Ervaring met Strattera ???

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Hallo,
    Mijn zoontje (8 jaar) heeft ADHD met ODD. Hij gebruikt nu Ritalin echter dat helpt niet afdoende. Wij twijfelen over het geven van Strattera. Een vrij nieuw en onbekend medicijn in NL met de nodige voor- en nadelen. Onze Kinderpsychiater wil alleen Strattera geven indien wij tekenen voor het feit dat we akkoord gaan met de eventuele risico’s op langere termijn. Blijkbaar weet men dus niet wat voor effect het gebruik van Strattera op langere termijn heeft. Bijv. onvruchtbaarheid, zelfmoordneigingnen etc. etc. Wie heeft al ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor je antwoord.

Pat & Miek

Reactie

Zou dit mijn kind niet willen aandoen. De hersenen zijn nog in ontwikkeling en niemand weet of en hoe beschadigend het is.

Over de kans op suicide ,gewelddadig gedrag, hallucinaties ,agressie en psychotisch gedrag bij kinderen wordt inmiddels gewaarschuwd.

De Commissie voor de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties heeft stelling genomen tegen de praktijken van het diagnostiseren van ADHD en de geven van de gevaarlijke medicatie.

Adviseer je je goed op de hoogte te stellen van relevante informatie.
    http://www.ncrm.nl/nieuws.htm

Reactie

Onze zoon heeft ook strattera geslikt op advies van de kinderarts. De kinderarts is er erg positief over en heeft weinig klachten over bijwerkingen gekregen. Ritalin werkte bij onze zoon ook niet.
    Strattera jammer genoeg ook niet.
    Hij heeft het ongeveer twee maanden geslikt, toen zijn we er weer mee gestopt. Niet dat hij last had van bijwerkingen, maar de kans hierop is toch aanwezig, en de prijs van strattera liegt er natuurlijk ook niet om.

Als het middel wel geholpen had, dan waren wij ermee doorgegaan.
    Niemand wordt er vrolijk van om je kind op jonge leeftijd medicijnen te geven, maar soms heb je gewoon geen keus. Onze zoon heeft ook ADHD, dus ik weet hoe zwaar de zorg voor zo’n kind kan zijn.

Veel sterkte, A

Reactie

Je hebt altijd keus.

Reactie

Juist de keus hebben maakt het vaak zo moeilijk.
    Zeker als je moet kiezen voor kinderen waar je verantwoordelijk voor bent.
    Want wie weet wat wijsheid is?
    Wie weet wat een goede keuze is?

Jacolien

Reactie

Hey mensen,

Vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden. We weten dat er voor- en nadelen aan verbonden zijn. Vooral omdat hij nog zo jong is natuurlijk.
    Even voor de duidelijkheid. Onze zoon heeft inderdaad ADHD met ODD (oppositioneel opstandig gedrag). Vooral het ODD gedeelte wordt voor hemzelf steeds lastiger hiermee om te gaan omdat hij, meestal ongewild, altijd strijd, ruzie etc. met zijn omgeving wil leveren/maken. Indien wij beslissen om Strattera toe te dienen doen wij het dus hoofdzakelijk voor hemzelf en niet voor zijn omgeving.
    Het is echter ontzettend zwaar en moeilijk zo’n beslissing te nemen.

Een stempel is natuurlijk makkenlijk gezet echter mensen die niet dagelijks met ADHD (met ODD of andere varianten) worden geconfronteerd hebben meestal snel een mening klaar, je zult het maar hebben en er dag en nacht mee moeten leren leven, dan zijn medicijnen een uitkomst.

Meer antwoorden zijn van harte welkom.

Groeten.
    Pat

Reactie

Overigens bedankt voor het noemen van die website! Staat idd belangrijke info op.

Reactie

Graag gedaan.
    Ik begrijp dat het een moeilijk dilemma is.
    Zou je daarom adviseren toch zoveel mogekijk erover te weten te komen.
    Er komt , vanuit medische en psychologische kant steeds meer bezwaar tegen de behandeling van jonge kinderen met zware drugs.
    Je hebt ook kunnen lezen dat er geen bewijs is voor de diagnose ADHD.
    Een vooraanstaand Amerikaans hoogleraar psychologie heeft een boek hierover geschreven ,nav onderzoek.
    Hij geeft veel informatie over de oorzaken van gedragsproblemen en wat te doen zonder medicatie.

Als je er meer over wilt weten ,wil ik het wel opzoeken .

Reactie

Juist de keus hebben maakt het vaak zo moeilijk.
    Zeker als je moet kiezen voor kinderen waar je verantwoordelijk voor bent.
    Want wie weet wat wijsheid is?
    Wie weet wat een goede keuze is?

Jacolien

Hallo Jacolien.

Ik ben blij dat jij in ieder geval begrijpt hoe moeilijk zo’n keus kan zijn. Ik meen me te herinneren dat jij zelf ook met kinderen werkt ( dacht ik ooit gelezen te hebben )

Persoonlijk heb ik ook lang tegen het idee van medicatie aangehikt, hij was nog zo jong en ik wilde het zonder redden, maar voor hemzelf was het ook geen doen meer. Het lijkt misschien soms alsof ik zomaar uit gemakzucht op medicatie overgestapt ben, maar het was echt kiezen uit twee kwaden.
    En ik heb er ook geen spijt van, zijn leven is er een stuk beter door geworden. Dat bedoelde ik dan ook te zeggen met de opmerking ” soms heb je geen keus ” Onze zoon deed echt gevaarlijke dingen zoals de gordijnen in brand steken, uit het raam ( boven ) springen e.d.

Ondertussen wordt hij steeds ouder en lijkt het of hij in zijn puberteit begint te komen, en zijn gedrag wordt er weer steeds moeilijker op. Ook op school wordt hij steeds moeilijker te handhaven, dus zijn we weer in overleg met de kinderarts hoe we dit kunnen ” oplossen “. Doordat hij ook een aan autisme verwante stoornis heeft PDD-NOS, is hij moeilijker te bereiken. Anders zou gedragstherapie misschien een goed middel zijn.
    Nu ik zelf dit stukje terug lees zie ik dat ik iedere keer het woord moeilijk gebruik, maar hij heeft ook hele lieve kanten hoor.

In ieder geval bedankt voor jouw reactie, groetjes A

Reactie

Hoi Hunter.

Hebben jullie wel eens visolie geprobeerd, en/of carnitine in combinatie met bepaalde vitamines?
    Het schijnt bij sommige ADHD kinderen en ook bij verwante stoornissen goed resultaat te hebben.
    Onze kinderarts had het toen over EYE Q dit is volgens hem een erg zuivere visolie waar hij goede resultaten mee behaald had, en carnitine kun je gewoon bij de huisarts bestellen.
    De vitamines weet ik niet precies meer, in elk geval vit. E en een soort
    vit. B iets van ribafluvine, dit zorgt voor een betere opname van de carnitine en de visolie.

Misschien helpt het bij jullie zoon, en misschien hebben jullie dit al geprobeerd en trap ik een open deur in.

In ieder geval, veel succes, A

Reactie

Graag gedaan.
    Er komt , vanuit medische en psychologische kant steeds meer bezwaar tegen de behandeling van jonge kinderen met zware drugs.
    Een vooraanstaand Amerikaans hoogleraar psychologie heeft een boek hierover geschreven ,nav onderzoek.
    Hij geeft veel informatie over de oorzaken van gedragsproblemen en wat te doen zonder medicatie.

Reactie

Aan Anony???

Ik vind dit echt onbegrijpelijk.Hoe kun je mensen die in een moeilijke situatie zitten en om advies vragen bestoken met deze informatie.
    Er wordt gesteld in een van die berichten dat valse diagnoses en daarop volgende gebruik van ritalin volgens de NV een schending van de mensenrechten is. Daar ben ik het mee eens . Kinderen moeten een goede diagnose krijgen en het onterecht toedienen van ritalin is zeker niet goed. Kinderen die echter wel een terechte diagnose hebben en ritalin krijgen is een heel ander verhaal. De reactie die in in het persbericht staat is helemaal schandalig .ADHD is geen ziekte word er gesteld
    Het is wel de meest onderzochte stoornis op psychiatrisch gebied.
    Ook word er gesproken over zware drugs dit is echt zwaar overdreven Ritalin is niet verslavend.
    De informatie van de VN word verdraait, uit die berichten kan ik alleen maar opmaken dat het gaat over valse diagnose en voorzichtigheid NIET over terechte diagnose en allerlei andere zaken die echt nergens op gebasseerd zijn.Hierdoor word paniek gezaaid waar ouders van kinderen met ADHD echt niet op zitten te wachten.Er kleven absoluut ook nadelen aan ritalin. Wanneer je bij een gespecialiceerde arts bent kan deze je op basis van eerlijke informatie heel goed voorlichten voordat je beslist wat voor jouw kind het beste is.

Sterre

Graag gedaan.

Reactie

Hallo,
    Mijn zoontje (8 jaar) heeft ADHD met ODD. Hij gebruikt nu Ritalin echter dat helpt niet afdoende. Wij twijfelen over het geven van Strattera. Een vrij nieuw en onbekend medicijn in NL met de nodige voor- en nadelen. Onze Kinderpsychiater wil alleen Strattera geven indien wij tekenen voor het feit dat we akkoord gaan met de eventuele risico’s op langere termijn. Blijkbaar weet men dus niet wat voor effect het gebruik van Strattera op langere termijn heeft. Bijv. onvruchtbaarheid, zelfmoordneigingnen etc. etc. Wie heeft al ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor je antwoord.

Pat & Miek

Hallo Pat enmiek.

Ik heb me erg gestoord aan een reactie die jullie kregen.Inmiddels heb ik hier zoals jullie zien al op gereageerd. Hopelijk nemen jullie me dat niet kwalijk. Deze informatie en vooral het verdraaien hiervan is echt te gek voor woorden.Laat je hier dus ook niet door beinvloeden is mijn goedbedoelde raad.
    Helaas kan ik jullie ook niet voorzien van meer informatie. Mijn 4 kinderen voelen zich heel gelukkig met ritalin in de juiste dosis. En dat geld ook voor mijzelf.
    vriendelijke groet Sterre

Reactie

Voor alle duidelijkheid :
    Iemand stelt hier en vraag . Daarop wordt serieus gereageerd .
    Iedereen kan zijn/haar mening plaatsen.
    Wanneer je het inhoudelijk niet eens bent met iemand betekent dat niet dat de ander de boel verdraait of leugens vertelt.

Kom zelf met een goed argument of artikel of goede site, daar heeft men meer aan.

Reactie

Hoi Hunter,

Mijn zoon is 12 met ADHD en ODD. Na Ritalin en Concerta over op de Strattera. Waarom?-
    -Omdat het 24 uur werkt
    -Omdat je geen melatonine meer hoeft te slikken
    -Omdat je dan zonder Risperdal voor ODD kunt
    -Omdat miljoenen kinderen in Amerika vol lof zijn over Strattera en goed reageren hierop
    -Omdat het niet meer onder de stimulerende middelen valt
    -Omdat hij straks zonder speciale verwijzingen zijn rijbewijs kan halen
    -Omdat het niet erg is als hij straks een breezertje drinkt op een schoolfeest

Na vier weken geen resultaat. Na acht weken nog geen resultaat. Elke dag overgeven. Ramp! Odd werd steeds sterker. Nog even volhouden zei de arts.
    Na 10 weken had ik een kind met z??r ernstig depressieve verschijnselen, onhandelbaar, uitgekotst door de hele omgving. Teruggegaan naar de Concerta, want Strattera blijkt hij dus niet te kunnen verdragen. Maar ik had hem dit nieuwe middel, ondanks de hoge prijs, graag gegund als hij het had kunnen verdragen.
    Het heeft zeker voordelen ten opzichte van de Concerta, maar je kind moet het wel kunnen verdragen. Ken al zes kinderen die er mee begonnen zijn maar weer terugmoesten naar de Concerta of de Ritalin.

Maar als het bij jouw kind wel goed gaat, dan boft hij.

Reactie
Reageer op: Ervaring met Strattera ???
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder