stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen

Sinds een paar weken heb ik last van nachtelijke panieaanvallen. Erg vervelend, gebeurd zodra ik in de remslaap kom.

Alleen vannacht werd ik dus Stikkend wakker.

Ik sprong uit bed, maar ik stikte wel voor ruim 10 seconden.

Ik vond het zoo eng, maar de artsen hebben nog niks voor me kunen doen.

Nu durf ik echt niet meer te slapen!!

Groetjes!

Reactie

misschien dat je naar een psycholoog kunt en vraag anders om een slaapmiddel dan slaap je in ieder geval en waarom zou je stikken in je slaap???????
    dat gebeurd toch echt niet hoor op jou leeftijd!

Reactie

Ik deel je mening niet. Ook ik ben de afgelopen maanden 2 keer bijna gestikt. Ook hier uit bed gesprongen en circa 10 seconden geen adem kunnen halen. Mijn indruk was dat maagzuur me luchtpijp was ingelopen maar ben er niet 100% zeker van. Heb nooit last van maagzuur en de dokter kan geen zinvol verhaal houden. Gr. M.

Reactie

Maria, hoe oud is de schrijver dan??

Kunnen jullie geen last hebben van slaap-apneu? Heeft iets te maken met snurken en geen lucht krijgen. Het rechte weet ik er niet van , maar er staat vast wel wat over op internet.

Reactie

Ik ben een vrouw van 49. Ik word regelmatig wakker omdat ik geen lucht meer heb en voor mijn gevoel dreig te stikken. Regelmatig betekent ongeveer 1 keer per maand. Ik heb vrij snel last van brandend maagzuur, maar het gebeurt ook geregeld zonder dat ik iets van brandend maagzuur merk. Andere keren komt er juist wel een maagzuur naar boven. Hoe dan ook, het is steeds een vreselijke enge ervaring en als het heel erg was durf ik niet meer te gaan slapen. Mijn huisarts zegt dat er niks kan gebeuren. Helaas vertrouw ik deze man niet, nadat hij bij mijn wijlen man de diagnose darmkanker over het hoofd gezien had.

Reactie

je hoeft niet bang te zijn. heb ik ook regelmatig .juist als je er mee blijft zitten in je hoofd zal het vaker voorkomen laat het los succes niet te veel drinken roken meer sporten gezonder leven helpt vriendelijke groetje,s Dogan

Reactie

Ik heb al 3 weken last van een nare hoest.
    Ik heb nu sinds een week ook last van benauwdheid tijdens mijn slaap midden in de nacht. Het begint met hoesten waarna ik een paar tellen geen lucht krijg, maar dat ging dus snel over. Maar de laatste keer dat ik werd getroffen door deze verstikking hoefde ik niet te hoesten maar werd wakker doordat ik geen lucht kreeg, ik heb bijna een minuut niet of nauwlijks kunnen ademenen, waarna ik moest hyperventileren.
    Het voelde alsof mijn keel werd dichtgeknepen.
    Ik dacht dat ik stikte, echt vreselijk!
    Ik ben 25 jaar, militair en in zeer goede conditie, ik rook en ik drink niet.
    Ik ben nu al twee keer bij een arts geweest en die zei dat er niets aan hand was met mijn longen.
    Ook na een bloedonderzoek konden ze niets zien.
    Ik hoop maar dat het niet weer voorkomt.

Reactie

Mijn pa heeft ook verstikkingsverschijnselen in de nacht. Is bekend met COPD en heeft geen apneu.
    Er word nu gedacht aan maagzuur.
    Hij ligt momenteel in het ziekenhuis voor verder onderzoek.
    Hij heeft al 4 weken een nare hoest, en de artsen zeggen allemaal dat zijn longen schoon zijn. Kunnen dus niets vinden. Ook de KNO arts kan niets vinden wat bv op een apneu zou kunne wijzen
    Hij krijgt soms 2x per nacht een aanval welke niet gering is.

Hebben jullie preventieve tips om (mocht het om brandend maagzuur gaan, waar het nu wel erg op lijkt) om dit te vermideren.
    Oftewel hoe gaan jullie er mee om?

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik heb het zelfde probleem, wat begon als een simpele kriebel in me keel lijd nu tot stikaanvallen midden in de nacht.
    Als ik hoest krijg ik het benauwd en soms krijg ik 20 - 30 seconden geen lucht, word op dit moment steeds erger. ( keel en neus zitten beide dicht )
    Overdag tijdens werk heb ik hier ook last van alleen in iets mindere mate.
    Heb ook al antibiotica keur gehad maar tevergeefs!

Doktor weet niet wat het is en vanmiddag waarschijnlijk naar een kno arts!

Reactie

Hallo,

vandaag heeft pa mijn pa (uiteindelijk) een eind gesprek gehad. Hij heeft inmiddels wel heel veel onderzoeken gehad.
    Het vermoeden is dat het toch een maagzuur probleem is. Hij slaapt nu 's nachts in een licht zittende houding en gebruikt nu omeprazol 20mg 2 stuks daags om het maagzuur tegen te gaan.
    Als het maagzuur in de luchtpijp "stroomt" dan krijgt men een spasme wat de luchtpijp voor 20 a 30 seconden dichtknijpt. (vervelend om te zien)
    Nu hij dus deze medicijnen gebruikt heeft ie re vrijwel geen last meer van.

Hij had ook overdag last van kriebel in de keel en een beetje een hese stem.

Reactie

weet je toevallig ook nog de naam van zijn ziekte want mijn mama heeft dat ook en de dokters vinden er niets voor
    alvast bedankt

Reactie

Hebben we het hier niet over "slaap apneu syndroom"? Dit is toch geen onbekende aandoening?

Reactie

Nee dit is zeker geen slaap apneu. hiervoor word je gelijk getest. een slaap apneu een een ademhalings storing, en dat lijkt niet op deze verstikkings verschijnselen.

Een excate naam heb ik zo niet. Maar het is zoals in mijn vorig bericht vermeld een SPASME wat door maagzuur word veroorzaakt. (dit spasme heeft hetzelfde effect als iemand die verdrinkt) De luchtpijp word dichtgeknepen door het spasme, en gaat pas weer open als (bijna) alle zuurstof op is, en je normaliter het loodje legt. Echter zuigt de patiënt dat weer lucht, en komt weer bovenjan.

Reactie

ik heb dit ook verschillende keren gehad...ik werd midden in de nacht happend naar adem wakker...kon dan inderdaad een poos niet meer normaal ademen en begreep er niets van...totdat ik iets eerder wakker werd en het maagzuur mn luchtpijp in voelde lopen....dat veroorzaakte inderdaad een heftige benauwdheid die een poosje aanhield...

sinds ik maagbeschermers gebruik omdat ik veel medicijnen gebruik tegen chronische pijn(overgehouden aan een operatie) heb ik in ieder geval geen last meer van nachtelijke benauwdheid

Reactie

hallo, ik ben 38, rook en drink niet,en niet zwaarlijvig.
    De verstikkingen komen me bekend voor. Ik heb ze af en toe..dwz, soms een half jaar niet, dan weer eens per maand.
    Het lijkt op apneu..maar ik heb geen verschijnselen die daarbij horen.

Bij apneu heb je niet door dat je stikt...ik dus wel.

Dan wil ik wakker worden omdat ik geen lucht krijg maar dan kan ik me niet bewegen..Na een aantal seconden, 30 denk ik, lukt het me om wakker te worden en kan ik ook weer ademen.

Akn iemand dit herkennen??

Groetjes Luna

Reactie
Reageer op: stikken in slaap, nachtelijke paniekaanvallen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief