Slimme voeding voor een betere concentratie

Slimme voeding voor een betere concentratie

Met het ouder worden veranderd niet alleen ons lichaam, maar ook onze hersenen. Er bestaan vele artikelen die beweren, dat voeding je geheugen en geheugenfuncties kunnen verbeteren. Ze zouden zorgen voor een betere concentratie.

Met ‘slimme’ voeding blijk je inderdaad je kansen te vergroten om je hersenen gezond te houden. Wat valt er dan onder die ‘slimme voeding’ en hoe moet je je eetgewoontes aanpassen om ervan te genieten?

Cafeïne

Er bestaat natuurlijk geen voeding waar je slimmer van wordt. Maar bepaalde bestanddelen, zoals bijvoorbeeld cafeïne, kunnen wel een energieboost geven en je helpen om je beter te concentreren. Cafeïne zit onder andere in koffie, thee, energydrank, cola en chocolade.

Cafeïne is een stof die de hersenactiviteit stimuleert. Het beïnvloedt verschillende delen van je hersenen, waaronder je adenosine receptoren. Adenosine is een hersenstof die hersenactiviteit vermindert. Wanneer de cafeïne deze receptoren blokkeert, kunnen deze en andere stimulerende chemicaliën zoals dopamine vrij bewegen. Uit onderzoek is gebleken, dat cafeïne vermoeidheid vermindert, alertheid verhoogt en zorgt dat het makkelijker wordt om je te concentreren. De hoeveelheid cafeïne is hierbij wel van belang. Een teveel aan cafeïne kan namelijk een tegenovergestelde werking hebben. Het kan zorgen voor een gejaagd en onprettig gevoel. De gevoeligheid voor cafeïne is voor iedereen anders, maar de gemiddelde richtlijn is max. 4 à 5 koppen koffie per dag.

Suiker

Onze hersenen hebben energie nodig om te presteren. Deze energie komt uit suiker. Geen gewone suiker, maar glucose. Ons lichaam heeft de mogelijkheid om glucose op te slaan voor later gebruik, met uitzondering van de hersenen. Hierdoor is het van belang om gespreid over de dag te eten, om je hersenen continue van energie te voorzien. Als je té lang wacht met eten, zullen je hersenen direct reageren door minder goed te presteren. Glucose haalt ons lichaam niet alleen uit suiker, maar ook uit vezelrijke voeding met koolhydraten. Dit laatste is wellicht een betere keus, omdat dit over het algemeen langer werkt dan directe suiker. Wanneer je er te veel van inneemt, heeft het een omgekeerd effect. Dan tast het je geheugen en ook je hele lichaam aan.

Water

Water is enorm belangrijk voor het optimaal functioneren van je lichaam. Water zorgt er onder andere voor dat glucose gemakkelijk in het bloed kan worden opgenomen. Dit heeft direct effect op je hersenfuncties, zorgt voor een beter concentratievermogen en de mogelijkheid om informatie op te nemen en onthouden.

Vis

Vette vis is een belangrijke bron van proteïne en is rijk aan omega-3-vetzuren. Omega-3 is een gezond vetzuur dat er onder andere voor zorgt dat de cognitieve achteruitgang wordt tegengegaan. Een eetpatroon met hoge dosissen omega-3, wordt al lange tijd gelinkt aan een lager risico op dementie, beroerte en aan een langzamere mentale achteruitgang bij het ouder worden in het algemeen. Daarom wordt er aanbevolen om 2 keer per week vette vis te eten.

Noten en chocolade

Noten en zaden zijn goede bronnen van het antioxidant vitamine E. In een aantal wetenschappelijke onderzoeken, wordt er een link gelegd tussen de aanwezigheid van vitamine E en een verminderde cognitieve achteruitgang tijdens het verouderen. Donkere chocolade heeft ook een krachtige antioxiderende eigenschap. Het bevat daarnaast natuurlijke stimulerende middelen zoals cafeïne (zie ook cafeïne hierboven), die focus en concentratie kunnen verbeteren. Ook hier geldt dat overdaad schaadt.

Avocado’s en volle granen

Avocado is rijk aan vitamine K en Kalium. Deze 2 stoffen zorgen ervoor dat de bloeddruk naar beneden gaat, en dat de zuurstof sneller en gemakkelijker de hersenen kunnen bereiken. Volle granen, zoals havermoutpap, bruine rijst of quinoa, leveren voedingsvezels en vitamine E. Avocado’s bevatten wel vet en mogen daarom niet onbeperkt worden gegeten. Maar het is de goede onverzadigde vetsoort die je gezond houdt.

Blauwe bessen

Blauwe bessen worden bestempeld als een superfood. Ze bevatten erg veel antioxidanten. Deze hebben een positieve invloed op het functioneren van de hersenen en gaan de achteruitgang van denken en geheugen tegen, als je wat ouder wordt. Net als wilde bosbessen kunnen blauwe bessen op korte termijn, je concentratie verbeteren en op langer termijn de geest gezond houden.

Verschillende studies hebben aangetoond dat ratten op leeftijd, die voedsel kregen dat rijk was aan blauwe bessen, betere spierfuncties ontwikkelden en een vlotter leerproces vertoonden, dan de ratten die dat niet kregen.

Rode bieten

Bieten zitten boordevol goede vitamines en mineralen. Ze ondersteunen je hersenen, gaan veroudering tegen en verbeteren je concentratie. Ze bevatten ook vrij veel oxalaten. Daarom kunnen mensen die in het verleden met nierstenen kampten, het eten van rode bieten beter matigen. Hun relatief hoge suikergehalte zorgt er weer voor dat ook diabetespatiënten ze beter niet elke dag op tafel zetten.

Gezond ontbijt

Diverse studies hebben aangetoond dat door te ontbijten, je kortetermijngeheugen en je aandacht kunnen verscherpen. Het beste ontbijt voor een betere concentratie, bestaat uit vezelrijke volle granen, zuivel en fruit.

Gezonde en gevarieerde voeding

Gezond en gevarieerd eten heeft in zijn algemeenheid impact op je concentratie. Een gebrek aan essentiële voedingsstoffen kunnen je concentratievermogen schaden, en te veel of net te weinig eten kan invloed hebben op je focus. Na een zware maaltijd voel je je moe. Neem je daarentegen te weinig calorieën in, dan krijg je geregeld last van een hongergevoel dat je weer afleidt van waar je mee bezig bent.

 

Bronnen: Webmd.com en voedingscentrum

21 reacties op “Slimme voeding voor een betere concentratie
  1. mijn compliment aan dokter.nl,houd ons op de hoogte om gezond en langer te leven

    Geschreven door runaldo op
    • Het is een fijn advies ,ik zal er iets mee gaan doen .Bedankt voor deze mails, ze zijn erg leerzaam.

      Geschreven door plukvink op
    • This is nothing new. I have read a long time ago about all the foods except beet.
      Even so, it’t difficult to eat all the right food when one has a partner. Thank’s for the reminder.

      Geschreven door Opa op
      • waarom praat je in het engels? Het is duidelijk dat je nederlands bent, want dit gehele artikel in nederlands…

        Geschreven door Ravenklauw op
        • ik hoor niks waar hoor je iemand praten Ravenklauw ,ik wil dat graag ook horen

          Geschreven door haadee op
      • ook mijn dank voor al die nuttige tips die jullie doorgeven

        Geschreven door ank voor al dienuttige op
  2. Ik heb al eens licitine genomen,wil U daarover iets laten weten A.U.B.

    Geschreven door Anoniem op
  3. Weer eens even alle wetenswaardigheden omtrent goede voeding opgefrist! Dank U

    Geschreven door Mari op
  4. Bedankt voor de informatie

    Geschreven door Henny op
  5. Bedankt voor de informatie, ik ben er echt wijzer van geworden, Jacinta

    Geschreven door Anoniem op
  6. Het is goed om herinnerd te worden op je levensstijl.
    Zelf ben ik bewust bezig blijf toch artikelen lezen die ik onder lezen krijgt.
    Houd je goed wakker.
    Dank je wel

    Geschreven door Anoniem op
  7. Altijd goed om even herinnerd te worden.
    Ik kreeg een tijdje gelen zink tabletten voorgeschreven, waar is dat ook weer goed voor?

    Geschreven door Mies op
    • Zink Tabletten ondersteunen het immuunsysteem en helpen bij het beschermen van gezonde cellen en weefsels.

      Geschreven door Tandor op
  8. gebruik hydreo capsules(chemo) wat kun je daarbij het beste eten als toevoeging? Groetjes, Geertje

    Geschreven door Gitteke op
    • Dat is een moeilijke vraag… Ik denk in ieder geval dat goed is om vooral gezonde voeding te gebruiken. Niet te vet en rijk aan vitamines en mineralen. Of je daar andere supplementen voor zou kunnen gebruiken, zou je eigenlijk met de oncoloog/internist moeten overleggen.

      Geschreven door Tandor op
  9. Hartelijk bedankt voor deze zeer waardevolle gegevens.

    Groeten Peter.

    Geschreven door Anoniem op
  10. Mooi en overzichtelijk. Alleen voor mij een probleem: Ik moet gluten- en lactosevrij eten en verdraag ook geen verborgen gluten, zoals maltodextrine en glucose-fructosestroop. Geen diëtiste kan me een goed dieet leveren, zelfs de coeliakie-diëtiste in het ziekenhuis niet. Verder eet ik vegetarisch, maar ben noodgedwongen vis en ei gaan eten, zeer tegen mijn gevoel in. Maar ondanks dat heb ik (ook door de coeliakie) vitaminetekorten als B12 en D. Krijg maandelijks een B12 injectie en vitaminepillen, maar blijf moe en zwak en lusteloos.

    Geschreven door E. Gerritsen op
    • Hoi E. Gerritsen, het kan wel een jaar duren voordat bij coeliakie je darmen weer helemaal hersteld zijn, mits je je strikt aan het glutenvrij dieet houdt. Pas wanneer je darmen weer hersteld zijn en je voldoende vitamines kunt opnemen zul je minder moe worden. Het kan dan zijn dat je darmen dan ook weer een beetje lactose kunnen verteren en misschien ook wel maltodextrine en glucose-fructosestroop kunnen verdragen. Dat je niet tegen deze suikers kan maakt het dieet wel extra ingewikkeld, want je lichaam heeft wel energie nodig om te functioneren. Energie zit in 3 dingen: vetten, koolhydraten (suikers en zetmelen) en eiwitten. Voorzichtig uitproberen bij welke voedingstoffen je beter gaat functioneren en geef het de tijd. Veel sterkte en herstel toegewenst!

      Geschreven door Chris Schut op
  11. misschien helpt brandnetel tegen de vermoeidheid.
    als je een handvol jonge toppen even in heet water houdt en over de soep snippert,
    heb je geen last van brand. veel vitamines .
    heb er altijd goede ervaringen mee
    groet, marian

    Geschreven door kikkerpit op
  12. Ik ben ook vegetarisch, ik krijg het idee dat de schrijver bewust dierlijke producten aanprijst en niet objectief is.

    Waarom moet E.Gerritsen noodgedwongen vis en ei eten?

    Geschreven door ad op
  13. En als je een toets heb waardoor je een black out krijg wat kan je beter innemen om je te concentreren

    Geschreven door Romana67 op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief