Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #76

    heeft hij manuel gedaan

    #77

    Dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde, maar ik heb de vraag ook niet duidelijk genoeg gesteld.

    Had hij thuis een ruimte als onderzoekruimte ingericht?

    #78

    als een gynacoloog in een zieken huis werkt dan hoeft  hij toch geen eind controle thuis te doen  bij de huis arts ga je toch ook naar de praktijk en niet naar zijn woonhuis

    #79

    Vreemd is het wel, tenzij hij thuis ook nog praktijk houdt

    #80

    wij nemen toch ook geen werk mee naar huis  betalingen gaan toch via het zieken huis en toch niet recht streeks naar de gynacoloog

    #81

    Dat zul je dan aan de gynaecoloog zelf moeten vragen

    #82

    Mijn ervaringen met het gynaecologisch onderzoek:
    Ik ben al tig keer inwendig onderzocht en schaam me echt niet als ik er heen moet. Het is het beroep van de desbetreffende arts. Vroeger moest je bij de gynaecoloog altijd helemaal naakt de eerste keer denk je moet dat maar het viel daarna echt mee. Hij was heel professioneel en het scheelt een hoop tijd met het eerst van boven uitkleden en dan terug naar de kleedkamer bovenkleding weer aan, en dan van onderen uitkleden. Hij was de enige gynaecoloog in het ziekenhuis en de wachtkamer zat altijd vol.

    Als je dan in de spreekkamer kwam werd je eerst gewogen, bloeddruk, borstonderzoek en dan met je benen in de beugels en dan de eendenbek, uitstrijkje, vaginaal toucheer, inwendige echo en meestal een rectaal onderzoek. Ik ging een keer per jaar en was daar eigenlijk wel blij mee alles werd inwendig goed in de gaten gehouden.

    Als ik nu bij de huisarts vraag om een inwendig onderzoek vragen ze gelijk of ik klachten heb, ''nee'', maar ik vind het belangrijk dat er regelmatig gekeken wordt. In Amerika ga je ieder jaar naar de huisarts of gynaecoloog voor een onderzoek, in België en Duitsland iedere drie jaar maar in Nederland hoef je na je 60e niet meer, alleen als je echt klachten krijgt. Dan is het vaak al te laat. Mijn huisarts is er nu aan gewend en als ik nu kom zegt ze zelf al: Wilt u ook een inwendig onderzoek? Ik zie dat het al weer bijna een jaar geleden is.

    #83

    bij mij was het vanaf mijn  18 2 x per jaar tot 45  nadien hoefde het niet meer zij de huis arts ben nu   zestig

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #84

    ik snap het niet waarom zo groot verschil tussen de artsen voor een inwendig onderzoek waarom geen vaste regels

    #85

    Ik denk dat het er aan ligt waarvoor je komt. Bij de huisarts is alleen vanonder uitkleden meestal genoeg. Toen ik de eerste keer bij een (vrouwelijke) gynaecoloog kwam moest ik helemaal naakt dit deed ze altijd de eerste keer zei ze omdat ze me toen helemaal heeft nagekeken. Dus hart longen bloeddruk borsten buik inwendig natuurlijk en anus/rectaal onderzoek.

    Nu ga ik 1x per jaar naar haar een jaar alleen inwendig ander jaar ook onderzoek van mijn borsten. Het valt best mee vind ik.

    #86

    toen ik in 1983 stage moest lopen in een ziekenhuis werd ik van te voren opgeroepen voor een kennismakingsgesprek plus rondleiding.Tijdens dit gesprek werd mij verteld dat ik na de rondleiding medisch gekeurd ging worden dit was verplicht.Na de rondleiding werd ik naar de keuringsarts gebracht,een wat oudere man.Na een kort gesprek werd ik verzocht me te ontkleden in eerste instantie mocht ik mijn ondergoed aanhouden.Halverwege het onderzoek moest ik voor de arts komen staan en mijn bh afdoen en werden mijn borsten grondig onderzocht .Toen hij klaar was met mijn borsten werd mij verzocht mijn onderbroek uit te doen en op de behandeltafel plaats te nemen.Toen ik weigerde dit werd mij verteld als ik me niet inwendig liet onderzoeken geen stage mocht komen lopen omdat deze stage voor mijn opleiding nodig had heb ik toen mijn onderbroek uit gedaan en ben voor het eerst in mijn leven inwendig onderzocht.Ik vond het zeer onprettig toen de de dokter met zijn vingers mijn vagina in ging ik was die week net 18 geworden.Nog steeds als ik in dit ziekenhuis kom moet denken aan dit onderzoek

    #87

    bij mij zou dat toch een andere afloop hebben gehad

    #88

    Inwendig onderzoek bij jong volwassen meiden kwam toen vaker voor, als je aan de pil wilde werd je ook volledig onderzocht dat hoeft tegenwoordig ook niet meer

    inw

    #89

    inwendig onderzoek hoeft toch niet voor een stage loper in het zieken huis vind ik belachelijk kan in mijn inziens  niet waar zijn

    #90

    voor een stage een keuring met inwendig onderzoek wat heeft dat te maken  voor een stage loper in een ziekenhuis  ik      zou  dit zeker weigeren met alle gevolgen nadien

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief