wazig afwezig gevoel in hoofd

Ik heb enorm last van een wazig gevoel in mijn hoofd gevoel van afwezig zijn, lichaam en geest zijn niet één momenteel. Tevens heb ik veel moeite om een gesprek te volgen en om dingen te onthouden. Daarnaast ben ik zeer prikkelbaar en agressief vooral tegen mijn vriendin. Ik heb echt een katerig gevoel en dat al drie jaar lang. Huisarts denkt dat het een vorm van depressie is, ben al bij psychoterapeut geweest maar dat levert niks op. Heb ook al meerdere malen sint janskruid gebruikt (Kira Forte). Maar heb ook niet het idee dat dat echt helpt. Het is zo moeilijk om uit te leggen wat ik voel. Depressief ben ik niet want ik doe gewoon alles nog met plezier maar ik voel dat er iets niet goed is. Heb soms ook angstaanvallen en last van innerlijke onrust alsof mijn hoofd gaat exploderen. Ik word zo moe van mezelf en wil me gewoon weer top voelen want nu is het plezier in het leven gewoon minder. Zit er aan te denken om naar het ziekenhuis te gaan om mezelf helemaal te laten checken. Hopelijk kom ik eruit sporten helpt wel iets maar lost het probleem niet op. Graag hoor ik jouw reactie of heb je tips.

Reactie

Lijkt op hyperventilatie. Meeste mensen denken dat je bij hyperventilatie moeilijk kan ademen maar veel vaker zie je de verschijnselen die jij beschrijft. Gevoel van afwezig, gedrogeerd zijn, duizeligheid. Soms gevoel dat je keel dichtgeknepen zit. Waarschijnlijk haal je te oppervlakkig adem. Een fysiotherapeut kan helpen met ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Misschien is yoga iets voor je?

Reactie

Ik begrijp precies wat je bedoelt.
    het afwezige en gesprekken niet kunnen volgen, echter heb ik wel goede en slechte dagen.
    ik beeld mij altijd in dat ik me vroeger veel beter voelde en wil ook een check up doen.

ook sluit ik niet uit dat het een vorm van depressie is omdat ik goede dagen en slechte dagen heb. Ook ben ik nooit HEEL erg down, altijd het gevoel van niet lekker in je vel zitten.

als je weet wat het is hoor ik het graag.

Reactie

Hoi,

Heel herkenbaar jullie verhalen: afwezig gevoel, gesprekken moeilijk volgen. Dit is vaak op de momenten dat ik me niet hoef te concentreren. Als ik praat of lach krijg ik het gevoel dat ik te weinig zuurstof in mijn hersenen komen en wordt licht in mijn hoofd (duizelig). Ook ik heb goede en slechte dagen (zoals iedereen) maar geen symptomen van depressie. Wel rook ik, misschien heeft het hier mee te maken?
    Wel overheerst net als jullie het gevoel dat er 'iets' niet klopt. Een soort 'watjeseffect'. Niet de volledige bewustzijn (mindfullnes) hebben. Ik heb dit nu ongeveer 5 jaar.
    Ik overweeg dan ook Meditatie, mindfullnes training te bedrijven in combinatie met stoppen met roken (zal zeker niet makkelijk worden). Als dit effect heeft zal ik jullie inlichten via een nieuwe comment.

Tips of gelijksoortige verhalen zijn heel erg welkom. Misschien kunnen wij en andere mensen daardoor geholpen worden.

Reactie

Hallo allemaal.

Ik heb precies hetzelfde, bij mij is het instaan door de lang een stressperode te hebben gehad. Waardoor ik uiteindelijk zo gespannen was dat ik een paniekaanval kreeg. Uiteindelijk heeft zon aanval ook weer een hele inpact op je lichaam eerst al een hele tijd stress en dan zon aanval, om moe van te worden, ik had altijd overal zin in maar dat is sterk afgenomen waardoor ik me nog vervelender voel. Daardoor kan ik mezelf minder sterk maken om me ovee die aanvallen heen te zette. Vaak droom ik heel onrustig en wordt ik heel naar wakker. Vannacht droomde ik heel leuk dat ik me tanden eruit aan het trekken was. Uiteindelijk wordt je dan weer zo belabberd wakker. Ik heb sinds gisteren zon wazig gevoel maar ik denk en weet bijna zeker dat het drukmakerij is of gespannenheid. En slecht geslapen. ook zal het waarschijnlijk komen door te weinig water drinken als je te weinig drinkt kan je je al belabberd voelen. Je voelt je altijd veel helderder als je je lichaam goed hydrateerd. Als we maar iets te.weinig doen dan kan je je al aardig beroerd voelen.

Reactie

Ik heb precies hetzelfde. Ook al jaaaaren last van. Het is bij mij deels chronische hyperventilatie, dan krijg je allerlei lichte tot matige klachten alleen zet het niet door tot een echte aanval van hyperventilatie. Daardoor duurt het een tijd voor je er achter bent dat het zoiets KAN zijn. Zoek het op internet maar eens op zou ik zeggen en kijk of er overeenstemming is met je klachten.

Maar wat betreft depressie dacht ik ook altijd dat ik dat in ieder geval niet had. Ik was wel altijd moe en had ik concentratieproblemen maar ik had wel overal zin in, alleen soms te moe om wat te ondernemen. En met een depressie heb je toch nergens zin in, blijf je het liefste in bed en hang je de hele dag wat rond en kom je nergens meer toe? Zo dacht ik altijd.
    Tot ik een jaar geleden afgeknapt ben met stress en spanningen, overspannen en sindsdien zijn de depressieve klachten blijven hangen. Achteraf gezien heb ik altijd al onbewust sluimerende depressieve klachten gehad. Maar je ervaart het niet zo, vaak is het met periodes van een week wat sterker dan andere periode maar het uit zich niet, of je bent je er niet van bewust. Tot het wel 'n keer mis gaat wat bij mij dus gebeurde.
    Inmiddels is dat al een jaar geleden en nu ben ik op een soort ritme beland van 2 weken goed en 1 week fout alleen nu wat heviger fout zeg maar maar dat komt misschien ook omdat ik er nu op let hoe ik me voel en gedraag. En nu ben ik me er pas van bewust dat dat al jaren zo is. Het zelfde ritme weet ik niet meer maar wel dat ik regelmatig weken had waarvan ik dacht van oke dit was een waardeloze week, maar goed dat het weer voorbij is. En vaak zonder reden, misschien iets gedaan waar je totaal geen zin in had, op je werk liep het effe niet, veel inspanning gehad waar je extra moe van werd enz. Ik zocht dan vaak een reden dat het zou kunnen zijn. Maar achteraf gezien was dat andersom: die oorzaken die ik toen zocht voor mijn stemming blijken gevolgen te zijn van mijn stemming, dus de stemming en aanverwante klachten was juist het probleem. En nu ik overspannen was en me er bewust van ben dat de depressieve klachten niet verdwijnen heb ik hulp gezocht maar nog niets gevonden waar ik echt baat bij heb.

Maar ik ben me in ieder geval wel bewust geworden dat er heel veel gradaties zijn van depressieve klachten en dat het beeld wat ik had van depressieve klachten niet klopt. Ik heb meestal de lichte variant waardoor het nu nog regelmatig voelt alsof ik er vanaf ben maar in vergelijking met vroeger ben ik er helemaal niet vanaf. Alleen ik ben mijn grenzen in de loop der tijd gaan bijstellen. Als ik me zo goed voel als in die goeie weken ben ik AL tevreden, maar het kan stukken beter. En in de slechte weken heb ik al die klachten die jullie ook beschrijven en dan voel ik me ook echt slecht. Ik ben me er nu ruim een jaar van bewust en heb inmiddels echt het idee dat het een soort proces is dat in het lichaam gebeurt. Waarom uit het zich bij mij anders in een ritme van 2 weken goed en 1 week fout? Het lijkt wel een cyclus die zich iedere keer herhaalt door iets wat zich in mijn lichaam of in de hersenen afspeelt wat mijn stemming bepaalt. Want het is me overduidelijk dat de stemming bepaalt hoe ik me gedraag en wat ik doe terwijl de psycholoog andersom werkt, die zoekt uit mijn doen en laten oorzaken voor mijn stemmingsproblemen. Ik probeer 'm dat al wel duidelijk te maken maar tot op heden heb ik het idee dat we totaal langs elkaar heen werken. Ik kan er ook niks mee.
    Ik ben bijna zover dat ik er op durf te vertrouwen dat ik iedere keer in die slechte week het beste maar achterover kan leunen en wachten tot het weer over gaat.

Maar goed, zo gaat het bij mij dus. Misschien herken je er iets uit, misschien ook niet maar het is zo'n moeilijk gebied om uit te pluizen omdat het bij iedereen zo anders werkt dat je geen 1-op-1 vergelijking kunt maken. Ik ben er al ruim 1,5 jaar druk mee en ik zoek zo maar rustig verder.

Reactie

Heer herkenbaar allemaal, het is soms zo moeilijk om te omschrijven naar de mensen om je heen dat ik deze site maar ga gebruiken, en erbij zeg: lees dit maar, dat weet je hoe ik me voel, het is echt een weerspiegeling van hoe ik ben. echt hetzelfde.

Ik had (en eigelijk nog heb) het idee om iets van een hersenscan te laten maken, al ben ik bang dat ook daar niks uit zal komen en het op depressie of een of andere andere psychiatrische ziekte zal worden gegooit. Feit blijft dat ik er al jaren last van heb.

Even een vraag ik het algemeen:
    Bij mij is het zo dat deze klachten in de zomer stukken minder zijn,
    heb daarom wel is het idee dat het een vorm van winterdepressie kan zijn,
    hoewel ik dan dat "wazig" voelen niet echt kan plaatsen/

Hoe zit dit bij jullie?

Hoor het graag.

Reactie

Veel mensen met dezelfde klachten op deze website, Mag ik een website vermelden hier? of is dat niet toegestaan? Mocht dit niet de bedoeling zijn meld dat mij dan even, maar misschien dat de eigenaar van deze topic er wat aan heeft. Kijk eens op leventeNL < met de w en punten natuurlijk.

Groetjes Nick,

Misschien dat jij jezelf daar erg in herkend, het gebeurd heel vaak dat het op een depressie of iets anders word gegooit tenzij je er zelf mee komt aanzetten.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Rick**

Reactie

Ik zou graag willen weten hoe het met jou gaat. de klachten die jij hebt heb ik ook last van. Ik heb ook goeie en slechten dagen en ik heb al veel geprobeerd, maar tot nu nergens geen baat bij gehad.

kun je mij iets laten weten hoe, wanneer en hoe lang je het hebt?

Gr Brit

Reactie

heel veel herkenbaar dingen. Ik heb ook goede dagen en slechten dagen dit heb ik al bijna 2 jaar last van. ik heb heel veel gezocht naar dingen wat mij kan helpen en ik heb nog nergens geen baat bij gehad. Het enige is dat het heel veel geld heeft kost. Ik zit wel bij de psychiater en ik heb al over alles gepraat en op een geven moment met je gewoon uit gepraat en uit eindelijk zit je nog met dat rot gevoel waar ik niet kan plaatsen waarom ik dat heb. Slechten dagen en goeie dagen komen en gaan weer en er is dan niks speciaals gebeurt waardoor ik dat heb, dus ik heb het niet in de hand. Heel raar is dat gewoon. Niemand kan mij verder helpen terwijl ik heel graag geholpen wil worden, maar je weet niet waar je moet zoeken.

Ik wil wel alles proberen maar het kost gewoon geld.

Hopelijk kan er iemand mij tips geven???

Ik probeer het ook te accepteren dat ik het heb, en dat lukt me sommige dagen ook wel maar zodra ik die slechten dagen heb dat is dat gewoon moeilijk omdat je dan niet zo wilt voelen.

Ik weet hoe het is geweest om lekker in mij vel te en dat is niet zo. Gewoon heel erg jammer want ik kan nu niet meer genieten van de dingen die ik leuk vind. Ik pak alles zo veel mogelijk op, ik sta optijd op, ik eet gezond, dus ik doe gewoon mijn dagelijkse dingen en dan hoop je gewoon dat er een dag komt dat je weer lekker in je vel zit.

Ik heb ook het idee dat mensen om mij heen mij niet begrijpen en dan zeggen ze heel simpel ga dan in de zon zitten of leuke dingen doen, maar dat doe ik ook maar daarmee gaat de klachten helaas niet weg, dus wat moet je dan doen als je alles al doet.

Ook vind ik het moeilijk om precies uit te leggen hoe ik me voel, het is gewoon heel moeilijk om dat te verwoorden. heel frustrerend! want je wil dan zo goed mogelijk uitleggen hoe je het voelt uit de hoop dat iemad je verder kan helpen.

wie kan mij verder helpen? of is er iemand die dit herkend?

Reactie

Hoi allemaal,
    wat jullie beschrijven heb ik ook.
    je heel afwezig voelen in je hoofd, duizeligheid, draaierig en het gevoel hebben alsof alles nep is en je bestaat gewoon niet.
    ik heb een psychiater en een psycholoog die me verder helpen alleen ik loop al jaren met dit soort klachten.
    ook wel eens kijk ik mezelf aan in de spiegel en herken ik mezelf niet, tenminste ik ben niet bewust van me eigen identiteit zal ik maar zeggen.
    een gevoel in je hoofd alsof je niet JIJ bent.
    alsof het leeg in je hoofd is, en het gevoel stijgt van afwezigheid stijgt maar omhoog en verlies je controle over jezelf en krijg je het gevoel dat je gek word.
    ik heb ook paniekaanvallen en hyperventileren wel eens.
    heeeeeeeeeeeeeeeeeel graag mensen als iemand zich hier bevind in mijn verhaal
    graag reactie en tips
    groetjes

Reactie

ik heb nog 1 vraagje,
    ik rook, heeft roken invloed op mijn adem te kort krijgen?
    en helpt het stoppen met roken je minder afwezig te voelen??
    wat te doen als je je afwezig voelt??

Reactie

Hallo Mohamed, ja, roken is gewoon slecht. Je verpest je longen. Stop met roken en je zult merken dat je veel meer lucht binnenkrijgt. Gezonde lucht met zuurstof. Als je lichaam voldoende zuurstof heeft, zul je je waarschijnlijk ook minder wazig en afwezig voelen. Ik zou zeggen: stop met roken. Succes.

Reactie

ja dankje bart,
    dat ga ik ook doen!
    ik had nog een vraagje,
    ik neem fluoxetine in 1per dag wegens nare gebeurtenissen vroeger.
    heeft het ook een bijwerking van afwezig voelen in je hoofd?
    graag als je er meet over weet me hierbij informeren
    en bedankt voor je advies zal ik doen!

Reactie
Reageer op: wazig afwezig gevoel in hoofd
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief