Wat doet magnesium voor je lichaam?

Wat doet magnesium voor je lichaam?

Volgens experts staat magnesium op de derde plek in de belangrijkste levensbehoeften van de mens, na water en zuurstof. Waar is magnesium goed voor? Wat doet magnesium voor je lichaam?

Wat is magnesium?
Magnesium is een mineraal dat bij veel processen in het lichaam betrokken is. Zo is het onder andere nodig bij de vorming van bot en spieren. Maar dat zijn niet de enige vlakken waar magnesium bij betrokken is. Het mineraal magnesium stuurt namelijk meer dan 300 verschillende enzymen aan. Enzymen die er allemaal voor zorgen dat verschillende processen in je lichaam goed verlopen. Bij een tekort aan magnesium kunnen er dan ook uiteenlopende klachten ontstaan.

Mineralen komen in de natuur voor, en maakt ons lichaam niet zelf aan. We moeten mineralen dus via onze voeding binnenkrijgen.

Waar is magnesium goed voor?

Magnesium komt in erg veel cellen van het lichaam voor. Daarmee is het mineraal bij veel verschillende processen betrokken. Zo zorgt magnesium onder andere voor:

  • Helpt je spieren sterk en soepel te houden.
  • Helpt je spieren te ontspannen.
  • Speelt een rol in de prikkeloverdracht tussen zenuwen.
  • Het vrijmaken van energie uit voeding
  • Helpt botten en tanden sterk te houden.
  • Goed voor de gemoedstoestand.
  • Helpt mee aan een verhoogde weerstand tegen spanning en stress.
  • Draagt bij aan een beter geheugen, concentratievermogen en alertheid.
  • De bevordering van de gezondheid van je hart en bloedvaten.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

De aanbevolen hoeveelheid magnesium verschilt per leeftijd en is voor mannen hoger dan voor vrouwen. Voor mannen ligt het advies op dagelijks 350 milligram. Het advies voor vrouwen is dat 300 milligram en voor kinderen en zwangere vrouwen ligt de aanbevolen hoeveelheid lager.

Wat doet een tekort aan magnesium?

Omdat magnesium bij zeer veel processen in je lichaam betrokken is, kan een tekort veel invloed hebben op je lichaam.

Gevoeliger voor stress

Magnesium en stress hebben een wisselwerking op elkaar. Zo kan een magnesium tekort je gevoeliger maken voor stress. Maar aan de andere kant zorgt stress ervoor dat je lichaam meer magnesium gebruikt dan normaal. Hierdoor neemt je magnesiumvoorraad af, waardoor stress een magnesiumtekort kan veroorzaken.

Spierklachten

Calcium en magnesium werken vaak samen. Calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren en magnesium zorgt ervoor dat je spieren ontspannen. Op het moment dat er sprake is van een magnesiumtekort, dan kunnen je spieren onvoldoende ontspannen. Doordat de verhouding calcium en magnesium dan is verstoord, kun je klachten ervaren als: stijve spieren en/of spierkrampen.

Vermoeidheid

Magnesium speelt een rol in het vrijmaken van energie uit voeding. Bij een tekort kan het lichaam dus minder energie vrijmaken. Als je minder energie is, raak je sneller vermoeid.

Verhoogde bloeddruk

Een hoog magnesiumgehalte in het bloed blijkt te maken te hebben met een verbetering van de doorbloeding. Daarnaast ontspant het de spieren en helpt zo indirect om de bloeddruk te verlagen. Een magnesiumtekort kan dan je bloeddruk ongunstig beïnvloeden.

Vervroegde botontkalking

Magnesium is net als calcium van belang voor de stevigheid van de botten. Calcium heeft magnesium nodig om opgenomen te worden en goed te kunnen werken. Daardoor kan een tekort aan magnesium bijdragen aan botontkalking of osteoporose.

Symptomen magnesiumtekort

Een verlaagd magnesiumniveau kan leiden tot heel veel verschillende gezondheidsklachten. Zo kun je last krijgen van:

  • Spierkrampen/spierspanningen.
  • Spierzwakte.
  • Lusteloosheid.
  • Vermoeidheid.
  • Osteoporose.
  • (Verergerde) menstruatiepijn (PMS).
  • Koude handen en voeten.
  • Hoofdpijn of migraine.
  • Verlaagd libido.
  • Gevoelens van stress, nervositeit.
  • Duizeligheid.
  • Slapeloosheid.
  • Slecht geheugen
  • Verhoogde bloeddruk.
  • Cataract, glaucoom.

Welke producten bevatten magnesium?

Magnesium komt voor in veel verschillende voedingsmiddelen. Onderstaande producten zijn rijk aan magnesium:

  • Groene bladgroenten, waaronder spinazie.
  • Broccoli.
  • Peulvruchten.
  • Tarweproducten.
  • Sojaproducten.
  • Ongezouten noten en pinda’s.
  • Bonen.
  • Volkoren granen.
  • Zaden.
  • Roggebrood.
  • Bananen.
  • Abrikozen.
  • Avocado.
  • Volle rijst.
  • Kraanwater.
  • Kokos.
  • Rauwe cacao.
  • Chiazaad en lijnzaad.

Hoe kun je een magnesiumtekort aanvullen?

Wanneer je een magnesiumtekort hebt, dan kun je voor magnesiumrijk voedsel kiezen. Toch is de kans aanwezig dat je te weinig magnesium binnenkrijgt. Door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen in de landbouw neemt de hoeveelheid magnesium die in de grond zit af. Daarnaast gaat er veel magnesium verloren tijdens het koken van voedingsmiddelen. Verschillende onderzoeken hebben aangewezen dat vandaag de dag (met de huidige eetpatronen) de kans op een magnesiumtekort aanwezig is. Het blijkt dat op basis van westerse eetgewoonten, we maximaal 250 milligram magnesium per dag binnenkrijgen. Dat ligt onder de aanbevolen hoeveelheid bij zowel mannen als vrouwen. Daarom is het dan verstandig om het tekort aan te vullen door het nemen van voedingssupplementen. Magnesiumcitraat wordt meestal het beste opgenomen. Let wel goed op de maximaal veilige dagelijkse dosis.

Wie heeft er baat bij extra magnesium?

Het blijkt dus dat veel mensen extra magnesium kunnen gebruiken. Helemaal wanneer je langdurig bloot staat aan veel stress en/of dagelijks zwaar lichamelijk werk moet verrichten. Ook mensen die vaak intensief sporten, vrouwen in de overgang en mensen met medicatiegebruik hebben een hoger risico op een magnesiumtekort.

 

Bronnen: voedingscentrum.nl, orthokennis.nl en magnesiumtekort.info

Delen:  
37 reacties op “Wat doet magnesium voor je lichaam?
  1. Veel last van krampen in de kuiten voor het opstaan ik gebruik al magnesium tabletten
    Mivolis

    Geschreven door Twan op
    • Gebruik eens magnesium relaxation

      Geschreven door Alain op
      • Sorry, promagnor relaxation

        Geschreven door Anoniem op
      • Magnesiumolie kan ook helpen. Ik smeer het voor het slapen gaan onder mijn voeten en op mijn kuiten.

        Geschreven door Anoniem op
        • Ik gebruik het al jaren tegen kramp, helpt prima

          Geschreven door Maus op
          • Ik ook, werkt heel goed, slechts 1 tablet per dag al.

            Geschreven door Anne op
          • Wat gebruikt Maus, olie of tabletten?

            Geschreven door Brabian op
          • Ja. Magnesium helpt ook al jaren voor mij en mijn man tegen kramp.

            Geschreven door Iris op
    • Ik gebruik magnesium, B_ Magnum super

      Geschreven door Sonja op
    • Krampen of spierspanningen in voeten is vaak een gevolg van zuurstof tekort.

      Geschreven door Mammaloe op
      • Restless legs. Zou dit ook met magnesiumtekort te maken kunnen hebben?

        Geschreven door Reine op
        • Onder andere maar ook bijvoorbeeld tekort aan ijzer en onvoldoende aanmaak van bepaalde neurotransmitters. En metaal in bed of matras kan het verergeren, doordat die het gezonde aarden verhinderen.

          Geschreven door C. op
        • Zeker. Bij mijn vrouw die al twintig jaar restless legs had was het in één keer over met één tablet per dag.

          Geschreven door Simon op
    • Ik eet bijna dagelijks een avocado. Ik was laatst op vakantie in Italie en heb toen 14 dagen geen avocado gegeten en ik kreeg weer vaak kramp in mijn kuiten en tenen.

      Geschreven door nella op
      • Gebruik al enkele jaren voetenbad van magnesium van zechsal. Daar heb ik veel baat bij, ben minder gestresst en heb geen spierpijn meer en geen kramp. Zeker een aanrader, beter als tabletten. Ze hebben een hele productielijn van sportgel, spiegel, bodycreme. Kijk maar eens op de site zechsal. eu

        Geschreven door Pietje op
    • Gebruik ook promagnor. Voel zo als ik het vergeten ben…

      Geschreven door Elsje op
  2. beste dokter;n a v gezond lichaam en uw pleidooi over magnesium in het lichaam voel ik mij uitstekend n a v gezonde voeding van groente die vers zijn en elke week en vaste dag eind van de week in supermarkt lidl haal aan de kant van de alteveerstraat de schutplein in hoogeveen en ook bruinbrood waar meer voedingsstoffen in zit dan in wit brood.no smoking,no drugs en no beer als amstel of heiniken drink ik niet.doe mij maar drie glazen melk per dag svp dan voel ik mij best en gezond en ook gezond beleg als kip en kalkoen fillet voor op de boterham ook om de week een doos met eieren 10 of 12 in verpaking[een ei is een ei en het komt van de kip].en zodra ik alles heb,dan in de fietstas[de boodscahp[p[entas gat in de fietstas]en zo fiets ik weer naar huis en kijk nog even alles na en doe het op de plek waar het thuis hoort in mijn woning als in de koelkast.oja wat nog fijner zal zijn erectie pillen als meersp[erma,rockhard weekend en orviax te gaan verkopen in drogisterijen in heel nederland als kruitvat,etos,trekpleister,da of ook in de genoemde supermarkt waar ik mijn wekelijkse boodschappen haal op donderdsag tussen 15 en 16 uur.veel liefs van mij john johan otten te hoogeveen in drenthe.

    Geschreven door john johan otten op
    • Een reactie waar je wat aan hebt😜😜😜😜😜

      Geschreven door Lies op
      • Flapdrol

        Geschreven door Anoniem op
    • prachtig wat een verbaal !!!

      Geschreven door Anoniem op
    • John Johan,

      Zo gezond ben je toch niet als je erectie pillen nodig hebt….

      Het ga je goed!

      Geschreven door Robbo44 op
  3. ik gebruik al jaren Metarelax ik voel mij daar heel goed mee 1 per dag

    Geschreven door Carmen op
  4. Ik heb last van kramp benen en voeten en RLS (rustloze benen syndroom) voor RLS medicijnen Pramipexol en Neupro. Het helpt niet zo goed. Ik ben vanplan Magnesiumolie of gel kopen. Vraag of ik beter voel? Wie heeft ook?

    Geschreven door Joop op
    • Ik zou eerder denken aan voedingssupplementen die de aanmaak van dopamine verbeteren dan aan medicatie. Magnesium kan daar één van zijn. Zou advies vragen in betere vitaminezaaak of orthomoleculair therapeut. Metaal in bed of matras kunnen klachten verergeren, daar het het natuurlijke aarden verhinderen.

      Geschreven door C. op
    • Beste, ik gebruik al jaren Metarelax (zakjes, want die zijn er ook in tabletten, maar die zijn niet zo sterk als zakjes) want ik heb een spierziekte die mijn spieren verkort en door Magnesium heb ik geen last van krampen in mijn benen.
      Ik neem dagelijks een zakje (‘smorgens) en ’s avonds neem ik twee capsules MgZyme ( moet ik wel online bestellen)
      Sommige Magnesiumpillen werken niet voldoende voor mij.

      Geschreven door Gerda op
  5. Magnesium citraat 400 mg doet wonderen.

    Geschreven door Case op
    • Op

      Geschreven door Anoniem op
  6. Ik gebruik magnesium citraat 400 mg en pramipexol en neurontin (gabapentine) maar wordt toch midden in de nacht wakker van krampen in de kuiten en voeten en rusteloze voeten en benen.
    De Neuroloog en parkinsonverpleegkundige vinden het allemaal bijzonder vervelend maar kunnen er niets aan doen.

    Geschreven door Yoki op
    • Dan zou ik raad vragen aan orthomoleculair therapeut. Zo iemand kan kijken wat jouw lichaam nodig heeft. Je lichaam kan zelf stofjes als gaba en dopamine aanmaken, als je zorgt voor de juiste voeding en bepaalde voedingssupplementen. Slapen op een bed en matras zonder metalen erin is ook belangrijk voor je algehele gezondheid.

      Geschreven door C. op
    • Overigens zorgen medicijnen voor verlies aan vitaminen en mineralen.

      Geschreven door C. op
  7. De relatie kunstmest en bestrijdingsmiddelen geven een lager magnesium gehalte in de producten, klopt niet immers er is magnesiumhoudend kunstmest dat geeft de gewassen een betere smaak, dus meer rendement. De bestrijdingsmiddelen, tegenwoordig gewasbeschermingsmiddelen, hebben geen invloed. De geringere industrie uitstoot in bijvoorbeeld Polen verlaagd de depositie van magnesium op de Nederlandse akkers naar geen depositie en was 20 jaar geleden zo ongeveer 290 kg per hectare per jaar.

    Geschreven door Fiepko van Calcar op
  8. vlg dissertatie aan de Radboud: 15% van de omeprazol gebruikers ( in NL 2 mln) hebben een magnesium deficit

    Maagzuurremmers en magnesiumtekort: het topje van de ijsberg? (Promotie)
    Datum dinsdag 4 februari 2014
    Promovendus mevrouw A.L.L. Lameris
    Promotors prof. dr. J.G.J. Hoenderop, prof. dr. R.J.M. Bindels
    Subtitel Divalent Digestion: Insight in Intestinal Iontransport
    Beschrijving
    Een grote patiëntengroep gebruikt dagelijks medicijnen die de afgifte van maagzuur remmen: de zogenaamde protonpomp-remmers. In Nederland gaat het hierbij om meer dan twee miljoen gebruikers. Bij sommige patiënten leidt het gebruik van deze medicijnen tot ernstige magnesiumtekorten. Een magnesiumtekort kan tot pijnlijke spierkrampen en hartritmestoornissen leiden. Lameris onderzocht het moleculaire mechanisme dat ten grondslag ligt aan het magnesiumtekort bij gebruikers van maagzuurremmers.
    Het magnesiumtekort bij deze patiënten ontstaat door een verminderde opname van magnesium in de darm. De maagzuurremmers blijken niet alleen de afgifte van zuur in de maag te remmen, maar ook in de dikke darm. Als gevolg hiervan functioneert het magnesiumkanaal in de dikke darm niet optimaal. Hierdoor wordt er minder magnesium opgenomen vanuit het voedsel. De bevindingen van Lameris helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe behandeling die op termijn het optreden van magnesiumtekort als gevolg van het gebruik van maagzuurremmers kan voorkomen.
    Lees meer over dit onderzoek in het persbericht.
    Biografie Anke Lameris (1984) studeerde Medische Biologie in Nijmegen en behaalde in 2009 bene meritum haar doctoraal examen. Bovenstaand onderzoek voerde zij uit bij de afdeling Fysiologie van het Radboudumc, binnen het onderzoeksinstituut Radboud Institute for Molecular Life Sciences. Ze vervolgt nu als postdoc bij de afdeling Fysiologie van het Radboudumc.
    Contactpersoon Alleen voor media: Persvoorlichting Radboudumc
    E-mail [email protected]
    Telefoon (024) 361 89 10
    .

    Geschreven door Harrybr op
  9. magnesium taraat help goed voor heel veeldingen in je lichhaam.

    Geschreven door anno niem op
  10. Magnesium is ook goed voor de oogziekte serosa (vocht achter de lens)

    Geschreven door Michel Van Den Meersch op
  11. hoe gebruik je magnesiumzalf, het is erg plakkerig, ik vind het daarom heel naar in gebruik.

    Geschreven door Hild op
    • Als je het niet prettig vindt, zou ik het niet gebruiken. Er zijn vele mogelijkheden voor de magnesiumopname. Tabletten, voetbaden, floaten, celzouten enz. Zelf vind ik magnesiumchelaat het prettigst, het meest ontspannend werken.

      Geschreven door C. op
  12. Kan je te veel magnesium in nemen en is dat schadelijk

    Geschreven door Amélie op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief