Waarom is traplopen gezond?

Waarom is traplopen gezond?

Traplopen is een combinatie van cardio en krachttraining tegelijkertijd. Het is dé manier om overdag in beweging te komen en draagt dus bij aan het behalen van de beweegrichtlijnen. Maar waarom is traplopen zo gezond?

Volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad zouden volwassenen wekelijks 2,5 uur matig intensief moeten bewegen. Omdat traplopen dermate intensief is, kun je dit meetellen in die 2,5 uur.

Wat doet traplopen met je lichaam?

Volgens een bewegingswetenschapper van de Vrije Universiteit in Amsterdam gebruik je bij het traplopen 50% van de maximale kracht in je knieën en liefst 85% van de power die je met je enkels bij een uiterste inspanning kunt ontwikkelen. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van traplopen?

Cholesterolwaarden dalen

Uit een studie, die is gepubliceerd in het vakblad Preventive Medicine, blijkt dat een groep jonge vrouwen die een zittend bestaan leidde na een periode van 7 weken regelmatig actief traplopen een aanzienlijke verbetering in de cholesterolwaarden in hun bloed hadden. Zo aanzienlijk dat dit voldoende was om het risico van hart- en vaatkwalen met een derde te verminderen. Dagelijks liepen ze 13,5 minuten trap per dag.

Conditie verbetert

Wanneer je de trap op loopt, dan moet je tegen de zwaartekracht opboksen. Hiermee bouw je én kracht én vermogen op. De meeste trappen hebben een hellingspercentage van 65%. Daardoor verhoogt je hartslag in een snel tempo en ga je sneller ademen om meer zuurstof tot je te nemen. Door traplopen verbeter je de conditie van je hart en longen en dat heeft een positief gevolg op je gezondheid. Een slechte cardiovasculaire conditie is namelijk een belangrijke risicofactor voor sterfte.

Traplopen is te vergelijken met fitness op niveau en daarom dus ook een uitdaging voor mensen met een gemiddeld tot goede conditie.

Positief effect op calorieverbranding

Met traplopen verbrand je ongeveer 10 calorieën per 1 minuut traplopen. Dat is 560 kcal per uur. Mensen die wat meer vet op de botten hebben verbranden zelfs nog meer calorieën omdat ze ook extra gewicht naar boven moeten dragen. Met traplopen verbrand je in kortere tijd meer calorieën dan met hardlopen: met 30 minuten hardlopen en 15 min traplopen (trap óp) verbrand je hetzelfde aantal calorieën. Hoe vaker je de trap neemt, hoe meer je aan kracht wint en hoe meer calorieën je telkens verbrandt.

Sterkere botten

Osteoporose is de medische benaming voor zwakkere, poreuze botten. Bij osteoporose neem je botsterkte af, waardoor het risico op botbreuken toeneemt. Traplopen helpt om de sterkte en dichtheid van de botten op peil te houden. Door het belasten van je botten stimuleer je namelijk de aanmaak van botcellen.

Getrainde spieren

Tijdens het traplopen train je behoorlijk wat spieren. Je traint niet alleen je bovenbeenspieren maar je traint ook je bilspieren. Je gebruikt de middelste bilspier, die bij bijvoorbeeld hardlopen verwaarloost raakt. Traplopen doet niet onder voor de bekende squat oefening voor strakkere billen. Ook je buikspieren worden getraind tijdens het traplopen. Hiermee verbrand je vet rond je middel en je buik.

Lekker in je vel zitten

Van alle soorten oefeningen is bekend dat ze je lichaam helpen om meer endorfine vrij te maken, waardoor je je goed voelt. Traplopen doet dat ook en helpt ook om je slaappatroon beter te reguleren. Dit, in combinatie met het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen kunnen ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel zit.

Let op je houding

Omdat traplopen automatisch gaat, denk je er niet bewust bij na. Toch zijn er een aantal tips waarmee je rekening kan houden:

  • Probeer de leuningen zo min mogelijk te gebruiken. Door wel een leuning te gebruiken vergroot je de kans dat je één been meer gaat belasten.
  • Land op de bal van je voet en houd je schouders ontspannen.
  • Sta rechtop (niet naar beneden kijken) en span je core spieren aan.
  • Probeer je ademhaling te beheersen. Adem in via je buik, 3 seconden en adem weer uit door te ontspannen.

Eigenlijk zou het nemen van de trap een gewoonte moeten worden.

 

Bronnen: Runnersworld, First Post en Health US News

 

Delen:  
30 reacties op “Waarom is traplopen gezond?
  1. Waarom moet alles op den duur wetenschappelijk worden aangetoond?
    je voelt toch met je boerenverstand aan dat je lichaam niet gebouwd is om
    langdurig te zitten of liggen!!

    Geschreven door cees complot op
    • Is traplopen niet slecht voor de knieën?

      Geschreven door Linda op
      • Ja als je naar beneden gaat dat is erg slecht voor de knieën, volgens mijn fysiotherapeut.

        Geschreven door Janny Schurer op
        • Ik heb periodiek last van een knie. Trap-af is dan een probleem. Maar dat is opgelost door achterstevoren naar beneden te gaan. (ook van fysiotherapeut 🙂 )

          Geschreven door Quinta op
      • Misschien worden je knieen wel slecht omdat je te weinig hebt trapgelopen!

        Geschreven door Anoniem op
  2. Telt hier ook: hoe hoger het tempo hoe beter?

    Geschreven door Frans Buffet op
  3. ik doe het dagelijks, en het bevalt mij prima.
    karel

    Geschreven door Karel op
  4. Ik loop de hele dag trap op trap af

    Geschreven door Cor op
    • ik heb mijn werkkamer 2-hoog en loop heel vaak beide trappen op en af. Niks mis mee!

      Geschreven door Hans Polak op
    • Goed bezig

      Geschreven door xx op
  5. Ik ben er van overtuigd dat traplopen goed is. Als mensen naar een appartement verhuizen, lopen ze geen trappen meer, en worden ze eerder stram en krijgen ze last van immobiliteit Ik woon in een huis met zolder en loop heel wat trappen op een dag, dat houdt me soepel en krachtig. Voor de elektrische fiets geldt hetzelfde, de spieren worden minder gebruikt en gaan achteruit. Zolang mogelijk je spieren gebruiken voorkomt dat je kracht achteruit gaat.

    Geschreven door Anoniem op
    • Dat is niet zo, ik woon in een appartement en haast iedereen neemt de trap.

      Geschreven door Alias op
      • Ja bij jou, maar dat zal niet overal zo zijn.

        Geschreven door Huub op
  6. Ik woon 11 hoog met 16 tredes per etage. Ik loop elke dag naar beneden. Is dat slecht? Ben 72.

    Geschreven door tineke op
    • Nee , dat is klasse dat u dat nog kunt en volhouden maar met mate.

      Geschreven door Eefje op
  7. Ik loop al jaren van het kassie naar de muur! is dat ook gezond?

    Geschreven door Anoniem op
    • blijf mooi bezig

      Geschreven door xx op
    • Hangt af vd afstand

      Geschreven door Walkplaza op
    • goed hoor

      Geschreven door Anoniem op
  8. Ik heb een traplift omdat ik o.a. hartfalen heb…….. hoe m.b.t. mijn gezondheid nu ik niet meer traploop??? Ik doe wel wel 4x per week banen zwemmen………

    Geschreven door shannat op
  9. Jammer dat respondenten op enkele goede vragen geen antwoord hier krijgen. Merkwaardig.

    Geschreven door willem thomas degens op
    • Vind ik ook

      Geschreven door tineke op
  10. Na een hartoperatie is het eerste dat je moet doen is traplopen,
    Heel goed, maar nu niet gaan overdrijven.
    Ook dagelijks wat wandelen.

    Geschreven door Trebla op
  11. Helaas heb ik een paar jaar geleden opnieuw moeten leren lopen zo ook de trap nu heb ik een eengezins woning buwust met trap juist om mijn spieren etc weer op orde te krijgen ik loop dus gemiddel 6 tot 10 x per dag de trap op en af zijn huistrapen ook goed ? Of juist niet .
    Weet ik heb wel doordat ik nu dagelijks de trap op en af moet !!
    Ik beter kan lopen en langer natuurlijk duurt het best lang maar een begin is er dank zij de trap hihij op en af .

    Geschreven door Yvonne op
  12. Het 1e commentaar van cees complot vind ik echt supergrappig!! Al dat stomme gezeik: wel of niet goed en trap af slecht voor je knieën….; ik woon in een eengezinswoning en moet elke dag -tig keer trap op …. en vanzelf ook weer trap af (hoe kom ik anders weer beneden? Kan moeilijk steeds de brandweer bellen: ik heb het aan mijn knieën, kunnen jullie even komen met de Hoogwerker??). Als je echt geen trap meer kunt lopen of trap af- dan zou ik b.v. moeten verhuizen naar gelijkvloers- of beneden slapen…(slaap boven…) of later: naar een verzorgingshuis maar dat bestaat niet meer, alleen nog mogelijk met zorgzwaartepakket 4 (3 is te licht….) naar een Verpleeghuis (als je al bijna stervende bent of van de trap valt of zwaar dement). Ben 85

    Geschreven door Liesje op
    • Petje af gewoon doorgaan en zo lang mogelijk op je zelf blijven wonen goed in beweging blijven Top

      Geschreven door Rika de Haas op
    • Geen verzorgingshuis misschien een traplift aan vragen bij de WMO äls het echt niet meer gaat
      succes

      Geschreven door Rika de Haas op
    • Heel goed Liesje! Er komt een dag dat het echt niet meer kan. Maar hoe meer je jezelf blijft inspannen des te later die dag komt. Alleen goed uitkijken dat je niet van de trap afdondert, want dat risico wordt ook groter met het klimmen der jaren. Hou vol!!Jan

      Geschreven door Anoniem op
  13. Overgewicht speelt uiteraard ook een grote rol bij het traplopen. Hoe zwaarder u bent, hoe moeilijker het traplopen wordt doordat de druk op de knieën groter wordt.

    Geschreven door Ano Niem op
  14. Ik vind het idee van traplopen beregoed. Ik ben 78, heb gelukkig nog geen beperkingen maar beweeg véél te weinig en dit artikel heeft me aan het denken gezet.

    Ik woon op één hoog in een langgerekt appartementencomplex met aan beide uiteinden van de ruimte een trap. Op beide verdiepingen is een ruime loopruimte langs alle voordeuren over de totale lengte van het complex.

    Ik ga dus één lengte lopen, neem de trap naar beneden, loop daar weer naar het andere einde en neem vervolgens weer de trap naar boven en doe dit een aantal keren achter elkaar.
    Ik kan je verzekeren dat je dan een aardig eind gewandeld hebt én geklommen én gedaald, kortom, een behoorlijke hoeveelheid beweging heb gehad.
    Als het niet regent, staan op geregelde afstand ook nog eens een aantal grote schuiven in de brede lichtstraat open, dus frisse buitenlucht genoeg!
    En je hoeft de deur niet uit :))

    Ik ga het doen!

    Geschreven door Léon Jansen op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief