gezocht lotgenoten met dubbel J katheter

Hallo. Ik ben een man van 74 jaar en heb 16 november 2022 een urs gehad met een extractie van een niersteen in 1 behandeling. Tegen de operatie zag ik niet op, maar wel tegen het plaatsen van de katheter (jj-tje).
    Ongeveer 10 jaar geleden een traumatische ervaring mee gehad met het plaatsen van het jj=tje.
    toen 3 nieroperaties binnen 1 maand gehad. J'tje werd toen niet goed geplaatst en kreeg binnen 24 uur een drain in mijn nier. 4 weken later werd drain en niersteen verwijderd. Dit omdat mijn nier eerst moest herstellen.
    Uroloog heeft mij nu verteld en verzekerd dat de techniek en de behandeling in de afgelopen tien jaar beter zijn geworden. Ik moet zeggen dat dat inderdaaad waar is. Ik heb totaal geen last van het inbrengen van het j'tje gehad. De operatie was een fluitje van een cent.Steen eruit en j'tje erin.
    Plassen na de operatie was in het begin (48 uur) best pijnlijk. Sturingspijn, omdat de urine door het slangetje moest, maar daarna goed te houden Wel veel bloed in de uren, maar veel drinken helpt de nieren schoon te houden.Het verwijderen van het j'tje poliklinisch na 2 weken verliep snel en pijnloos.
    al met al is het mij 300% meegevallen. Alle lof voor de urologen Dr Bezooijen en DR van Reij van het MeanderZiekenhuis Amersfoort.
    Voor iedereen die dit leest en nog de operatie moet krijgen, het hoeft niet altijd verschrikkelijk te zijn het kan ook heel erg meevallen net zoals bij mij. Ik hoop dat jullie dit net zo mogen beleven

Reageer

Hallo lotgenoten, bij mij is gisteren een jj geplaatst. Het was geen pretje om deze te laten plaatsen maar ik was wel direct van de pijn die ik had af. Die was gewoon onwerkelijk! Ik vind het niet erg comfortabel zitten maar het is zeker te doen. Tot nu toe. Waarschijnlijk komt de afsluiting van de urineleider door endometriose, maar daarvoor moet ik morgen eerst door de mri.

Reageer

Hallo lotgenoten,
    In de afgelopen vier jaar heb ik door de blaaskanker en de complicaties daarvan nu weer een dubbel J katheter mijn vijfde. Nu met een touwje, het lijkt op visdraad, de vorige was bijna anderhalf jaar geleden. Je voelt hem soms wel, zeker als je de afwasmachine aan het inruimen bent kun je zo de drang krijgen om te plassen, maar het valt wel mee.
    Het voordeel van het touwtje is dat ik niet naar de poli hoef om hem daar via een cystoscopie te verwijderen, want dat stelt niet zo veel voor. Eigenlijk met je camera er in en slangetje (de dubbel j) pakken en in een rustige beweging alles er uittrekken.
    Ik begreep dat als ik hem er zelf uit trek, dit het beste op het toilet kon doen als ik zit.
    Omdat je normaal als je het laat doen meestal op een tafel ligt dacht ik dat misschien in de badkuip ook wel een slim idee was. Natuurlijk niet een volgelopen badkuip, maar omdat er misschien toch wel wat urine mee komt kun je alles makkelijk schoonmaken.
    Zijn er lotgenoten die nog een tip hebben als je de dubbel J zelf mag verwijderen met het touwtje?

Reageer
Reageer op: gezocht lotgenoten met dubbel J katheter
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief