stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen

Het zou heel goed hyperventilatie kunnen zijn. Het lijkt alsof je geen lucht krijgt en stikt, maar maak je niet ongerust, dat gebeurt niet.
    De meest voorkomende oorzaak van hyperventilatie is stress. De oplossing is goed leren ademen. Langzaam diep inademen (4 seconden), adem vasthouden (1-2 seconden) en langzaam puffend uitademen in 6-8 seconden. De huisarts kan je doorverwijzen naar therapie.

Reactie

Ik heb hetzelfde gehad. Wakker worden met maagzuur in de keel die mijn luchtpijp vernauwde en daardoor bijna geen adem kon halen. Veel kleine slokjes water drinken loste het probleem op. Achteraf ben ik gaan slapen met een volle maag en denk daardoor deze "aanval" gehad te hebben.

Reactie

ik heb dat ook zware stress

hyperventilatie

Reactie

Heb dat met regelmaat, wakker worden met zuur, geen adem, gevoel te stikken, en maar slikken... Ontdekte wel dat ik maar probeerde in te ademen terwijl ik moest uitademen!

Als het nu gebeurd is het nog altijd heftig maar ben gefocust op uitademen, geen paniek, slikken, uitademen dan pas inademen...

het helpt mij, wat vooral helpt is niet te vet te eten na 20u.. 🙂

Reactie

Ik heb deze klacht ook geregeld gevoel van stikken in de slaap waarna ik altijd in paniek naar de badkamer loop waarna ik weer lucht krijg heb het idee dat door op te staan na korte tijd weer lucht krijg het rare bij mij is dat ik het ook met zwemmen en eten heb bij het zwemmen soms als ik water naar binnen krijg slaat mijn keel als het ware dicht en met eten voel ik geregeld of mijn keel vol zit en komt geef ik veel slijm op en moet ik soms wel vijf keer overgeven voordat ik weer iets kan drinken en doorslikken dat is dan ook het sein dat het weer goed is

Reactie

Ik ben de afgelopen 2 jaar ook 3 jaar midden in de nacht worden geworden omdat ik stikte. Ik kon geen adem meer halen. Komt inderdaad door maagzuur dat de luchtpijp instroomt waardoor de luchtpijp dicht gaat. Ik ga dan rechtop staan probeer dan uit alle macht om lucht in te ademen wat vaak niet (direct) lukt. Pas na een tijd krijg je een klein beetje lucht en daarna steeds ietsjes meer. Echt eng.

Mijn vraag is, wat kun je nu het beste doen wanneer je dit overkomt? Heeft iemand tips?

Reactie

Als het te maken zou hebben met maagzuur is het belangrijk om goed voor je voeding te zorgen. Ook kunnen er tekorten spelen bij maagzuurproblemen, zoals magnesium en diverse vitaminen en mineralen. Zou je moeten uitzoeken wat je lichaam nodig heeft.

Reactie

Als het maagzuur zou zijn dan voel je het wel het brand en dat proef je.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Komt me allemaal zeer bekend voor.Het is behoorlijk bedreigend!!Vooral omdat het vaak gebeurd!Leef gezond, beweeg veel, niet roken of drinken!!Maagzuurremmers

helpen niet afdoende.Ben er van overtuigd dat het veel met spanning te maken heeft!Dus...We weten waar we aan toe zijn.Voor  allemaal :Beterschap!!!

Reactie

Kun je stikken in iets wat in je mond zit, maar toch niet doodgaan? Dat lijkt me echt eng. Wil ik nooit meemaken.

Reactie

Ik hoest al 3 weken. Vorige week werd ik ineens wakker met droge hoest en was het net of mijn keel dicht klapte. Ben toen bij huisarts geweest. Nieuwe puffers en codeĂŻne. Dat ging goed tot zaterdagmorgen. Ik kwam uit bed en daar begon t weer. Huisartsenpost, antibiotica. Ging goed tot woensdag. Weer aanval 's avonds. Gister weer huisarts, dacht bronchospasme.. Ken t niet. Vannacht 2 keer weer aanval, waarvan de laatste zo erg, dat er zoveel slijm kwam en t even duurde voor ik lucht had. Kon meteen naar huisartsenpost.. Daar zei de dokter alleen, saruratie is goed, paniek, ik geef prednison. Ben vanmorgen maar naar huisarts gegaan en er is nu bloed geprikt en een foto gemaakt. Ik wacht op uitslag. Ik vind het zoooo eng. Ben bang dat ik erin blijf?

Reactie

ik ervaar hetzelfde probleem, 10 tot 30 seconden met moeite piepend inademen waar ik bijna geen lucht naar binnen kan zuigen, heel erg eng om te mee te maken, ik heb inderdaad het idee dat het met de maag te maken kan hebben.

ik heb een tijd af en toe een vreselijke druk op mijn slokdarm gehad, die verdween zodra ik wat at of dronk, ik kreeg daarvoor <strong class="d4pbbc-bold">omeprazol.

dit was omdat normaal als men eet de maag open gaat en bij mij dus niet altijd sluit.

het ging beter na een tijd en ben gestopt met de omeprazol, maar de laatste week heb ik deze verstikking in mijn slaap ervaren, vannacht was wel de ergste, over de 30 seconde en dat is ook meteen een paniekaanval eroverheen, dus ik ga vanaf nu weer gewoon aan de <strong class="d4pbbc-bold">omeprazol.

ik raad het ook aan als mensen deze ervaring hebben dit medicijn voor te stellen aan je dokter, het is gewoon een onschuldige maagbeschermer die vooral gebruikt wordt als men veel medicijnen moet slikken...

ik zal over enkele weken verslag uitbrengen of het nog een keer gebeurt is, een ik neem er nu vooral een in voordat ik ga slapen.

Reactie

ik heb dit dus ook! Vooral bij stress lijkt het vaker voor te komen. Ik heb in December een slaaponderzoek voor apneu maar vraag me af of dat de oorzaak is.

Reactie

ik heb zelf al 10 jaar hetzelfde probleem  2 x reflux operatie gehad  niet gelukt  nu word er nagedacht over de maag te laten omleggen

Reactie

Tijdens mijn slaap werd ik vanacht wakker, ik voelde maagzuur in mijn luchtpijp.

Ik had het erg benauwd. Dagelijks slik ik al enkele jaren Esomeprasol,

je zou denken dat je dit dan niet zou overkomen.

Na een vreselijke hoestbui en inname van een Rennie ben ik weer in slaap gevallen.

ik zet dan wel mijn hoofdeinde van mijn bed omhoog (auping bed)

Tevens vroeg ik mij af wat ik die avond had gegeten en gedronken.

Het was een etentje , 2 x witte droge wijn en 2x een rode Merlot.

Bierstukje , patatjes beetje salade.

het toetje was ijs met slagroom.

Ik ben van mening dat dit het bommetje is geweest, want over het algemeen heb ik niet vaak her "zuur" meer.

wat echt helpt om iets  omhoog te liggen.

Als je geen auping bed hebt leg dan onder je matras een flink kussen.

en op je matras je hoofd kussen.  Ik zou zeggen probeer

success

zuurtje

Reactie
Reageer op: stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief