Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #106

    voor een recept voor de pil vindt een ander sugestie voor een inwendig onderzoek dan bvoor een stagere hoef haar lichaam toch niet bloot te geven voor een stage in een zieken huis

    #107

    Ik moet even wat kwijt. Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd en moest daardoor ook een nieuwe huisarts nemen. Toen ik me bij deze arts aanmeldde, werd ik uitgenodigd voor een inschrijving en kennismakingsgesprek. Dit laatste verliep heel prettig: de alwat oudere vrouwelijke arts noteerde uitgebreid mijn personalia en medische gegevens.

    Nadat alles verwerkt was, kwam tot mijn verrassing het verzoek: 'ik wil u ook even lichamelijk onderzoeken, dus kleedt u zich maar even uit'. Ik had dit niet verwacht, maar ja, het leek mij wel logisch om van een nieuwe patient ook een lichamelijk beeld te hebben naast de schriftelijke gegevens. Uiteindelijk heb ik daar nog een half uur doorgebracht met alleen nog maar mijn slipje aan. Uitvoerig werd ik bekeken en gemeten. Ook moest ik bukoefeningen doen. Aan de ene kant zie ik er wel de noodzaak van, maar ik voelde me er wel wat ongemakkelijk bij.

    Sindsdien ben ik nog geregeld bij de huisarts langs geweest voor wat onschuldige aandoeningen. Echter, steeds moet ik me dan bij binnenkomst al snel uitkleden en liggend op de onderzoekstafel in alleen maar mijn broekje mijn verhaal doen. Ik moet er wel bijzeggen dat de vrouw heel vriendelijk is en uitvoerig aandacht aan mijn kwalen besteed, maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij, vooral omdat ik weet dat zij met een vriendin samenwoont.

    Zou zij hieraan, door mij zo te behandelen, een bepaald genot beleven en zo ja, hoe moet ik hier nu mee omgaan? Een andere huisarts is niet zo makkelijk te vinden in de regio waar ik woon.

    #108

    Als je met pijn in de voeten of de handen naar de huisarts gaat en je moet je uitkleden, is het niet in orde.

    #109

    Ga aub niet overal wat achter zoeken mijn zus is ook lesbisch toen ze dit na jaren durfde te vertellen deden enkele dames op handbal ook lullig. Wat zij wel niet zo denken als ze gezamenlijk douchen.
    Een arts laat je echt niet voor niets je kleren uit doen de huisartsen die ik gehad heb waren allemaal erg druk en hebben wel iets anders aan hun hoofd dan hun fantasieën bot te vieren op hun patiënten.
    Ik kleed mij voor elke arts uit als het moet en als zij of hij hier opgewonden van wordt zal mij dat een zorg zijn.

    #110

    Nog even over de medische keuringen bij een nieuwe baan.
    Toen ik van school af kwam en aan het werk ging, dat was begin jaren 80, ben ik een aantal keer van werkgever gewisseld. Ik heb eerst 2 keer een ongeveer een dik jaar voor een particuliere werkgever gewerkt en daarna bij de overheid.
    Maar ik ben voor dat ik aangenomen werd steed gekeurd en ook steeds van top tot teen, compleet met een borstonderzoek en van onderen. De laatst keer wel het meest uitvoerig toen ook een compleet gynacologisch onderzoek.

    Van (nieuwe collega's) en vrienden heb ik wel gehoord dat dat later veranderd, eerst een meer oppervlakkige keuring en nu (ook al weer jaren) komt het bij ons iig niet meer voor.

    #111

    De ervaringen van Ans zijn ook voor mij heel herkenbaar. Ik heb ongeveer een jaar geleden op dit forum al verteld dat ik in mijn loopbaan als secretaresse steeds een nogal vernederende medische keuring moest ondergaan bij het krijgen van een nieuwe baan.

    In die tijd (zo'n dertig-veertig jaar geleden) werd je als jonge vrouw na binnenkomst meteen van je bovenkleding ontdaan. Daar stond je dan, hulpeloos in je ondergoed voor de dokter! Uitvoerig werd je dan bekeken en betast. De assistente bleef gewoon aanwezig bij het onderzoek (geen privacy!) en pakte me daarna soms ook nog verder uit zodat ik uiteindelijk ontdaan van sieraden, mantelpak en lingerie in eva's kostuum op de onderzoekstafel lag. Ik had niet het idee dat zo'n onderzoek zo relevant was voor de eenvoudige adminstratieve baan die ik kreeg!

    Ik vraag me trouwens af of dit soort uitgebreide en vernederende keuringen voor een baan nu helemaal niet meer voorkomen, zoals Ans meldt. Ik heb gehoord van een vriendin van mij die stewardess is, dat nieuwe stessen soms ook voor de aanstellingsarts helemaal uit de kleren moeten. Dit schijnt een soort algemeen aanvaard protocol te zijn en het hangt van de desbetreffende arts af hoe hij/zij zich hieraan houdt en dus hoever hij/zij de kandidaat(e) lichamelijk onderzoekt.

    #112

    Moet je bij de medische keuring voor stewardess helemaal naakt? Dat wordt voor onze dochter dan nog even schrikken want die wil tegen onze zin perse stewardess worden . Misschien dat ze zich bedenkt als ze te horen krijgt dat ze tijdens het medisch onderzoek volledig moet uitkleden.

    #113

    Slap, om zo iets te gebruiken om een kind je wil op te willen leggen.

    Shame on you!

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #114

    Je hebt zelf zeker nooit iets tegen de zin van je ouders gedaan, neem ik aan.

    #115

    waarom is het verschil zo groot tussen deinwendig onderzoek bij mij word om de vijf jaar een uitstrijkje gemaakt door de docter assistente en verder geen inwendig onderzoekwaarom is het veschil zogroot

    #116

    Normaal ga je 1x per 5 jaar voor een uitstrijkje maar als je tussendoor klachten hebt moet je naar de huisarts zoals met tussentijds bloedverlies afscheiding buikpijn en noem maar op.
    Dan doet de dokter een inwendig onderzoek met een speculum en toucheert hij/zij met 2 vingers. meestal hoeft dan alleen je broek onderbroek en schoenen uit.
    Als je voor een check up of keuring komt kan het zijn dat je je helemaal uitkleden moet bij de ene arts mag je je onderbroek en bh aanhouden en die tijdens het onderzoek uit doen de ander wil je direct helemaal naakt. Ik vind het niet erg als ik direct helemaal naakt moet dan is de dokter er niet bij als je je onderbroek uit doet kun je er nog snel even onderlangs poetsen we verliezen allemaal wel eens een paar druppels. Heb zelfs al eens meegemaakt dat de arts mijn broekje uit trok dat vond ik toch wel vreemd kreeg het gevoel van de schoolarts die je vroeg om op je hand te blazen een dan je onderbroek naar beneden trok

    #117

    Ik herken wat Ans verteld ook. Zo'n 30 jaar geleden ben ik voor de gemeente gaan werken en daar hoorde een medische keuring bij, Ik had me daar eigenlijk helemaal niet zoveel van voorgesteld. Ik had andere vriendinnen gesproken en die hadden ook wel eens een medische keuring gehad toen ze werk kregen maar dat was niet meer dan een vragenlijst en wat algemene controles. Het onderzoek van mij werd het eerste gedeelte gedaan door een assistente, eigenlijk al best uitgebreid. Toen mocht ik me verder uitkleden en zou de dokter me nog even onderzoeken. Ik netje uitgekleed op mijn bh en onderbroek na. Maar toen ze me kwam ophalen zei die assistente gelijk dat ik me helemaal mocht uitkleden... was even schrikken. De dokter heeft me toen echt uitgebreid onderzocht inclusief een gynaecologisch onderzoek.

    Een paar jaar geleden heb ik bij een andere gemeente een baan gekregen en weer een medisch onderzoek. En toen was het helemaal niet uitgebreid en hoefde hij alleen maar naar het hart en longen te luisteren. Daarvoor hoefde ik alleen even mijn blouse open te maken. Mogelijk is het in de loop van jaren veel verandert.

    Overigens maakt het me nu niet meer uit om een gynaecologisch onderzoek te ondergaan, inmiddels al vele gehad en begint gewoon te worden. Uitstrijkjes worden door de doktersassistente gemaakt en heel af en toe komt de dokter ook nog even kijken.

    Was vroeger toch echt wel anders.

    #118

    Jullie hebben het telkens over misschien of zal wel horen. Tis toch jou lijf ik bepaal zelf wel in welk tempo ik me uitkleed. Ga in geen geval naakt, dan wachten ze maar even. Wat niet nodig is doe ik niet. Trouwens mijn man gaat altijd mee, dus veel genot zullen ze van mij niet hebben.

    #119

    Ik heb 15 jaar in Frankrijk gewoond en daar moet je bij elk inwendig onderzoek volledig uit de kleren.

    En je mag je uitkleden in het bijzijn van de arts.?

    Heb nog nooit een kamerscherm of aparte ontkleedruimte gezien bij de vier verschillende artsen waar ik in die 15 jaar consults heb gehad.

    Toen ik vorig jaar weer in Nederland kwam te wonen en werken was ik verbaast dat ik mij bij mijn nieuwe huisarts maar gedeeltelijk hoefde uit te kleden...

    Op zich had ik geen moeite om in Frankrijk elk onderzoek naakt te ondergaan.

    Vond het toen ook wel prettig dat mijn borsten direkt in het inwendig onderzoek werden meegenomen.

    Waar ik wel moeite mee had,dat je direct bij binnenkomst moest uitkleden en de arts dan tijdens het uitkleden allerlei vragen op je afvuurde over je gezondheid.

    En daarmee doorging tot je toch wel ongemakkelijk naakt voor hem stond.

    Ik heb in Frankrijk drie mnnelijke artsen gehad en 1 vrouwelijke.

    De werkwijze was bij alle vier exact hetzelfde.

    Kan wel zeggen dat je hier in Nederland meer met respect wordt behandeld dan in Frankrijk.

    Maar voor het grondige onderzoek wat je als vrouw ondergaat in Frankrijk valt ook wat zeggen.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    #120

    Als ik vergelijk hoe makkelijk mijn 18 jarige dochter de pil kreeg en wat voor een grondig borst en inwendig onderzoek inclusief eendenbek ik op die leeftijd  moest ondergaan vraag ik mezelf echt af of dit noodzakelijk was ? Of zal de dokter het wel leuk gevonden hebben om mij even in mijn blootje te kunnen bekijken?

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief