Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #61

    Het verhaal van Marijke herken ik helemaal. In 1989 heb ik als leerling verpleegster gesolliciteerd bij ons in het, wat men nu streekziekenhuis noemt. De medische keuring was destijd onderdeel van de procedure in in werkelijkheid was het net zo naar als er op school onder elkaar over werd gesproken.
    Kort nadat je bij de dokter binnen was moest je je gelijk helemaal uitkleden. Je mocht alleen je onderbroek aan houden. Er waren wel meiden die probeerden hun bh aan te houden, maar die werden direct door de verpleegster (die bij het onderzoek aanwezig was) gesommeerd hun bh uit te doen. Ik had dat al gehoord van ze, dus wist wat me te doen stond...
    Je werd tamelijk uitvoerig onderzocht alle standaard dingen, stukje lopen, springen hinkelen en nog meer van dat soort fratsen. Daarna volgde het werkelijke onderzoek, net zo grondig. Wat me het meest is bijgebleven als meisje van net 18 dat mijn borsten en tepel uitvoerig werden betast. Op het laatst nadat je buik ws onderzocht, moest je je billen optillen en deed die verpleegster je onderbroek uit en werd je gynaecologisch onderzocht. Ik wist dat het ging gebeuren, ik was voorbereid, maar toch was het schrikken toen de dokter tegen de verpleegster zei: "Maak haar maar open" Ik hoor het hem nog zo zeggen! Ik voelde dat de verpleegster mij voorbereide op de eendebek die de dokter kort daarna resoluut bij mij naar binnen bracht. Ik voelde met totaal machteloos, lag daar open en blood, kwetsbaar en niets meer verborgen.
    Dat gynaecologische onderzoek duurde feitelijk maar even, maximaal 5 minuten schat ik, maar voor mijn gevoel wel een half uur. Toen hiuj klaar was, drukte de verpleegster mij mijn onderbroek in de handen en zei dat het klaar was en ik me aan kon kleden.

    Na de keuring ben ik aangenomen, maar heb de opleiding nooit afgemaakt. Ik heb er maar een half jaartje gewerkt om er achter te komen dat niet mijn werk is.

    Een vreselijke ervaring, waar ik nog steeds aan terug moet denken. vooral als ik weer eens een keer terug moet naar dat ziekenhuis voor het een of ander.

    #62

    Het verwonderd mij dat men er zo moeilijk over doet om naakt voor een arts te verschijnen. Als je een vriendje hebt ga je de tweede date al met elkaar naar bed, je laat foto's maken van je in je nakie en die worden dan weer gedeeld op socialmedia.

    Wat ik maar wil zeggen is dat die arts echt niet met seksuele gevoelens naar je kijkt en gewoon zijn werk doet. toen ik laatst met verzakkingsklachten bij mijn huisarts kwam zei hij ik zal u inwendig moeten onderzoeken mijn reactie was nou en dat had ik wel gedacht. hij kleurde er haast van.

    Kom op vrouwen van Nederland zo erg is het toch ook niet.

    #63

    voor de duidelijkheid, ik ben niet dezelfde Marijke als enkele Posts eerder.. Ik heb gemengde gevoelens bij de reacties. Ik kwam hier terecht via mijn man die toevallig een keuring moet ondergaan binnenkort en we vonden het een beetje vreemd dat mensen zo in detail dingen beschrijven. Ik vind het normaal om in m'n blootje te zijn als onderzoek dat vraagt en heb er ook geen vervelende ervaringen mee en heb er ook geen gevoelens of fantasieën over. We hadden het hier samen over en onze conclusie was dat mannen misschien iets eerder geneigd zijn spanning te halen uit 'bloot voor een ander' maar dat was ons gevoel en beslist geen wetenschappelijk iets.

    #64

    Ik kan het me goed voorstellen dat veel vrouwen zich schamen bij de dokter om naakt te verschijnen. Ik zelf schaam me er niet voor misschien komt dat omdat ik vanaf dat ik aan de pil ging ieder half jaar door de huisarts werd onderzocht. dat hield in dat je je helemaal uitkleden moest en hij onderzocht je borsten en daarna werd je uitgebreid inwendig onderzocht.

    Toen ik kinderen kreeg moest ik naar de gynaecoloog en met het ouder worden kom je daar vaker ( baarmoeder problemen, pijn bij het vrijen, verzakking) ik heb wel een vrouwelijke gynaecoloog en naakt moet ik alleen van onder. Soms gaat mijn man mee en dat vind ik eigenlijk wel fijn hij vind het vooral leuk om mee te gaan de schat is met elke zwangerschapscontrole mee geweest.

    #65

    Misschien vinden jullie me gek maar ik heb niets met zelf onderzocht worden maar heb wel gedachten over mijn man. Alleen weet hij dat niet.

    #66

    Ik heb met verbazing de discussies in dit forum bekeken! Ik ben als verpleegster al gepensioneerd, maar nog steeds blijkt het uitkleden voor een medisch onderzoek op de een of andere manier een punt te zijn.

    Toen ik begon met mijn loopbaan was ik werkzaam als verpleegster bij een praktijk voor medische keuringen. Wij kregen toen veel keuringen te doen bij dames die een baan kregen bij kantoren en banken in de stad waar ik werkte.

    Ik merkte al gauw dat men toch moeite had om uit de kleren te gaan voor een vreemde, vooral de wat oudere dames. Om dit getreuzel te vermijden (kostte veel tijd!) had ik op een gegeven moment de volgende benadering: meteen bij binnenkomst in de spreekkamer, de dame uitkleden d.w.z. haar van haar bovenkleding ontdoen. Ietwat verbouwereerd stond zij dan al gauw in haar ondergoed en het hele decorum was verdwenen! Daarna volgde een gesprekje aan het buro om wat gegevens te noteren en dan het verdere lichamelijke onderzoek. Ik vond het een efficiënte methode: de dame was haar waardigheid en allure kwijt en liet zich zonder verder tegenstribbelen gehoorzaam verder ontkleden en onderzoeken op de tafel.

    Ik moet hier wel bij opmerken dat ik me er soms wel eens op verheugde om zo'n preuts type helemaal 'uit te pakken'. Al zij dan na een heel gedoe uiteindelijk in Eva's kostuum machteloos op de onderzoekstafel lag en ik naast haar gezeten, troostend haar hand moest vast houden, had ik wel een soort machtsgevoel.

    Daarom denk ik dat dit soort gevoelens nog steeds mij artsen en verpleegkundigen kunnen spelen en dat de 'patiënten' hier moeite mee kunnen hebben (misschien vooral mannen?).

    Belangrijk lijkt mij ook dat iemand die door een dokter onderzocht moet worden, van te voren duidelijke informatie krijgt wat er gaat gebeuren. Mijn ervaring was toen al dat men geen flauw benul had hoe zo'n keuring verliep. Zinnig is het om op zijn minst door te geven dat men in makkelijke kleding naar de dokter gaat. Ik heb in bovenstaande praktijk vroeger wel eens dames helemaal moeten helpen met uitkleden: bijv. knoopjes van de japon zaten op de rug en dat schoot niet op als zij het zelf probeerde!

    #67

    Meteen bij binnenkomst in de spreekkamer, de dame uitkleden d.w.z. haar van haar bovenkleding ontdoen. Ik vond het een efficiënte methode: de dame was haar waardigheid en allure kwijt. had ik wel een soort machtsgevoel.

    Voor dit soort mensen heeft men een naam bedacht:  Sadist of Machtswellusteling

    Mensen aantasten in hun waardigheid en een machtsgevoel hebben. Lekker vanuit de hoogte doen. Dat kwam vroeger inderdaad wel vaker voor. Er zijn mensen die hier trauma's aan over hebben gehouden. Juist dit soort gedrag zorgt voor de drempels. Je zou je moeten schamen voor dit onbehoorlijke gedrag. Gelukkig ben je met pensioen

    #68

    Beste Marianne,

    Wat een emoties komen er bij je los! Volgens mij begrijp daardoor helemaal niet wat ik nu eigenlijk bedoel. Ik lees uit de discussies hier op het forum dat het uitkleden voor een medisch onderzoek helaas nog steeds niet goed geregeld is. Nog steeds zie ik hier dat patientes zich gewoon voor het buro van de arts moeten uitkleden. Er zijn nog steeds geen kleedhokjes, zelfs niet een gordijn dat even dicht geschoven kan worden! Het argument dat er in de spreekkamer te weinig ruimte is, vind ik een smoes: men lijkt het wel OK te vinden om deze 'striptease' te zien!

    Ik heb proberen duidelijk te maken dat ik door zo'n situatie, die ook al in het verre verleden bestond,  (helaas) de ruimte kreeg om een soort van machtsgevoel te ontwikkelen (ja, ja, ik geeft het toe!).

    Ik wil hier wel aan toevoegen dat toen (al weer 45 jaar geleden) sommige dames heel veel 'lagen' ondergoed aan hadden en zij door gebrek aan voorlichting niet wisten dat dit allemaal uit moest. Er waren zelfs dames bij die mij na afloop bedankten voor de assistentie bij het losmaken van de haakjes van het corselet. Ja, men zat toen soms nog keurig en zedig ingesnoerd in elastiek, nylon en kant!

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #69

    Ik ben nu 44.

    En ben nooit van plan om mijzelf daar ook maar ooit te laten onderzoeken.

    Hoevaak lees je en hoor je wel niet dat er toch vieze mannetjes tussen die doktoren zitten die er andere bedoelingen bij hebben? Dan worden er wel weer fotoz gemaakt, of rare sexistische opmerkingen. Nooit van mijn leven laat ik mij dit laat over komen. 1 iemand hier bevestigde ook, die nu (gelukkig) met pensioen is, dat ze die macht wel goed vond voelen! Dit zijn de gevaarlijke types.

    Wat ik mij afvraag is: waarom werken mannen tussen de dijen van een vrouw? Het is geen mannen zaak. En wat ik mij ook af vraag, waarom kunnen vrouwen geen zelf onderzoek doen? Ze verzinnen zoveel mogelijk dingen om je daar beneden te kunnen onderzoeken/aanraken

    #70

    Ik vind dit maar een vreemd topic. Je doet gewoon je kleren uit voor een dokter toch niet op tv of Twitter ofzo?

    #71

    Mijn huisarts is een jongeman van een jaar of 35 ik kwam met buikklachten en ben 4x zonder onderzoek naar huis gestuurd met de diagnose darm probleem kreeg allerlei medicijnen mee en niets hielp. Toen ik voor de vijfde keer kwam was er een vervangster en zij heeft mi wel inwendig onderzocht en drie weken later lag ik op de operatietafel waar mijn baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd! Mijn eierstokken zaten vol met cystes en mijn baarmoeder met vleesbomen!

    Had hij direct maar een inwendig onderzoek gedaan dat had mij een hoop ellende bespaard. Toen ik hem hier op aan sprak zei hij dat de meeste patiënten zo een onderzoek niet fijn vonden vandaar. Ik hoor van vriendinnen dat zij ook nog nooit door hem inwendig onderzocht zijn terwijl zijn voorganger dit wel deed als het in zijn ogen nodig was deze was veel doortastender. Niet dat ik zon onderzoek leuk vind maar wat moet moet.

    #72

    na een bevalling  in het zieken huis begeleid door een gynacoloog de na controle bij de gynacoloog thuis is dit normaal

    #73

    Als hij een praktijk aan huis heeft , kan dat wel.

    #74

    geen practijk aan huis

    #75

    Hoe heeft hij dat onderzoek dan gedaan?

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief