Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #46

    Ik was vroeger bij een huisarts in Heemstede, en daar voelde ik mij altijd bijzonder onprettig, deur ging op slot en je moest je uitkleden voor zijn ogen. Hij onderzocht je ook wel erg lang, en maakte allerlei rare opmerkingen. Het leek wel op hij opgewonden raakte, ik ben daar weggegaan en heb een vrouwelijke huisarts gezocht. Later is deze arts aangeklaagd door andere patienten, maar gek genoeg is hij nog steeds arts.

    #47

    Wat erg voor je dit soort artsen moesten hun licentie voorgoed kwijt raken. Vooral als het er zo dik bovenop ligt als bij jouw.

    Zelf maakt het mij niet uit dat ik me moet uitkleden voor een arts. Onze oude huisarts had een kleine spreek/onderzoekskamer zonder kleedruimte of scherm. Ik ben vanaf mijn geboorte tot mijn 40 ste patiënt geweest en ben diverse keren door hem onderzocht. Bij vrouwen zaken moest je vaak helemaal naakt ik vond dit niet erg omdat ik mij erg vertrouwd voelde bij hem. Hij heeft ook de geboorte van onze 2 kinderen gedaan en was zeer vakkundig. De na controle van de bevalling vond naakt plaats hij controleerde je borsten deed een speculum onderzoek toucheerde en voelde zelfs in je anus om te voelen of daar alles goed zat.

    Bij de nieuwe huisarts moest ik laatst zijn omdat ik in de overgang raak en dat graag bevestigt wilde zien hij werkt anders je hoeft je alleen vanonder uit te kleden en was erg voorzichtig en netjes bijna te ik had het idee dat hij bijna preuts was.

    Een tijd geleden was ik bij de gynaecoloog en deze vroeg of er een stagiaire mee mocht kijken iets waar ik geen probleem mee had. Het onderzoek werd dus 2x verricht eerst door de arts en toen door de leerling.

    #48

    Hoi Anoniem,

    Dat dokters weinig tijd hebben kan wel zijn, zij overtreden echter wel de wet als ze je in jouw situatie alles uit laten trekken. Een dokter mag je alleen vragen datgene bloot te geven wat op dat moment noodzakelijk is!! Wettelijk vastgelegd!!

    In jouw geval had er eerst borstonderzoek en een echografie moeten plaatsvinden. Dan had ze je moeten vragen of je je bovenkleding weer aan wil trekken en dan je slipje uit te doen. En als het echt niet anders kan: jou een ziekenhuishemd aan laten trekken en dan stukje bij beetje datgene bloot laten zijn. Zo hoe dit bij jou gebeurd is, is stijlloos en betreffende gyneacoloog is vér buiten haar medisch wetboek gegaan!! Naar het medisch tuchtcollege dus!

    Een borstonderzoek is NIET nodig in geval van verkoudheid!! Je had je bh dus wel aan kunnen houden!

    #49

    De laatste jaren ga ik eenmaal per jaar naar de dokter voor een medische check up. Mijn huisarts is een vrouw van mijn leeftijd (51). Ik voel me goed en ben nooit ziek maar vind het belangrijk om me te laten checken en mijn verzekering dekt dit soort onderzoeken 1x per jaar dus.
    Ze doet eerst een vragen rondje over hoe ik me voel hoe ik in mijn vel zit maar ook vragen over menstruatie/overgang seksualiteit e.d. Dan mag ik mij uitkleden de bh en onderbroek blijven aan. ik wordt gewogen de bloeddruk wordt gemeten ze kijkt in mijn oren en ogen ze beluisterd mijn longen en hart. dan mag ik de bh uitdoen en worden mijn borsten zittend en liggend onderzocht. daarna onderzoekt zij mijn buik uitgebreid middels luisteren en voelen. mijn gewrichten en rug worden ook nauwkeurig onderzocht omdat ik voor mijn werk de hele dag sta en loop op een paar vierkante meter.
    Als laatste volgt een inwendig onderzoek ik moet mijn slipje uitdoen en op de tafel gaan liggen met mijn voeten in van die steuntjes. Zij onderzoekt eerst de vagina uitwendig door de schaamlippen uitelkaar te doen ik moet persen en hoesten om te zien of ik geen urine verlies. Dan wordt de eendenbek ingebracht en wordt alles goed bekeken daar binnen en een keer per 5 jaar neemt ze een uitstrijkje. Daarna toucheert ze met 2 vingers de baarmoeder en de eierstokken als zij deze aanraakt vind ik dat erg gevoelig. Na mijn 50 ste doet ze ieder jaar rectaal onderzoek dat vind ik niet het leukste gedeelte van het onderzoek maar met een paar minuutjes is dit ook voorbij.
    Op het laatst van het onderzoek ben ik dus helemaal naakt voor mij is dat geen enkel probleem zelfs al was de arts een man. Ik denk dat ik het vreemd zou vinden om telkens weer kledingstukken te moeten aantrekken in de sauna zie je toch ook naakte mensen en dat is voor bijna niemand een probleem.

    #50

    Een paar weken geleden ben ik ook bij de huisarts geweest vanwege aanhoudende klachten in mijn onderbuik. Nadat ik mijn verhaal gedaan had vroeg hij me me van onderen uit te kleden en moest ik gaan liggen en de benen optrekken en uit elkaar spreiden. Hij heeft me eerst uitwendig onderzocht (eerst enkel door te kijken en toen door mijn lippen te spreiden) en daarna inwendig, eerst met zijn vingers naar binnen en de andere hand op mijn onderbuik, daarna met de eendenbek.

    Omdat hij dacht dat het een hormonen kwestie was heeft hij ook mijn klieren en borsten onderzocht. Daarvoor moest ik me eerst ook van boven uitkleden, toen rechtop gaan zitten voor het vervolg van het onderzoek. Later weer liggen.

    Was dus allemaal best grondig. Helaas heeft hij geen duidelijke diagnose gesteld. Ik moet nu 4 tot 6 weken afwachten. Als het niet beter wordt moet ik weer terug komen.

     

     

    #51

    Hallo Simone

    Welke verzekering dekt dit soort check ups die van mij niet moet 175 euro bijbetalen.

    #52

    Hallo Joke ik ben verzekerd bij de goudse met een aanvullende verzekering (niet zo gek hoog een beetje er tussen in)

    #53

    Ik ben 33j en heb heel gevoelige borsten. Het is zo dat ik onmiddellijk erg vochtig word wanneer mijn tepels aangeraakt worden.

    Bij mijn vorige gynecoloog was dit geen probleem, die onderzocht mijn borsten als laatste onderdeel. Ben verhuisd en was vorige week bij een andere dokter. Deze onderzocht EERST mijn borsten; Ik was vreselijk verlegen, helemaal niet opgewonden natuurlijk, maar ik voelde druppels uit mijn vagina glijden. Ik lag al in de beugels moet je weten.

    Toen de dokter aan het inwendig onderzoek begon keek hij me even aan maar deed of er niets was. Gelukkig had  hij mijn bloeddruk al genomen!

    Wat kan ik daaraan doen in het vervolg?

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #54

    Joke,ik heb ook erg gevoelige tepels en het zelfde " probleem"als jij..

    En door verhuizingen heb ik ook al veel verschillende gynaecologen gehad.

    Die overigens niet allemaal mijn borsten controleerden tijdens het inwendig onderzoek.

    Enkele onderzochten eerst mijn borsten waarna ik mijn beha en bovenkleding weer aan mocht doen.

    Daarna moest ik mij van ondere uitkleden voor het inwendig onderzoek ...en had gelukkig even tijd om vlug met een tissieu..mijn vagina droog te maken...

    Maar..ik heb ook  inwendige onderzoeken gehad waar ik tijdens het gehele onderzoek naakt was.

    En dan hoopte ik maar dat eerst het inwendig onderzoek gebeurde...soms gebeurde dat ook tot mijn opluchting.

    Maar het is ook enkele keren gebeurt dat mijn borsten als eerste werden onderzocht.

    Met een vochtige vagina als gevolg...en een arts die zelf een tissieu pakte.

    Vond het erg gênant...maar ik troost mij maar met de gedachten dat het wel vaker zal voorkomen.

    En dat moet jij ook maar doen..het wordt niet minder gênant ...maar je bent zeker niet de enige met het zelfde probleem.

     

     

     

     

     

    #55

    Wat vroeger (tot in de jaren 90) verplicht was: een medische keuring bij elke nieuwe vaste baan. Aangezien

    ik nog wel eens wisselde van werkgever, heb ik dit dus vaak meegemaakt. Je wist dat dit erbij hoorde.

    Het verloop van de keuring was dan wel niet exact gelijk maar  stond toch wel min of meer vast.

    Maar er was altijd wel een kleedhokje! Slechts 1 keer heb een dokter durven vragen waarom mijn bh af moest; hij antwoordde dat hij mijn rug moest bekijken. Daarna heb ik deze onderzoeken lijdzaam ondergaan. Vervelend vond ik wel als een dokter zelf aan je kleding (nou ja, onderbroekje) ging trekken. Hij moest dan je buik onderzoeken en zonder iets te zeggen ging dat dan omlaag; 1 keer zelfs tot op mijn knieën! Een vrouw vragen zelf haar slip uit te doen is wel zo beleefd!

     

     

    #56

    Ja Rita, ik herken dat maar bij mij is het nog iets erger: ik raak daardoor wel opgewonden

    En dat is zichtbaar over mijn hele lichaam: ik krijg rode vlekken op mijn aangezicht en borst

    Ik vind het vreselijk genant, mijn clitoris zwelt ook op. Tijdens een onderzoek heeft een dokter mij al eens zelf afgedroogd met een tissue.

    Volgende week moet ik weer op on,derzoek en daarom kwam ik op deze site even kijken, maar ik zie niemand die mijn probleem deelt.

    Echt niemand?

    #57

    Marie, je bent niet de enige. Als ik bij een onderzoek, bijvoorbeeld een medische keuring, lang bloot moet zijn, dan heeft dat wel de nodige gevolgen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het beluisteren van longen en hart op de blote borst. Ik heb altijd gedacht dat ik hier de enige in was, maar kennelijk hebben sommige andere vrouwen dat dus ook.

    #58

    Ik ben jaren geleden gekeurd ivm flinke levensverzekering nieuwe huis. Idd kon het toen ook thuis bij ons. Ik had nooit eerder ervaring gehad met dit soort onderzoek en het overviel me om aan het einde ook de onderbroek uit te moeten doen. Hoewel de arts een oudere dame was geneerde ik me voor mijn vriendin (ze was er was gewoon bij in de woonkamer)  en raakte ik opgewonden. Ik schaamde me denk ik gewoon heel erg

    #59

    Nou wanneer ik dit lees durf ik mijn verhaal ook wel te vertellen alhoewel het nog een paar stapjes verder gaat. Sorry indien ik hier iemand mee zou kwetsen.

    Het zit namelijk zo: mijn vriendin A en ikzelf zijn allebei gelukkig getrouwd, ik heb 2 en zij 3 kinderen allebei hetero dus, maar we gaan jaarlijks samen op bezoek bij de gynaecoloog. Het onderzoek bij de ander windt ons op en eens thuisgekomen spelen we in de slaapkamer het onderzoek na en geloof me, er is niet veel nodig...

    Els

    #60

    Goed zo!

    Mensen die voor hun genot uit durven komen.

    Weg met de calvinistische preutsheid!

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief