Vragen over koolhydraten

Vragen over koolhydraten

Veel mensen zeggen dat je van koolhydraten dik wordt, terwijl anderen weer vertellen dat je ze nodig hebt om vol energie de dag door te komen. Welk verhaal over koolhydraten is waar? Wij hebben een aantal vragen over koolhydraten op een rij gezet.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten hebben een belangrijke functie in je lichaam. Ze voorzien ons lichaam namelijk van energie. De koolhydraten die je eet, worden omgezet in glucose of glycogeen. De glycogeenvoorraad in je lichaam zit in je spieren en lever. Dit wordt je koolhydraatreserve genoemd. Op het moment dat je zware benen hebt, dan is vaak een uitgeputte koolhydraatvoorraad de oorzaak. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. We hebben koolhydraten dus nodig om te leven, maar het is wel verstandig om te kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort. Koolhydraten zitten in alles waar suiker of zetmeel in zit. Dus bijvoorbeeld in: brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten en bonen, melk, fruit, snoep, koekjes en chips.

Er zijn 2 soorten koolhydraten:

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten vertragen de opname van glucose en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn onder andere: zilvervliesrijst, volkorenpasta en brood, havermout, de meeste groente, fruit, peulvruchten, melk en yoghurt. Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels. Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel.

Snelle koolhydraten

De snelle koolhydraten worden ook wel de slechte koolhydraten genoemd. Deze verhogen het bloedsuikergehalte in een rap tempo. Je lichaam reageert daarop, door snel insuline aan te maken, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn onder andere: suiker, zoet beleg, aardappelen, maïs, koek, gebak, ijs en alles van witmeel.

Zijn koolhydraten slecht?

Nee, we hebben koolhydraten juist nodig. Zonder koolhydraten kan ons lichaam geen aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, opnemen en breken onze spieren af. Het probleem is, dat mensen te vaak en te veel snelle koolhydraten eten. Het gevolg is dat je bloedsuikerspiegel voor een kort moment piekt en daarna daalt. In die dip gaan mensen opnieuw eten, terwijl ze net hebben gegeten. Dat is het gevaar van snelle koolhydraten.

Je hoort weleens, dat men denkt dat diabetes het gevolg is van snelle koolhydraten. Maar dat is niet het geval. Onderzoek laat zien dat diabetes niet wordt veroorzaakt door de zogenaamde snelle suikers, maar dat mensen die veel snelle suikers eten vaak overgewicht hebben en weinig bewegen (een ongezonde leefstijl). Dat is vaak de echte oorzaak van diabetes is.

Veroorzaken brood, pasta en rijst overgewicht?

Koolhydraten leveren dus energie. Deze energie wordt gemeten in calorieën. Per gram koolhydraten krijg je ongeveer 4 kilocalorieën binnen. Het advies van het voedingscentrum is om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen. Dit is omdat de energie uit koolhydraten meteen gebruikt wordt door je lichaam, en niet als vet wordt opgeslagen als reserve. Normale porties pasta, brood en aardappelen zullen je dan ook niet dik maken.

Daarnaast zijn er verschillende redenen waarom een dieet zonder koolhydraten af te raden is. Ten eerste zijn vezelrijke producten goed voor je darmen, en helpen ze tegen een te hoog cholesterol. Ook is een dieet zonder koolhydraten voor veel mensen moeilijk om lang vol te houden. Wanneer je een gezond dieet wilt volgen, waarmee je ook op de lange termijneffect hebt, dan is het effectiever om een eetpatroon te kiezen dat niet enorm beperkend is.

Kun je voldoende koolhydraten uit fruit, groenten en zaden halen?

Fruit en groente zijn natuurlijk prima, maar om daar voldoende koolhydraten uit te halen, dan moet je er wel kilo’s van eten per dag. Groenten bestaan voor een groot deel uit water, daardoor is het bijna niet haalbaar om voldoende koolhydraten hieruit te halen.

Veroorzaken koolhydraten tandbederf?

Dat koolhydraten tandbederf veroorzaken is waar. Het is echter niet zo dat alle koolhydraten slecht zijn voor je tanden. Vooral enkelsuikers en dubbelsuikers veroorzaken tanderosie. Bepaalde langzame koolhydraten veroorzaken tandplak. Echter, deze koolhydraten hoeven geen tandbederf te veroorzaken. Koolhydraten zijn vooral slecht voor het gebit, wanneer ze in hoge concentraties worden gegeten en langdurig in de mond blijven.

Kun je tegelijkertijd afvallen en koolhydraten eten?

Een dieet met weinig koolhydraten kán een manier zijn om op korte termijn af te vallen. Maar veel diëtisten kunnen je vertellen dat het bijna nooit lukt om dit structureel vast te houden. Koolhydraten hebben we gewoon nodig, niet alleen om ons lichaam goed te laten functioneren, maar ook om onze hersenen goed te laten werken.

Uiteindelijk gaat het erbij afvallen om, dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Bewegen helpt je hierbij. Daarnaast voel je je beter wanneer je beweegt. Een toename in gewicht komt vooral doordat we teveel eten. Dus ook hier geldt met mate!

 

Bronnen: broodengezondheid.be en voedingscentrum.nl

Delen:  
8 reacties op “Vragen over koolhydraten
  1. Zeer goed uitgelegd. Dank u

    Geschreven door Daniëlle op
  2. reactie

    Geschreven door bijnaam of alias op
    • U zegt koolhydraten zijn nodig, maar wat als iemand gediagnostiseerd wordt met kanker en het geluk heeft een goed geïnformeerde oncoloog te treffen, die aanraadt om een ketogeen dieet te volgen? Dus zero suikers, zero koolhydraten, weinig proteïnen en heel veel vetten. Het lichaam kan daarop uitstekend functioneren.
      De tumoren in het lichaam worden echter afgezwakt omdat ze geen suikers meer krijgen. Vermeerderen wordt lastig voor ze.
      Samen met een aanpak van het metabolisme dmv twee voedingssupplementen (ontdekking door Dr. Laurent Schwartz) wordt zo een winnend team gecreëerd.

      Het kan dus zeer gewenst zijn om over te stappen op een koolhydraatloos dieet! Zeker gezien het feit dat in sommige landen 1 op de 2 of 3 mensen geconfronteerd wordt met deze ziekte!
      Wellicht zeer interessant om binnenkort eens aandacht te besteden aan deze nieuwe en non-toxische benadering van kankerbestrijding.

      Suiker zit van nature in veel producten, zelfs in vlees en een heel klein percentage is daarom toegestaan.

      Geschreven door Edo op
  3. Ik raad je aan het boek “LICHTER” van William Cortvriendt te lezen. Dit boek is speciaal voor Obese mensen zeer interessant omdat die sterk afvallen van het ketogeen dieet. Voor mij met een BMI van 19 is dit boek ook leerzaam maar beperkt bruikbaar. Ik pas mijn dieet aan door minder koolhydraten en veel minder suiker te gebruiken en meer volle producten. Mijn gewicht verandert hopelijk niet maar denk dat het algehele lichamelijke voelen er veel beter van wordt. Wens je sterkte met het dieet en heb het idee dat dat wel vol te houden is omdat de maaltijden smaakvoller zijn en langer een verzadigd gevoel geven.

    Geschreven door jan op
    • Wat wil je nou zeggen Edo?? Of wil je even intelligent overkomen…

      Wat als iemand…? Zo kan je er wel 100 opnoemen…

      Hou je bij je leest padvindertje…

      Geschreven door Viking op
  4. ik heb een koolhydraatarm dieet gevolgd het enige wat ik er van heb gekregen is slappe vellen rondom mijn billen en armen dus mijn advies niet doen het gewicht gaat in het begin omlaag maar je lichaam word er niet beter op

    Geschreven door pinoza op
  5. Meer kalorieen verbruiken dan dat je binnenkrijgt?? Dus als je als vrouw ongeveer 2000 kalorieen tot je neemt per dag, wat ongeveer normaal is, moet je datzelfde aantal verbranden door te sporten/huishouden doen, ed? Waar leeft je lichaam dan van?? Dit kijkt me een fout?

    Geschreven door Bea op
    • Natuurlijk, het lichaam verbruikt ook in rust energie. Dit kun je benaderen met de volgende formule (gebruik EXCEL als je kunt): 88,362 + (13,397 x G) + (4,799 x H) – (5,677 x L) => kCal in rust
      Hierbij geldt: G=gewicht (kg), H=lengte (cm), L=leeftijd. Dit geeft dus een uitkomst in kCal (en niet zoals altijd foutief wordt gebruikt in Cal). Dit is dus onafhankelijk van man/vrouw.
      Afhankelijk van je lichaamsactiviteit kun je dit getal vermenigvuldigen om tot je totale energieverbruik te komen, hierbij geldt bij benadering:
      Vermenigvuldigingsfactor
      Geen lichaamsbeweging => 1,2
      Lichte lichaamsbeweging => 1,375
      Normale lichaamsbeweging => 1,55
      Zware lichaamsbeweging => 1,725
      Zeer zware lichaamsbeweging (beroepssporters) => 1,9

      Succes!

      Geschreven door Remy op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief