Oogmigraine, flitsen, help

Ik heb vorig jaar een aanval gehad van migraine op mijn ogen. Dit was echt heel vervelend omdat ik net met mijn 2 kinderen even een hapje ging eten in de stad... Het duurde ruim 15 minuten waarvan ik zo'n 10 minuten dus echt voor zo'n 95% niks zag! (niks gezegd tegen de kinderen natuurlijk). Daarna een drukkend, onrustig gevoel achter mijn ogen. De volgende dag naar de huisarts geweest die mij doorstuurde naar de oogarts. Die zei dat het haast wel oog-migraine moest zijn. Ik heb het wel eens eerder gehad, zo'n twee jaartjes terug maar dat duurde veel korter, 3 a 4 minuutjes, terwijl ik in de auto zat! Auto op de vluchtstrook gezet en manlief reed verder. Ik heb zelf de indruk dat stress bij mij de boosdoener is. Ik vind het wel een vreemd kwaaltje eigenlijk. Ik had er ook nog nooit van gehoord trouwens.

Dankzij deze site weet ik dat ik niet de enige ben. Volgens mij is het gewoon iets waar je mee moet leren leven? Die oogarts van mij wist in ieder geval geen oplossing. Of heeft iemand hier inmiddels een middeltje gevonden?
    Groetjes Petra

Reactie

Oogmigraine ontstaat door druk op de ogen vaak komt dit voort door stress. Ik kan oogmigraine krijgen na een periode van lang onder druk te hebben gestaan, of na een hevige huilbui. Ook als ik in drukke winkels geweest ben met alles chaotisch neergezet en veel kleurverschillen, dan worden mijn ogen overprikkeld en overbelast. Ik zie dwarrelende doorzichtige dingetjes door mijn ogen, soms lichtflitsen, dan vallen mij ooghoeken uit en kijk ik door kokervizier, dit trekt vaak meer over mijn rechter dan linkeroog. Heb het gelukkig maar 1 x in de twee maanden. Heb vaak moeite met witte muren, en als ik lang achter de computer zit, doen me ogen zeer en typen wordt moeilijker. Het beeldscherm overprikkeld de ogen nl ook. En wat dacht je van black light in discotheken? nou dan blijf ik liever thuis!

Reactie

Nu heb ik dat sinds gisteren ook (oogmigraine dus).
    Door dit forum heb ik geleerd dat ik lang niet de enige ben. Ik heb dadelijk mijn oogarts gebeld, ook al omdat ik glaucoom heb en dus erg voorzichtig met mijn ogen moet omspringen. De oogarts verzekerde me dat het niet erg is; door stress en ook door de warmte worden de bloedvaten 'overprikkeld', wat dan het resultaat van flitsen geeft. Tezamen met wat vage hoofdpijn (zoals van in een flitslicht van een fotocamera te kijken). Vermits ik aan het werken was op mijn computer, kon ik niet meer lezen en ben ik gestopt met werken. Een beetje ongerust toch, want het duurde zeker 45 min. En nu maar hopen dat het niet te vaak terugkomt.

Reactie

Jij hebt geluk dat je het maar een half uur hebt! ikzelf ben 16 jaar en heb er al zolang last van! en bij mij duurt het eerder een hele dag! ik ben er ook al mee naar t ziekenhuis geweest maar er is geen toepasselijke behandeling voor! t enige wat je kunt doen is rusten en aspirines kauwen!

Reactie

ik heb ook oogmigraine sinds vorig jaar april. Ik kan bijna 17 maanden lang niet naar TV kijken, kan niet meer langer dan kwartier computeren, kan boek ook niet lezen. Dat heeft te maken met Oogmigraine. Als ik lees, zie of kijk dan is mijn oog binnen 5 minuten al DRUK ofwel Vol / Overbezet. Als ik te inspanning lees of kijk dan krijg ik droge ogen. Kent iemand deze klachten? Oogarts zei dat Oogmigraine verorzaakt is door Stress. Hoe kan Oogmigraine verhelpen?

Reactie

Ik had er tot vorige week ook nog nooit van gehoord. Maar ik liep al 1,5 jara met het feit dat ik zo eens in de 2 a 3 weken keek alsof ik alles door een kaleidoscoop zag. Ik herken dus veel dingen uit de verhalen. Sinds Kerstmis ben ik nu ook al 5 keer mijn zicht aan 1 oog kwijt geraakt. Mijn husarts had het over netvliesloslating als gevolg van oogmigraine. Weet iemand daaa iets meer van? Ik hoefde van hem er niets aan te doen als ik binnen de 2 uur mijn zicht steeds weer volledig terug heb.Volgens hem is er ook geen middel tegen oogmigraine. Weet iemand er misschien iets tegen?

Reactie

Ik heb al zo`n tien jaar een form van migraine die hier op dit forum oogmigraine genoemd wordt. Het is op mijn twaalfde begonnen en ben er toen mee naar de huisarts geweest. Die zei dat ik het alleen zou krijgen als ik last had van stress of erg moe was. Nu zie ik deze kwaal als een soort rem op mijn lichaam. Als ik het weer eens heb, (heb het 2 keer per maand) dan weet ik dat ik vroeg naar bed moet en iets meer rust moet nemen als anders. Ik ben niet snel gestressed en bij mij komt het eigenlijk alleen voor als ik te weinig slaap of te veel drink op een avond. Een a twee dagen daarna ontstaat dan bij mij de hiervoor genoemde 'aura' in mijn gezichtsveld. Daarna soms lichte hoofdpijn soms niets. Waar ik meer mee zit is de moeheid die ermee gepaard gaat. Soms kom ik net uit bed en heb ik negen uur geslapen en krijg ik vlekken in mijn ogen. Een uur later ben ik hondsmoe en kan ik direct wel weer slapen als ik die mogelijkheid krijg. Ik werk fulltime dus is die mogelijkheid er niet. Ik drink veel water en zet gewoon door. Morgen voel ik me weer beter denk ik altijd.

Volgens mij is het niets ernstigs en kan het bij vormen zoals die van mij gewoon als een soort van rem op het lichaam worden gezien. Heb je er last van, dan weet je dat je even gas terug moet nemen.

Toch zou ik graag willen weten wat het beste helpt tijdens een aanval. Het kan namelijk erg lastig zijn als je het krijgt terwijl je met klanten zit te praten. Heb zonet al gelezen dat koffie slecht is. Hebben meer mensen hier ervaring mee. En helpen asperines ook tegen het duffe/moeie gevoel?

Reactie

Wat een misledend woord eigenlijk, "oogmigraine". Juist omdat het blijkbaar zelden met hoofdpijn gepaard gaat.
    Al sinds mijn eerste aanvallen noem ik het een "tintel oog" omdat de friemels lijken op een hoe getintel in ledematen eruit zou zien als je het kon visualiseren.

Als zo'n tintel oog begint, dan lijkt het alsof er een klein plekje ruis, zoals je wel op de TV ziet, verschijnt. Deze wordt binnen een minuut of 5 een halve cirkel met in het midden een plek min-of-meer normaal beeld.
    Het gekke is dat ik in dat normale midden wel dingen zie, maar niet herken. Vooral gezichten. Ik weet dat er een gezicht is, ik weet ook wie het zou moeten zijn, maar ik registreer het niet als een gezicht.
    Met letters en cijfers is er dan ook wat geks aan de hand en ik begrijp noiet goed hoe dat werkt. Op de een of andere manier is het zo dat ik tijdens een aanval wel dingen kan lezen (in de zin van dat ik een tekst zie en weet wat er mee gezegd wordt), tenzij ik mijn best doe om te zien wat er staat! Het is alsof de telefoonlijn tussen "zien" en "herkennen" is verbroken.
    Het tintel oog treedt doorgaans op aan mijn linkerkant, maar rechts komt heel soms ook wel voor.
    Na een aanval krijg ik vaak last van een "zwaar hoofd", het is geen echte hoofdpijn, maar je wil dan wel graag je hoofd ergens neerleggen.
    Sommigen hebben druk op de ogen vermeld, dat heb ik ook, maar ook al voelt het alsof het in of aan het oog zelf zit, het zijn volgens mij een of een paar oogspieren die de klachten geven.

Volgens mij is de directe oorzaak een verminderde doorbloeding van het zichtcentrum in de hersenen. Aspirine of een ander bloedverdunnend middel (syntrom?) zou hierbij dan moeten kunnen helpen, mits dat middel binnen enkele minuten door het lichaam wordt opgenomen en werkzaam wordt.

Maar wat is het dat die doorbloeding dan hindert? Ik denk dat dat per persoon kan verschillen. Bij mezelf heb ik gemerkt dat wanneer ik een stijve nek en/of schouder spieren heb, dat ik dan een vergrote kans heb op een tintel oog en mijn hypothese is dat als bepaalde spieren verstijven, dat er dan een bloedvat gedeeltelijk wordt afgeknepen waardoor het zichtcentrum in de hersenen minder bloed (en dus zuurstof) krijgt dan dat het nodig heeft.

Ik heb het een en ander zitten experimenteren tijdens mijn aanvallen, varierend van stug doorgaan waar ik mee bezig was tot ondersteboven op de bank hangen, maar dagene wat tot nu toe het beste lijkt te helpen is een techniek dat ik jaren geleden bij Cesar therapie heb geleerd tegen nek- en schouderklachten.
    Hierbij ga je rechtop zitten, houd de nek recht, schouders naar beneden trekken en terwijl je ze naar beneden getrokken houdt, probeer je je schouderbladen elkaar te laten raken.
    Terwijl je dit doet, zul je waarschijnlijk het gevoel krijgen dat je daarmee de spanning op je schouders vergroot, maar als je met een hand voelt aan die spier, voel je dat hij juist erg ontspannen is.

De aanval gaat er in mijn geval niet helemaal van over, maar het gefriemel wordt er wel minder van. Sterker nog, dit hele gedeelte heb ik geschreven terwijl ik een aanval had.
    Als ik het niet op deze manier onder controle had gehouden, dan was nu ook bij mij ongeveer de helft van mijn gezichtsveld weg geweest.

P.S. Even een half uur of kwartiertje slapen lijkt ook te helpen. Het probleem hierbij is echter dat je niet weet of je aanval over is omdat je hebt geslapen, of dat je hebt geslapen terwijl de aanval overging....

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik heb al 18 maanden lang van DRUK OGEN.

Ben bij Oogarts geweest.
    Oogarts zei dat Oogmigraine veroorzaakt is door Stress.

Na 18 maanden kan ik TV nog steeds niet naar TV kijken. Te druk op TV, DRUK reclame, etc.

DRUK ogen op rechteroog wil zeggen: Beweging bij drukke mensen, beweging bij drukke TV, beweging bij druk verkeer. Daar kan mijn oog niet tegen.

Ik kan ook niet langer dan 8 minuten boek of brief lezen.

Bij lezen, zien of kijken heb ik last van strak schouders alsof mijn schouder zwaar is. Ik weet het niet wat het is?

ook als ik achter pc zit, heb ik veel last van zwaar schouders en DRUK Ogen.

Vorig jaar april begon de Oogmigraine voor het eerst in me leven. Zag onweerlichtijes, zigzavormen teksten, in mensen, auto's. Dat was best eng!

Daarna heel veel last van DRUK Ogen in 18 maanden en nog steeds zo, maar wel iets minder.

Afgelopen april 2006 kreeg mijn linkeroog onverwachts oognetvliesloslating. Mijn linkeroog is al 7 jaar lang last van Oogboldruk. Rechteroog is oogmigraine, geen oogboldruk, wel dus DRUK Op Ogen, is begonnen in april 2005. Oogboldruk rechteroog is 17.

Maar .... Oogboldruk is toch niet zelfde als DRUK OP OGEN!

Huisarts denkt dat DRUK Op OGEN oorzaak is van Spanning?
    Is dat zo? Hoe kom ik ervan af?

Oogmigraine staat los van DRUK Ogen en dat zei huisarts. Is dat zo?

Nog even: ik heb al 8 jaar lang Hoofdmigraine gehad aan 1 heflt.
    MIgraine is niet zelfde als Oogmigraine!!!

Wie heeft het ook net als ik?

Reactie

Oh wat ben ik blij dat ik dit lees. Ja het is niet leuk natuurlijk maar het is bij mij nu 3 keer voorgekomen en ik dacht aan hele erge dingen. Maar hoe het beschreven wordt door jullie daar kan ik me helemaal in vinden. Die trillerige aura dat is precies wat ik ook had. Ik had hoofdpijn en vooral achter mijn rechteroog een pijnlijk gevoel. Nou ja mee leren leven dus. Ik hoop dat het niet te vaak voorkomt. Nou succes allemaal ermee.

Reactie

Gelukkig ( niet dat het fijn is) zijn er nog meer mensen met oogmigraine. Ik zelf heb wel hoofdpijn naar een aanval. De eerste keer was wel even schrikken want ik zag helemaal iks meer. Bij mij is het wel vaak als ik wat gestresst ben of slecht geslapen. Ik slik vaak para codeïne paracetamol helpt bij mij niet. Bij mij kan het soms maanden niet komen en soms wel 2 keer per week. Als je je ervaringen wilt delen

Reactie

Een maand geleden is het bij mij ook begonnen, na het sporten. Ik kwam thuis en had het gevoel dat ik aan de linkerkant een heel stuk beeld kwijt was. Na een half uur trok het weg. De twee volgende keren na het sporten had ik last van trillende beelden aan de linkerkant, ongeacht of ik mijn linker of rechter oog dicht had. Dus had zelf het idee dat het in mijn hersenen zat. Gelukkig trok het bij alle keren vanzelf weg na een half uurtje op bed liggen in het donker. Ik heb overigens geen hoofdpijn daarna. Maar het heeft wel duidelijk te maken bij mij door fysieke inspanning. De eerste keer was het behoorlijk angstig omdat je denkt dat je blind wordt. De huisarts vertelde mij toen over oogmigraine.

Reactie

hoi lotgenoten
    ook ik 58j heb regelmatig oogmigraine
    ik heb dat al van mijn 42j met onregelmatige frequenties
    dan 3X per week, dan om de 6mnd en dan om de mnd
    je kan er echt geen regelmaat aan vastknopen
    ook niet waardoor het weer is gekomen
    heb al mijn eetgewoontens nagekeken enz....
    het is iets onverklaarbaar
    maar het is precies zoals de meeste het ervaren
    eerst flitsen voor de ogen, soms R meer dan L
    dan wordt het heviger en uiteindelijk geen zicht meer
    na een 15' , 30' 45' is het leed geleden en zie ik weer, wel met een zware hoofdpijn
    ik drink meestal een echte cocacola op raad van mijn arts
    en nu heeft hij mij iets voorgeschreven
    heb het nog niet uit geprobeerd
    hou jullie op de hoogte
    wel heel fijn dat wij er hier eens kunnen over vertellen

Reactie

ik hoor nu al een paar keer dat echte cola help
    ga ik ook eens proberen
    ik slik al vitamine b en magnesium schijnt ook te helpen

Reactie

Hallo,

Ook ik ben blij dat ik dit allemaal lees, het is een soort opluchting! al is het klote. Je denkt inderdaad meteen aan het ergste, een tumor bijvoorbeeld of dat je een hersenbloeding gaat krijgen. Geen leuke gedachte als je pas 33 bent. Ik heb zelf erg veel hoofdpijn tevens ook spanningshoofdpijn. Vorige week zat ik bij een klant toen ik opeens aan de rechterzijde van mijn rechteroog allemaal zwart/wit/zilvere vierkante blokken zag, ik werd ook een beetje misselijk. Dit duurde ongeveer 20 minuten, waarna ik hoofdpijn kreeg. Het is inmiddels 6 dagen later en vandaag is de hoofdpijn wat minder. Ik zit al 6 dagen aan de paracetamol. Dit is zo vermoeiend en je hebt ook nergens geen zin meer in. Die flitsende blokken heb ik nu zo'n 4 of 5 keer gehad. Ik heb morgen een afspraak bij mijn dokter. Omdat ik gewoonweg niet van mijn hoofpijn af kom. Na het slikken van pillen. Is het na een uur wat minder, maar ik blijf een duf en zwaar hoofd houden en een paar uur later is de hoofdpijn gewoon weer terug.

Ik zat zelf te denken dat het wellicht met een hoge bloeddruk te maken hebben, weet iemand dat? Oh ja, altijd die stress toch, geldt voor duizend en 1 klachten. Maar wat doe je eraan.

Iemand anders zei, dat chocola erg slecht is. Ik eet namelijk elke dag chocola.
    Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag?

Succes ermee, allemaal!

Reactie
Reageer op: Oogmigraine, flitsen, help
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief