borderline

ik heb sinds kort borderline hoe kan ik hier mee omgaan

Reactie

Door je bewust te eorden hoe je in elkaar zit. Een discussie starten hier is een begin. Ieder mens heeft wel wat, alleen weten de meesten het niet van zichzelf. Dapper van je!

Reactie

Hoi Miranda,

Als eerste mijn vraag: hoe weet je dat je Borderline hebt?

Als je het inderdaad hebt, dan is het moeilijk zo niet onmogelijk om hier alleen uit te komen. Je hebt hulp nodig.

- Er bestaan diverse therapieen.
    - Opname in een psychiatrie/ psychiatrische afdeling in het ziekenhuis kan ook z'n vruchten afwerpen. Je leert er onder begeleiding los te komen van je ouderlijk huis, je leert je eigen kwaliteiten en capaciteiten kennen, etcetera.
    - Medicatie heeft meestal geen effect en kan zelfs ongunstig uitpakken.
    - Belangrijk is ook de oorzaak van je stoornis. Mensen met Borderline kunnen (HOEFT NIET) een vervelende jeugd hebben gehad, mogelijk mishandeld/ misbruikt zijn. En/ of je ouders kunnen moeite hebben met je loslaten en/ of zijn overbezorgd. Daarom is het volgens mij ook belangrijk, dat je ouders begeleiding krijgen. Al is het alleen maar om te weten hoe ze het beste met je om kunnen gaan.

DUS:
    1. Welke de beste therapie/ oplossing voor jou is dat weet ik niet, maar een psychiater kan je hierin goed begeleiden. Meestal wordt dit door je (aanvullende) verzekering vergoedt. Volgens mij kun je dat via je huisarts regelen.

2. Het is ook zeer verstandig om je ouders hierbij te betrekken. En ook vrienden/ familie. Immers wanneer zij 'verkeerd' reageren op jou, hoe goed bedoeld ook, dan kun je daar weer een tegenslag van krijgen. Ook kunnen ze rekening met je houden en met gedrag dat voor hen misschien onverwacht of als onprettig kan worden ervaren. Men weet dan hoe het komt en kan je ondersteunen.

3. Het boek 'Pedagogische adviezen voor speciale kinderen' van Trix van Lieshout, is een aanrader voor je ouders/ verzorgers en andere naasten. Ze kunnen hierdoor meer inzicht krijgen in Borderline en ook handvatten vinden om met je om te gaan.

Nogmaals: vraag PROFESSIONELE hulp en hulp aan familie/ vrienden en blijf hier niet in je eentje mee rondlopen!
    Ik vind het in ieder geval al heel moedig van je, dat je het hier op dit Forum hebt durven uitspreken en hulp hebt durven vragen. Het vergt ook moed om hier met anderen over te praten. Maar dat kun je wel en je zult zien, dat er licht is aan het einde van de donkere tunnel šŸ™‚

Sterkte!

Reactie

http://www.borderline-hulpgroep.com/

Reactie

dan is toch pas vast te stellen na je 21 ste of niet?

Reactie

ik denk niet dat er een passende leeftijd is om die diagnose te stellen eigenlijk...
    Zelf heb ik waarschijnlijk ook borderline.
    Ik las er toevallig iets over en ik herkende mezelf daar zo in!
    Alleen ben ik al een paar jaar zo...
    Het is altijd maar gegooid op: stress, pubergedrag etc

Ik denk dat je in dit geval zelf degene bent die de diagnose moet stellen, want andere mensen zien het toch altijd verkeerd volgens mij...

Reactie

Ik heb ook borderline ... denken ze. Als ze het even niet meer weten, dan zoeken ze gewoon een passend etiket. En dat treft: bijna iedere gek vertoont wel trekjes van borderline. Hup, wat anti-depressiva erin en we zijn er vanaf! Ik voel mezelf afgescheept met het vonnis borderline. De diagnose wordt te vaak als afvalbak gebruikt.

Reactie

dan is toch pas vast te stellen na je 21 ste of niet?[nee. zo rond je 18 de verjaardag kan de diagnose geteld worden. Heb je deze diagnose dan kan je een wajong uitkering aanvragen omdat je vaak niet meer kan werken./quote]

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

dan is toch pas vast te stellen na je 21 ste of niet?[nee. zo rond je 18 de verjaardag kan de diagnose geteld worden. Heb je deze diagnose dan kan je een wajong uitkering aanvragen./quote]

Reactie

Borderline kan gediagnostiseerd worden tussen 17 en 25 jaar ongeveer. En medicatie helpt zeker wel om de scherpe randjes eraf te halen bij borderline..

Reactie

Ik wil graag horen of er (oud) partners van Blers hier op dit forum willen schrijven.

Mijn ervaring is dat een relatie met een BLer gevolgen (beschadegingen) teweeg brengt NA het beƫindigen van de relatie. Ik wil hier graag over delen met anderen.

groet

Huib

Reactie
Reageer op: borderline
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief