Heb jij nu een vitamine D-tekort door het thuiswerken?

Heb jij nu een vitamine D-tekort door het thuiswerken?

Eén van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, is dat we zo veel mogelijk thuis moeten werken. Dat is natuurlijk erg goed tegen de verspreiding van het coronavirus, maar niet voor je vitamine D inname. De belangrijkste bron van vitamine D is namelijk de zon. Dus heb jij nu een vitamine D-tekort door het thuiswerken?

Wat is vitamine D?

Vitamine D is technisch gezien geen vitamine. Het is een verzamelnaam voor in vet oplosbare prohormonen en komt in 2 soorten voor: vitamine D2 of ergocalciferol, en vitamine D3 of cholecalciferol. Vitamine D2 wordt op natuurlijke wijze aangemaakt in bepaalde paddenstoelen en schimmels. Vitamine D3 wordt door het lichaam aangemaakt wanneer de huid van mens of dier wordt blootgesteld aan ultraviolette straling (vooral uv-B stralen) in zonlicht. Daarom komt vitamine D3 van nature voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Wat is de functie van vitamine D?

Eén van de belangrijkste functies van vitamine D is het tegengaan van botontkalking. Met voldoende vitamine D behoud je je spierkracht en het zorgt voor sterke tanden. Maar er komen ook steeds meer aanwijzingen dat vitamine D goed is voor je weerstand. Bovendien zou vitamine D een rol spelen bij het evenwicht en er dus voor kunnen zorgen dat het risico op vallen vermindert. Tevens helpt het om ontstekingen te vermijden.

Wat is een vitamine D-tekort?

Vitamine D is onder andere nodig om calcium en fosfor uit onze voeding goed op te nemen. Dit wordt vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei. Zo draagt deze vitamine bij aan sterke botten en tanden en een normale werking van je spieren.

Wanneer je voldoende buitenkomt en gezond en gevarieerd eet, dan maak je zelf in principe voldoende vitamine D aan. Krijg je te weinig vitamine D binnen, dan kunnen er vervelende klachten ontstaan.

Symptomen vitamine D-tekort

De symptomen bij een vitamine D-tekort zijn bij iedereen weer anders. Maar de meest voorkomende symptomen zijn:

  • Spierzwakte.
  • Spiertrillingen of kramp, ook bij geen belasting.
  • Pijn aan de gewrichten.
  • Zwakkere botten en een grotere kans op botbreuken.
  • Vermoeidheid.
  • Duizeligheid.
  • Niet lekker voelen.

Psychische klachten door vitamine D-tekort?

Vaak wordt lusteloosheid en depressieve gevoelens ook gekoppeld aan een tekort aan vitamine D, echter hier is nog onvoldoende bewijs voor. Hier is meer onderzoek naar nodig. Heb jij last van lusteloosheid en/of depressieve gevoelens, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan je verder helpen.

Oorzaken vitamine D-tekort

Een vitamine D-tekort kan op twee manieren ontstaan: door een tekort aan zonlicht of door een tekort aan vitamine D vanuit je voeding.

Te weinig zonlicht

Ongeveer tussen de 80 en 90% van ons vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van direct zonlicht. Zelfs als het bewolkt is, maak je vitamine D aan door de zonnestraling die door de wolken heen komt. Een vitamine D-tekort kan dus bijvoorbeeld komen doordat iemand te weinig buiten komt, waardoor de huid niet genoeg in aanraking komt met zonlicht.

Voeding

Vette vis, zoals zalm, haring en makreel, is de belangrijkste bron van vitamine D in ons voedsel. Het Voedingscentrum adviseert ons daarom om 1 keer per week vis te eten. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine.

Een tekort aan vitamine D vanuit je voeding speelt in de meeste gevallen maar een hele kleine rol bij een vitamine D-tekort.

Risicogroepen

Er zijn wel specifieke groepen die als advies krijgen om dagelijks vitamine D-supplementen in te nemen. Dit zijn de zogenoemde risicogroepen. De volgende groepen hebben meer kans om een vitamine D-tekort op te lopen:

  • Kinderen jonger dan 4 jaar.
  • Mensen met een getinte huidskleur.
  • Vrouwen die zwanger zijn.
  • Vrouwen die borstvoeding geven.
  • Mensen die weinig buiten komen.
  • Gesluierde vrouwen en of mannen en vrouwen die vaak bedekkende kleding dragen.
  • Vrouwen ouder dan 50 jaar.
  • Mannen en vrouwen ouder dan 70 jaar.
  • Mannen en vrouwen wonende in een verzorgings- of verpleeghuis.

Kun je ook te veel vitamine D binnenkrijgen?

Het is zeer zeldzaam dat je te veel vitamine D binnenkrijgt. De enige manier dat dit kan ontstaan is als gevolg van een langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kan er schade aan hart, nieren en bloedvaten ontstaan. Een langdurige blootstelling aan zonlicht (mits beschermd) geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak.

Wat kun je zelf doen?

Het advies is om iedere dag minimaal 15 tot 30 minuten tussen 11:00 uur en 15:00 uur even buiten te zijn met onbedekte handen en gezicht. Dat zou voldoende moeten zijn voor je lichaam om de aanbevolen hoeveelheid vitamine D aan te laten aanmaken. Dat kan in deze vreemde tijd door een blokje om te lopen, in je tuin te zijn of op je balkon te zitten. Heb je geen tuin of balkon, misschien kun je dan voor een open raam zitten.
De mate van het maken van vitamine D hangt samen met omstandigheden zoals: de intensiteit van het zonlicht, het pigment van de huid en het al dan niet aanwezig zijn van ziektes.
Heb je toch het vermoeden dat je een vitamine D-tekort hebt? Neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan vaststellen of je daadwerkelijk een tekort aan vitamine D hebt en of het nodig is om vitamine D supplementen te nemen.

 

Bronnen: huisarts.nl en skbwinterswijk.nl

Delen:  
8 reacties op “Heb jij nu een vitamine D-tekort door het thuiswerken?
  1. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de hele dag binnen te zitten.. Ga lekker een rondje fietsen of wandelen! Dat kan prima met afstand…

    Geschreven door Gloria op
    • Niet als je in Spanje woont, 75 plus bent en in een gemeente waar men zich niet alleen streng aan de regels houdt maar er ook voor zorgt dat je als oudere helemaal de deur niet uit hoeft.
      De apotheek komt mijn medicatie brengen en controleert de brievenbus.
      Van de gemeente kreeg ik telefoonnummers van supers die speciaal voor ouderen thuisbezorgen en de bezorger neemt mijn zak met afval mee en ik krijg van mijn huisarts via e-health tips o.m. in huis in beweging blijven. S’morgens zit ik ook op het balkon in de zon.

      Geschreven door Elsmary op
  2. Bij thuiswerken is het sowieso goed om regelmatig een pauze te nemen. Even een boodschapje of een ommetje is heel belangrijk. Thuis heb je toch minder afleiding op kantoor en dan moet je regelmatig even ontspannen

    Geschreven door Metzet op
  3. Niet westerse mensen en of mensen met een niet westerse achtergrond hebben ook sneller een vitamine D tekort is mij ooit verteld.

    Geschreven door Elsmary op
    • Elsmary. Waar veel verontreinigde lucht is, hebben mensen ook vaak lage vit D spiegels. Bv in Huwan. Het land Saudi-Arabie heeft de laagste vitD gehalte omdat ze meestal binnen zitten en als ze buiten komen is dat vaak gesluierd of met lange gewaden aan.

      Geschreven door Anoniem op
  4. Teveel vit D kan je calciumwaarde sterk verhogen met risico op nierproblemen

    Geschreven door Mootje op
    • Dan moet je zeeeer veel vit D innemen. Als je hoge dosis vit D wil innemen kan je de calcium verdeling verbeteren door K2 in te nemen. Ook interessant is dat je ook voldoende magnesium inneemt, anders neem je vit D zeer slecht op.

      Geschreven door Guido op
  5. Wat is de maximale hoeveelheid vitamine D3 die je via supplementen dagelijks mag innnemen?

    Geschreven door Frans op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief