geen testikels

Mijn zoon van 8 heeft geen testikels. Dit is vastgesteld toen hij 3 jaar was. Kan daar zijn IQ mee gedaald zijn?

Reactie

Ze zeggen wel eens dat mannen denken met hun ballen...dus dan zou zijn IQ juist hoger moeten zijn. Hij heeft geen ballen, dus gebruikt hij zijn hersens.

Nee, zonder gekheid.
    Ik denk dat dat er helemaal los van staat.
    Hoezo? Twijfel je?

Ik heb er niet voor geleerd, maar ik denk dat een man zonder ballen net zo'n hoog IQ kan hebben als een man met ballen.....

Ik zie het verband namelijk niet zo....het IQ en het wel of niet hebben van ballen.

Reactie

Ik weet het eigenlijk niet. Hebben testikels en zo ook niet wat met je endocriene stelsel te maken? Als dat in de war is kun je ook andere beschadigingen krijgen.

Maar dit is ook een leken mening hoor.

Reactie

Je zoon heeft waarcshijnlijk wel testikels maar deze zijn niet ingedaald. Daar zou naar gekeken moeten worden. Maar dat heeft helemaal niets met IQ te maken.

Reactie

Ik begrijp het niet zo goed, hebben de artsen vastgesteld dat hij geen testikels heeft nadat ze en lichamelijk onderzoek hebben gedaan en met behulp van een kijkoperatie in zijn buik hebben gekeken om te zien of zijn ballen niet goed waren ingedaald?

Of hebben ze alleen naar de balzak gevoeld en gezegd dat hij geen ballen heeft, dat maakt nl wel een grote verschil: als hij geen ballen heeft, dan moet er uitgezocht worden of dat ze er wel zijn en niet in de balzak zijn ingedaald of dat hij ze inderdaad niet heeft, in dat geval zouden ze zijn hormonen (testosteron) moeten checken of kijken of het een echte (genetisch) jongen is en. Iets wat ze "intersex" noemen kan nl ook voorkomen.....

Reactie

Beste Connie, Graag zou ik eens met jullie in contact komen om eens te praten over jullie ervaringen mbt jullie zoontje en zijn afwijking. Wij hebben een zzontje van bijna 3 en hij heeft het zelfde. Jullie zoon zal inmiddels bijna 7 zijn? Ik hoor graag van je
    Vriendelijke groet, Bob

Reactie

Wij hebben een zoon van 22 met het zelfde medische probleem. Bij onze zoon zijn tijdens de zwangerschap de testikels van bloed afgesloten en dus afgestorven. Hij is in behandeling geweest in het Sofia kinderziekenhuis eerst bij Dokter Nijman en daarna bij de endocrinoloog Professor Drop. Je kunt me mailen als je wilt. M.v.g Irma

Reactie

Irma, Ik zou graag eens met je in contact willen komen. Bij onze zoon (1jaar) is afgelopen februari hetzelfde vastgesteld. Zou graag wat meer van je willen weten. Gr. Marlies

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Marlies, wat zou je precies willen weten? Kunnen wij je verder helpen? Kun je dan alsjeblieft het medische probleem met de testikels van jouw zoon zo duidelijk mogelijk omschrijven?
    Marijke

Reactie

Het blijkt dus na bloedonderzoek en een echo dat onze zoon (1 jaar) geen testikels heeft. Oorzaak onbekend. We wachten nu nog op de uitslag van een chromosomenonderzoek.

Graag zou ik ervaringen van andere ouders willen horen. Hoe zij er mee omgaan, in wat voor medisch traject zitten enz.

Groetjes Marlies

Reactie

Zijn de testikels niet ingedaald of zijn de testikels in aanleg afwezig?

Reactie

In de normale situatie heeft een man of jongen twee teelballen (testikels). Zij bevinden zich in de balzak (scrotum). Tijdens de zwangerschap ontwikkelen de teelballen zich in de buik, vlak bij de nieren. Ongeveer een maand voor de geboorte zakken de ballen via het lieskanaal in de balzak. Dit wordt indalen genoemd. Normaal gesproken zitten bij een pasgeboren jongen dus beide ballen in zijn balzak. Bij sommige jongetjes dalen de ballen niet in. Eén of beide ballen blijven dan in de buik of de lies zitten. Het is niet precies bekend waardoor dit komt.

Bron: http://www.allesoverurologie.nl

Reactie

Bij volledig afwezige testikels kunnen om cosmetische redenen balletjes worden geplaatst.Later kan het jongetje dan testosteron toegediend krijgen voor de ontwikkeling tot man. Transplantatie is nog niet mogelijk, en stamceltherapie is nog experimenteel.

Reactie

Het medische gedeelte is ons in het ziekenhuis wel uitgelegd. Nu zou ik graag ervaringen van andere ouders willen weten. Mocht onze zoon dat t.z.t willen kan hij protheses krijgen. Vanaf z'n 12e wordt er begonnen met hormooninjecties. Tenzij er tegen die tijd andere dingen mogelijk zijn.

Reactie

Mocht u wat meer willen weten over hoe en wat, dan wil ik u graag wat informatie er over geven.

Ik ben 23 jaar en ben geboren zonder testikels.

Mocht u onzekerheden hebben of wilt u graag wat meer weten hoe er mee om te gaan dan zou ik graag hier met u contact willen hebben.

mvg Martijn

Reactie
Reageer op: geen testikels
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief