Collega’s met karakter

Werkzekerheid betekent aan het werk komen en blijven. Voor mensen met een psychische beperking blijkt dit in de praktijk niet eenvoudig.

1 op de 10 Nederlanders heeft een psychische stoornis. Dat betekent niet alleen dat het probleem veel voorkomt, maar ook dat één of meerdere van je collega’s waarschijnlijk met deze klachten rondlopen.

Gebruiksaanwijzing

Deze “collega’s met karakter” hebben, net zoals iedereen, een gebruiksaanwijzing. Vaak is in hun geval een klein beetje meer rekening met ze houden, en zorgen dat hun stoornis bespreekbaar is, voldoende om ze goed te laten meedraaien. Sterker nog: ze zullen dan van meerwaarde blijken voor de algehele werksfeer in het bedrijf.

Er bestaan helaas nogal wat vooroordelen over ze. Ze zouden eng of gevaarlijk zijn, of vaak ziek. Maar iemand met een psychische stoornis is zelden of nooit gevaarlijk voor de omgeving. Ze zijn eerder kwetsbaar en willen zich graag bewijzen.

Inmiddels gaat het om ongeveer 200.000 Nederlanders. Allemaal mensen met een psychische stoornis die erg graag aan de slag willen en veel kunnen betekenen voor het MKB. Instituut Gak is daarom gestart met de campagne; “collega’s met karakter” om de beeldvorming over mensen met een psychische beperking positief te beďnvloeden. De gedachte achter de naam “Collega’s met karakter” is dat deze mensen in hun verleden heftige problemen hebben overwonnen, weerbaar bleken en dus karakter hebben waar je op de werkvloer ook wat aan hebt.

De campagne

In de campagne liet Instituut Gak twee van deze “collega’s met karakter” – voor het grote publiek onbekende acteurs – een week werken bij een bestaand bedrijf. Om in de rol van “collega met karakter” te komen zijn de acteurs in de leer gegaan bij twee mensen met een psychische aandoening: één met dwangstoornissen en paniekaanvallen en één iemand met een verleden van psychoses. Zo ontstond er in de commercials en minidoc’s een realistisch beeld van wat deze ervaring betekende voor werkgevers, werknemers én voor collega’s met karakter.

-Partner Content –

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief