Hoofdschudden

Al sinds ik baby was schud ik met mijn hoofd voor, tijdens of na het slapen gaan. Ik doe dit niet elke dag. Ook heb ik het idee dat ik de ene periode meer schud dan de andere.
    Ik heb de laatste tijd het idee dat als ik wakker wordt mijn hersenen zijn uitgezet, en door het schudden breng ik het in mijn hoofd weer tot rust. Dit is maar een idee, misschien een fase waarin ik dit idee heb.
    Over het algemeen werkt het kalmerend en ontspannend (wat volgens mij alleen maar voor te stellen is door hoofdschudders, maar het is echt waar).
    Heeft iemand een idee of dit een naam heeft naast hoofdschudden en hoe het komt?

Vriendelijke groet,
    Wendyweb

Reactie

Mijn zoon van 8 jaar hebt ook selfde probleem,hij scudt zijn hoofd constant voor slapen en in de slapen,ik was naar huisars geweest,maar volgens hem is dat normaal,ik ben ook bang over hersen beschadinging of zo,hij doet het vanaf 2de jaar,hij heeft ook hersen schudding gehad heel zwaar was dat,maar voor daar hebben dokters geen oplossing voor.
    Ik denk dat jij moet toch serious naar neuroloog gaan .

Reactie

Wat leuk om te lezen dat meer mensen dat doen! Ik doe het ook al sinds ik klein ben. Het komt bij mij in de familie wel vaker voor, o.a. m'n vader heeft het ook lang gedaan. Ik weet niet hoe het komt, maar ben er inderdaad ook wel benieuwd naar....
    Het is iig erg ontspannend en ik kom moeilijk in slaap als ik het niet doe, heel vreemd eigenlijk. Ik heb altijd het idee dat ik daar moe van word...zo voelt het echt!

Reactie

Ik lees net je bericht Anonym, over je bezorgdheid. Het kan geen kwaad in ieder geval. Het is gewoon ontspannend, en ik deed het al als baby in de wieg. Ik ben er vooral nieuwsgierig naar, ook of het een naam heeft. En soms is het zeer onhandig (bijvoorbeeld als je met nog iemand op een luchtbed logeert). Maar het kan zeker geen kwaad. Het geeft rust, net zoals iemand de hele tijd met zijn been wipt/trilt. Voor degene die naast hem op de bank zit lastig, maar een is een uiting voor degene die zijn been blijft bewegen. Ook dit kan geen kwaad. Het is best vergelijkbaar.
    Tot nu toe heb ik nog steeds niets kunnen vinden hierover. Maar ik blijf zoeken, en als iemand die dit leest hier meer over weet: graag.

Vriendelijke groet,
    Wendy

Reactie

ik heb het van baby af aangedaan ze werden er niet goed van .ik heb het afgeleerd en nu slaap ik niet meer zo .
    maar nu heb ik weer slaapproblemen .
    groetjes anita

Reactie

Ik doe het hoofdschudden (snel nee schudden met het hoofd) al van zolang ik mij herinner, ik denk dat het ergens als peuter begon. Het is voor mij eigenlijk de enigste manier om in het slaap te geraken in bed. Op andere plaatsen zoals een zetel of op een bus valt ik spontaan in het slaap als ik moe ben, maar als ik moet slapen in bed, dan is dat de enigste, voor mij confortabele manier. ik ben ondertussen 29 jaar en beschouw mezelf toch nog altijd bij mijn vol verstand, dus van hersenschade nog altijd geen last.
    Ik ben wel heel blij dat ik weet dat ik niet de enigste ben, wel vind ik het zeer jammer dat het totaal onbekend is in de medische wereld. Het hoofdschudden is iets wat alleen mijn rechtstreekse familie weet, mijn vrouw (zij probeerde het ook maar wordt er alleen maar draaierig van i.p.v. rustig)

vriendelijke groeten

Reactie

Wow, eindelijk vond ik iets op internet, er zijn er meerdere!!!! Ik ben 39 en schud ook vanaf baby zijnde, sinds ik een man heb en ging samenwonen, heb ik het mezelf moeten afleren voor schaamte, het is me nooit helemaal gelukt en soms duik ik zelfs overdags mijn bed in om even heerlijk mijn hoofd leeg te maken. Tja, de buitenwereld begrijpt hier niets van en ik vertel het ook nooit, verder ben ik naar mijn weten bij mijn volle verstand dus ik zie het niet als een hersenbeschadiging en toch schaam ik me hiervoor. Ook met logeerpartijtjes en schoolkampen was dit een erg probleem voor mij, kon erg moeilijk zonder schudden in slaap komen. Nooit heeft iemand mij een antwoord op deze gewoonte kunnen geven en ik heb altijd stiekem gedacht, (ik ben vast niet normaal) Bedankt mensen, en zijn er meerdere. Laten we een met zijn alle een hotelletje nemen en tegelijk naar bed gaan, hahahahaha (geintje) Ik ben erg blij ook te horen dat er meerdere zijn met deze gewoonte en toch....................

Ik schud soms wel een uur en vanaf mijn 9e jaar met een casette recorder met muziek naast me, dit zal wel vast wel appart zijn, dit heb ik nooit eerder gehoord.

Groietjes Marianne

Reactie

Ha ik doe dat ook en noem het altijd rollebollen, zo noemde mijn moeder dat vroeger.
    En inderdaad, lekker een muziekje erbij is nog ontspannender. Heerlijk!!

Mijn man keek eerst ook heel vreemd, maar aangezien ik zonder niet in slaap kon komen zag hij het toch gebeuren. De eerste keer dat hij het zag dacht hij bij zichzelf wat doet ze nou toch voor idioots, is ze gek geworden?
    Maar ondertussen is hij ( en ook de kinderen ) er helemaal aan gewend. Mama gaat even een liedje zingen zeggen we nu.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik schud eigenlijk ook al sinds dat ik baby ben! Veel mensen vinden het raar dat als ik zeg: Als ik schud ben ik ontspannen, en als ik gewoon stil lig heb ik moeite en word ik soms onrustig en kan ik dus echt niet slapen. Leuk dat ik nu eindelijk mensen zie die het zelfde hebben en het ook begrijpen 🙂 Eigenlijk wil ik er wel vanaf komen! ik ben nu 15 jaar, en nu zie ik dat er mensen rond de 40 nog schudden. Ik wil het liever niet want eigenlijk heb ik altijd het gevoel dat door het schudden mijn vermoeidbheid komt. ik ben namelijk al een groot del van mijn leven soms erg moe. Niet zoals andere kinderen ik zelf denk dat het toch door het schudden komt. Mn hersens krijgen dan misschien geen rust. Als andere mensen ook vermoeidheid hebben en ook snachts schudden. Zou ik dat graag willen weten. En ook de naam ervan. De dokter weet ervan maar doet maar of het niks is. Beetje raar vind ik het, maarja. Ben er nou eenmaal mee geboren. PS Mijn vader heeft hnet ook nog een tijdje gedaan alleen heeft het op zn 18e weer afgeleerd. Dus het moet wel kunnen!

Reactie

Van jongs af aan tot een jaar of 18. Liggend op de rug, zonder kussen. Gedachten op nul, spieren ontspannend, en langzaam het lichaam warmer laten worden. Uiteindelijk, en dat kan best lang duren, op je zij draaien en in slaap vallen......

Reactie

vreselijk herkenbaar, kon over mij gaan.
    Als ik dat niet doe is slapen een probleem.
    Als ik op mijn zij ga dan trek ik wel weer het kussen onder mijn hoofd

Reactie

Hallo beste mensen.
    Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze situaties, maar kan jullie een tip geven van een ervaring die ik in Frankijk heb opgedaan:

Daar heb ik een vrouw (moeder) ontmoet die de voeten (en ook de nek een beetje) van de kinderen masseert voor/ bij het slapengaan. Het begon met dezelfde symptomen van jullie kinderen, en het is vandaag de dag meer een gewoonte geworden.
    Ik weet niet in hoeveel tijd het beter is geworden.
    (In Engeland wordt (werd) dit soms gedaan om het leer- en concentratiegedrag van de kinderen overdag te stimuleren.....)

Proberen jullie dit eens, en laat jullie ervaringen eens weten.

Succes
    Steve

Reactie

hoi hoi...ik heb der zelf ook last van, of LAST is nie echt het goede woord...en mijn vriend doet het zelf ook en beiden doen we het om in slaap te komen of als ik slecht slaap, eerder deed ik het ook altijd als het onweerde, dan hoorde ik de donders minder goed...En mijn moeder zei ooit tegen mij dat ik al met mijn hoofd schud vanaf dat ik in de wieg lag..en nu doe ik het nog steeds...En ik weet ook nog steeds nie precies waarom..

Groetjes Debbie.

Reactie

Hallo allemaal.
    Wat leuk om dit allemaal te lezen.Ben nu zelf 33 en doe het ook al zins mijn geboorte .Het zit in de familie mijn tante deed of doet het ook.Het leuke vind ik wel dat mijn zoon van 17maanden het ook al doet en hij maakt het zelfde geluid er bij wat ik vroeger ook deed.Het was voor mijn zus nooit leuk want wij sliepen op de zelfde kamer .Ik moest het geluid snel afleren maar het schudden bleef.Wat wel weer lache was dat ik boven op het stapelbed en daardoor wel het hele bed heen en weer schudde.Mijn zus probeerde het ook wel eens te hoofdschudden maar kreeg daar hoofd pijn van.Mijn vriend weet niet beter en vind het ook niet erg we hebben ook een groot bed dus voeld hij het ook niet zo zeer.

Reactie

Hallo iedereen

Ik ben 23 Jaar oud en ook ik heb al van in de wieg 'last' van hoofdschudden. Tot op vandaag dacht ik dat ik de enige gek op aarde was die dat deed 🙂 . Het is dus heel leuk al deze zeer herkenbare getuigenissen van andere mensen te lezen. Elke avond bij het slapen gaan lig ik nog een 30min tot een uur lang(soms langer) met men hood te schudden. tot ik moe genoeg ben. Dan draai ik me op men zij en val enkele minuten later in slaap. (meestal heb ik ook men mp3-speler in) Ik weet ook helemaal niet waarom ik dit allemaal doe, het geeft me gewoon een goed en ontspannen gevoel en als ik het niet doe raak ik slecht in slaap, als ik dan toch in slaap val zonder te hoofdschudden schiet ik even later steenvast wakker uit een nachtmerrie. Ik zit soms ook gewoon overdag met men hoofd te schuden tijdens het leren bijvoorbeeld of gewoon waneer ik wat lig terusten op men bed. Het is dan wel heel genant als er onverwacht iemand komt binnen wandelen. Niet hoofdschudders kunnen dit helemaal niet begrijpen en moeten wel denken dat ik gek ben. Op chiro kampen en weekends is het dan ook heel lastig om het te laten.

dit is mischien ook een leuk weetje: Omdat ik concentratiestoornissen heb ik vroeger nog een hele tijd 'relatine 10' genomen, En in die periode had ik geen 'last' meer van hoofdschudden.

ciao

Reactie
Reageer op: Hoofdschudden
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief