Zwarte vlek aan rand gezichtsveld bij dichtknijpen oog

  • #1

    Hallo,

    Sinds een tijdje is het me opgevallen dat als ik mijn ogen dichtknijp, dat er in de uiterste linkerrand van het gezichtsveld van mijn rechteroog (bij de neus dus) een zwarte vlek waar te nemen is. Met dichtknijpen bedoel ik in dit geval dat als ik mijn ogen gesloten heb, ik ze nog een klein beetje stijver dicht doe. Niet heel hard, maar een beetje. Als ik mijn ogen normaal dicht heb en ik kijk in het licht, zie ik gewoon het oranje licht dat mijn ooglid doorlaat. Maar als ik een heel klein beetje kracht bij zet, zie ik helemaal links in mijn rechteroog dus een donkere vlek opdoemen. Bij mijn linkeroog heb ik dat niet.

    Ik vraag me af of dit een symptoom van iets ernstigs is, zoals een beginnende netvliesloslating of schade aan de oogzenuw? Want ik ben zwaar bijziend, rond de -9. Bij de opticien mijn oogdruk laten meten met zo'n pufjesapparaat, deze was normaal, 18 mmHg.

    Moet ik nu z.s.m. naar een oogarts, of is er geen reden tot zorgen? Ik heb verder geen lichtflitsen ofzo, geen klachten met zien, ik heb alleen wat zwevende vlekjes die ik al jaren heb en die normaal schijnen te zijn... maar dit dan? Het is nu ongeveer een maand sinds ik me hiervan bewust ben en ik heb niet de indruk dat de vlek waarover ik schrijf in de tussentijd groter is geworden. Toch houdt het me wel bezig en als gevolg daarvan knijp ik nu vaak met mijn ogen om te 'controleren' of ik het nog steeds zie, waardoor mijn ogen weer vermoeid worden en wat natuurlijk ook niet goed is... Graag reactie!

    #2

    Volgens mij is daar niks mis mee. Je kunt natuurlijk altijd even naar de huisarts gaan als j er ongerust over bent

Het onderwerp ‘Zwarte vlek aan rand gezichtsveld bij dichtknijpen oog’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief