dwangneurose, kan niet stoppen. Wie heeft raad?

Ik raad je aan om daarmee naar een psycholoog te gaan.

Reactie

Hallo iedereen

Ik zie hier dat er nog vele mensen zijn met een dwangneurose. Ik heb sinds 2,5 jaar een vaste relatie met mijn vriend. In het begin kon hij zijn dwangmatige handelingen goed verstoppen en merkte ik er weinig van.

Maar sinds iets meer dan een jaar is hij echt 'full-on' gegaan. Hij is intussen 44 en volgens zijn zus is hij altijd zo geweest. Hij weet zelf ook dat dit niet normaal is en hij is er soms echt bek-af van, maar hij kan het niet tegenhouden en durft het ook aan niemand anders te vertellen, al hebben er enkele familieleden er wel al een gedacht van.

Als ik (met alle respect voor jullie, maar weer eens) er volledig gek van wordt en opmerkingen maak terwijl hij de huissleutel 8 keer omdraait, de sleutel 4 maal in het slot steekt, 2 maal de deur in het slot doet klikken en 4 maal aan de sleutel voelt, begint dit helemaal opnieuw, maar dan wel dubbel zo erg. Als ik hem in zijn dwangmatige routine stoor, wordt deze gevoed en dubbel zo lang uitgevoerd.

Mijn grote probleem is dat deze vermoeiende dwanghandelingen hem zo ver drijven (mentaal gezien dan), dat hij zijn toevlucht heeft gezocht in alcohol. Eens hij een pilsje heeft gedronken, stopt hij niet meer tot hij bijna door zijn benen zakt.

Daarnaast heeft hij ook geen rooskleurige jeugd gehad. (Zijn moeder pleegde zelfmoord als hij 7 jaar oud was en ook dit is nooit verwerkt geweest.)

Mijn lieve hubbie heeft dus OCD, alcoholisme en onverwerkte trauma's. Ik zie hem doodgraag en wil hem door alles helpen. Maar ik weet niet waar te beginnen, aangezien hij het zelf niet wilt erkennen aan de buitenwereld...

Groetjes, Maria

Reactie

Hij zal toch wat moeten doen aan de emotionele achtergronden. Ben zelf niet zo'n voorstander van alleen maar praten. Hij of jullie samen zouden iemand moeten vinden waar hij zich prettig bij voelt.

Voor wat het alcoholisme en ocd betreft speelt er ook een lichamelijke component. Door tekorten aan voedingsstoffen word je eerder verslavingsgevoelig en door gebruik van alcohol beroof je je lichaam van allerlei belangrijke voedingsstoffen als magnesium, zink en vitamine B.  Plus dat alcohol door de vele suikers zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters. Bij OCD spelen dit soort lichamelijke factoren ook een rol. Door tekorten aan voedingsstoffen en ontregelingen van hormonen kunnen dit soort klachten verergeren. Iemand die goed in zijn vel zit heeft dit soort gedrag niet of nauwelijks.

Als hij zelf hulp wil zoeken en wat wil doen aan de  problemen dan kan je relatie stand houden. Als hij helemaal niet wil dan ben je meer de hulpverlener en lijdend voorwerp en heeft zo'n relatie denk ik weinig nut. Pushen heeft trouwens geen zin; hij zal zelf ergens achter moeten staan wil de hulp kans van slagen hebben.

Reactie

Stap één natuurlijk de huisarts. En wat magnesium en vitamientjes kunnen helpen om de gevolgen van de alcohol te verminderen. Kopje thee is natuurlijk beter.

Reactie

Mag ik vragen wat voor behandeling je hebt gehad, ik vraag dit voor mijn zoon die ook enorm last heeft van dwanghandelingen, en hij zich geen raad meer weet.

Zelf durft hij geen hulp te zoeken. Hij schaamt zich ervoor.

Graag een reactie

Reactie

Hi,

Maria: Je partner kan inderdaad het beste naar de huisarts gaan met zijn klachten, de huisarts kan hem een doorverwijzing naar de psycholoog geven.

Meestal maken ze gebruik van medicatie (antidepressiva) en gesprekken om de dwangstoornis/angststoornis aan te pakken. Mogelijk worden de klachten in het begin ernstiger en ziet hij de situatie niet zo rooskleurig in maar ik zou hem vooral adviseren om hoop te houden en doorzettingsvermogen te tonen. Zoals hierboven al beschreven moet hij zelf de behandeling aan willen gaan en moet het niet zo zijn dat jij hem overdreven moet pushen.

Daarnaast denk ik dat er een aantal factoren zijn die de dwangstoornis hebben veroorzaakt, mogelijk moet de dwangstoornis eerst aangepakt worden maar in een later stadium zou ik ook zeker aan de slag gaan met de opgekropte 'problemen'.  Als deze problemen niet aangepakt worden dan sta je over 3 jaar weer bij de psycholoog...

Ann: waarom schaamt je zoon zich voor zijn dwangstoornis? er zijn genoeg andere mensen die dezelfde klachten ervaren en anno 2019 heeft bijna iedereen wel een rugzakje. Kinderen vinden het soms nog al eng om zomaar naar een psycholoog te gaan, maar ik zou (in overleg met de huisarts) de mogelijkheden van een behandeling met hem bespreken want dit is uiteindelijk wel de manier om het op te lossen. Ik heb geen idee welke behandeling ze voornamelijk gebruiken bij kinderen, laatst heb ik gelezen dat er voor kinderen ook medicatie is om de dwanghandelingen tegen te gaan en daarnaast zullen ze gesprekken voeren.

Heel erg veel succes!

Groetjes

Reactie
Reageer op: dwangneurose, kan niet stoppen. Wie heeft raad?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief