Tandvleestransplantatie, ervaring, littekens?

Wil graag weten waar je het hebt laten doen. Welke stad en hoe heet de arts? Alvast bedankt.

Reactie

Ik heb het maandag ondergan. Wist van te voren niet echt wat me stond te wachten. Ik heb een half uur in die stoel gelegen (dit was inclusief verdoving zetten en inwerken). Het ging heel snel en was pijnloos. Bij mij geen hechtingen maar lijm. Van mijn onderkaak geen last (mag mn vriend alleen geen kusjes geven de eerstedahen omdat ik die beweging niet mag maken) mag er ook nog niet poetsen (andere tanden wel. Moet spoelen door mijn hoofd te schudden. Maar dat is geen probleem. Mijn gehemelte vind ik het ergst. Hierdoor kan ik moeilijk eten. Voelt als een bel (brandwondje bij te warm eten) en ben natuurlijk bang dat die kapot gaat en dat het dan gaat bloeden. Maar verder dus alleen de eerste dag ziek ervan. Daarna niet meer. Slapen gaat lastiger en je voelt je gehemelte de hele dag...
    Als ik het niet vergeet, houd ik jullie op de hoogte.

Reactie

Hallo, ik heb hem afgelopen dinsdag ondergaan. De ingreep zelf viel mee, prikjes zijn vervelend maar te doen, verder voel je niks. Bij mij ging mijn gehemelte niet goed dicht en is er lijm bij gedaan. Dit voelt erg vervelend en mijn wang en tong zijn kapotgeschuurd van het lijm wat voelt als schuurpapier, randjes van het lijmt lijkt wat op te krullen en voelt als mesjes. Mijn onderkaak ziet op diverse plekken blauw en ik heb steeds het gevoel alsof mijn tanden en het tandvlees los zit, durf nauwelijks te praten. eten gaat lastig maar is te doen. Ik heb ook van die bultjes in mijn gehemelte (voelt idd als blaar) komt denk ik door het lijm, daar kan de zwelling niet omhoog en zoekt via de zijkant zijn weg, dat is bij mij tenminste wel zo. Volgende week hechtingen eruit en lijm verwijderen, ik ben benieuwd..

Reactie

Dag Gerrit

Ik zie dat jouw bericht al vijf jaar oud is, dus de kans dat je hier nog op reageert is misschien heel klein. Maar ik heb exact dezelfde zorgen als jij destijds:

Tandvlees lijkt echt een lap die er extra aanhangt en het hangt ook enorm laag, lijkt totaal niet nuttig.. Ook kan ik mijn mond niet helemaal bewegen zoals het hoort. Kan je me eerlijk zeggen hoe het nog is afgelopen en na hoeveel tijd je tevreden was?

Alvast bedankt

Sarah

Reactie

Wat fijn dat er ook zo veel positieve verhalen tussen zitten!

Ik heb hier bedragen gehoord van 700 tot 800 euro. Klopt dit?
    En hoe hebben jullie dit geregeld qua zorgverzekering?

Bedankt!!

Reactie

Ik heb donderdag 25 jan een tandvleestransplantatie gehad ' in paradontologie leiden gehad !! Duurde 1.30 uur was spannend vooral het stil liggen !! verder is het prima te doen!! nu ben ik een paar dagen verder alleen last van de hechtingen in het verhemelte !! en uitkijken wat je eet !! dus maak je geen zorgen het komt allemaal goed !! leny.

Reactie

Bij mij onlangs ook een dergelijke ingreep ondergaan bij PPIA in Arnhem. Al met al lag ik anderhalf uur in de stoel. Van tevoren zag ik er erg tegenop, en tijdens de ingreep kon ik moeilijk stilliggen. Gelukkig is het allemaal erg goed gegaan, en voor mij geen pijnstilling nodig gehad. Hechtingen zitten er op dit moment nog in, worden een dezer dagen verwijderd. Ik heb nog niet gekeken hoe het eruit ziet, maar van wat ik had begrepen kan in het begin je tandvlees nog extra terug getrokken zijn door de trauma. Dit herstelt met de tijd en juiste verzorging wel.

Qua kosten weet ik nog niet precies, maar als ik het mij goed herinner was het rond de 1500 euro (gehele onderkaak, alle snijtanden en de eerste kies). Ter bescherming kreeg ik een beschermplaatje op mijn gehemelte welke ik er na 2 dagen af kon halen. Dag van de ingreep er al even af gehad, omdat hij erg slijmerig aanvoelde, was een erg naar gevoel. Na twee dagen ook het plaatje geloosd, omdat ik dat niet fijn vond zitten op de klempunten op mijn kiezen.

Voor mij twee weken vloeibaar eten. Hoefde niet van de parodontoloog, maar better safe than sorry. Ik wil graag dat het goed herstelt en zo min mogelijk risico lopen op complicaties. Groetjes

Reactie

Oh en als toevoeging op bovenstaand bericht, ik heb een tandartsverzekering via mijn werkgever waardoor het overgrote deel wordt vergoed. Als je geen tandartsverzekering hebt (en je bent ouder dan, 18 volgens mij?) dan betaal je het geheel zelf. Wil je het zeker weten, neem dan contact op met je zorgverzekeraar om het na te vragen.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Aanstaande vrijdag moet ik ook een tandvleestransplantatie ondergaan op 1 ondertand vooraan...gaat me €350 kosten zonder tussenkomst ziekenkas. Oorzaak: mijn beugel heeft destijds alles zo goed rechtgezet dat deze tand geleidelijk aan naar voren geschoven is ('uit de kaak') tot een paar maand geleden het tandvlees dat er nog voor zat gewoon foetsie was door een simpel klein, fijn, hard broodkorstje. Ik ben benieuwd hoeveel last ik er achteraf nog van ga hebben. Van de ingreep zelf heb ik geen schrik maar achteraf....ze hebben me al gezegd dat ik zeker 2 dagen niet mag praten en rond de tand poetsen met een speciale tandenborstel en speciale tandpasta. Positief bekijken zekers...goed voor de lijn lijkt me amper nog kunnen eten wat ik lekker vind 🙂

Reactie

Hallo lieve mensen,

Vanochtend om 9.30uur had ik een afspraak bij de parodontoloog voor een tandvleestransplantatie. Het gaat om vier voorste tanden beneden en hoeken van mijn snijtanden. Het had twee uur lang geduurd. Van de behandeling zelf heb ik geen last gehad want alles was goed verdoofd. Ik voelde geen enkele pijn behalve van de prikjes een beetje maar dat viel mee. Het ziet er heel erg mooi uit, dus geen blauwe plekken, bloed en dergelijke. Parodontoloog zei dat dát nog kan komen en dat ik daar niet van moet schrikken. Er is een stukje uit mijn gehemelte gesneden en aan de tandvlees in mijn onderkaak geplaatst. Ik moet zeggen dat zodra de verdoving uit was de pijn heel erg werd. Kreeg pijn van mijn onderkaak, jukbeenderen, hoofd. Alles deed ontzettend veel pijn. Het voelt ook alsof mijn tanden los zitten maar de pijn is het ergst. Ik mocht om 14uur twee paracetamols innemen en zodra die begonnen te werken werd de pijn al draaglijker. Paracetamol mag ik drie keer op een dag, twee stuks van 500mg tegelijkertijd en dan om de vier uur. Ibuprofen mag ik ook erbij nemen. Die heb ik wel gekocht maar nog niet ingenomen omdat ik heb gelezen dat het voor maagklachten kan zorgen dus die neem ik in alleen als het echt heftig wordt maar dat gebeurt zeker niet. Verder mag ik twee weken niet op eten bijten, wel kauwen maar vandaag ga ik denk ik alleen maar drinken. Ik lig nu lekker in bed. Het voelt beter en minder pijnlijk als ik niet praat dus vandaag doe ik het zo en morgen wordt het al een stukje beter qua pijn. Dat las ik tenminste op andere forums en de parodontoloog zei dat het ergste binnen 2 á 3 dagen voorbij is en over twee weken als de hechtingen uit zijn zou ik geen pijn meer moeten hebben. Ik leef nu dus voor morgen en voor minder pijn 😬. Als mijn probleem met teruggetrokken tandvlees straks opgelost is, dan heb ik dit wat ik nu meemaak er voor over ( achteraf dan 😁 ). Heel veel succes voor degenen die de transplantatie nog moeten ondergaan. Veel liefs van mij!

Ceebee, hoe is het nu met je? Ik hoop dat je mijn bericht leest en veel beterschap!

Reactie

Even een korte update.

Vandaag is de pijn grotendeels verdwenen. Ongelooflijk hoe snel dat het herstellen gaat! Om de 6uur neem ik toch twee paracetamols in, maar niet omdat de pijn erg is maar omdat de pijn een beetje vervelend is. Het is meer een drukkend gevoel bij mijn voortanden. Hoofdpijn is volledig weg en pijn aan mijn gezicht net zo. Waar ik vandaag wel veel last van heb zijn de draadjes waarmee do wond is gehecht. Via de gehemelte prikt het aan de bovenkant van mijn tong en via de voortanden aan de onderkant van mijn tong en de huid is daar heel dun en gevoelig. Wat ik ook doe met mijn tong, komt die toch tegen de draad boven en/of onder. Mijn tong doet dus zeer en is best geirriteerd omdat de draadjes van een soort plastic zijn en de uiteinden daarvan dus scherp. Het helpt enkel door niet veel te praten en door een beetje ruimte in de mond te creëren waardoor mijn tong zo'n beetje in mijn mond "zweeft". Ook is mijn onderkaak/kin een beetje gezwollen maar dat vind ik niet storend. Al met al, qua pijn door de behandeling heb ik niks te klagen behalve die draadjes dan. En wat een verschil met gisteren! Had het echt niet verwacht! Gaat super goed zo! Groetjes van mij!

Reactie
Reageer op: Tandvleestransplantatie, ervaring, littekens?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief