Wanneer je last hebt van een Osgood-Schlatter knie

Wanneer je last hebt van een Osgood-Schlatter knie

Wanneer een kind vooral tijdens of na het sporten pijn aan de knieën heeft, dan kan het zijn dat er sprake is van een Osgood-Schlatter knie. Wat zijn de oorzaken van deze aandoening en wat is eraan te doen?

Wat een Osgood-Schlatter knie?

Wanneer je last hebt van een Osgood-Schlatter knie, dan heb je als gevolg van een overbelasting van de knie en het scheenbeen pijn vlak onder je knie. Deze aandoening is vernoemd naar 2 doktoren, die de ziekte voor het eerst hebben beschreven.

De ziekte van Osgood-Schlatter ontstaat vooral wanneer kinderen in hun groeispurt zitten. Denk hierbij aan meisjes tussen de 8 en 13 jaar en jongens tussen de 10 en 15 jaar. De aandoening komt meer voor bij jongens dan bij meisjes en de klachten verdwijnen meestal wanneer het kind ouder wordt.

Oorzaak van een Osgood-Schlatter knie

De kniepees hecht vlak onder de knie aan het scheenbeen. De plek waar de pees aanhecht heet tuberositas tibiae. Dit is de knobbel aan de voorkant van je scheenbeen, net onder de knie. Bij kinderen bestaat dit deel nog uit kraakbeen en wordt langzaam getransformeerd in bot. Tijdens dit proces is de tuberositas tibiae kwetsbaar. Doordat bij kinderen de botten sneller groeien dan de spieren en de pezen, komt er meer op spanning te staan. Vooral tijdens het sporten. Die spanning leidt ertoe dat de pezen en spieren overbelast en ontstoken raken. Het gevolg is dat er een zwelling en pijn ontstaat. Het kan ook voorkomen dat als gevolg van de ontsteking er kleine stukjes botweefsel afscheurt. Als dit herstelt kunnen er soms botuitsteeksels net onder de knie ontstaan.

Risicofactoren van een Osgood-Schlatter knie

Naast sporten zijn een aantal andere factoren die het ontstaan van een Osgood-Schlatter in de hand kunnen werken:

  • Groeispurt
    Als gevolg van een snelle groei kan de trekkracht op de peesaanhechting groter worden, waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan.
  • Standsafwijkingen van de benen
    Bij platvoeten en X-benen draait bij het buigen van de knie het onderbeen naar binnen en wordt de knieschijf niet symmetrisch belast. Dit kan voor een overbelasting zorgen.
  • Spierzwakte
    Door een spierzwakte van de bovenbeenspieren en van de heup- en bilspieren kan een knie naar binnen gaan staan. Hierdoor wordt de knieschijf in een niet natuurlijke richting belast.
  • Verkorte spieren
    Door een verkorting van de bovenbeenspieren ontstaat er een grotere trekkracht op de knieschijfpees. Dit kan voor overbelasting zorgen.
  • Overgewicht
    Dit geeft toegenomen belasting van het kniegewricht.

Symptomen van een Osgood-Schlatter knie

Als gevolg van een groter wordende knobbel aan de kniepees, ontstaat er pijn bij aanraking of wanneer iemand op zijn knieën gaat zitten. Daarnaast is de knie vaak warm en opgezet als gevolg van vochtophoping. Vaak gaat het slechts om één knie, maar het is ook niet ongewoon dat de klachten in beide knieën ontstaan.

De symptomen zijn vaak afwisselend aanwezig en vooral tijdens en na het fietsen, hardlopen, hurken of traplopen. Bij sporten waarbij er veel gerend, gesprongen of gekield moet worden, zoals: voetballen, turnen en atletiek zijn de klachten sterk aanwezig.

De klachten ontstaan in het begin wat vaag. Soms alleen tijdens het sporten. Echter, in de loop van de tijd worden de pijn erger en is op een gegeven moment constant aanwezig.

Behandeling van een Osgood-Schlatter knie

De behandeling bestaat in eerste instantie uit het houden van (relatieve) rust. Hierdoor kan de pijnlijke aanhechting tot rust komen. Daarbij moet de belasting teruggebracht worden tot binnen de pijngrens. Wanneer iemand pijn voelt, dan is dat het teken om te stoppen. Ga nooit over de pijngrens heen. Om de pijnklachten te verminderen kan het helpen om de knieën te koelen met een coldpack of ijs gewikkeld in een theedoek. Zorg er altijd voor dat het koelen niet op direct op de huid gebeurt.

Het dragen van een patellabandje kan helpen om de kracht van de peesaanhechting over een breder gebied te verdelen. Hierdoor wordt de pees minder belast.

Door oefeningen te doen kan de belastbaarheid verhoogd worden. Een fysiotherapeut kan je oefeningen geven om de spieren en pezen in je bovenbeen langer te maken.

Medicijnen hebben geen zin, het nemen van een paracetamol om de pijn te verminderen, kan natuurlijk wel.

Kun je een Osgood-Schlatter knie voorkomen?

Helaas is het niet altijd mogelijk om een Osgood-Schlatter knie te voorkomen. Maar er zijn wel een aantal maatregelen die genomen kunnen worden om het risico te verminderen:

  • Warming-up
    Het is het erg belangrijk om vóór het sporten altijd een goede warming-up te doen. Zorg ervoor dat de trainingen geleidelijk opgebouwd worden.
  • Cooling-down
    Net zo belangrijk als de warming-up, is een goede cooling-down na de training of wedstrijd.
  • Rekoefeningen
    Doe rekoefeningen om de pezen en de spieren langer te maken.
  • Gezond gewicht
    Overgewicht het risico op de ziekte van Osgood-Schlatter dus zorg voor een gezond gewicht.

 

Bronnen: jessicagal.nl, hierhebikpijn.nl en optimaalsporten.nl

4 reacties op “Wanneer je last hebt van een Osgood-Schlatter knie
  1. Ook Podotherapeutische zolen kunnen helpen om eventuele afwijkende stand te corrigeren en overbelasting te voorkomen.

    Geschreven door Ivan op
  2. Ik ben 37 jaar en vorig jaar geopereerd aan deze aandoening, perfect geholpen door Orthopeed Dr. Kooijman bij de Lairesse kliniek. Ik heb heel mijn leven last hiervan gehad, nu er wat bot weggehaald is kan ik mijn knie weer normaal belasten (bv op hurken zitten).

    Groeten,

    Jur

    Geschreven door Anoniem op
  3. Een 40 jarige,

    Als kind was ik continu bezig met sporten, rennen, zwemmen, fietsen. Niet normaal naar school lopend, meestal rende ik. Ik had teveel energie.
    Omdat mij dat goed afging ben ik atletiek gaan doen, als hobby.
    Dit heb ik van mijn 9e tot 17 jaar gedaan, 800m, ver en hoogspringen, vrij hoog niveau.

    Ik ben 1,90m en als kind ook al vrij groot, atletisch gebouwd.
    Ben ineens flink gegroeid, had lang maat 37 in de schoen.
    Tijdens een 800m blokkeerde de rechter knie en viel ik behoorlijk hard.
    Naderhand kwamen we erachter dat o.a “osgood schlatter” de oorzaak was van het vallen.
    De sportarts gaf mij 6 maanden rust. Ik kreeg een gipskoker, die ik ’s avonds af kon doen, of met douchen.

    Maar wat dus af kan, was bij mij niet handig.
    Na 2 maanden ging de koker af en toe af, ging ik zwemmen en op school mee sporten.
    Niet handig, maar moest mijn energie kwijt.

    De knobbel is nog altijd goed zichtbaar.
    Heb er af en toe last van als ik de knie flink belast.
    Op knieen zitten kan ik niet of nauwelijks.

    Rustig aan doen en luisteren naar het lichaam is voor mij wat helpt.

    Rob

    Geschreven door Röbke op
    • Hey Rob,

      Zie mijn bovenstaande bericht!

      Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief