stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen

Dat heb ik gedaan, alleen hij gaf aan dat het soms wel een aantal weken kan duren voor het werkt, terwijl anderen aangeven dat het direct moet helpen!Ben dus gewoon benieuwd wat de ervaringen hier zijn.

Reactie

Het is erg vervelend en weet heel goed wat je doormaakt. Ik heb zelf meer dan 8x zulke momenten gehad in mijn korte leven en deze werden veroorzaakt door mijn epilepsie. Helaas is paniek iets wat ook niet helpt bij stikken, het wordt er alleen maar erger op. Ik heb voor een aantal jaar geleden een stikaanval gehad waarbij ik minimaal 3 minuten haast geen adem kon halen tot op een zekere moment ik echt gewoon stikte en mij al mentaal aan het voorbereiden was op 'de dood'. Misschien is het iets neurologisch wat je hebt? Het zou mogelijk zijn. Ik wens dit in ieder geval niemand toe, want het is dood eng.

Reactie

Ik denk dat het hier gaat om slaapverlamming. Iets waar ik al zeker 20 jaar last van heb maar waar ik pas een jaar geleden achter ben gekomen.
    Een van de symptomen is het gevoel te stikken tijdens de slaap. Er zijn meerdere symptomen: https://www.salusi.nl/slaapverlamming-oorzaken-tips-slaapparalyse/ Sinds ik weet wat ik heb kan ik er veel beter mee omgaan. Het is heel vervelend, maar het is ongevaarlijk.

Reactie

Ook ik heb vannacht en spasme van de slokdarm gehad. Vreselijk gevoel.voor 15 tot 30 seconden geen lucht kunnen krijgen, en Door de vernauwde luchtpijp gierend naar adem happen.geprobeerd te hoesten want had het gevoel dat er iets in mijn longen schoot, en ineens sprong alles weer open. Ik heb dit eerder gevoelt toen ik een keer bijna verdronk, en heb het lichjes overdag soms na bepaalde voeding, vooral bij chocola.ik voel ook maagzuur in mijn slokdarm want deze Brand. Waarschijnlijk heb ik dus last van reflux. Gebruik al jaren omeprazol. Na een gekneusde rib heb ik van een huisarts zware pijnstillers gehad zonder maagbeschermer en daar mijn maagklachten Door gekregen. Het is een naar gevoel dat stikken zit nu nog bij te komen van de angst die Door mijn lijf giert.

Reactie

Vandaag in de auto nog een aanval gehad, ik kreeg opeens geen lucht meer en werd paniekerig. Mijn man zat aan het stuur en heeft zo snel mogelijk gestopt. Ik meteen de auto uit en in hurkzit gegaan. Ik heb dit geregeld, overdag en 's nachts. Je denkt dat je laatste uur geslagen heeft. Ik probeer dan kalm te blijven, wat erg moeilijk is. Na zo'n minuut gaat het beter en langzaam wordt ik weer rustiger. ben altijd bang om dan te hoesten of kuchen. Bang dat het terug komt. Ik heb dit al zo'n 40 jaar. Ben nu 59 en een paar dagen geleden dacht ik er nog aan dat het al weer een poos geleden was dat ik zo'n aanval had gehad. Moet ik dus niet meer denken. Het is angstaanjagend.
    Ik weet niet of het ermee te maken heeft dat ik vaker nachtmerries heb, een traag werkende schildklier en in een periode van stress zit. Alles bij elkaar zal wel teveel zijn.

Reactie

Ook ik heb dit stikken (dichtklappen long dus geen hyperventilatie ofzo, iets dat ik ook ken) en heb wel eens een verband gelegd met het nemen van neusspray voor het slapengaan... herkenbaar voor iemand?

Reactie

Heb het inderdaad ook een paar keer gehad. Schijnt dat er maagzuur je longen instroomt en dat je lichaam als natuurlijke reactie hierop je spieren in je strot (weet even geen exacte naam) aanspant waardoor je geen luchtkrijgt maar ook je longen niet vollopen.

Je lichaam behoudt zichzelf in feite van verdrinken.

Reactie

Inderdaad is zo'n nachtelijk spasme van de larynx een gevolg van maagzuur. Zo'n 10jaar geleden had ik diezelfde benauwdheid 's nachts die jullie beschrijven. Een gevoel van er dood bij kunnen neervallen terwijl je door een miniem gaatje nogwat lucht probeert te krijgen. Door een engelse site kreeg ik het vermoeden dat maagzuur deoorzaak was. Hoewel ik nog nooit last van brandend maagzuur had gehad ben ik toch aan de maagzuurremmers gegaan. Vanaf dag 1geen enkele spasme meer gehad.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Hallo,
    Ik heb sinds een maand mijn eetpatroon veranderd en ik moet zeggen dat dit werkt ik gebruik geen suikers meer en drink geen koffie meer en snoep is helemaal uit den boze wanneer ik maar iets van een snoepje of
    ju-dorange neem dan kan ik daarop de klok gelijk zetten dat ik weer angstig wakker word met ook ademhalingsproblemen en overgeefneigingen.
    Succes voor iedereen!

Reactie

Ik werd een goed half uur geleden ook wakker, happend naar lucht, alsof ik zuurstofgebrek had.
    Ik droomde dat ik mij in een ziekenhuis-achtig gebouw bevond en ik om redenen een zuurstofmasker opzette. Na korte tijd had ik het gevoel dat er te weinig zuurstof doorkwam. Toen ik hiervan wakker werd, voelde ik maagzuur wegzakken, meen ik mij althans zijdelings te herinneren. Ik moest even een paar minuten flink doorademen, om mijn lichaam weer 'met zuurstof te vullen', het leek op hyperventilatie. Best wel beangstigende minuten, ik twijfelde eraan of ik nog wel fysiek in orde was.
    Mijn neus zit nu een beetje verstopt. Ik voel inderdaad ook wel overtollig maagzuur in mijn maag. Ben ook wel weer wat tot rust gekomen nu.
    Ik ga zo naar beneden, even plassen en een Rennie nemen + wat neusspray. Dan weer lekker slapen.
    Ik heb dit de laatste paar jaren om de zoveel maanden eens.

Reactie

Ik ben zelf 32 jaar en heb er ook regelmatig last van. Ik word dan stikkend wakker en spring dan uit mijn bed om naar adem te happen.
    ik vind dit echt eng

Reactie

hallo ik weet ook sinds kort dat ik tong amandel ontsteking heb

en voel mij erg onbegrepen ik heb de hele tijd het stik gevoel .heel naar gevoel hap dan ook even naar lucht

graag wil ik weten of het gevaarlijk .is ik raak er van in paniek

Reactie

Edwin, hoe gaat het nu met jou? Ik heb het ook en nu al vaker. Gelukkig geen echte stikervaring, maar dat ik net in slaap val en dan wakker schiet met gevoel van: oei, dat ging weer net goed. Dus maar even 1 sec dichte keel, ipv langere tijd. Lijkt mij ook reflux. Ik eet om uur of negen (probeer vroeger te doen) nog fruit met yoghurt, maar dat Griekse, dus vetter. Ik ga nu proberen echt eerder, half 8 en dan met kwark. Als t niet overgaat, ga ik toch weer naar de huisarts, want je slaapt er echt onrustig van. Heb mijn hoofdeinde al iets hoger. Het rare is: het gebeurd bij mij, terwijl ik op mijn zij of buik slaap! Ik slaap zelden op m'n rug.. Fijn dat dit forum er is..

Reactie

Ik word soms heel paniekerig wakker alsof ik bijna stik heb het dan ook heel erg benauwd.krijg geen lucht meergebeurd meestal in mijn slaap . Maar soms ook wel op de stoel maar dan is het meer verslikken van iets drinken. Ik vind het wel eng en durf haast niet meer te slapen. Wie herkend dit?

Reactie

Ik ben de schrijver van hiervoor. Ik heb geen slaapapneu maar raak wel erg in paniek. Ik dacht vannacht dat ik het niet zou redden. Uit mijn slaap word ik al heel erg in paniek wakker.

Reactie
Reageer op: stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief