mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers

Allemaal benamingen voor wat ik nu mee maak. Afgelopen donderdag heb ik er bewust last van gekregen. Het kan best zijn dat het er al een tijd zit maar dat het nu zo verschoven is dat ik het opmerk. Naar de huisarts geweest doorverwezen naar oogheelkunde in Rijswijk. Als antwoord kreeg ik, zoals ik al zoveel heb gelezen, leer er mee leven. Ja natuurlijk, makkelijk gezegd. Heb het een en ander opgezocht erover en het enige irritante eraan is dat er inderdaad (nog) niets aan gedaan kan worden. Jawel 1 ding, Vitrectomie, kan maar dat is risicovol en nog niet nodig omdat ik me irriteer aan 1 klein mat vlekje. Ik vind dat er maar weinig aandacht wordt besteed aan de mensen die lijden aan mouches volantes en daarmee een probleem hebben. Ik zit er heel erg mee, heb nergens zin in etc. Ben 31 nu en weet niet of ik hier wel aan kan wennen of dat ik voor de rest van mijn leven depressief blijf.

Reactie

Heb het ook , al jaren en het worden er langzaam meer.
    Vooral tegen witte achtergrond en als ik naar buiten kijk zijn ze zichtbaarder.
    Bij mij plotseling ontstaan (denk ik)
    Heb ook een permanente zwarte stip.
    Echt aan wennen doe ik niet, maar er is goed mee te leven.
    Niet te veel op letten,want dat helpt niet.

Reactie

🙄
    Ze zijn erg lastig vooral in witte ruimten en in de zomermaanden bij zon licht.
    Over is aan te wennen, dus ook hier aan.

Reactie

🙄
    Ook al is het lastig je kunt over al aan wennen, niet bij de pakken neer zitten, gewoon doorgaan en negeren.

Reactie

🙄
    Ook al is het lastig je kunt over al aan wennen, niet bij de pakken neer zitten, gewoon doorgaan en negeren.

Tuurlijk felicia, dat zeg ik ook tegen mezelf. Maar de acceptatie is zo moeilijk. Kan ik me ooit weer voelen zoals de dag voordat ik het opmerkte? Ik ben er nu pas een week of drie mee bezig. Ik zie ook op het internet dat mensen er al jaren mee bezig zijn. Dat zie ik niet zo zitten. Dus ik wil graag dat dat klote gevoel weggaat en ook die klote dingen in mijn ogen. Ze zitten in beide ogen maar het rechter is lui dus niet veel last daarvan. Het ziet er naar uit dat vitrectomie de enige oplossing is als ik niet kan leven met die klote dingen. Maar aangezien ik maar 1 oog goed gebruik heb ik dubbel pech. Ik hoop dat de nieuwere technieken met kleinere apparaten aanslaan in nederland en dat zo'n vitrectomie peanuts wordt voor de artsen om uit te oefenen.

Reactie

Hoe harder je er tegen vecht ,hoe meer last je er van houdt.

Het is zinloos om te vechten tegen iets wat niet te veranderen is.

En nee, je wordt niet meer hetzelfde als toen je ze nog niet zag vliegen, maar dat geldt voor alles in het leven.
    Niets blijft hetzelfde, alles verandert voortdurend , dat is het leven.

Je hoeft het niet leuk te vinden, die dingen voor je ogen, maar je went er grotendeels aan .

De paniek erover wordt minder in de loop van de tijd. Heb het allemaal meegemaakt.

Reactie

Hoe harder je er tegen vecht ,hoe meer last je er van houdt.

Het is zinloos om te vechten tegen iets wat niet te veranderen is.

En nee, je wordt niet meer hetzelfde als toen je ze nog niet zag vliegen, maar dat geldt voor alles in het leven.
    Niets blijft hetzelfde, alles verandert voortdurend , dat is het leven.

Je hoeft het niet leuk te vinden, die dingen voor je ogen, maar je went er grotendeels aan .

De paniek erover wordt minder in de loop van de tijd. Heb het allemaal meegemaakt.

Gelukkig maar dat je er aan kan gaan wennen. Ik heb wel momenten dat het beter gaat op de dag. Dan wordt ik heel even spontaan vrolijk en heb weer zin om dingen te doen. Maar 's ochtends is het vervelendste. Uitslapen zit er niet meer bij. Ik wordt heel wakker en voel dan net onder de borst een zenuwachtig gevoel en begin dan gelijk te piekeren. Erg vervelend. Ik ga waarschijnlijk toch voor een second opinion bij het mch in den haag. Waar ik geweest ben in rijswijk doen verhalen te ronde dat ze daar niet zo heel kundig zijn. Ook heb ik gehoord dat in de loop van de jaren het glasvocht vloeibaar wordt door het verouderingsproces. Waarschijnlijk is het nu vloeibaargeworden op een paar plaatsen waardoor zakje ontstaan waar de troebeling in zit. Dat zorgt er voor dat het steeds op de zelfde plaats terug keert. Hopelijk breidt het vloeibaar worden uit zodat de troebelingen zich onder het gezichtsveld gaan nestelen zodat ze niet meer opvallen. Als ik er te veel last van hou ga ik toch zeker een vitrectomie overwegen!

M

Reactie

Dank je chantal,

Het is prettig om met iemand te praten die hetzelfde heeft. Ben inderdaad bijziend maar zodanig dat ik geen bril nodig heb. Verder heb ik geen last van een ontsteking gehad. Ik heb wel een tijd een brok in mijn keel gehad waardoor ik medicijnen ben gaan slikken, mijn neus moest spoelen met lauw water met daarin zout en ik gebruikte nasonex neusspray. Ik heb ook last van stress waarom weet ik niet. Heb best wel een moeilijk begin gehad met mijn vriendin. Maar dat gaat nu goed. Ik vind het heel vervelend dat het er zit. Vooral 's ochtends en het begin van de middag. Heb jij nooit overwogen om een vitrectomie te laten doen. Ik wil nog wel even wachten/hopen op de nieuwe technieken. Als ze daarmee weg zijn wil ik dat wel wagen.

groetjes,

M

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ook bij mij was de eerste diagnose "mouche volantes"maar omdat het er steeds meer werden werd ik doorgestuurd naar de oogarts. Daar werden foto's genomen van het netvlies en nu blijkt dat ik gesprongen adertjes heb op het netvlies. De zwarte stippen zijn gestold bloed.
    Ik heb twee laserbehandelingen achter de rug welke behoorlijk pijnlijk waren, maar de zwarte stippen gaan niet meer weg.
    Leren mee leven dus.
    Veel sterkte

Reactie

Heb het ook, inmiddels al zo'n 30 jaar. Toen ik een jaar of 16 was is dit bij mij ontstaan en ben toen ook bij de oogarts geweest en heb de mededeling gehad dat er niets aan te doen valt en dat ik er mee moest leren leven. Dat is geloof ik best wel aardig gelukt, uiteraard was het in het begin erg lastig, maar je went er echt wel aan.
    Inmiddels ben ik bij de oogarts in behandeling vanwege glaucoom, dat ontstaat als gevolg van te hoge druk in het oog. Het is lastig als je van twee verschillende aandoeningen aan je ogen last hebt. Laat dus zo nu en dan de oogdruk meten, want hoe eerder het ontdekt wordt hoe beter het behandeld kan worden (nb. gezichtsverlies als gevolg van glaucoom komt nooit meer terug).

Belangrijk is, niet bij de pakken neerzitten, er zijn legio mensen die ergere kwalen hebben.

Reactie

Ja ik ook, en echt soms vergeet ik het zelfs, dat die irritante vlekken me zo in weten te pakken. Swinters, valt het wel mee, maar hoe mooier het weer, hoe mooier die blauwe lucht hoe erger het is. Ineens (denk ik) was het er.
    Eerst dacht ik oververmoeide ogen, wrijven, badje druppels, niets hielp tot de huisarts zei, mee leren leven,
    en echt dat doe je wel, maar het is niet leuk, echt soms denk ik er tijden niet aan (niet echt), maar jammer genoeg met het mooie weer wordt ook ik met de neus op de feiten gedrukt.
    Ik heb een prima zicht geen bril of lenzen, jammer dat dit zoveel mensen vaak de levens vreugde voor een deel kan weg nemen.
    Had ik maar een bril, zonder die vlekken. Als ik een boek lees zit de "vlok" altijd precies op de plaats waar ik lees, dat is niet leuk.
    Sterkte er mee allemaal. Ik kan en moet er ook mee omgaan.

Reactie

Ik heb sinds ik een nieuwe bril ooklast van die vlekjes in mn ogen. Heel vervelend en vermoeiend. Ik denk nog steeds dat het door de nieuwe bril komt. de opticien heeft al aangegeven dat het niets ernstigs is gelukkig. Vooral op mijn werk ben ik er continu mee bezig i. Het beeldscherm en de lampen zijn erg fel. Ik zit geloof ik nu het liefst in het donker. Naast deze oogklachten heb ik ook nog last van mn rug. Ik voel me dus echt een oud mens. Ik denk dat deze klachten bij mij valt te wijten aan een burnout en een heel andere oorzaak zou kunnen zijn het felle zonlicht bij wintersport en het licht van een beeldscherm. Ik kan er maar niet aan wennen

Reactie

ik heb dit blijkbaar al h????l lang, ik dacht dat dit iets normaal was dat iedereen had.

Ik moet wel wat inspanning doen om ze te zien, en dan zie ik ze voorbijvliegen, alsof het kleine stofdeeltjes zijn.

Enfin, ik denk toch dat dit hetzelfde is als waarover jullie het hebben.
    Ze zijn doorzichtig en schijnen kleine doorzichtige bolletjes te hebben.

Reactie

ik heb dit blijkbaar al h????l lang, ik dacht dat dit iets normaal was dat iedereen had.

Ik moet wel wat inspanning doen om ze te zien, en dan zie ik ze voorbijvliegen, alsof het kleine stofdeeltjes zijn.

Enfin, ik denk toch dat dit hetzelfde is als waarover jullie het hebben.
    Ze zijn doorzichtig en schijnen kleine doorzichtige bolletjes te hebben.

Heel herkenbaar allemaal, mij was het nog niet eens opgevallen, totdat ik mijn ogen liet laseren en de arts in Belgie me er opmerkzaam op maakte.
    Dit schijnt veel voor te komen bij mensen die een ernstige hersenschudding hebben gehad of in coma hebben gelegen ??

Een operatie is wel mogelijk, maar het middel is erger dan de kwaal.

Inderdaad : ik zit ook liever in het donker, licht is soms zeer vermoeiend!

Sterkte allemaal!!

Maria

Reactie

ik heb er ook al jaren last van, maar sinds een mandje is het erger geworden, plus ik ben heel wazig gaan zien. wordt in de loop van de dag steeds erger. lijkt wel of ik door mijn wimpers doorlijk, overal vlekjes.
    oogarts constateerde floaters, en irritatie door de extra inspanning om er doorheen te kijken. maar waarom heb ik dan ineens zo'n last van eht licht?
    er mo?t toch een voedingsupplement te vinden zijn die de conditie van het oog eiwit verbeteren kan? ik weiger me echt bij de diagnose neerte leggen. mouches volantes, het ontstaat van binnen uit, en dus moet het ook op te lossen zijn van binnen uit. zonder operaties of enge naalden.
    wellicht een tekort aan bepaalde viatminen of mineralen.
    heeft iemand hier al eens naar gezocht?

Reactie
Reageer op: mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief