5 verrassende tips om af te vallen

Dokter.nl heeft 5 verrassende tips op een rij gezet die een goede basis vorm om af te vallen.

  1. Eet geen bloem maar volkorenmeel
    In witte bloem zitten koolhydraten die slecht verteerd worden door het lichaam zodat alle energie wordt opgeslagen in vetten. Volkorenbloem is bloem van de volle tarwekorrel en bevat stoffen die koolhydraten meehelpen te verteren waardoor je niet aankomt. Er zitten fytonutriënten zoals vitamine B, zink, fosfor, kalium en ijzer in. Stap over op een bechamelsausje van volkorenmeel, pannenkoeken met volkorenmeel en brood van volkorenmeel. Wanneer je witte bloem laat staan en volkorenbloem ervoor in de plaats gebruikt, zal je structureel op gewicht blijven.
  2. Eet meer aardappels!
    Aardappels bevatten gemiddeld slechts 26 calorieën. Een aardappel is rijk aan complexe koolhydraten welke in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten het afvallen bevorderen. Eenvoudige koolhydraten zitten o.a. In witte suiker.
  3. Niet sporten op een lege maag
    Er zijn zat mensen die denken dat het handig is om te gaan sporten op een lege maag. Dubbel zo effectief. Helaas, want door te gaan sporten op een lege maag, verbranden niet de calorieën uit uw vetmassa, maar verbrand u calorieën uit uw spiermassa. En daardoor zult u zich slap voelen en bijvoorbeeld die lange duurtraining niet vol kunnen houden. En wanneer u thuis komt dan kan het gevolg snacken zijn. En dat is dubbel zo slecht.
  4. Zorg voor een goed ontbijt
    Mensen die aan de lijn doen denken vaak dat door het overslaan van het ontbijt, en dus geen calorieën naar binnen krijgen een goede start is om af te vallen. Maar dat is niet helemaal waar. Het ontbijt is een belangrijke start van de dag. Je krijgt de voedingsstoffen binnen die jouw lichaam nodig heeft om de dag door te komen. Je zult je ook een stuk energieker voelen en de prestaties zullen een stuk beter zijn, dan als je met een lege maag op pad gaat. Daarnaast treden onze darmen na inname van voedsel in werking wat een positieve werking heeft op de verbranding.
    Wanneer u het ontbijt overslaat, dan is de kans groot dat u trek krijgt rond een uur of half 11 en dat u of gaat snoepen of bij de eerstvolgende maaltijd meer gaat eten.
  5. Voldoende water drinken
    Door dagelijks voldoende water te drinken kunt u op een vrij makkelijke manier ca. 2 kilo kwijt raken. Vanzelfsprekend is het het beste om water te drinken zonder toegevoegde suikers, zoals frisdrank of siroop zodat u zeker weet dat er geen (extra) calorieën in zitten. Maar waarom raakt u kilo’s kwijt door water te drinken? Het drinken van water zorgt ervoor dat we een voldaan gevoel krijgen waardoor we minder de neiging hebben om te gaan snoepen of tijdens een maaltijd nog eens extra op te scheppen. En een andere reden is dat water ervoor zorgt dat (gevaarlijke) stoffen afgevoerd worden en de vetverbranding blijft hierdoor op peil. Het voedsel wat je inneemt wordt makkelijker omgezet in energie en het vet wat al aanwezig is wordt makkelijker verbrand.
26 reacties op “5 verrassende tips om af te vallen
  1. Zoet en slank komt dat ook van jullie

    Geschreven door symoens anita op
  2. Zoet en slank komt niet van Dokter.nl

    Geschreven door Tandor op
  3. mijn man heeft 8.4 en ikzelf 7.8 ik ben daar erg van geschrokken wij zijn, man 82 en ik vrouw 78, zijn we nou diabeet?

    Geschreven door elly timman op
    • Jullie hebben het over calorieën. Een grote boosdoener bij gewichtstoename zijn de koolhydraten! Deze worden ook omgezet in suikers, die in het lichaam worden opgeslagen als vet. Jarenlang een te trage schildklier gehad. Omdat ik steeds in gewicht toenam ongeveer 1 a 2 kg per jaar, terwijl ik de calorieën goed in de gaten hield. Natuurlijk zondigde ik wel af en toe, maar nooit in die mate dat ik daar zoveel van zou bijkomen. Nu met behulp van een diëetiste en nagenoeg geen koolhydraten ben ik 8 maanden 10 kg afgevallen. Het gaat langzaam, maar ze gaan eraf, de kg! Dat had ik met calorieën tellen absoluut niet! Als ik nu zondig, ben ik ze ook zo weer kwijt en bij de calorieën tellen blijft alles plakken.

      Geschreven door Anoniem op
    • Jullie hebben het over calorieën. Een grote boosdoener bij gewichtstoename zijn de koolhydraten! Deze worden ook omgezet in suikers, die in het lichaam worden opgeslagen als vet. Jarenlang een te trage schildklier gehad. Omdat ik steeds in gewicht toenam ongeveer 1 a 2 kg per jaar, terwijl ik de calorieën goed in de gaten hield. Natuurlijk zondigde ik wel af en toe, maar nooit in die mate dat ik daar zoveel van zou bijkomen. Nu met behulp van een diëetiste en nagenoeg geen koolhydraten ben ik 8 maanden 10 kg afgevallen. Het gaat langzaam, maar ze gaan eraf, de kg! Dat had ik met calorieën tellen absoluut niet! Als ik nu zondig, ben ik ze ook zo weer kwijt en bij de calorieën tellen blijft alles plakken.

      Geschreven door Trees op
  4. Van een enkele meting kun je niets zeggen.
    Van diabetes wordt pas gesproken als de nuchtere waarde boven 7 ligt en de waarde na de maaltijd boven 11.

    Geschreven door Tandor op
  5. well…. Beste Kees, Ik ken iemand die was rond de 50 jaaroud en iz heel erg overweight. 2 weken lang voor de avond eten alleen gekookte ardapelen gegeten. geen zout geen saus gewoon water er bij drinken en hele gekookte ardapele. In 2 weken min 14 killo !!!
    Ik zeg niet dat het goed is zo snel gewicht te verliezen maar Ja het werkt wel!!!
    Niet meteen afkraken iets wat je niet zeker weet !!!

    Geschreven door Anna op
    • Het lijkt me toch beter daar groente bij te eten… Anders kom je niet aan je benodigde vitamines, enz. Lijkt me ook oersaai, alleen maar droge aardappel bij je avondmaaltijd…

      Geschreven door Bea op
      • Ik geloof je … ik eeet nu ook eenzijdig . Gebakt eiren en bieten . Sla en vis

        Geschreven door Angel op
  6. Montignac gaf al aan dat je kon afslanken, zonder de nodige jus bij de aardappelen te doen. Nu lees ik dat het resultaat geeft. is het ook verstandig om dan wat supplementen
    in te nemen voor de broodnodige vitaminen? Ik wil het drie dagen gaan proberen.Ik ben ook 50+ en heb ook nog hypertensie- te hoge bloeddruk. Zou i p v van de jus ook een klontje becel kunnen volstaan? Daarnaast nog een schaal spinazie. Ik ben er door geprikkeld om het uit te proberen. Zo is het toch niet saai; drie dagen? i. h. r.

    Geschreven door Innas op
  7. Hoe komt het dat ik niet afval drink iedere dag 2 l water al heel myn leve ?

    Geschreven door Anoniem op
    • ik doe dit ook ik ben 14 jaar, sport elke dag minimaal 2 uur. en ik weeg 68.1 kilo en ik ben 1.60m maar ik val maar niet af ik eet voor het sporten en ik ontbijt dus ik weet niet wat ik nu nog kan doen

      Geschreven door pizza is lekker op
      • Hi 14 jarige sporter,
        Als je elke dag 2 uur sport en toch niet afvalt dan heb je minimaal te maken met:
        – je sport wel maar niet heel intensief, dus je lijf is er aan gewend
        – je eet teveel
        – je eet de verkeerde voedingsmiddelen.

        Tips:
        – blijf sporten, maar wissel meer af: ga een keer zwemmen, ga op een andere sport
        – koop een Sonja Bakker boek om af te vallen.

        Geschreven door Martin op
        • Don’t ! Je bent 14, lekker in de bloei. Ga absoluut niet diëten!!!!

          Let er wel op dat je gezonde maaltijden eet, bijvoorbeeld;
          Ontbijt: volkoren boterham met kaas, havermout met melk en wat fruit erbij.
          Lunch: een ei, salade van tonijn, sla, tomaat, avocado en wat noten. Voor de zoetigheid wat rozijnen of honing erdoorheen.
          Gebruik geen kant en klare dressing.
          Avonmaal: zelfgemaakte tomatensoep met kikkererwten erdoorheen of vlees naar smaak, en een bord met aardappelen, broccoli en wortels. Lekker gekruid of met een beetje jus.

          Door de dag heen lekker water en ongezoete thee blijven drinken en kant en klare sappen en frisdrank vermijden.

          Voorbeelden van gezonde tussendoortjes: dadels, kopje yoghurt op smaak gebracht met honing en een klein beetje kaneel, een stuk fruit, rauwkost, volkoren beschuit met wat beleg (kaas, honing, vlees, houmous, roomboter).

          Blijf lekker sporten, maar ga nou niet zo gefixeerd op het afvallen zitten. Als je gezond en op tijd eet zul je vanzelf afvallen.
          Door weinig te eten en niet de juiste dingen te eten zul je vermageren en nauwelijks spiermassa overhouden.

          Kijk op de website van voedingscentrum voor gezonde en verantwoorde eetadviezen.

          Liefs,
          Van mij

          Geschreven door Me op
    • Alleen water drinken helpt niet beste Anoniem. Ik drink ook veel water, maar je moet ook naar je eetgewoonten kijken. Als ik bij wijze van spreken elke dag alleen maar ongezond eet kan ik wel veel water drinken maar dat helpt dan geen moer.

      Geschreven door M. op
  8. ik wil van celullitis af,alles geprobeerd,niets helpt,kan me iemand een goede tip geven A.U.B.

    Geschreven door AMAZONE MIE op
    • Cellulitecubs op internet. Werkt super. Wel pijnlijk in het begin, omdat het verklevingen losmaakt en je krijgt er in het begin ook blauwe plekken van. Maar helpt redelijk snel.

      Geschreven door Mistiquex op
  9. De oplossing om af te vallen :
    Ontbijt als een keizer !
    Eet in de middag als een koning !
    In de avond eet je als een bedelaar !
    Drink voldoende water of calorie arme dranken !

    In de ochtend heb je calorieén nodig om te functioneren !
    In de middag eet je minder, je teert dan nog op de colorieén van de morgen !
    In de avond eet je weinig, want in de nacht verbruik je de colorieén van de dag !

    En je slaapt rustiger omdat je lichaam en spijsvertering rust krijgt !
    Hou vol, het werkt !

    Geschreven door Laura op
  10. Hoi
    Ik moet afvallen maar het is zo moeilijk
    Hebben jullie tips

    Geschreven door Domino op
  11. Ipv van water drinken, is thee ook goed genoeg? geloof het of niet, ik vind water vreselijk om te drinken. Ik drink nu dus veel thee, maar doe er wel aardig wat suiker in wat ik ook ga verminderen.
    Aan warm eten eet ik altijd aardappelen of bloemkool met bruine bonen.
    In de middag en ochtend 2 broodjes (wel wit brood, ga ik ook veranderen) met salami of kaas er tussen.

    Binnenkort ga ik na een diëtist en hopelijk komt er dan verbetering.

    Geschreven door Randy op
    • Beste Randy,

      Thee is hardstikke goed, er zijn zelfs theeën die het afvallen bevorderen. Suiker hierin werkt echter nogal tegendraads, dat is net als frisdrank drinken ipv water en vragen of dat ook goed is.
      ’s Ochtends en ’s middags brood is oké, echter als je wilt afvallen is het aan te raden bijvoorbeeld te ontbijten met havermout of muesli. Dit heeft een lagere glycemische waarde, wat betekent dat het minder invloed heeft op je suikerspiegel. Dit merk je in dat je minder snel weer honger hebt. Je lichaam kan zegmaar iets langer met dit eten doen. Ook is het een optie ’s middags een salade of soep te eten, wederom omdat deze weinig invloed hebben op je suikerspiegel. Ook heb je op die manier al aardig wat groente binnen. Wil je dat deze meer vult, voeg dan wat peulvruchten toe, bijvoorbeeld linzen of kikkererwten, deze bevatten ook weer eiwitten en lange koolhydraten, waardoor je minder snel trek krijgt.
      ’s Avonds aardappelen met bruine bonen is een bijzonder slechte combinatie, omdat je dan eigenlijk alleen maar zetmeel binnenkrijgt. Dit is een suiker die door je lichaam snel wordt omgezet in vet. Eet liever de aardappelen met wat groente, en zorg dat je er tenminste vier dagen tussen zit voordat je weer hetzelfde eet, zodat je veel afwisselt en dus veel verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook kun je beter veel groente eten met een klein beetje aardappel dan andersom, omdat groenten licht verteerbaar zijn maar je wel snel een verzadigd gevoel kunnen geven, waardoor je weer minder eet.

      Hopelijk kun je hier wat mee.

      Geschreven door Mi op
  12. Beste Pizza is lekker,

    Ik raad je aan om naar een diëtist te gaan voor tips (want zelfdokteren kan erg gevaarlijk uitpakken!). Daarnaast raad ik je aan om er niet teveel om te stressen. Je groeit eroverheen, mits je natuurlijk wel op je eten en bewegen blijft letten en niet iedere dag pizza eet 😉 Je bent pas 14, dat is juist de leeftijd dat je lichaam zich wilt ontwikkelen en daarom extra vet opslaat. Net als bij baby’s. Over een jaar of vijf is alles al anders, en je lichaam neemt vanzelf de vorm aan die er het beste bij past.

    In mijn ervaring val je het meeste af, als je er het minste mee bezig bent, want veel dingen gaan anders averechts werken. Probeer je te focussen op blij te zijn met jezelf, dan zul je automatisch betere keuzes maken. Je mag best een keer per week pizza eten, maar neem geen snoep en geen wit brood. Lees anders het boek van Jesse Van Der Velden (“je beste lijf ooit”), dan begrijp je wat beter hoe het werkt.

    Ik wens je heel veel sterkte met het vinden van de juiste informatie, en laat je niet gek maken door wat deze (gekke en kapitalistische consumptie-)maatschappij jou vertelt te moeten zijn. Hoe slechter je je over jezelf voelt en hoe lager jouw zelfbeeld, hoe meer geld ze namelijk aan je kunnen verdienen, met de verkoop van allerlei afslankmiddeltjes, therapieën, en tot de Prozac of nog erger, aan toe (om nog niet eens te spreken over alle andere dingen die je in je leven zult doen om jezelf proberen te ontvluchten!). We leven in een erg verraderlijke wereld waarin niets is wat het lijkt. Bedenk je dat alles is gephotoshopt, en dat ze je in de supermarkt hetzelfde artikel in een andere verpakking voor twee keer zo duur verkopen. Dat is de wereld waarin wij nu leven. Ik raad je aan om alles te laten voor wat het is, lekkere salades te leren maken, en met een goede roman in de zon te gaan zitten.

    Doe waar je je goed bij voelt en wees daar trots op! Dan ben je altijd op je mooist! Heel veel succes!

    Veel groetjes,
    Nimami

    PS Ik hoop dat je uit mijn verhaal kunt afleiden dat ook ik hier de nodige ervaringen mee heb gehad (tien jaar lang vechten met een dubbele eetstoornis omdat je drie kilo wilde afvallen is waarschijnlijk voor niemand het idee als ze eraan beginnen), en dat je serieus in overweging zult nemen wat voor jou belangrijk is. Ik heb de eerste slechte keuzes helaas ook op mijn 14e gemaakt. Nu dat ik bijna 28 ben, had ik erg gewild dat iemand mij dit veel eerder had verteld. En dan niet zo van “je bent zo ook heus wel goed!”, maar gewoon echt: wat vind je belangrijk in het leven? Als je bijvoorbeeld ooit kinderen wilt, is het wel handig om zoveel mogelijk cellen in stand te houden. Ik ben nu als de dood dat er iets misgaat op latere leeftijd, al is het over 40 jaar, omdat ik het in het verleden een goed idee vond om mezelf volledig te verwoesten. Nu gaat het weer redelijk goed, maar helaas zal het voor altijd een stempel zijn op mijn bestaan, dus als jij nu op een punt staat dat je daar nog een keuze in hebt: maak de juiste, en zoek hulp als je het zelf even niet weet.

    Ik schrijf dit ook, voor alle andere mensen die dit zullen lezen!

    Heel veel succes!

    Geschreven door nimami op
  13. Goed en oprecht geschreven!

    Geschreven door Memphis op
  14. Je kan ook
    -Ontbijten
    -Eten wanneer je echt trek hebt. (Niet zin in lekkers, echt trek.)
    -Avondeten 1x opscheppen
    -Groene thee drinken. Zonder suiker.

    Ikzelf doe dit nu al een paar weken en er zijn 3 kilo af. Zo eet je gewoon normaal. Bij de groene thee zou ik honing doen, als je toch wat zoets wilt, dat doe ik zelf ook en de groene thee werkt nog goed. Ook goed blijven bewegen. Gewicht verliezen zonder te bewegen is niet gezond. Als je nou niet wilt/kunt sporten, kan je altijd nog wandelen. De groene thee is het beste na of tijdens het sporten, want dat helpt vet verbranden. Probeer ook minimaal 1 fruitstuk per dag te eten. Zo krijg je ook je vitamines.

    Geschreven door Anoniem op
  15. Ieder lichaam is anders, maar wat voor mij uiterst goed werkt:

    Drinken: water en thee, that’s it. In het weekend een glaasje wijn. Maar je drinkt je kilo’s er nog makkelijker aan dan ze te eten (een fruitsapje is ook uit den boze; voor een glas sinaasappelsap heb je zo 3-4 sinaasappels nodig, wat héél veel suikers betekent).

    Ontbijt stevig. Een flinke kom havermout met gedroogde vruchten en noten en volle yoghurt. Je lichaam heeft energie nodig om de rest van de dag dit op te kunnen branden. En mocht je niet zonder koffie kunnen leven dan is dit het moment om een kopje koffie te drinken, blijf er de rest van de dag vanaf want het maakt je dipjes groter!

    Lunch matig. Volkoren crackers/brood met humus, een salade (max. 1 el. olie in je dressing) en zelfgemaakte soep (vrijwel alle soepen in de winkels zijn volgegooid met zout en suiker, waardoor je lichaam aankomt/teveel vocht vasthoudt). Probeer weg te blijven van dikke plakken kaas en vlees.

    Avondeten. Tijd voor die vitamientjes. Vervang normale aardappelen met zoete aardappelen, eet een klein stukje vlees of een eitje, en heel veel groente. Als er iets is waar je niet snel teveel van kan eten dan is het groente. Kruid ze goed (niet teveel zout..) en smullen maar! En is het frietvrijdag? Bak ovenfrietjes ipv deze te frituren. Die van de Aviko zijn heerlijk en heel veel gezonder!

    Kwa snacken neem ik vaak een stuk fruit, een handje nootjes of een blokje pure chocolade mee naar werk – het moet wel leuk blijven.

    En zorg dat je ALTIJD minstens een half uurtje per dag je hartslag verhoogt met een activiteit. Al is dit maar met het huis schoonmaken of de hond uitlaten. Sla die roltrap over en neem de normale trap. Laat de auto thuis staan en ga op de fiets naar werk. Speel met je kinderen. Op een gegeven moment wordt het vanzelfsprekend!

    Ik heb gemerkt dat als ik niet even sportief bezig ben op een dag, mijn lichaam een andere uitlaapklep zoekt. En vreemdgenoeg krijg ik juist dan vaak de munchies. Dus: wees actief en leer signalen van je lichaam herkennen. Veel succes iedereen, jullie kunnen het! 😀

    Geschreven door Lily op
  16. Het hangt van mens tot mens af. Mijn man en ik doen veel sport, veel veel kilometers fietsen, enzo: hij kan dan veel snoepen, eten, eens lekker drinken en ik niet. Het heeft met het hormonenstelsel te maken denk ik. Ik eet volkeren, snoep niet. En doe maar rustig voort. Heb wel wat schildklier problemen, maar ja. Ik ben 76 jaar, heb 2 kinderen en 4 kleinkinderen. Dus 100% diëten dat is voor mij niet meet weggelegd. Ik blijf sporten en genieten van kinderen en kleinkinderen en een dikker buikje? Ja, dat moet dan maar. ?

    Geschreven door Annelies op

Laat een reactie achter op Mistiquex Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief