Tekenen dat je te weinig eiwitten eet

Tekenen dat je te weinig eiwitten eet

Wist je dat een tekort aan eiwitten verschillende klachten op kan leveren, waaronder vermoeidheid en spierpijn? Maar er zijn er meer tekenen dat je te weinig eiwitten eet. Je lichaam geeft namelijk zelf aan wanneer je een hogere dosis eiwitten moet nemen. We hebben de meest voorkomende tekenen voor je op een rij gezet.

Functie van eiwitten

Eiwitten (proteïnen), zijn onmisbaar voor de mens. Ons lichaam is opgebouwd uit 100.000 miljard cellen, en al deze cellen bevatten eiwit. Denk hierbij aan de cellen in je spieren, huid, organen, botten en bloed. Daarnaast spelen eiwitten een grote rol in je immuunsysteem, ze nodig zijn om antistoffen aan te maken. Ten slotte helpen eiwitten je lichaam bij het transport van stoffen tussen cellen.

Hoe veel eiwit heb je nodig?

Hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt, is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder of je wel of niet(-intensief) sport. Het minimum, wanneer je niet(-intensief) sport is ongeveer 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus iemand van 70 kilo moet dan 56 gram eiwit per dag binnenkrijgen. Wanneer je een duursporter bent, dan gelden er andere richtlijnen. Voor deze groep is 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht de richtlijn. Voor de krachtsporters ligt dit nog iets hoger, zo 1,6 tot 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Ook zwangere vrouwen, kinderen, vegetariërs en veganisten kunnen beter ruim een gram eiwit per kilo gewicht eten. In de eerste twee gevallen moet er namelijk veel nieuw weefsel opgebouwd worden. Vegetariërs en veganisten hebben meer eiwit nodig dan mensen die vlees eten. Dat heeft te maken met de aminozuren in eiwitten en de verteerbaarheid.

Symptomen van een eiwittekort

Wanneer je een eiwittekort hebt, is je lichaam minder goed in staat om weefsel te herstellen of te vervangen. Dat kan leiden tot verschillende symptomen. Herken je meerdere van de onderstaande symptomen, dan is er een kans dat je een tekort aan eiwitten hebt.

Trek in zoetigheid/ongezond voedsel

Door het te vaak en te veel eten van suikers en geraffineerde koolhydraten raakt onze bloedsuikerspiegel uit balans. Het gevolg is dat je ineens een enorme dip krijgt of dat je trek krijgt in zoetigheid of ander ongezond voedsel. Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt voor een instant verlangen naar zoet of vet eten. Eiwitten hebben een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel en werken daarbij heel verzadigend.

Gewrichtspijn of spierpijn

Eiwitten spelen een belangrijke rol in onze botten en spieren. Wanneer er een tekort aan eiwitten is, dan kun je last krijgen van gewrichtspijn en/of spierpijn. Een groot deel van onze eiwitten worden opgeslagen in de gewrichtsvloeistof rond onze gewrichten. Gewrichtsvloeistof speelt een belangrijke rol bij de wederopbouw van de spieren en het smeren onze gewrichten. Wanneer er een eiwittekort is, dan worden de reserves van eiwitten die in de gewrichtsvloeistof opgeslagen zijn, vaak als eerste aangesproken. Wanneer dit gebeurt, dan kan er gewrichtsstijfheid en/of spierpijn ontstaan.

Op de lange termijn kan een eiwittekort dus leiden tot spierafbraak. Zelfs een licht eiwittekort kan hiervoor zorgen, vooral bij oudere mensen.

Slecht concentreren

Eiwit is verantwoordelijk voor de gezondheid van verscheidene neurotransmitters in de hersenen. Daarnaast vormen aminozuren de basis voor de chemische receptoren van onze hersenen. Door het eten van voldoende eiwitten wordt de productie van noradrenaline en dopamine geïnitieerd. Deze 2 receptoren spelen een belangrijke rol in de activiteit en alertheid van de hersenen. Met andere woorden, we worden er alerter, energieker en productiever door. Een eiwittekort zal er dus voor zorgen dat we ons minder goed kunnen concentreren.

Nagel- en haarproblemen

Ook bestaan onze haren en nagels voor een groot gedeelte uit eiwitten. Een tekort aan eiwitten kan er voor zorgen dat nagels sneller breken. Daarnaast kan al een relatief eiwittekort een rol spelen bij dunner, doffer haar of haaruitval.

Weinig fut hebben

Een laag eiwitniveau zorgt voor het schommelen van onze bloedsuikerspiegel. Hierdoor kan je energieniveau sterk dalen. Tevens kunnen onvoldoende eiwitten leiden tot humeurigheid en het minder goed om kunnen gaan met stress.

Slaapstoornissen

Het blijkt dat een eiwittekort je slaap kan beïnvloeden. Het lichaam heeft brandstof nodig in de vorm van gezonde vetten om lekker te kunnen slapen. Op het moment dat er een tekort aanstaat, dan zal het lichaam proberen deze brandstof binnen te krijgen. Hierdoor kunnen we vervolgens slechter slapen, het lichaam houdt of maakt je wakker om deze behoeften te vervullen. Dit resulteert in een waaktoestand en een onvermogen te slapen.

Langzame wondgenezing

Eiwitten zorgen voor het aanmaken van nieuw weefsel. Bij een tekort aan eiwitten zal nieuw weefsel bij wondjes minder goed worden opgebouwd. Kleine wondjes zullen dan langzamer genezen.

Kortademigheid

Het eiwit hemoglobine is mede verantwoordelijk voor het vervoer van zuurstof via het bloed door het lichaam. Een eiwittekort kan zodoende zorgen voor kortademigheid. Doordat er een tekort ontstaat aan aminozuren die de zuurstoftoevoer reguleren.

Ammoniakgeur

Op het moment dat het lichaam te weinig energie uit koolhydraten of vetten kan halen, dan gaat het lichaam eiwitten aanspreken als brandstof. Wanneer deze vervolgens op zijn, dan gaat het lichaam spiercellen verbranden. Op dat moment komt er een ammoniakgeur vrij in de ademhaling en zweet.

Tekort aan eiwitten aanvullen

Wanneer je een eiwittekort hebt dan kun je kiezen uit 2 bronnen van eiwitten:

  • Plantaardige eiwitten
    Denk hierbij aan: soja, noten, zaden, peulvruchten, volkoren granen, zoals een plantaardige variatie op yoghurt of kwark op basis van soja.
  • Dierlijke eiwitten
    Deze zijn te vinden in: vlees, zuivel, eieren en vis.

Het beste is om dit tekort aan eiwitten aan te vullen met een combinatie van dierlijke en plantaardige eiwitten.

Conclusie

Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor je gezondheid. Verder helpt een dieet met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden. Echter, hier geldt niet hoe meer hoe beter. Ook voor eiwitten is er een optimale hoeveelheid om per dag binnen te krijgen.

 

Bronnen: medicalfacts.nl en voedingscentrum.nl

Delen:  
18 reacties op “Tekenen dat je te weinig eiwitten eet
  1. Hoe vind ik uit hoeveel gr eiwit in een ons voeding zit?

    Geschreven door Silly op
    • Dag Silly,
      B.v In 100 gram soja yoghurt zit 5,7g. In alle soja ,melk,kaas en eieren etc. staat het aangegeven op de verpakking,
      Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
      Groet van Daantje

      Geschreven door Daantje op
    • Hoe zit het dan met natriumbeperkt en eiwitbeperkt dieet? Ik mag maar max 45gram eiwit per dag (ben 56kg).
      Ik mag daar dus niet overheen komen en zit er dus eerder onder.

      Geschreven door E de r op
  2. In de Eetmeter van het Voedingscentrum kun je bijhouden wat je eet. Per soort voedsel wordt aangegeven uit welke voedingstoffen het bestaat en wordt aangegeven of je daar al of niet voldoende van eet.

    Geschreven door Marjan op
    • Kun je ook teveel eiwitten binnen krijgen als je bijv beperkt of arm koolhydraten dieet doet? En wat zijn dan de verschijnselen?

      Geschreven door Alex op
    • Hallo ik zou wel eens precies willen weten , wat je per dag binnen moet krijgen
      Aan eiwitten, welke etenswaren. Ik eet gewoon groenten aard (vlees)dat sla ik
      wel eens over. Maar wel veel medicijnen, heb artrose en veel spierpijn.
      Ik weet het allemaal niet meer, wat nu wel of niet goed is. Vr Gr co

      Geschreven door Cootje op
      • Ik dacht ook barthrise te hebben in mijn enkels. Ik at heel veel zuivel. Sinds ik alle zuivel heb uitgebannen voel ik niets geen pijn of stijfheid meer in mijn enkels. Echt verbazend. De moeite van het proberen waard misschien?

        Geschreven door Ed op
  3. kan je ook teveel eiwitten binnen krijgen?

    Geschreven door Kleine Oma op
    • Ja, dan krijg je teveel afvalstoffen en verzuring in je lichaam. Veel gezondere volken eten redelijk wat zetmeel maar weinig geraffineerde producten. De trend van veel eiwit en zo min mogelijk koolhydraten kan zeker bij vrouwen de hormonen verstoren. Zie energiekevrouwenacademie.

      Geschreven door C. op
  4. Van de 8 symptomen, kan ik er 5 aankruisen.
    Hoe kom ik erachter of dit van weinig eiwitten komt?
    Rias

    Geschreven door Rias op
    • Zou je een natuurgenezer moeten vragen. Belangrijk is vooral zorgen voor een goede balans tussen eiwitten, gezonde vetten, voldoende vezels en langzame koolhydraten. Dit kan de overmatige behoefte aan zoetigheid verminderen. En klachten kunnen ook samenhangen met andere factoren, zoals tekorten aan voedingsstoffen. Sinds ik edelgistvlokken eet, heb ik een betere bloedsuikerspiegel en minder zoetbehoefte. Behoefte aan zoet kan ook te maken hebben met tekort aan bepaalde celzout.

      Geschreven door C. op
  5. Wat een vaag artikel! Graag voorbeelden van hoeveelheden en producten die je per dag moet eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen. 56 gram eiwit voor iemand van 70 kg., dat zegt me niets. Geef recepten van ontbijt, lunch en diner waarin voldoende eiwitten zitten. Kortom, geef handvaten waar we wat mee kunnen. Theorieën spreken niet aan!

    Geschreven door Catharina op
    • Prima artikel. Voor recepten zit je op de verkeerde site lijkt me. Er is genoeg informatie te vinden op internet, ook overzichten mbt de dagelijkse behoefte. En heb je meerdere klachten die overeenkomen met de genoemde lijst, probeer dan eens een poosje extra te letten op eiwitten. Didi geeft voldoende handvatten lijkt me. Net als internet😉

      Geschreven door Jo op
    • Trillen

      Geschreven door Anoniem op
  6. Hallo,

    Net het artikel gelezen. Inderdaad eiwitten zijn absoluut nodig. Sedert enkele dagen eet ik al elke dag ongeveer 50 gram linzen. Verbazingwekkend, ik weet niet wat er gebeurde, maar ik voelde me plots veel beter,heb meer energie, en ben niet meer zo vlug moe.Ik ben 66 jaar en weeg 55 kg dus voor oudere mensen is dit evenzeer een aanrader. Linzen koop ik bij COLRUYT reeds klaargemaakt in pakjes van 200 gram van het merk HAK en 1,85 Euro (dus niet te duur) Op de verpakking staat trouwens – bron van vezels en eiwitten- Gemakkelijk in gebruik, ik open het zakje -neem een portie – en de rest bewaar
    ik in de frigo. Makkelijk toch! Een echte aanrader. Didi

    Geschreven door Didi op
    • Bij linzen zal het niet alleen het eiwit op zich zijn, maar ook het tryptofaan en verder de vezels en misschien nog andere stofjes. Beste is wel gewoon droge linzen koken. Gewone linzen korte tijd weken, voor betere vertering of splitlinzen kortkokende linzen nemen. Voor betere vertering kan het ook raadzaam zijn om wat zeewier mee te koken. Die tip kreeg ik van een alternatief therapeut.

      Geschreven door C. op
  7. Waarom het ingewikkeld maken als het gemakkelijk kan. Koop klaargemaakte linzen en klaar
    is kees. En het effect is er zeker.

    Geschreven door Didi op
  8. De juiste voeding is natuurlijk ontzettend belangrijk!

    Ooit al eens aan een dieet of afslankmethode gedacht die wél werkt?

    >> https://www.vrouwenannonu.nl/

    Geschreven door Anne op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief