mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers

Het kunnen lichtspikkels zijn (zoals jij dat noemt), maar bij mij zijn het vooral donkere vlekjes en sliertjes. Ze bewegen (vertraagd) meet met de beweging van je ogen.

Reactie

Hi Robert

Heb het inderdaad vlg. mij net zo erg als jij (is verergerd ook).
    Toen ik 3 jaar geleden mijn ogen liet laseren is het ontdekt.
    Vlg. die arts heb ik het in extreme mate en is het een speling van de natuur.

Een operatie is wel een optie (vitrectomie), dan wordt er ipv (het nu vertroebelde)glasvocht een zakje met een soort gel ingebracht.

Ik denk er echt over om het ooit te laten doen.
    Dit is zeer irritant en soms ook een beetje pijnlijk, is dat bij jou ook?
    En als het bewolkt is heb ik het nog erger dan bij zonlicht, maar ja dan heb ik meestal mijn bril op......

Sterkte.....

Marja

Reactie

OPHOUDEN MET KLAGEN ALLEMAAL! GOED HET IS ONTZETTEND IRRITANT, MAAR WE KUNNEN TENMINSTE NOG ZIEN! ER ZIJN MENSEN DIE BLIND ZIJN EN DAT IS NOG VEEL ERNSTIGER!

Reactie

koos,

kun je met mij contact opnemen over vitrectomie belgie

gr
    lh

[email protected]

Reactie

Ik heb er ook last van. Het beïnvloed m'n leven niet maar 't is wel vervelend. Ben er na 2 jaar nu wel aan gewend geraakt. Soms lijkt het wel of het ergers wordt, en op andere momenten heb ik er geen last van (maar zie ik ze wel).

Ik heb geleerd om er niet op te letten. Maar als het erger zou zijn zou het zeker m'n leven beïnvloeden.

Reactie

Hallo,

ik heb 10 maanden geleden aan mijn beide ogen een lasekbehandeling gedaan. Het is totaal nog niet in orde: er is nog hasevorming. Heel kort na die behandeling kreeg ik mouches voulantes in mijn rechteroog. Dit is nu al een draad met verschillende bolletjes eraan. Sedert vandaag heb ik dit nu ook in mijn linkeroog (direct al een draad). Ook zeggen de oogartsten (ik ben zeker al bij 5 verschillende geweest) ermee leren leven. Voor mij lukt dit ook niet. Ik zoek ook naar een gepaste operatie om dit te verwijderen. Ik ben ook 30 jaar en kan zoals u daar ook niet verder mee leven.
    Ik geniet totaal niet meer van het leven. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. Ik ben aan het praten met iemand en ik hoor gewoon het gesprek niet doordat ik constant op die draden kijk. Het vliegt van de ene kant naar de andere kant. Je zicht is alles en voor mij hoeft het zo verder niet meer. Ik ben echt ten einde raad. Als ik ergens ben, dan wil ik zo vlug mogelijk naar huis doordat ik er enorm nerveus van kom. Het is alsof mijn leven kapot is.
    Ik probeer het iedere dag aan mensen uit te leggen hoe dit is, maar ik denk dat je maar beseft wat het is als je het zelf meemaakt.
    Als je wat meer weet over die nieuwe techniek, laat het gerust es weten.

Reactie

Ik ken eigenlijk niemand die ze niet heeft, en ik heb nog nooit gehoord dat iemand er zoveel last van heeft... Dat wist ik niet.

Altijd als ik op het strand lig, in de zon, dan zie je ze in het rood, doen we spelletjes ermee, verder nergens last van!

Reactie

.... en ja, ik heb ze dus helaas ook.
    3 maanden geleden kreeg ineens een obsessie van flitsjes rondom mijn gezichtsveld. (toen nog geen muches volantes)
    Ben naar de oogarts geweest en die heeft mijn ogen gespiegeld en kon niks vinden.
    Die flitsjes werden na een paar weken minder maar ineens zag ik dus een vlekje in mijn gezichtsveld rond zweven.
    Ik had al veel op internet gezocht aangaande die flitsjes en heb ook veel het fenomeen muches volantes voorbij zien komen maar met altijd het idee van: ja dat heb ik dus niet.
    Ik wist dus ook gelijk dat dat nu wél het geval was waar ik nu last van had en zou gaan hebben.
    Je schrikt dan inderdaad van de verhalen van: ze gaan niet meer weg en leef er maar mee.
    En ik had het al knap lastig omdat ik een quadropsie heb (kwart van mijn gezichtsveld verloren ben door een hersentumor), dus dit kon er ook nog wel bij.
    Voorals nog erger ik me dood aan die zwevers, eerst met name op mijn werk achter mijn beeldscherm maar nu zie ik ze overal!
    Het zijn er gelukkig (nog) niet zo veel en hoop dat het toch wel iets gaat wennen.
    Ik heb al genoeg stress aan mijn hoofd van andere dingen.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

wie weet er een goede dokter die floatings in het oog weghaalt?
    wie heeft er ervaring mee, heeft het zelf laten doen en kan mij advies geven, ik heb er behoorlijk last van.
    heel veel dank Melinda

Reactie

Floatings of mouches volantes worden vaak alleen verwijderd als het echt heel ernstig is. Dat is dan bijna altijd bij oudere mensen. Ik verwacht niet dat je op jouw leeftijd in aanmerking komt voor deze ingreep met alle mogelijke complicaties die het alleen maar erger kunnen maken.

Reactie

Hallo iedereen,
    Net als velen heb ik mouches volantes. Vroeger had ik die ook, maar stoorde het mij hoegenaamd niet. Maar in april zag ik, van de ene dag op de andere, een storing in mijn rechteroog. Verdacht is dat ik een week eerder mijn hoofd erg hard tegen de muur heb aangestoten, en nadien hoofdpijn had.

Ik deed uitgebreide oogonderzoeken, maar met mijn oog zelf (netvlies, oogzenuw, ...) is helemaal niets mis. Dus wellicht heeft het toch niets met die hoofdstoot te maken?
    Wat ik nu zie, is dus een soort mouche: een zwarte vlek die pal op mijn gezichtsveld zit, en meebeweegt als ik m'n hoofd draai.
    Ik word er gek en zelfs depressief van: mijn levenslust is hierdoor drastisch afgenomen.

Binnenkort ga ik nog een keer naar een andere oogarts, voor een second opinion. Hopelijk zegt hij dat er operatief iets aan kan gebeuren. Wellicht zal dit niet lukken, omdat er met mijn oog zelf niets mis is. Zeer jammer.

Maar heeft de patiënt dan niet zelf het recht om te beslissen wanneer er aan ZIJN oog mag worden geopereerd? Als die er zo hard onder lijdt en zelfs depressief wordt, is het toch onverantwoord dat een arts dit weigert?

Reactie

Ik denk het niet.

Reactie

Ik heb ook mouches volantes helaas, ik ben bezig om er wat aan te gaan laten doen omdat het bij mij m'n zicht ernstig belemmert. Ik heb ze als gevolg van een oogontsteking een aantal jaar terug, echter zijn ze er zodanig aanwezig dat ik soms aan een kant maar superwazig zie omdat er een grote troebeling voor mijn gezichtsveld hangt. dit is natuurlijk met autorijden bloedjelink en dus professor Stalmans uit Belgie aangeschreven, een leider op het gebied van vitrectomie. Omdat het mij in m'n dagelijks leven veel beinvloed en ik goed verzekerd ben krijg ik het waarschijnlijk terug van de verzekering. zogauw ik wat weet post ik het wel hier.

Reactie

Het gaat hier niet over blinden mijn vriend, ik zit in de veiligheidssector en heb ook last van TL of kunstlicht. Dus neem dit item even niet te scherp op please. Toen ik 18 was dacht ik net als jij. Mijn zicht was als van een adelaar en in de auto was ik niet te kloppen. Heb op Valkenswaard gereden en ramming cursus gevolgd op mijn werk dus ik hoef geen disco om mijn rijkunst te bewijzen na drie stella's. en toch leef ik nog en interpelleer bij hold-up situaties waar anderen laat ons stellen "niets gezien hebben" en wij wel de trauma's en feiten moeten vaststellen ondanks een klein oog ongemakje. Wij worden op die feiten geëvalueerd en komen in de media.

Reactie

Wat bedoel je nu precies te zeggen Patrick. Hoe zit het met jouw klachten?

Reactie
Reageer op: mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief