Snoozen; gevaar voor lichaam en geest?

Er bestaan 2 type mensen. Het type dat direct uit bed gaat nadat de wekker is gegaan en het type dat nog even de snooze knop aantikt om nog even lekker te blijven liggen. Maar pas op want snoozen is ongezond.

Wat is snoozen eigenlijk precies?

Snoozen is die sluimerfunctie op je wekker, waarbij je het alarm niet uitzet maar waar na een periode van vaak 9 minuten de wekker weer afgaat. Mensen doen dit om zo nog even wat langer in bed te  blijven liggen.

Waarom is snoozen een slecht idee?

Gedurende de nacht doorlopen we een aantal slaapcyclussen (meestal 5) die ieder weer bestaan uit 5 fases:

Fase 1; dit is de overgangsfase van wakker naar slapen
Fase 2; hier begint het daadwerkelijke slapen maar is nog steeds een lichte slaap
Fase 3; hier is de overgang van een lichte slaap naar de diepe slaap. Je ademhaling is diep, de hartslag daalt en de spieren ontspannen zich
Fase 4; dit is de laatste fase van de diepe slaap en op dit moment zijn je hartslag en ademhaling op zijn laagst
Fase 5; de welbekende REM fase met veel activiteit van de hersenen, ogen en de fase waarin we dromen

Na fase 5 word je soms heel even wakker (vaak weet je dat helemaal niet meer), en gaat fase 1 weer van start.

Het zou het mooist zijn wanneer de wekker net na einde van fase 5 gaat. Helaas is dat voor veel mensen niet weggelegd. Vaak worden we gewekt in een andere fase, waardoor je dus al wat lastig wakker kunt worden bij het afgaan van de wekker.

Invloeden van snoozen

Dus bij het afgaan van de wekker verstoor je eigenlijk het natuurlijke proces van het wakker worden. Iedere keer dat je vervolgens op die snooze knop drukt, geef je het lichaam het teken om weer lekker in slaap te vallen, en dus om slaaphormonen aan te maken. Echter, na 9 minuten gaat de wekker weer af en staat je lichaam weer in de ontwaakfase waarin je alert moet zijn. Wanneer je dit regelmatig doet, ontstaat er een soort chemische verwarring. Dopamine (dat is in staat de productie van het slaaphormoon melatonine te remmen en draagt zo bij in het bepalen van het slaap- en waakritme) en serotine (serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem), komen op hetzelfde moment in ons lichaam vrij. Hierdoor kan je je slapper voelen, meer moe, gedesori├źnteerd raken en slechter functioneren.

Daarnaast kan snoozen zorgen voor stoornissen in het geheugen, reactietijd, aandacht en begrip. Dit omdat de slaap elke 9 minuten wordt onderbroken, waardoor de slaapkwaliteit eigenlijk erg laag is.

Conclusie

Snoozen is dus niet zo onschuldig en voor de mensen die willen stoppen met snoozen is de tip om toch echt direct uit je bed te gaan wanneer die wekker gaat. Een hulpmiddel is natuurlijk om de wekker niet naast je bed neer te zetten maar ergens in je slaapkamer waardoor je op moet staan om hem uit te zetten.

 

Bronnen: Inslaap.nl en Huffington Post

2 reacties op “Snoozen; gevaar voor lichaam en geest?
  1. mijn dochter is 19jaar jong en vind het heerlijk om nog eventjes (kan erg lang uitlopen) te snoozen.
    Wekker ver van bed zetten biedt geen oplossing.
    Als ze bij de eerst wektijd opstaat is ze niet aanspreekbaar en het ochtendhumeur moet ik er bij nemen.
    Hoe wordt dit dan verklaard?

    Geschreven door sandra op
    • Hoe lang slaapt ze? Slaapt ze genoeg? Ik ben nu 26, maar weet dat ik veel slaap nodig had rond mijn 19e. Is er genoeg motivatie om uit bed te komen?
      Eet ze ’s avonds nog of drinkt ze regelmatig/rookt ze? Dit zijn ook factoren die het voor mij qua gevoel moeilijker maakten om op te staan. (Van laat eten kun je ’s ochtends een food hangover hebben)

      Geschreven door Chielo op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief