ik erg heb last van spit. Is er iemand die weet wat je er aan kan doen? Ik word er een beet gek van...

Reactie

Spit is een ander woord voor lumbago. Bij een spitaanval is er een acute kramp ontstaan in de lange rugspieren. De lange rugspieren zorgen, door samentrekken en ontspannen, voor de bewegingen die wij met onze rug kunnen maken. Zodra deze rugspieren verkrampt zijn ontstaan er heftige pijnen in de rug, met soms uitstraling in de bovenbenen. Bewegen geeft problemen en is men eenmaal een beetje op gang, dan treedt er vaak weer verkramping op nadat men gezeten of gelegen heeft.
    Mensen met spit kunnen eigenlijk maar moeilijk "op en neer". De rugspieren voelen hard aan en vaak staat men ook krom. Een spitaanval duurt ongeveer 10 dagen en gaat dan langzaam over. Zodra men weer kan bewegen wordt de pijn snel minder.

Reactie

Is ook bekend wat de beste dagelijkse houding is tijdens een spitaanval? Liggen is het meest pijnloos, maar er zijn ook geluiden dat het goed is om zoveel mogelijk je spieren los te houden en niet stijf te laten worden.

Reactie

Is ook bekend wat de beste dagelijkse houding is tijdens een spitaanval? Liggen is het meest pijnloos, maar er zijn ook geluiden dat het goed is om zoveel mogelijk je spieren los te houden en niet stijf te laten worden.[/quote:28b590cb8b]

Ik zit momenteel ook thuis met spit, het is inderdaad een verkramping van de spieren in de onderrug. Ik ben ervoor bij de dokter geweest en kreeg in eerste instantie pijnstillers mee. De pijn en de moeite om te bewegen was (vooral in het begin) niet om uit te houden (ik had een half uur nodig om uit mijn bed te komen) en een aantal dagen later kreeg ik dan toch valium hiervoor (2mg). Ik zit nu 2 1/2 week thuis en het gaat steeds een stukje beter, het is iets dat vanzelf over gaat maar wel redelijk lang duurt (ik vind 2 weken al te lang, maarja).

Reactie

P.S. ik kreeg tvens het advies van de dokter om toch te blijven bewegen (een beetje rondlopen) en dus vooral niet op bed te blijven liggen.

Reactie

hallo,
    dinsdag heb ik ook een spit aanval gekregen, ik vroeg mij af of iemand weet hoe je spit krijgt? bij voorbaat dank
    Bernadett

Reactie

http://www.youtube.com/watch?v=JxFDKZACA00&feature=related

Reactie

Gelijk spierverslappers en in combi met paracetamol slikken flink veel !!doe 2 à 3 dagen niks tot weinig en fa dan wandelen en fietsen ... Laat je niet gek maten want het duurt meestal wel 4 tot 6 weken wanneer het echt weg is

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Hierbij mijn advies van spit ;
    Eerste 24 uur icen ijskompressen
    Dokter voor Diclofenac en paracetamol ( flink slikken)
    Volgende dag ; warm bad of douche en kruik in bed
    Kussen onder de knieën
    2tot 3 dagen relax en liggen
    Daarna langzaam bewegen smorgens ensavonds rondje park wandelen zwemmen ; trekken ( schoolslag ) helpt ook
    Oefeningen doen ( niks draaien) en dan weer liggen.

Bij uitstraling onder de knie is hernia mogelijk dus dan verstandig om in iedergeval naar huisarts te gaan.

Als het gaat om de duur; ik ben er ruim 3 weken mee bezig geweest waarbij de eerste week echt een drama was! 4de week kan ik pas weer normaal lopen en zitten
    Veel sterkte allemaal

Reactie

Eergisteren schoot het in men rug,wat een pijn.
    Je kunt je amper omdraaien in bed.
    Rechtstaan is niet simpel,heel pijnlijk.

Schijnt als je dit hebt,dat je het snel terug kunt hebben?
    Let op je rug houdig zou ik zo zeggen.. want tis heel pijnlijk en vervelend.

Door iets zwaar op te tillen en in een schuine beweging op zij te gooien heb ik dit gekregen 'het spit' 'verschot' zegt men ook wel hier.

Gisteren warm bad genomen en neem iedere dag 1 ontstekingsremmer imobrufen + zalf Algipan.
    Het is geleidelijk aan het beteren.

Reactie

Goedeavond, ik heb nu 13 dagen spit en werk met mn tanden op elkaar en idd zitten en lopen en bukken en opstaan doet heel hevig zeer en ht trekt naar mn bil en been ,met fysiotherapie wordt het ook niet minder wat kan ik doen ?

Reactie

Ik denk dat je het naast de therapie even wat rustiger aan moet doen...

Reactie

Het advies om te blijven bewegen is goed bedoeld, maar soms kun je gewoon amper bewegen en krom over straat lopen, lijkt mij persoonlijk ook niet echt bevorderlijk voor het genezingsproces. Ikzelf ben pas weer te vroeg begonnen met werken en de alledaagse dingen tegen doen, gevolg is dat ik weer terug bij af ben.
    Mijn conclusie is dat je er echt de tijd voor moet nemen en bovenstaande adviezen om de eerste paar dagen je rug echt rust te geven en dan weer langzaam op te bouwen lijken mij het beste.

Reactie

Ik ga deze week de vijfde week in.Heb een paar keer fysio gehad maar met weinig resultaat .Heb de eerste twee weken wel ibuprofen en spierverslappers in genomen. Maar word het nu echt zat mijn linker schouder blijft boven mijn rechter been hangen!!
    Wandelen op eigen tempo is wel fijn maar moet dan echt gaan liggen ,zitten gaat dan niet meer.
    Heeft hier iemand nog een verborgen wonder kraken of iets dergelijke?

Reactie

Hallo ik ga nu ong. Ook de 4de week in, nadat het in mn rug is geschote. Loop zoveel mogelijk, maar sins gister heb ik uitschietinge naar mn linkerbeen, en word de kramp in mn rug erger, is dat normaal?

Reactie
Reageer op: Spit
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief