Eten waarvan je in slaap valt

Eten waarvan je in slaap valt

Het blijkt dat bijna de helft van alle Nederlanders niet tevreden is over hun nachtrust. Dus wat als je makkelijker in slaap zou vallen, door het eten van bepaalde voedingsmiddelen? Welke voedingsmiddelen zorgen voor een ontspannen en slaperig gevoel?

Voedsel dat de slaap bevordert

Kies voor voeding met de volgende voedingsstoffen:

  • Tryptofaan
    Tryptofaan is een aminozuur dat onderdeel is van de categorie essentiële aminozuren. Deze maakt je lichaam niet zelf aan, maar moet je via voeding of supplementen binnenkrijgen. Het lichaam zet tryptofaan vervolgens om in 5-HTP. Dit stofje is belangrijk voor aanmaak van melatonine en serotonine. Melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt ’s avonds en serotonine zorgt ervoor dat je goed in je vel zit.
  • Magnesium
    Dit mineraal ontspant onder andere de spieren. Ook magnesium maakt ons lichaam niet zelf aan, dus dient het uit je voeding opgenomen te worden.
  • Vitamine C, B3, B5, en B6, foliumzuur, calcium en zink
    Deze vitamines en mineralen zijn betrokken bij het omzetproces van tryptofaan naar melatonine.

Melk

Melk en zuivelproducten bevatten tryptofaan en calcium. Een glas warme melk voor het slapen gaan is een oeroude remedie tegen slapeloosheid. Het is echter nooit wetenschappelijk bewezen dat de tryptofaan in de melk is die voor dit effect zorgt. Maar bij velen helpt het wel.

Zoete aardappel

Het is gebleken dat zoete aardappel een bron van kalium, magnesium en calcium is. Dit zijn alle drie stoffen die je kunnen helpen om te ontspannen.

Pistachenootjes

De proteïne, vitamine B6 en magnesium die in pistachenootjes zitten dragen allemaal bij aan een betere slaap.

Honing

Verschillende studies hebben aangetoond dat een klein beetje honing, juist zorgt voor een betere nachtrust. Het remt je hersenen met het aanmaken van orexine, wat je juist alert houdt. Een klein beetje honing in de thee kan goed helpen wanneer je wilt slapen. Grote hoeveelheden zal de slaap juist tegenhouden.

Eieren

Direct voor het slapen kun je het beste niet eten. Als je een uur voor het slapen echt trek hebt, grijp dat niet naar dat schaaltje chips. De koolhydraten in deze snacks kunnen een hoge bloedsuikerspiegel veroorzaken, waardoor je ’s nachts wakker ligt van de energie. Wat je wel kunt doen is een gekookt eitje eten. Eieren bevatten veel proteïne en tryptofaan. Maar er zit ook veel vitamine B12 in en dat helpt je weer bij het sneller inslapen.

Kamillethee

Al eeuwenlang wordt kamillethee als slaapmiddel gebruikt vanwege de rustgevende werking die het heeft. Dit komt voor een deel door het aminozuur glycine. Glycine zou de angst verminderen en helpen om je spieren en zenuwen te ontspannen. Daarnaast bevat kamille ook apigenine, een flavonoïde die zich kan binden aan bepaalde benzodiazepine receptoren in de hersenen. Hierdoor wordt je rustiger.

Vis

Zalm is rijk aan vitamine B6. Het lichaam heeft deze vitamine nodig om het slaaphormoon melatonine aan te maken. Daarnaast bevat zalm, net als onder andere garnalen en kabeljauw, het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan is samen met vitamine B6 betrokken bij het aanmaken van serotonine en melatonine. Quinoa Dit gezonde graan is rijk aan magnesium en heeft een hoog eiwitgehalte. Dit helpt je spieren te ontspannen, maar ook de complexe koolhydraten helpen je om ’s avonds geen ongezonde snacks te nemen.

Amandelen

Ook amandelen zijn rijk aan magnesium en tryptofaan. Deze stoffen brengen op een natuurlijke manier je spier- en zenuwfuncties omlaag en stabiliseren het hartritme. Daarnaast bevatten amandelen eiwitten die de bloedsuikerspiegel stabiliseren. Dat is belangrijk omdat een te grote hoeveelheid suiker in het bloed iemand wakker kan houden. Daarnaast is het zo dat amandelen de vetverbranding stimuleren, boordevol vezels, vitaminen en andere mineralen zitten. Kies wel voor ongebrande en ongezouten amandelen.

Kersensap

Volgens onderzoekers van de Northumbria University verhoogt sap van de Montmorency kers, een zurige kers, de hoeveelheid melatonine in het lichaam. De mensen die een glas kersensap dronken voor het slapengaan sliepen ongeveer 25 minuten langer dan de testgroep die geen kersensap kreeg. Tevens gaven ze aan dat ze ook beter sliepen.

Druiven

Ook druiven bevatten veel magnesium en kalium. Wat druiven eten in de avond is én goed voor de lijn én bevorderlijk voor je nachtrust.

Banaan

Bananen zijn rijk aan magnesium en kalium. Beide mineralen kunnen onrustige gevoelens verminderen en iemand helpen om te relaxen. Daarnaast zorgt de vitamine B6 ervoor dat de flinke hoeveelheid tryptofaan omgezet in serotonine.

Volkorenbrood

In volkorenbrood zitten veel koolhydraten en die zorgen voor een stijging van serotonine in je lichaam. Het is natuurlijk niet verstandig om dit dan te beleggen met vette of gesuikerd beleg. Maar een lichte snack met koolhydraten kan je helpen makkelijker in slaap te komen.

Voeding heeft invloed op je nachtrust

Bepaalde voedingsstoffen kunnen dus de nachtrust bevorderen. Maar voor een goede slaap is het dus verstandig om niet te laat te eten en de voorkeur te geven aan een lichte maaltijd met volkoren- en zuivelproducten. Misschien kunnen bovenstaande producten je helpen om sneller in slaap te vallen, maar neemt wellicht ook de diepte en de kwaliteit van je slaap toe.

 

Bronnen: dorsoo.nl en nu.nl

23 reacties op “Eten waarvan je in slaap valt
  1. Amandelen en walnoten ik eet ze elke avond en inderdaad ik slaap beter me cholesterol en me suiker zijn een stuk naar beneden let ook op wat ik eet kan dus fijn zonder medicijnen.
    Voel me er goed bij!!!

    Geschreven door Bloem op
  2. Voor het slapen gaan neem ik altijd een bordje ontbijtgranen pap. Dan slaap ik stukken beter.

    Geschreven door Truus op
    • Grappig, voor het slapen ONTBIJTpap eten.. ☺️?

      Geschreven door Bea op
  3. Zo zijn er vele middelen die helpen zonder medicijnen. Ik heb galstenen ,moest geopereerd worden want het is een pijn zodat je liever dood bent, Heb Temoelawak 1 na het eten en geen pijn meer geen operatie meer ook mijn darmen functioneren daardoor goed. Is een natuurlijk middel ook de manzania thee geeft rust.

    Geschreven door Maria op
    • Waar koop je temoelawak?en hoe gebruik je het?

      Geschreven door Cathy op
  4. Druiven eten voor het slapen is fout. Het is algemeen bekend dat druiven -suiker heel snel je suikerspiegel verhoogt en je er energie van krijgt. Hoezo dan lekker slapen? Druivensuiker wordt bij Hipoglycemie gebruikt om snel je suikerspiegel te verhogen.

    Geschreven door Sjasqui op
    • Druiven en druivensuiker lijken me toch twee verschillende dingen. In de druiven zitten ook vezels en vitaminen en dat zal in de druivensuikersnoepjes niet zijn…

      Geschreven door Bea op
  5. wat helpt er tegen wakker blijven ik slaap te makkelijk en chips helpt daar niet bij

    ja misschien is deze vraag raar hier maar dacht misschien kan iemand me hier helpen O ik mag geen energie produkten

    Geschreven door Flierefluiter op
  6. Eén uur voor het slapen gaan 1 melatoninetabletje (5mg.) en een kwartier voor het slapen gaan 1 glas rode wijn. Hoe eenvoudig, lekker en gezond kan het zijn?

    Geschreven door Careltje op
  7. Wil natuurlijk niemand aan de verdovende middelen helpen maar wanneer (rug)pijn de oorzaak is of zaken die blijven malen in je hoofd dan kunnen een paar trekjes van een joint goed helpen. Er is ook medicinale wiet, informeer bij uw huisarts daar is niets vreemds aan.

    Geschreven door Bertus op
    • De wietolie evenals de slaaptabletten helpen mij niet,en voedingsmiddelen waar veel eiwitten en kalium inzit mag ik niet

      Geschreven door Catharina 20_11-2017 op
      • Van wie mag dat niet , je ben toch zelf baas over je lichaam? n lekkere nachtrust , beweeg veel de dag geniet van de buiten lucht , eet voldoende groenten en fruit drink water en niet te weinig maar vooral geen frisdrank en neem het leven niet te serieus want overleven doe je het toch niet !gr. Herman Maatje.

        Geschreven door Anoniem op
        • Dit is niet fijngevoelig , je walst hier snel overheen met adviezen die natuurlijk heel prima zijn!
          Mijn vader heeft een nierziekte en heeft ook een eiwit en kaliumbeperkt dieet. Natuurlijk beslis je over je eigen lichaam. Maar als je graag nog wat langer wilt leven moet je soms keuzes maken. Dat is niet altijd zo simpel.

          Geschreven door Krezemees op
        • Misschien kan diegene er erg ziek van worden, dat lijkt me anders vrij logisch als iets niet mag

          Geschreven door Anoniem op
    • Dat is ook zeer zeker zo

      Geschreven door Bernadettr op
  8. Kan heel moeilijk in slap vallen, en slaap gem 3/4 uur en lig nog Lang in bed te rusten om energie te hebben. Hele dag door moe en niet scherp. Heb dit al 10 jaar. Laatste 3 jaar Ben Ik ook erg achtetuitgegaan mentaal en fisyk.
    Krijg geen medicijnen van arts ( te laage doses wat niet helpt dus Ben gestopt met inname) Dan liefer geen medicatie als het niks doet.
    Weet het niet meer

    Geschreven door Anoniem op
    • Misschien heb je slaapapneu? Dat je in je slaap stopt met ademhalen. Ik herken die moeheid wel. S morgens oostaan en je voelen alsof je niet hebt geslapen. Daar word je moedeloos van. K zou toch het nog eens met de huisarts bepraten.

      Geschreven door Krezemees op
  9. hallo allemaal,

    Ik kon voorheen echter niet goed slapen heb s’avonds koffie vermijd en ging veel sporten nu slaap ik echter goed.
    Beter dan die troep medicijnen die je slikt is allemaal slecht voor je lichaam.

    geschreven door marike

    Geschreven door Anoniem op
  10. Na 15u géén koffie meer.Veel water drinken. s’Avonds een kop ouderwetse cacao drinken,héél gezond en slaap je goed op..

    Geschreven door Janne op
  11. Ik heb goede ervaring met Prebiotica. Ik neem smiddags om een uur of 4 een schep en savonds om 9 uur een schep. De nachtrust is een stuk beter.

    Geschreven door Martin op
  12. Door me autisme slaap ik niet in en slaap niet door.
    Heb ik melatonine gebrek ? zal hopelijk binnenkort bekeken worden.
    Wie herkend dit, en heeft tips voor mij, wat kan ik het beste doen ?
    Ik hoor het heel graag van jou, mijn lichaam snakt naar informatie.
    Want weer kunnen slapen, al was het maar 4 uurtjes, dat is voor mij dan de
    HOOFDPRIJS

    Geschreven door ans op
  13. Zo halverwege de nacht kan ik klaar wakker worden en heb ontdekt dat een glas warme/hete melk met een flinke theelepel honing me weer onder zeil brengt. Echt de moeite waard om dit te proberen!

    Geschreven door Pietje op
  14. Sex

    Geschreven door Ronald op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief