Wetenschappers zeggen: blijf bewegen, maar overdrijf het niet

Wetenschappers zeggen: blijf bewegen, maar overdrijf het niet

Nu in ieder geval tot en met 6 april alle sport- en fitnessclubs gesloten zijn lijkt het alsof heel Nederland aan het hardlopen is geslagen. Ondanks dat het goed is om te blijven bewegen horen we hier en daar ook waarschuwingen. We moeten namelijk niet doorslaan en gaan overdrijven met sporten, aldus wetenschappers in samenspraak met sportfederaties.

Sporten is gezond

Ook in deze situatie is en blijft sporten gezond op voorwaarde dat je afstand bewaard (social distancing) en alle hygiënische maatregelen respecteert. Voor iedereen die gewend is om te sporten, is sporten gunstig voor het afweersysteem.

Maar voor wie tot voor nu niet sportte en nu ineens zeer intensief en langdurig gaat sporten kan dan anders uitwerken. Zijn of haar immuniteit komt dan plotseling onder druk te staan. Je bent namelijk tot twee weken lang vatbaarder voor virale infecties en aandoeningen aan de luchtwegen.

Doe het rustig aan

Wanneer je een hoofdzakelijk zittend bestaan leidt en geen sportieve voorgeschiedenis hebt, begin dan geleidelijk met sporten. Ga niet ineens extreem lang en vaak hardlopen. Daarnaast geldt dat mensen die een loopneus hebben, niezen, hoesten of koorts hebben niet moeten hardlopen maar eerst moeten uitzieken. Ben je niet grieperig ga dan zoveel mogelijk alleen sporten. Ga je met je partner of vriendin gebruik dan echt je eigen handdoek en bidon en bovenal geldt de regel houdt 1,5 meter afstand van elkaar.

Maar ook ervaren, fanatieke sporters wordt aangeraden het rustig aan te doen. Wanneer je heel vaak loopt of fietst, weet dan dat vooral zeer lange duurinspanningen de immuniteit negatief kunnen beïnvloeden. Vermijd in elk geval om nu je zwaarste trainingsweken op de agenda te zetten. Aldus de wetenschappers.

De wetenschappers geven ons een aantal concrete tips:

Bouw het op

Wanneer je nu pas begint met sporten of bewegen, zorg er dan voor dat je het langzaam opbouwt.

Niet te intensief

Beweeg, train of sport lekker binnen of in de buitenlucht, maar doe het kalm aan: niet te intensief en niet te lang aan één stuk door.

Interval

Doe je normaal alleen duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.

In de buitenlucht

Als je buiten gaat sporten, dan is het belangrijk om voldoende afstand tot elkaar te houden. Ook hier geldt minimaal 1,5 meter afstand houden.

Wanneer je binnen moet sporten

Realiseer je dat binnen sporten of bewegen nog altijd veel beter is dan niet bewegen. Dus wanneer buitensporten voor jou nu geen optie is, ga dan binnen aan de slag. Misschien dat je sportschool online lessen aanbiedt, maar ook door in de tuin werken kun je lekker bewegen.

Sport alleen

Sport nu bij voorkeur in je eentje, of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot. Ga niet met een groepje sporten.

Social distancing

Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan anderhalve meter afstand en doe geen high fives of handshakes.

Gebruik je eigen materiaal

Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen bidon en handdoek, maar ook alleen persoonlijk sportmateriaal zoals een bal, fiets of step.

Ziek = niet sporten

Sport niet als je ziek bent, ook niet in je eentje. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.

Conclusie

Kortom; of je veel of weinig sporten gewend bent, wees enthousiast met sporten maar overdrijf niet! Alles wat “te” is, is niet goed. Belangrijk is om de sportieve inspanningen en de rustperiodes die nodig zijn voor herstel goed op elkaar af te stemmen. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn. Geniet van het sporten en blijf gezond!

 

Bronnen: welingelichtekringen.nl, rtlz.life.nl en runnersworld.com/nl

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief