Voeding voor een beter humeur

Voeding voor een beter humeur

Wat we eten heeft een grote invloed op onze emotionele en mentale toestand. Comfort food is iets wat we allemaal wel kennen. De meeste mensen denken dan aan chips, chocolade of iets dergelijks. Hier kun je inderdaad een goed gevoel van krijgen. Echter, dit is wel van korte duur. Toch zijn er ook voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je er langdurig een goed gevoel aan over houdt. Maar welke voedingsstoffen kunnen bijdragen aan een beter humeur?

Voeding voor een beter humeur

Banaan

Serotonine brengt een gevoel van tevredenheid en allerlei andere goede, relaxte gevoelens. Magnesium helpt bij het verbeteren van de stemming en je energie, doordat het de stof serotonine produceert en ondersteunt. Vrouwen hebben vaak onvoldoende hoeveelheden magnesium in hun lichaam. Je kunt dit in grote hoeveelheden terugvinden in onder andere heilbot, tonijn, artisjok, bananen, gedroogde vijgen, walnoten en bruine rijst.

Zalm

Net als magnesium, draagt ook omega-3 bij tot gezonde, gebalanceerde serotoninelevels. Dus eet voldoende voedingsmiddelen met een hoog omega-3 gehalte. Daarnaast zijn er vele onderzoeken die een verband leggen tussen depressie en een tekort aan omega 3 vetzuren. Het is dus belangrijk om genoeg van deze vetzuren binnen te krijgen. Daarom is het een goed idee om regelmatig zalm te eten. Voedingsmiddelen met een hoog omega-3 gehalte zijn:

  • Wilde zalm.
  • Sardines.
  • Tonijn.
  • Forel.
  • Avocado.
  • Walnoten.
  • Hennep- en chiazaad.

Kokosnoten

Zelfs in de reguliere supermarkt zie je tegenwoordig kokosnoten liggen. Nu zou ongezoet kokosnootschaafsel je humeur kunnen verbeteren. Kokosnoten bevatten namelijk laurinezuur en triglyceriden. Triglyceriden zijn nodig voor een goede gezondheid, maar een overmaat hiervan kan schadelijk zijn. Dus geniet met mate van kokos.

Noten en pitten

Walnoten, cashewnoten, lijnzaad en pompoenpitten. In deze noten, pitten en zaden zitten omega 3-vetten, die bijdragen aan een gelukkig gevoel. In cashewnoten, maar ook in pompoenpitten, zit veel tryptofaan. Tryptofaan is een stof dat kan helpen om je stemming in balans te brengen. Een klein handje ervan kan al helpen. Amandelen helpen daar ook bij, dankzij het zink die erin zit. Daarnaast stimuleren walnoten de aanmaak van melatonine, wat zorgt dat je beter slaapt. Zorg wel dat je ongezouten noten eet.

Asperges

Asperges hebben een hoge hoeveelheid foliumzuur en tryptofaan. Tryptofaan helpt de hersenen bij het aanmaken van serotonine, en dat helpt weer bij het stabiliseren van stemmingen. Te weinig foliumzuur zorgt voor vermoeidheid en te lage serotonine-gehaltes. Daarom wordt foliumzuur, vaak in combinatie met B12, ingezet om depressies te behandelen en het effect van antidepressiva te versterken. Je kunt foliumzuur binnenkrijgen door het eten van spinazie, asperges, spruitjes en avocado.

Volkoren rijst

Koolhydraten zijn van belang omdat ze namelijk serotonine produceren. Koolhydraten hebben we dan ook nodig om onze hersenen de juiste brandstof te geven. Allerlei zoetigheid is geen goede keuze. Hierdoor krijg je namelijk een piek en dal in je bloedsuikerspiegel. Maak de keuze voor complexe koolhydraten zoals volkoren producten, groente en bonen. Complexe koolhydraten bevatten vezels die onder andere de negatieve effecten op je stemming verminderen. Voor een echte boost van je humeur, kun je volkoren koolhydraten (zoals volkorenpasta of zilvervliesrijst), combineren met vette vis zoals zalm en groene bladgroenten zoals spinazie, paksoi of waterkers.

Chocolade

In veel onderzoeken komt terug, dat cacao kan zorgen voor een gelukkiger gevoel en dat het zelfs zou kunnen helpen bij depressies. Dit komt door de anandamide die hierin zit. Kies voor zo puur mogelijke chocolade en houd het bij een blokje of twee per dag. Zo voorkom je dat de nadelige effecten van de suiker de positieve effecten overschaduwen.

Mosselen

Mosselen zouden ook een positieve invloed hebben op je humeur. Mosselen bevatten namelijk grote hoeveelheden selenium, jodium en zink. Deze elementen helpen bij de werking van je schildklier en die reguleert weer je stemmingen en gewicht.

Venkel

Venkel is een complex koolhydraat en helpt het lichaam om een regelmatige aanvoer van glucose te ontwikkelen. Venkel voorkomt daarnaast ook vervelende stemmingswisselingen. Venkel werkt ook vochtafdrijvend en is goed voor de spijsvertering.

Eieren

Vitamine B speelt een grote rol in het reguleren van stemmingswisselingen. Volgens onderzoekers mag binnen de dagelijkse gevarieerde en gezonde voeding een hoge dosis vitamine-B beslist niet ontbreken. Volgens hen heeft de hele vitamine B-familie een positieve invloed op stemmingswisselingen en het psychologisch evenwicht. Foliumzuur en B12 werken samen en produceren S-adenosylmethionine, een verbinding die betrokken bij het immuunsysteem en de stemming/humeur. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Goede bronnen van vitamine B6 zijn vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

Yoghurt

Yoghurt is én gezond, én goed voor je humeur. Dat komt onder ander door dat het rijk is aan kalk of calcium, yoghurt bevat meer calcium dan melk. Maak dan wel de keuze voor de zogenaamde Griekse yoghurt, wanneer die verkrijgbaar is. Deze yoghurt is bijzonder kalkrijk. Zuivel bevat over het algemeen veel calcium en dat beïnvloedt onze stemming in positieve zin, door het signaal te geven om neurotransmitters vrij te maken, die ons een goed gevoel geven. Een onevenwicht in het calciumgehalte kan leiden tot angst, depressie, humeurigheid, een minder goed humeur, trager denken enzovoort.

 

Bronnen: vitamine-info.nl, rodalewellness.com en womenshealthmag.nl

reactie op “Voeding voor een beter humeur
  1. Kwart met crusli met chocolade stukjes eet ik weleens .Voedzaam en heerlijk

    Geschreven door Hennie op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief