stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen

Mijn vrouw had er ongeveer 10 jaar geleden zo;n aanval gehad,je schrikt je rot en denkt dat het een hartaanval is. Ze is astmatisch en gebruikt bij tijd en wijle een puffertje ventolin.
    In de periode daarna had ze wat longproblemen maar dat is na een kuur van een jaar met medicijnen weer goedgekomen
    Pas geleden om 11 uur naar bed gegaan en 0m 1 uur werden we met schrik wakker. Ze kreeg geen adem en stond in een keer rechtop. Had 112 al aan de lijn maar gelukkig kreeg ze weer lucht en heeft toen 2x de puffer gebruikt. de volgende dag naar de huisarts gegaan. De longen waren schoon.Mogelijk een virus of mijt geweest.
    We hebben wel al heel lang een dekbed altijd gelucht maar nooit gewassen. Die gelijk weg gedaan daar er mogelijk mijt in zat.
    Verder niet bekend wat de oorzaak kan zijn
    Nu heeft ze een puffer(Ventolin) gehad met een plastic tuit ervoor. Bij deze puffer hoef je niet zo hard te zuigen als het andere puffertje maar kan je gewoon rustig zuigen en ademen. Nu maar hopen dat het niet meer gebeurd. Het is niet leuk.!!

Reactie

Beste Johan

Ik heb dezelfde kwaal, en het is verschrikkelijk,
    schrijf voor je zelf even op wat je die dag heb gegeten en gedronken, ik heb bij elke aanval in me slaap, overdag melk producten gehad,en denk dat er wel een verband is, vooral melk en kaas.

Groet Robin

Reactie

Roken en het gebruik van veel zout bevorderen de kans op gastro-oesofageale reflux met 70%!

Bruin brood eten en gezond bewegen verlagen de kans gastro-oesophagale reflux met 50%.

Thee en alcohol hebben weinig tot geen effect als je dit meet bij meerdere mensen. Wat niet betekent dat het in een uniek geval wél van invloed zou kunnen zijn.

Reactie

Lees de folder van het NHG over Brandend maagzuur:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z023.htm

Reactie

laat je in ieder geval niet gek maken, en dat het psychisch zou kunnen zijn. ik heb het regelmatig dat ik wakker schiet voordat ik diep slaap, sterker nog ik ben niet anders gewend. happen naar lucht en weer rustig worden en opnieuw proberen tot de volgende aanval , en dat al jaren.
    nu is onlangs diabetes geconstateerd, en ik dank aha dat komt daardoor, vermoeidheidsklachten, droge strot kan de oorzaak zijn. maar na het instellen blijven de klachten doorgaan. nu had ik klachten van moeilijk ademhalen maar meer in rust, dat mijn adem boven zit, en het soms benauwd krijg, ik dacht hyperventilatie, dus een verwijzing naar de fysio , maar die gaf aan dat dit het niet is. mijn internist gaf aan dit ik ook met mijn keelklachten naar de KNO moest gaan, dus doe ik dat.. de man kijkt met zon camera in mijn keel en ziet dat achter in mijn keel nog voorbij de keelamandel beschadiging. conclusie reflux en toch door zuurbranden, terwijl ik geen overgewicht heb en ook niet een brandend gevoel op mijn borst , maar de typische keelklachten snachts lucht happen en dan ook nog eens de tandbederf(terwijl ik ze goed verzorg) horen er allemaal bij, eveneens als boeren af entoe en een drukkend gevoel op de bovenbuik. nu heb ik medicijnen en slaap een beetje hoger. en nu maar kijken of het minder wordt.

Reactie

Ik ben ook er ook eentje die is gaan google-en en op dit forum uitkwam.

Ik heb nu al ongeveer 4 keer gehad (in 1,5 maand) dat ik wakker wordt en naar adem snak met veel geluid, meteen uit bed spring, in paniek ben en na ongeveer 15 seconden weer rustig kan ademen. Mijn hartslag is ook op dat moment heel hoog.

Ik had het gister nacht weer en het is zo eng. Mijn vriend schrok zich ook rot. Het is wel 'fijn' om te lezen dat anderen deze klachten ook hebben. Ik heb zelf nog nooit iets op een forum geschreven, maar ik zie nu de voordelen van een forum wel in.

Mijn vraag is eigenlijk: moet je nu naar je dokter gaan of niet?

Reactie

Nee hoor, dat kan geen kwaad, alhoewe ik mij kan voorstellen dat je erg schrikt en het erg vervelend vindt.

Wat je eraan kunt doen is voordat je naar bed gaat, met je vriend of voor jezelf nog eens de dag door te nemen wat je allemaal gedaan hebt. En praat dan ook over de dingen die je momenteel bezighouden, waar je dus veel aan moet denken en die lastig voor je zijn.

Als je dat doet voor het slapen gaan, dan heb je eigenlijk alles weer een beetje op een rijtje als je naar bed gaat, en slaap je ook veel rustiger.

Wat je nog meer kunt doen is niet meer tv kijken vlak voor je gaat slapen, geen alcohol gebruiken, en eigenlijk komt het erop neer dat je eerder de nacht gaat voorbereiden dan je nu doet. Dan slaap je echt veel rustiger en zullen deze vervelende ervaringen vanzelf verdwijnen.

Reactie

Online vragenlijst over behandeling slaapapneu
    Voor mensen die slecht slapen door apneu

Wat zou u willen weten van ziekenhuizen als u ze kon vergelijken voor de behandeling van slaapapneu? Geef uw mening! Dan kunnen wij inzichtelijk maken welke verschillen er tussen ziekenhuizen zijn.

> Doe mee en meld u aan: http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1551&Itemid=352

Wat is het doel van de vragenlijst?

Voor het opstellen van de vragenlijst zijn gesprekken gevoerd met andere mensen met slaapapneu. Van alle onderwerpen die tijdens deze gesprekken naar voren zijn gekomen, willen wij nu graag weten welke het meest belangrijk worden gevonden.

De onderwerpen die door u en anderen het meest belangrijk worden gevonden, worden omgezet in een definitieve vragenlijst. Ziekenhuizen zijn verplicht deze vragenlijst in te vullen en de antwoorden die zij geven, worden zichtbaar gemaakt op verschillende websites, zoals KiesBeter.nl.

Wie organiseert het onderzoek?

Het project wordt georganiseerd door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond. Wij doen dit project in opdracht van het programma ‘Zichtbare Zorg' opgezet door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Hebt u nog vragen over dit project? Dan kunt u contact opnemen met Martine Versluijs (NPCF) via 030 -297 03 03 of [email protected]

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Hoi, ik ben Edwin en ben 38 jaar.
    Zo een keer in de 2 a 3 jaar wordt ik snachts ineens wakker en krijg dan geen lucht meer.
    ik maak dan echt van die harde piepende geluiden om lucht naar binnen te krijgen maar dit lukt dan niet.
    Mijn vrouw schrikt dan ook wakker en doet dan heimlich bij mij en meestal na 1 of 2x "schiet" er ineens wat open en krijg ik weer lucht.
    Dit is en hele beangstigende ervaring.
    Ik krijg dit niet doordat ik slecht droom ofzo.
    Doordat ik het niet zo vaak had en het ook altijd wel goed afliep heb ik er nooit wat mee gedaan maar nu heb ik dit , dit jaar al 3x gehad :-/.
    Ben nu steeds een beetje bang om te gaan slapen.

Wel heb ik en ik weet niet of dit ermee te maken heeft, altijd het gevoel alsof er tussen mijn neus en keel een soort taaie slijmlaag ligt.
    Hier heb ik overdag ook altijd wel last van , ik loop de hele dag ook veel mijn keel te schrapen om dat slijm proberen weg te krijgen maar weet niet of er een verband is met het stikken.
    Ook heb ik wel regelmatig dat ik op de bank zit of in bed lig en dan steeds heel diep moet ademhalen maar wet ook niet of dit hiermee enig verband heeft.

Heeft iemand deze problemen ook en weet iemand wat dit is en wat je er tegen moet/kan doen ???

Reactie

Hai, ik zit met precies dezelfde klachten!
    Ik ben er niet vaak serieus in genomen, maar ik heb ook dat ik dan niet kan ademen en bewegen!
    Heel beangstigend.
    Heb je er inmiddels meer informatie over? Ik hoor het graag!

Gr. Chelsey (37 jaar, vrouw)

Reactie

Heb je dit ooit met de huisarts besproken? Is de term slaap apneu syndroom ooit gevallen binnen deze context?

Reactie

Sommige mensen ademen onregelmatig tijdens de slaap. Als de ademhaling keer op keer langer dan 10 seconden stokt en dit overdag leidt tot moeheid, slaperigheid of hoofdpijn, spreekt men van slaapapneuklachten. Apneu betekent ‘niet ademen’.

Lees verder op de website van het Nederlands Huisartsen Genootschap over Slaapapneu op:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z153.htm

Reactie

Slaapapneusyndroom is een medische term voor een slaapstoornis waarbij tijdens de slaap perioden voorkomen van ademstilstand. Iedereen heeft wel eens slaapapneu in zijn slaap. Men spreekt van een Slaapapneusyndroom (SAS) als dit hoger dan 5 stilstanden per uur bedraagt. Hierdoor daalt het zuurstofgehalte in de weefsels. De hersenen geven het lichaam een signaal om wakker te worden. Na ontwaken, vaak met een schok, wordt de ademhaling weer hervat.

Lees verder over de mogelijke oorzaken, symptomen en de eventuele behandeling op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Reactie

Gradje: bedankt voor het opschrijven van het verhaal van je vader, hiermee ben ik op het juist spoor gekomen wat er met mij aan de hand was.

Ook ik werd wakker doordat ik áan het stikken' was. Ben zelfs op de huisartsenpost beland, maar die zeiden dat deze aandoening niet bestaat. Dankwij deze website ben ik er achter dat het wel bestaat en ben ik verder gaan zoeken. Ook mijn huisarts heeft zich erin verdiept gezien het een zeldzaam iets is.

In mijn geval is het een laryngo spasme. Veroorzaakt door reflux (brandend maagzuur). Ik hoop dat ik anderen hier weer mee op weg kan helpen!

Meer hierover:

Laryngospasm is a rare but frightening experience. When it happens, the vocal cords suddenly seize up, blocking the flow of air into the lungs. People with this condition may be awakened from a sound sleep and find themselves momentarily unable to speak or breathe. Though it can be scary while it's happening, laryngospasm typically goes away within a couple of minutes.
    What Causes Laryngospasm?
    Laryngospasm is related to gastroesophageal reflux disease, or GERD. GERD is a condition that occurs when the ring-like muscle that normally closes to keep the stomach's contents from backing up doesn't work right. With reflux, harsh acids from the stomach rise up into the esophagus and cause irritation.
    Regular exposure to stomach acids can damage and inflame the delicate lining of the esophagus. This damage can lead to momentary spasms of the vocal cords, which close the airway and prevent air and oxygen from getting into the lungs.

When stomach acids reach the larynx, the condition is called laryngopharyngeal reflux or LPR. The tissues of the larynx are even more delicate and prone to injury than the esophagus. Coughs from a cold can push more acid into the larynx. So a recent or current upper respiratory infection may increase the likelihood of developing laryngospasm.

Reactie

Mijn vriend heeft dit nu een keer of 4 gehad.

Hij schrikt 's nachts wakker en stikt dan voor zijn gevoel ook bijna. Na 15 sec. kan hij weer normaal ademen en voelt dan zijn maagzuur weer naar beneden zakken.
    Bij hem is het dus echt het maagzuur wat maakt dat hij geen lucht meer krijgt.
    De keren dat dit gebeurt had hij voor het slapen gaan veel gegeten en gedronken.

Reactie
Reageer op: stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief