Tips om reisziekte te voorkomen

Tips om reisziekte te voorkomen

Maar liefst drie kwart van alle vakantiegangers in Nederland heeft wel eens last gehad van reisziekte. Je kunt je behoorlijk ziek voelen door reisziekte en dat is helemaal vervelend wanneer je op vakantie gaat. Wij hebben een aantal tips om reisziekte te voorkomen op een rij gezet.

Wat is reisziekte?

Onder reisziekte of bewegingsziekte (kinetose) vallen zeeziekte, luchtziekte en wagenziekte. Het is een overgevoeligheid voor een bepaalde constante, passieve beweging van je lichaam in een voertuig. Dat kan in een auto, op een boot of vliegtuig zijn, maar sommige mensen hebben er ook last van in een pretpark of een kermisattractie.

Hoe ontstaat reisziekte?

De oorzaak van reisziekte heeft te maken met ons evenwichtsorgaan en de samenwerking daarvan met andere zintuigen, waaronder je ogen en de receptoren in je spieren. Normaliter bewaken deze samen de balans van je lichaam. In een bewegend voertuig kan deze samenwerking mis gaan. Het evenwichtsorgaan is dan de weg kwijt en de zintuigen kunnen lastiger vast stellen waar de bewegingen vandaan komen. Hierdoor ontstaat er een oriëntatieprobleem met de bekende bijbehorende ziekteverschijnselen. Dit kan erg vervelend zijn, maar het gaat gelukkig vrij snel over zodra je weer voet op vaste grond zet.

Het gevoeligst zijn kinderen van 2 tot 12 jaar. Daarna neemt het langzaam af. Bij mensen boven de 50 jaar komt reisziekte niet zo vaak voor. Daarbij is het opmerkelijk om te vermelden dat vrouwen er meer last van hebben dan mannen.

Symptomen reisziekte

Reisziekte kan ervoor zorgen dat je je behoorlijk ellendig voelt. De klachten die iemand heeft worden ingedeeld in lichamelijke- en psychologische klachten.

Lichamelijke klachten

  • Wit wegtrekken
  • Misselijkheid
  • Transpireren
  • Sloomheid
  • Geeuwen
  • Meer speekselvorming
  • Hoofdpijn
  • Verlies van eetlust
  • Afwisselend warm en koud hebben.

Psychologische klachten

  • Desinteresse in wat er om je heen gebeurt
  • Geen werklust
  • Gestoord denkpatroon
  • Gevoel hebben buiten de werkelijkheid te zitten.

Tips om reisziekte te voorkomen

Uitgerust

Zorg er voor dat je voldoende uitgerust en fit bent. Het is gebleken dat vermoeidheid de gevoeligheid voor reisziekte verhoogt.

Lichte maaltijd

Voor dat je vertrekt is het verstandig om een lichte maaltijd te eten zonder koffie, frisdrank of alcohol. Eet in ieder geval niet al te zwaar en met name geen vette of zure voedingsmiddelen. Wanneer je ’s ochtend vroeg vertrekt, ga dan niet met een lege maag op reis. Maar eet een biscuit met wat thee en/of water. Ben je lang onderweg, probeer dan minstens 3 lichte maaltijden per dag te eten. Drink ook tijdens de reis geen alcohol of frisdrank.

Rij rustig

Het helpt wanneer de snelheidsveranderingen zo klein mogelijk zijn. Met andere woorden rustig optrekken, rustig remmen en rustig de bochten nemen. Het heeft de voorkeur om over de snelweg te reizen en geen bergweggetjes te kiezen.

Ventileer

Zorg regelmatig voor wat extra zuurstof door de raampjes even te openen. Frisse lucht kan echt helpen.

Reistabletten

Neem 1 à 2 uur voor vertrek reistabletten in. Deze verminderen de gevoeligheid van het braakcentrum. Zowel kinderen als volwassenen mogen dit maximaal drie keer per dag gebruiken.

Volg de weg

Wanneer het kan rij dan zelf. Je wordt minder snel misselijk als je zelf achter het stuur zit. Kan dat niet, dan is het advies om je te focussen op objecten in de verte door de voorruit. Hierdoor zal het oriëntatieprobleem ook minder snel ontstaan. Reis je met trein, bus of tram, ga dan in de rijrichting zitten.

Op de boot aan dek

Blijf op een boot zo veel mogelijk aan dek op een plaats met de minste beweging. In de meeste gevallen is dat midden op het achterdek. Kijk zo mogelijk in de vaarrichting.

Vliegtuig bij vleugels

Heb je in een vliegtuig last van reisziekte kijk dan of het mogelijk is om een plaats in de buurt van de vleugels te bemachtigen.

Lees niet

Lees geen boek, kijk geen film of speel geen computerspelletjes. Dit verergert de misselijkheid. Het is beter om naar muziek te luisteren of naar buiten te kijken.

Slapen

Als het je lukt, probeer dan te slapen tijdens de reis. Als je slaapt, verdwijnen de verschijnselen.

 

Bronnen: NHG, MUMC en KNO

 

 

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief