Is dit tandvleesontsteking?

  • #1

    Hallo ben een jongen van 18 jaar. Kort geleden is mij opgevallen dat het tandvlees bij een of meerdere tanden een beetje rood uitziet. Verder geen last van bloeden of pijn of wat dan ook. Wel voel ik me sindsdien erg onzeker om te lachen in het openbaar omdat ik er de afgelopen dagen obsessief mee bezig ben uit grote angst voor een tandvleesontsteking.

    Ik poets netjes zoals voorgeschreven wordt 2 keer per dag minstens 2 min mijn tanden. Dit deed ik eerst met Prodent maar sinds gisteren overgestapt naar Elmex omdat die je beter kan helpen bij herstel van tandvlees. Het lijkt steeds iets minder te worden totdat ik mijn tanden poets dus het heeft misschien met het poetsen te maken. Dit heb ik de afgelopen tijd denk ik veel te hard onbewust gedaan. Daarom poets ik sinds enkele dagen rustiger de tanden misschien heb ik een poetstrauma opgelopen.

    Afgaande op de beschikbare informatie en de foto, zou de irritatie dan echt kunnen komen door het te harde poetsen wat ik een lange tijd heb gedaan of is het toch een ontsteking en wat moet ik doen?

     

    Hoop op een snel antwoord want maak mezelf er erg ongerust mee. Ben bang dat mijn tanden straks uitvallen ofzo want dat lees ik veel op internet.

    Bijlagen:
    #2

    Dit is dan net als de andere angsten....

    Je hebt gewoon te hard gepoetst...

    #3

    Ja maar hoezo blijft het dagen zo? Ik heb denk ik jaren te hard gepoetst want dat zie je ook aan teruggetrokken tandvlees. Op internet staat dat dit binnen 2 weken zou moeten genezen klopt dat? Ik heb er aangezeten om te masseren wat dat was goed daarvoor stond op internet en heb gestokerd maar nu doet het beetje pijn. En steeds als ik de tanden poets en het met rust laat is het weg.

    Snap dat het vermoeiend voor u kan zijn dat ik moeilijk gerust te stellen ben excuses daarvoor. Het gaat vanzelf... is het een weg zoek ik iets anders.

    Het is omdat het zo in het zicht is. Als ik nu lach, wat ik heel vaak doe, zien mensen het en denken ze dat ik mijn tanden niet goed verzorg.

     

    Maargoed geduld dus. Dank je John. Wordt beetje op van mezelf..

    #4

    "Als ik nu lach, wat ik heel vaak doe, zien mensen het en denken ze dat ik mijn tanden niet goed verzorg." Dat is dan vooral iets wat alleen in jouw gedachten speelt. Ook dit is in principe een angst. Vooral veroorzaakt door onzekerheid omtrent jezelf. Mijn advies van de psycholoog had ik niet zomaar gegeven.
    Poets nou eens gewoon 2x per dag je tanden ( niet te hard. Neem een medium tandenborstel) en blijf er voor de rest gewoon vanaf.

    PS
    Het is voor mij niet vermoeiend hoor

    #5

    Kun je het best na het poetsen de tandpasta uitspugen met water of zonder water? Las dat als je het zonder water doet dat dat beter zou zijn voor de tanden want dan kan de tandpasta beter werken. Maar dat is wel de mening van één persoon op internet. Doe het de afgelopen dagen zonder water maar heb wel een iets rodere keel gekregen. Wellicht omdat er een best heftige vorm zit van fluoride die ik in andere tandpasta's niet heb gehad.

    Met mijn tandvlees gaat het beter trouwens. Krijgt weer de roze kleur terug gelukkig. Je had dus gelijk John. Relativeren zoals je eerder zei werkt heel goed. Normaal zou ik gedacht hebben dat die uitslag in mijn keel soa zou zijn ofzo maar laatste keer is meer dan een maand geleden dus dat kan niet.

    Bijlagen:
    #6

    Natriumfluoride zit er overigens in

    #7

    Oh nee ik keek even en er zit Aminfluoride in. Misschien gevoelig daarvoor maar voor mijn tandvlees werkt het uitstekend moet ik zeggen.

    #8

    Met water spoelen en uitspugen. Tandpasta kan erg agressief zijn

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ja dat dacht ik ook al. Ik dacht ik geef het idee van die persoon een kans. Vond het al vreemd ???? als je dan 's avonds je tanden hebt gepoetst dan zit er de hele nacht fluoride in je keel ??‍♂️??‍♂️ ziet er geïrriteerd uit.

    Dacht terug aan een van je eerste adviezen 2 jaar geleden en ik ga internet voortaan even bannen wat betreft symptomen enzo. Want dat is de hoofdreden waarom ik zo ben geworden.

    Aardig van je dat je nog steeds de moeite neemt om te reageren op mij en alle anderen als enige persoon van de website. Waardeer ik zeer.

    Bijlagen:
    #10

    😉

    #11

    Hoi John ?

    Uitslag in keel is minder geworden denk ik? Heb naar je advies geluisterd. Ik zie echter wel iets roods in mijn keel is dat normaal en mag ik dat negeren als ik niets van symptomen heb? Ik heb dat al heel lang zo'n rare rode plek in mijn keel weet jij wat dat is?

    Helaas is de roodheid bij mijn tand teruggekomen nadat het steeds minder werd. Dat is mijn eigen schuld want ik had een paar keer haast afgelopen tijd waardoor ik niet rustig de tijd heb genomen en niet in de spiegel heb gekeken zodat ik rustig kon poetsen. Dat bewijst dan overigens wel weer dat je gelijk had met dat te harde poetsen.

    Bijlagen:
    #12

    Die rode plekken op de plaats waar je amandelen zouden zitten (ik heb ze niet meer) zijn ook raar, of dat maak ik er weer van. Heb ook eigenlijk geen klachten dus vraag me af waarom ik weer een foto moest maken van mijn keel. Alleen maar nadelig voor mezelf denk ik.

    #13

    Die rode vlekken zijn normaal

    #14

    Mijn zorgen waren helaas al die tijd toch terecht. Dit probleem voorgelegd op een tandartsenforum en daaruit is voortgekomen dat er ''iets structureel lijkt mis te gaan met poetsen''. Tevens zit er aan de onderkant van het gebit veel tandsteen. Hier schrok ik nog het ergst van want al die tijd dacht ik dat ik het goed deed. Juiste wat ik dan moet doen is naar de tandarts gaan denk ik maar ben al tijdje niet geweest omdat ik nergens last van had want schaam me er nu voor. Ben ook bang dat het pijn gaat doen. Is tandsteen verwijderen pijnloos? Ik nam mijn zorgen niet serieus dit keer omdat ik me vaak zorgen maak om niks en nu maakt iemand me op een forum ergens dus verschrikkelijk bang om vervolgens niet meer te reageren...

    Bijlagen:
    #15

    Tevens de afgelopen tijd heel af en toe maar 1x per dag gepoetst en toen is het weer roder geworden. Goed bezig dus weer pff.

Het onderwerp ‘Is dit tandvleesontsteking?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief