niemand heeft dit zijn hele leven, zo groot zijn de gevolgen nou ook weer niet (je gaat er bijv niet dood aan). Zijn helemaal nikszeggend lijkt wel wanneer je schurft hebt.
Qua behandeling hebben mijn partner en ik zelf een plan gemaakt en alles extra streng/lang toegepast. (Bijv niet twee keer behandelen, maar drie keer. Huis zelfs een week verlaten tussen behandelingen in, dat soort dingen)
Het gaat wel echt voorbij! Sterkte!
@ik
Ja inderdaad relativeren is erg moeilijk. Normaal heb ik daar niet zo’n moeite mee.
Ja wij gaan nu weer 2 x de gel doen. Het huis verlaten gaat moeilijk met de dochters maar volgend weekend zijn ze naar hun vader dus wellicht vertrek ik dan ook.
Wil echt weer het leven terug!
Fijn om te lezen dat het dus ook weg kan gaan.
Wow, inmiddels is er al jaren overheen gegaan. Geen last meer van onverklaarbare jeuk. Wel excuses mogen ontvangen van de huisarts voor het niet erkennen van de krentenbaard... Dat hielp niet mee.
Naja mijn ervaring heeft mij inmiddels geleerd dat net zoals bij huisdieren die onverzorgd in het asiel belanden, is een "mijten" behandeling niet verkeerd. Over het algemeen werkt:
Tea Tree Olie en anders doet zilverspray echt wonderen.
Soms zijn er kleine wondjes ontstaan, en speelt er ook "krentenbaard" dan kun je daar gekmakende jeuk van krijgen.
Bij deze is de hond er vanaf en het hele huishouden. Wat ik nu wel standaard doe, alles met anti-bacteriele wasmiddel wassen. Etherische oliën gebruiken om beesten af te weren en buiten de huid te en anders is er wel zilverspray!
Een kuur met Ivermectine, helpt bij dieren enorm snel. Echter het is opletten met dosering en bijwerkingen.
Ik ben er in ieder geval vanaf en alles wordt nu wel extra goed schoon gemaakt met een Dyson stofzuiger en een Dettol schoonmaakmidel met daarbij een eigen schoonmaakprotocol.
Overigens let op bij ongedierte, deze kunnen de meeste ergernis vormen doordat de ene plaag een andere in de hand werkt. Zorg dus voor een muis-vrije woning!!
Hoeveel ellende kun je krijgen, oude (huur-)woningen zijn op die manier niet even prettig.
Vergeet overigens niet dat er enorm veel verschillende typen mijten zijn! Soms zijn er vogelnesten die mijten hebben, in planten, dieren, zelfs voedingsmiddelen. ❤️🩹 Weet goed waar je mee te maken hebt en pak het aan!
Succes allemaal! De aanhouder wint, en het beste is wanneer jij jouw weerstand verhoogt, je hoofd neutraal & helder (wetenschappelijk en logisch) kan houden en jouwzelf actief tegen deze maffe invasie van je leven inzet. 💪🏾🙏🏾❤️🩹👍🏾🥹
Succes en je kan het!
🪷🙏🏾🪷💕🫂🍀🪷🧘🏾♀️🪷
Mijn ervaring met schurft – en de behandeling die uiteindelijk wél werkte
Beste mensen,
Ik wil graag mijn ervaring delen over mijn langdurige strijd tegen schurft, in de hoop dat het anderen kan helpen. Naar mijn mening is er nog veel misinformatie rondom dit onderwerp. Veel artsen en zelfs dermatologen houden zich strikt aan standaardrichtlijnen, maar begrijpen de complexiteit niet goed genoeg. Dit heeft mij onnodig veel tijd, energie en frustratie gekost.
⸻
De eerste besmetting –
Vier jaar geleden kreeg ik voor het eerst schurft. Zoals aangeraden voerde ik de standaardbehandeling uit, in de hoop dat het zou werken. Maar telkens keerde het terug. Uiteindelijk duurde het anderhalf jaar voordat ik er definitief vanaf was.
⸻
De tweede besmetting –
Een jaar geleden later raakte ik opnieuw besmet, waarschijnlijk via iemand uit een studentenhuis. Wederom begon ik braaf met de standaardcombinatie van permetrine en ivermectine. Deze heb ik in totaal zeker vier keer uitgevoerd, zonder blijvend resultaat. Daarna probeerde ik allerlei variaties: vaker smeren, een extra dosis ivermectine… maar niets leek echt te werken.
Langzaam werd het voor mij duidelijk: permetrine had geen effect meer, en ivermectine alleen was niet krachtig genoeg. De arts verwees me door naar een dermatoloog, maar die kon me helaas ook niet verder helpen. Dat was het moment waarop ik besloot zelf dieper in te duiken.
⸻
Wat uiteindelijk wél werkte –
Na uitgebreid zoeken kwam ik uiteindelijk op een behandeling die wel effectief bleek:
Medicijnen –
• Ivermectine op dag 1 en 2
• Benzylbenzoaat smeren op dag 3 t/m 6
• Deze volledige cyclus heb ik gedurende 3 weken (dus 3 keer in totaal) herhaald
Richtlijnen die ik volgde tijdens de behandeling –
Tijdens mijn behandelingen heb ik de algemene hygiënerichtlijnen zo goed mogelijk gevolgd, op een manier die voor mij haalbaar en logisch voelde:
• Ik probeerde elke dag schone kleding aan te trekken
• Gedragen kleding stopte ik vervolgens voor minstens een week in een afgesloten zak
• Voor schoenen had ik drie paar die ik dagelijks afwisselde, met dikke sokken erin om huidcontact te beperken.
• Ook gebruikte ik drie verschillende jassen
• Daarnaast gebruikte ik geen wasverzachter, omdat ik gelezen heb dat dit een laagje op de stof kan achterlaten, waardoor de mijten of eitjes minder goed uitgewassen worden.
• De eerste paar dagen verschoonde ik mijn beddengoed dagelijks. Daarna schakelde ik over naar elke 2 dagen, meestal de eerste behandel dagen met invermectine wel elke dag.
Ik geloof persoonlijk niet dat je heeel snel weer besmet raakt vanuit kleding of je omgeving, zeker als je basismaatregelen volgt. De meeste herbesmettingen komen, denk ik, eerder door niet sterk genoeg behandeling.
Waarom deze aanpak?
• Twee dagen ivermectine: Dit vergroot de kans dat de behandeling direct aanslaat, ook als er sprake is van beginnende resistentie.
• Vervanging van permetrine: Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat resistentie tegen permetrine steeds vaker voorkomt. Benzylbenzoaat blijkt daarentegen veel minder snel resistentie op te roepen en is daardoor effectiever.
• Ivermectine met vetrijke maaltijd: Ik nam ivermectine altijd in combinatie met een vetrijke maaltijd (zoals cracker met eieren en kaas) Dit is belangrijk, want ivermectine is vetoplosbaar en wordt onder deze omstandigheden tot wel 2,5 keer beter opgenomen. Volgens onderzoek is een maaltijd met ongeveer 40–50 gram vet ideaal. Zonder voldoende vet wordt slechts een klein deel van het medicijn opgenomen, waardoor de werking flink vermindert. Meestal at ik dit voor het slapen gaan.
⸻
Schurft
Tijdens dat ik schrurft had, had ik relatief weinig klachten, dat af en toe en golven ging, de ene week had ik meer last dan de andere week. Door hygiëne en waarschijnlijk doordat mijn immuunsysteem inmiddels deels gewend was aan de infectie, bleef de jeuk beperkt tot kleine blaasjes. Blijkbaar zijn deze ‘grotere bultjes’ alleen aanwezig bij een eerste infectie, na verloop van tijd kan dit verminderen. Waar het eerst begon bij armen/ benen verplaatste het na een tijdje de jeuk ook naar mijn hoofd, gezicht, rug, dijen/billen. Het hoofd en gezicht komt vooral voor nadat je het een langere tijd hebt.
⸻
Post-scabies klachten
Na afronding van de behandeling volgde de bekende “post-scabies” periode, die zich bij mij in twee duidelijke golven voordeed:
- Eerste golf:
• De eerste twee dagen vrijwel geen jeuk
• Daarna enkele dagen flinke jeuk, met typische nabehandelingsklachten zoals prikjes, een kruipend gevoel en kleine bultjes (vooral op de handen door de dunnere huid)
• Deze klachten namen daarna weer af tot ook vrijwel geen jeuk wat zich ongeveer een week aanhield
- Tweede golf:
• Ongeveer 1,5 week later begon een tweede, intense jeukfase ( ook last van gekke bultjes en overal jeuk, vooral veel aan het hoofd, dit komt omdat de huid hier langer tijd nodig heeft om te herstellen)
• Vooral ’s nachts en vroeg in de ochtend (piek rond 6–7 uur door verhoogde histaminespiegels)
• Deze fase hield aan tot ongeveer week 4 na de behandeling
Vanaf week 4 merkte ik een duidelijke afname van de jeuk. In week 5 wist ik zeker dat ik genezen was. Af en toe voelde ik nog een klein kriebeltje, maar dat was niets vergeleken met echte schurft of de eerdere nasleep.
Tot slot
Als ik eerder had geweten wat ik nu weet, had ik deze behandeling veel sneller ingezet. Het had me maanden – zelfs jaren – aan frustratie en onzekerheid bespaard. Mijn advies: zodra je merkt dat de standaardbehandeling niet werkt, wacht dan niet af. Laat je niet ontmoedigen als de standaardaanpak niet werkt— hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring, Ik hoop dat ik iedereen zo kan helpen om er ook vanaf te komen! 🙂
Wij schurftvrij en hebben af en toe een bultje precies met vocht in hebben sommige mensen hier nog last van
Dag allemaal op dit forum,
Ik heb vorig jaar schurft gehad, er land mee gesukkeld en het heeft me een serieuze mentale opdoffer gegeven. Ik heb veel aan dit forum gehad zowel qua advies als steun. Ik had mezelf dan ook beloofd om mijn verhaal te posten zodra ik zeker zou zijn dat ik ervan af was, zodat het misschien een steun kan zijn voor anderen hier 🙂 Ik durf vandaag met zekerheid zeggen: ik ben ervan af!
Mijn verhaal begint in maart 2024, schurft opgelopen door te slapen met iemand die het had (intiem contact). 3x bij de huisarts geweest in de maanden daarna met jeuk en uitslag op onderarmen en later een soort van schilferende puisten op mijn billen. Haar diagnose: allergie en de puisten zouden psoriasis zijn. Toen ik eind juni ‘s nachts plots niet meer kon slapen van de jeuk, werd het me duidelijk: dit moet wel schurft zijn. Ik heb dan foto’s gemaakt van enkele plekjes tussen mijn vingers en op mijn polsen en goed uitvergroot kon je zien dat het een gangetje was. De huisarts kon op basis van die foto niet meer anders dan concluderen dat het schurft was. Huisartsen zijn heel slecht in het herkennen ervan, is mijn ervaring!
Begin juli 2024 zijn ik, mijn gezinsgenoten (zonder klachten) en mijn bedpartner (had ondertussen ook schurft gekregen van mij) behandeld met permethrine, 2x met een week tussen. Alle richtlijnen supernauwgezet opgevolgd. Bij mijn bedpartner heeft de behandeling gewerkt maar ik bleef veel jeuk houden en half augustus kwamen ook weer nieuwe bultjes tevoorschijn. Dermatoloog gegaan en die zei, niks aan de hand. Schreef me cortisone voor maar ik had hier op het forum gelezen dat dat net een infectie verdoezeld dus ik durfde het niet nemen. Op dat moment sliep ik ‘s nachts wel redelijk maar zat ook wel aan de allergiepillen. Half september op basis van toenemende jeuk en bultjes nieuwe behandeling gekregen, deze keer met:
Ivermectine (iets te lage dosis door vergissing huisarts (!) + permethrine op dag 1
Herhaling van ivermectine op dag 7 + permethrine op dag 8
Opnieuw ivermectine op dag 12
Tussendoor heb ik me ook regelmatig ingesmeerd met een mengsel van kokosolie en tea tree olie, hele lichaam, voor het slapengaan.
Wat daarna volgde vond ik heel zwaar: een maand lang zeer intense jeuk die overdag zwaarder was dan de jeuk tijdens de schurftperiode. De onzekerheid vond ik ook heel erg zwaar. Ik bleef maar foto’s maken van elk buitje en zag op veel foto’s precies toch wel gangetjes. De jeuk bleef aanhouden en in de periode van september tot december ben ik zeker 7x bij verschillende dermatologen geweest, die me keer op keer aan de hand van schraapsels onder de microscoop geruststelden dat er geen schurft meer was. Maar ik geloofde het niet want ik kreeg toch nieuwe uitslag en bultjes en wat op gangetjes leek en de jeuk hield aan. Maar ik nam me voor om niet meer te behandelen en te vertrouwen op de dermatologen. De meest ervaren dermatoloog wist me te vertellen dat als je een gevoelige huid hebt (bv vroeger last gehad van eczeem) dat je dan lang klachten kan houden. Iets met ‘mast cells’ die geprikkeld blijven en die jeuk komt vnl ‘s avonds op owv minder aanmaak van natuurlijke cortisone in de avond en nacht.
Ik heb van half september 2024 tot begin januari 2025 nog veel jeuk gehad en nieuwe bultjes en uitslag. Pas daarna herstelde mijn huid zichtbaar (door veel te hydrateren) en werd de jeuk minder (maar nog steeds aanvallen s avonds). Pas vanaf maart 2025 voelde ik dat de jeuk bijna weg was. En vandaag, mei 2025, durf ik eindelijk geloven dat het weg is! 🙂
Conclusie: geef het tijd. Behandel niet te snel opnieuw als je zeker weet dat je de behandeling nauwgezet hebt uitgevoerd. Tegen permethrine is resistentie gebleken bij mij. Combinatie met permethrine heeft geholpen. Bij iemand anders die ik ken werkte iver + BB best (blijkt ook uit onderzoek de meest werkzame one-shot-behandeling) En de meeste huisartsen weten nergens van, dus vertrouw vooral op een dermatoloog. En je huid: die ziet af! Mijn zoon is 2x behandeld met permethrine en heeft nu een zonne-allergie! Ik zou die rommel dus nooit gebruiken op je huid. Zeker omdat het vaak niet voldoende werkt. Dan beter ivermectine icm benzylbenzoaat (is ook goedkoop). En ten slotte: het mentale stuk is zwaarder dan het fysieke. Bij mij althans.
Laat je dus niet ontmoedigen, je komt ervan af! En ook de mentale opdoffer gaat voorbij, de rust zal weerkeren! (al zal ik vanaf nu altijd voorzichtiger zijn met mensen langdurig aanraken of met blote benen op een stoffen zetel zitten elders, maar ik neem dat die angst ook stilletjes aan zal wegebben).
Het komt goed! Ik dacht ook dat ik voor altijd mee ging blijven zitten maar het is goed gekomen! Houd hoop!
Voor diegene die twijfelen hoe schurft eruit ziet: het beste zijn de gangetjes zichtbaar op handen en voeten. Ik voeg een foto toe van de schurft op mijn bil
En hier eentje van een gangetje op mijn voet:
En ten slotte eentje van op mijn hand, binnenkant, net boven mijn pols - je ziet de mijt daar goed zitten op het einde:
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!