schittering in het oog.

Netvliesloslating? Altijd een oogarts raadplegen.

Reactie

Ik heb dat in de loop der jaren 2 keer gehad, aan beide ogen tegelijk. Dan weet je dat het geen netvliesloslating is! Het duurt een minuut of 15. Even liggen helpt meteen. Ik zie het als een contactstoornis in mijn hersenen. Het gebeurt als ik oververmoeid ben of veel stress heb.

Reactie

Ik heb dit verschijnsel al sinds de lagere school, vanaf mijn 8e. Ik kan mij de eerste keer dat het optrad nog goed voor de geest halen, als kind weet je niet wat je gebeurt en volgens mij ben ik toen nog thuis gebracht en thuis was het over... Het trekt vanzelf weer weg na een half uur tot een uur, daarna geen hoofdpijn. Daar heb ik sowieso bijna nooit last van. Het treed bij mij ook vaak op bij drukte inderdaad. Ik heb er niet zo veel hinder van maar ik had het net weer en wilde weten of er meer mensen dit "verschijnsel" hebben... Er is blijkbaar geen naam voor?

Reactie

Migraine met aura (klassiek migraine) of migraine zonder aura (gewoon migraine).

Reactie

Dit is oogmigraine. Erg vervelend maar niets ernstigs. Oorzaken voornamelijk stress, druk en mogelijk wat onrust/vermoeidheid. Zelf wijd ik het ook aan veel werken achter beeldschermen.

Maar loslaten van netvlies??????

Reactie

netvlies-loslating (losgelaten netvlies):
    http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/netvlies_loslating_ablatio_retina_operatie/

Reactie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aura_%28symptoom%29

Reactie

ik heb ook schitteringen in mn ogen. meestel het rechteroog. Het voelt dan of mn hoofd suist. ik heb diabetus 2. Inderdaad na wat eten verdwijnt het verschijnsel.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Blij dat ik deze site gevonden heb, en dat anderen het ook hebben. Ik heb al 30 jaar deze schitteringen (ben 65), heel onregelmatig, gemiddeld 14-16 keer per jaar. Niet speciaal bij stress. Lang geleden naar de huisarts. Hij stelde dat het een soort stofje op de hersenen is en aan migraine verwant is. Niks om je ongerust over te maken.
    Het zijn kleurige schitterboogjes, die eerst groter worden, blijven bestaan als ik de ogen dichtdoe, dus vlgs mij is het op beide ogen.
    Mijn man heeft het ook. Toeval? Verder niemand in mijn omgeving.

Reactie

Ik heb dit verschijnsel ook al 40 jaar. Het begint met een klein schitterend puntje en wordt steeds groter tot een halve cirkel.Het is wel heel vervelend want het beperkt je gezichtsveld. Vooral bij autorijden lastig. Als je je ogen dichtdoet zie je het nog, dus komt het van 'binnen 'uit. Bij mij gaat het na 20 minuten weer weg.Daarna nergens meer last van. Heb het soms 2 keer in de week en dan jaren niet meer. Bij mij wordt het wel getriggerd door bijv tl licht en bijv als ik naar de autolichten kijk van tegenmoetkomend verkeer.Ben een keer naar een oogkliniek geweest voor een ander probleempje en ben daar helemaal nagekeken. Alles was helemaal goed.

Reactie

Voor mij eveneens herkenbaar, heb het nl ook....trekt na ongeveer 3 kwartier weer weg. Daarna wel een lichte hoofdpijn en niet helemaal optimaal voelen.

Reactie

Ik ben blij met dit forum. Het stelt me gerust. De beschrijvingen kloppen met mijn ervaring en "oog-migraine" vind ik een mooie naam. Hoewel: het zijn beide ogen die het weergeven (ook met ogen dicht), dus zit het ws niet zozeer in de ogen zelf, maar in het brein, in het blikveld. Dus "blikveldbliksem" is misschien een pakkender naam? Hoe het ook heet, gelukkig gaat het steeds over! De Amerikaanse arts Oliver Sacks (van de film: Awakenings) heeft in éen van zijn boeken (weet niet meer welke) dit verschijnsel ook beschreven, in het kader van voorverschijnsel van migraine.

Reactie

Ook ik ben blij met dit forum. Een half jaar geleden overkwam mij deze schittering in de ogen voor het eerst.Ik reed in de auto en de zon scheen fantastisch tussen de stammen van de bomen door. Daardoor kreeg je een stroboscopisch effect. Ik kon niet meer verder rijden; te gevaarlijk. Ik kreeg het idee dat het door dat stroboscopische effect kwam; een fel licht dat steeds aan en uit ging. Daarna kreeg ik het ook steeds als ik lang of vaak achter de computer zat. Ook heb ik last van die overdreven felle autolampen en van die led verlichting op de fietsen. Sinds een aantal maanden draag ik achter de computer en 's avonds in de auto een soort van zonnebril, maar dan met licht oranje/geel glas(plastic) sindsdien heb ik geen last meer gehad... tot vandaag. Ik zat te turen naar een klein beeldschermpje op mijn muziekapparatuur, zonder die bril.. en ineens begon het weer: een kleine ronde schittering (iemand uit dit forum beschrijft het als een tandwiel met aura: mooi omschreven, zo zie ik het ook)die steeds groter werd; kon niet meer verder met waar ik mee bezig was. Na een kwartier ging het weg en kreeg ik lichtelijk hoofdpijn. Een halfjaar geleden duurde de schittering meestal 3 kwartier. Ik wijt het aan al dat felle licht van tegenwoordig (led licht), mijn ogen kunnen daar gewoonweg niet tegen. Je ziet toch ook vaak op de handleidingen, van spelletjes op beeldscherm, waarschuwingen staan voor epilepsie...

Reactie

Ik heb precies ditzelfde verschijnsel, en ook al sinds mijn kindertijd (ben nu 54, kan prima zien maar gebruik sinds een paar jaar wel een leesbrilletje). Het gebeurt sporadisch, hooguit een keer of drie per jaar. Ik vind het eigenlijk wel een fascinerend gebeuren! Hoofdpijn krijg ik er niet van, en het duurt inderdaad hooguit een half uurtje, drie kwartier. Voor mijn gevoel is het ook niet stress-gerelateerd en al helemaal niet beeldscherm-gerelateerd (aangezien ik het al veel langer heb dan er beeldschermen bestaan en ik het de laatste twee keer kreeg terwijl ik lekker een dagje aan het winkelen was). Aan het verband met eten heb ik nog nooit gedacht, ga ik volgende keer eens proberen... En het moge ook duidelijk zijn dat dit -bij mij en vele anderen- niet te maken heeft met netvliesloslating! Wellicht wordt het tijd dat de dames en heren oogartsen dit verschijnsel eens onderzoeken en een naam geven? Want ik kan me goed voorstellen dat het bij velen ongerustheid veroorzaakt.

Reactie

Wat een hoop informatie heb ik hier gevonden. Ik voel een stuk rustiger. Draag al zo'n 30 jaar lenzen en was bang dat het symptoom te maken had met zuurstoftekort.

Net had ik er weer last van. Ben halverwege dit forum even gaan liggen. Toen ik begon met typen waren er nog wat laatste schitteringen en nu is het weg. Duurde in totaal een half uurtje.
    Sinds een jaar of 20 heb ik deze schitteringen. Voorheen had ik veel last van migraine, wat erg is afgenomen na het moederschap. En nu lijkt het dat die schitteringen er voor in de plaats zijn gekomen, ik heb zelden, 1 a 2 keer per jaar, hoofdpijn... maar wel gemiddeld 3 dagen.

Ik wil ten slotte iedereen bedanken die zijn/haar ervaring in dit forum heeft geplaatst.

Groeten uit Amsterdam, Mar(49)

Reactie
Reageer op: schittering in het oog.
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief