mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers

Het zijn een soort littekens in het glasachtig lichaam van het oog. En daar is niets aan te doen. Bijna iedereen heeft ze.

Reactie

Ook ik denk dat ik dit heb.
    Ik heb ze inmiddels ( dat heeft wel eventjes geduurd)geaccepteerd. Ik maak me er niet te veel druk meer over. Ik heb het geluk wel dat ik er op t moment niet zo veel heb.Het is zelfs zo, dat ze maar heel af en toe opvallen nu en dat gebeurt dan inderdaad vooral bij witte achtergronden.
    Een tijdje terug had ik er veel meer last van en het irriteerde mij enorm.
    Ik kan dan ook goed begrijpen dat sommige mensen het knap verveldend vinden!

Reactie

ik had ook last van troebelingen in het oog,8 jaar lang. Ik heb afgelopen 10 mei een operatie daarvoor ondergaan speciaal voor floaters [victreomy25 gg], en ben nu floatervrij in 1 oog, maar er zit daar wel een nadeel aan, het wordt niet vergoedt door het ziekenfonds. Deze prof. zit in het uz in leuven[belgie].

Reactie

Ik heb dit jaar last gekregen van de zwevers en geloof eigenlijk niet dat ik er aan kan wennen. Het is ook niet zo dat ik ze alleen zie bij blauwe lucht, of dat het gaat om matte cirkeltjes. Ik zie een stuk of zeven grote, boomachtige structuren die constant heen en weer drijven. Dat artsen zeggen dat je er mee moet leren leven doet me denken dat ze geen verschil kunnen maken tussen een kleine ergernis door een zwart bolletje, en een dikke structuur die altijd voor je ogen hangt.

Overdag kom ik eigenlijk niet meer buiten, maar dat is natuurlijk geen leven. Ook is het voor mijn werk nogal lastig dat lezen en schrijven ernstig bemoeilijkt worden. Ik overweeg dan ook sterk een vitrectomie te laten plaatsvinden, maar dan wel een floaters-only. Deze operatie schijnt helemaal niet zo gevaarlijk te zijn, vanwege de korte duur en technische vooruitgang. Belangrijk is dan wel dat je het op professionele plekken laat doen; ik heb begrepen dat dit in Utrecht mogelijk is, maar dat de beste locatie in Leuven is.

Probleem is echter dat huisarts noch oogarts me zullen doorverwijzen naar een vitrectomie. Ik kan echt niet functioneren met de dingen voor m'n ogen - en ik ben iemand die al aan heel wat kwaaltjes w?l gewend is - maar vooralsnog zal de vitrectomie als luxe-operatie worden gezien en dat betekent dat een ingreep moeilijk en duur voor me zal worden. Toch moet ik het doen, want ik ben van een levenslustig en productief mens veranderd in het omgekeerde, iets waar ik absoluut geen vrede mee kan of wil hebben.

Reactie

Ik heb er ook al een hele lange tijd last van, maar er zijn periodes bij dat ik er bijna geen last van heb. Ik geloof niet dat ze dan niet aanwezig zijn, maar dat ik ze negeer. Maar dan komt er een dag dat ik ze ineens weer zie en dan ga ik er weer heel erg opletten. Dan zie ik ze continu en denk ik ook dat het erger wordt. Dat is volgens mij niet het geval.

Mijn mening is dus dat je er wel aan went, maar het is zo ontzettend moeilijk en voordat je het weet val je weer terug in die fase waarin je er weer heel veel last hebt. Dan moet je weer heel veel moeite doen om daar uit te geraken.

Gr,
    Robert

Reactie

Was afgelopen vrijdag weer bij de oogarts in Belgie en heb het probleem nog eens aangekaart.
    Ik schijn het toch erger te hebben dan de meeste mensen, alleen in mijn linkeroog.
    Toch schijnen ze die vitrectomie niet zomaar uit te voeren, dan moet er wel wat meer aan de hand zijn (bv. netvliesloslating).
    Indien ik ervoor kies om het toch te laten doen, wordt het wel vergoed, aldus volgens deze arts.

Een klein hulpmiddeltje: af en toe eens schudden met je hoofd of tuimelen
    (dan wordt het glasvocht geschud)
    Het is natuurlijk een lapmiddel, maar wie weet, hebben jullie er wat aan!

Groetjes

Reactie

Hoi,

Heb hier al vanaf ongeveer mijn 15 e last van en inderdaad de eerste paar maanden een verschrikking.Ik ben nu 39 en echt je leert er mee leven.Ik laat een keer in de twee jaar mijn ogen "spiegelen"en als ik wil kan ik er aan geholpen worden.Maar daar zitten nog steeds grote risico's aan.Ik heb geleerd om altijd een zonnebril mee te nemen.en zonodig op te zetten.In erge lichte ruimtens vraag ik of aub de zonnenweringen omlaag mogen als het erg licht is.Op mijn werk houden ze er rekening mee.Ik werk vooral s'nacht (verpleging)en gebruik andere verlichting.
    Je zal ook merken dat TL verlichting etc lastig voor je gaat worden.Via de arbo wet moeten ze het dan aanpasse.Ik doe gewoon alles en sta midden in het leven.Want die ogen van mij die zijn nou eenmaal zo ,er zijn wel ergere dingen in het leven.

Allemaal benamingen voor wat ik nu mee maak. Afgelopen donderdag heb ik er bewust last van gekregen. Het kan best zijn dat het er al een tijd zit maar dat het nu zo verschoven is dat ik het opmerk. Naar de huisarts geweest doorverwezen naar oogheelkunde in Rijswijk. Als antwoord kreeg ik, zoals ik al zoveel heb gelezen, leer er mee leven. Ja natuurlijk, makkelijk gezegd. Heb het een en ander opgezocht erover en het enige irritante eraan is dat er inderdaad (nog) niets aan gedaan kan worden. Jawel 1 ding, Vitrectomie, kan maar dat is risicovol en nog niet nodig omdat ik me irriteer aan 1 klein mat vlekje. Ik vind dat er maar weinig aandacht wordt besteed aan de mensen die lijden aan mouches volantes en daarmee een probleem hebben. Ik zit er heel erg mee, heb nergens zin in etc. Ben 31 nu en weet niet of ik hier wel aan kan wennen of dat ik voor de rest van mijn leven depressief blijf. Vandaag op het internet gezocht naar wat info en er kwam een lichtpuntje aan de horizon. Zie deze link: http://www.mouches-volantes.de.
    En kijk bij neuigkeiten. Het is een vrij recent artikel 09/10/2004 Met hele fijne instrumenten (naalden) kunnen deze chirurgen in oostenrijk de vezels in het glasvocht die de vlekjes veroorzaken wegnemen zonder dat de naald sporen achterlaat in het glasvocht. Enige feiten in het engels:
    Here are the key points summarized in English:

- Treatment explicit for floaters
    - Floaters will be picked out of the vitreous with needle-like tools
    - No wound will be left because of the extreme small instruments
    - floaters up to 2/1000 mm close to the retina can be reached
    - 50 people has been treated already (October 2004)

Ik hoop dat ook een aantal artsen op deze site kijken en hun bevindingen over deze methode en over het fenomeen mouches volantes willen delen met ons.

Reactie

ook ik heb er al zo'n 20 jaar last van en je leert er mee leven

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

ik was even aan het zoeken via google en kwam op deze site terecht. Wat bleek ik heb in maart 2005 ook al eens een berichtje geplaatst over mijn oogproblemen. Ik heb nu dus weer enorm last van die vlekken en slierten. Daarbij heb ik ook vaak last van geirriteerde ogen. Hiervoor krijg ik volgende week oogzalf tegen droge ogen. Inderdaad tl licht is heel storend en daar werk ik dagelijks mee en dan ook nog achter zo'n fel beeldscherm. Ik klaag er wel eens over met mijn collega's maar die herkennen dit niet en ik ben te bescheiden om stappen te ondernemen voor een oplossing. Bij mij is het ontstaan tijdens een stressvolle periode en ik had last van geirriteerde ogen. Dit kwam mede door contactlenzen die infecties veroorzaakten. Ook ben ik bijziend en dat kan ook een bepalende factor zijn. Helaas heb ik het idee dat het alleen maar erger wordt. Naast een aantal transparante slierten heb ik ook 2 donkere vlekken en die iriteren me nog het meest. Een operatie wordt niet vergoed en het is prijzig dus enige optie is er aan wennen. Dat valt alleen niet mee als je dagelijks geconcentreerd op een beelscherm in een 'witte omgeving"werkt . Het relativeert me wel dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat het niet iets ernstigs is.

Reactie

De Oostenrijkse techniek is niet bijzonder, het is namelijk een gewone vitrectomie (glasvochtverwidjering) maar dan verricht met kleinere instrumenten. Enige voordeel is dat de sclera niet gehecht hoeft te worden. Aan deze operatietechniek die ook in Nederland wordt gedaan zitten precies dezelfde operatierisicos als bij een gewone (niet 25 G) vitrectomie, zoniet meer risicos. Concluderend: enige mogelijkheid om van floaters af te komen is een vitrectomie en dan alleen als je er vreselijk veel last van hebt.

Reactie

terwijl ik deze berichten aan het lezen ben zie ik ze ook voorbij vliegen. Ik heb het al een aantal jaren(6) maar de mate waarin ik het heb verschilt van periode tot periode.

Het meest irritant vind ik het nog wanneer ik aan het wintersporten ben en het is een mooie zonnige dag. Verder is het lastig maar beinvloed het niet mn leven.

Voor mijn gevoel is de mate waarin ik er last van heb afhankelijk van een aantal factoren.
    Als ik erg moe ben en ik heb het druk dan heb ik het erger dan wanneer ik lekker uitgeslapen ben. Ik ben nog student en dan eet je niet altijd even gezond, maar het lijkt erop dat mn voeding ook invloed heeft op die " zwemmertjes" zoals ik ze zelf noem.
    Misschien is het medisch gezien onzin dat het ervaren van "zwemmers" veband houdt met je voeding, weestand en stress maar ik heb er minder last van als ik op deze punten let.

Een praktische oplossing voor als je veel met pc's werkt is het verminderen van de helderheid van je beeldscherm en zorgen voor voldoende licht in je werkomgeving.

Wat ik wel echt een nadeel vindt is dat mensen die er geen last van hebben er niet echt begrip voor hebben en doen alsof je je aanstelt, maar het verbaasd me dat hier mensen op dit forum zijn die er hun leven door laten beinvloeden. Ik vraag mij dan af of de oorzaak niet bij iets anders ligt ipv bij de "zwemmertjes"???

Als iemand andere tips heeft om er minder hinder van te hebben hoor ik ze graag!

gr Mitu (23)

Reactie

Ik ben een vrouw van 50 en heb dit al vele jaren.De ene keer heb ik er meer hinder van dan de andere en vooral bij een beeldscherm is het zeer vermoeiend. Ook autorijden, en vooral met grote ruimtes voor je, is zeer lastig, dus dat doe ik dan ook zo min mogelijk.
    Een zonnebril helpt wel enigszins. Jaren geleden al naar de oogarts geweest, uitgebreid onderzocht, maar niets ernstigs zegt hij en ook niets aan te doen.
    Zou het ooit nog een keer overgaan, lijkt me zo heerlijk, eindelijk rust aan je ogen.

Reactie

Het gaat niet over.
    Er is geen andere keuze dan accepteren en begrijpen dat je er nu en in de zomer meer last van hebt omdat er meer zonlicht is.
    Ik heb zwevende sliertjes en een zwarte stip.
    Was in het begin ook in paniek , maak er nu maar het beste van.

Reactie

Ik ben nu al een paar maanden iedere dag met die dingen bezig. Het bepaalt mijn leven. Ik heb geen zin meer om andere dingen te doen. Ik geniet niet van leuke dingen doordat ik continu met die irritante vlekjes wordt geconfronteerd. Ik zie ze niet alleen op lichte dingen, maar ik zie ze overal. Zelfs als het al redelijk schemerig is.

Ik weet haast zeker dat het verergerd is ten opzichte van een jaar of 2 jaar geleden. Ik heb echt heel veel vlekjes en sliertjes in mijn linker oog. Een jaar geleden had ik ook wel eens dipjes, maar na een tijdje wende het weer en dacht ik er niet meer aan. Nu lukt dat absoluut niet, het is TE erg.

Heeft een bezeokje aan huis/oogarts nut?

Gr,
    Robert

Reactie

Wat is dit precies, zijn dit van die lichtspikkels of iets dergelijks?

Reactie
Reageer op: mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief