Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #16

    Een tijdje geleden was ik bij een vreemde huisarts voor een keuring voor een verzekering. Ik ben 40 jaar en gescheiden, dus wilde geen risico lopen.
    Ik dacht dat het om wat uiterlijke zaken ging. Ik ben verder redelijk gezond. Na talloze vragen te hebben beantwoordt nam hij mij mee naar een onderzoekskamer. Ik moest mijn bovenkleding uitdoen. Dat had ik niet verwacht. Ik deed het maar. Hij bleef erbij staan,. Dan schaam je je best. Ik had gewoon ondergoed aan een wit slipje en een wit bhtje. Daar sta je dan halfnaakt voor een man. En dat sinds zeker een jaar. Ik voelde me opgelaten. Na wat oppervlakkige zaken wilde hij mijn borsten onderzoeken, bh dus uit. Mijn tepels reageerden op de aanrakingen, ik schaamde me. Ik was er al bang voor ook mijn slipje moest uit. Na een dag plassen was het kruisje wat vies geworden. Wederom diepe schaamte. Poedelnaakt stond ik voor een aangeklede wildvreemde man die mij moest keuren. Hij bekeek mijn borsten, buik (na de zwangerschappen wat striempjes) en vagina heel uitgebreid. Ook inwendig. Ondanks de schaamte moest ik savonds er nog regelmatig aan denken. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt zo onverwacht?

    #17

    Voor een health check ongeveer hetzelfde meegemaakt. Mijn vrouw ging als eerste. Na het invullen van een vragenlijst mocht ze naar de onderzoekskamer. Daar uitkleden tot het onderbroek en hemdje en met de assistente basisonderzoeken als lengte, gewicht, bloeddruk, ogen en oren.
    na het gesprek met de arts helemaal uitkleden en controle van de rug, gewrichten en wat oefeningen doen. Daarna plaatsnemen op de tafel en borstcontrole. Ze vond het behoorlijke uitgebreid. Daarna volgde uitwendige controle van de vagina. De arts spreidde de schaamlippen en raakte de clitoris aan. Mijn vrouw dacht dat het klaar was maar moest naar een andere kamer. Daar moest ze plas inleveren en volgde een inwendig onderzoek met uitstrijkje en ook controle van anus.

    Mijn onderzoek verliep vrijwel hetzelfde. Na de vragenlijst het basisonderzoek door de assistente. Daarna uitkleden tot de onderbroek en wachten op de arts. Na het gesprek onderzoek van de rug, gewrichten en wat oefeningen gedaan.
    Moest vervolgens de onderbroek uitdoen (wel verwacht) en bloot naar de andere kamer lopen. Daar eerst staand onderzoek van de liezen, penis en ballen. Moest nog plas inleveren. Daarna plaatgenomen op de tafel en opnieuw onderzoek van de balzak/penis. Door het omlaagdoen van de voorhuid en voelen aan de eikel krijg ik een lichte erectie (schaam). Daarna voeten in de beugels en onderzoek van het poepgaatje/prostaat. (niet verwacht). Beetje beschaamd vanwege de erectie.
    We hadden beide een mannelijke arts.

    #18

    Ik heb ook een keuring voor een levensverzekering gehad. De verzekeringsagent had een arts geregeld die aan huis kwam. moest eerst een vragenlijst met hem invullen en toen vroeg hij waar ik onderzocht t wilde worden, ik zei dat het wat mij betreft wel in de kamer mocht het was 's avonds en de gordijnen waren dicht. Ik moest mij uitkleden tot op mijn ondergoed en werd gewogen gemeten bloeddruk hart longen en toen moest de bh uit. Grondig borstonderzoek daarna werden mijn reflexen en ruggengraat onderzocht. Daarna moest ik op de bank gaan liggen en onderzocht hij mijn buik. Ik dacht zo dat is klaar maar helaas als u opstaat mevrouw dan mag u uw onderbroek even uit doen ondertussen pakte hij handschoenen en een steriel setje voor een uitstrijkje. Ik moest weer op de bank gaan liggen met mijn knieën opgetrokken en hij probeerde het speculum in te brengen maar omdat ik nogal wegzakte in de bank lukte dat niet kunt u misschien op de eettafel gaan liggen vroeg hij nou daar lag ik in mijn blote reet op de eettafel hij ging netjes op een stoel tussen mijn benen zitten en maakte een uitstrijkje. Daarna werd ik erg diep door hem getoucheerd als toetje werd ik rectovaginaal door hem onderzocht en zelfs rectaal. wat was ik blij dat ik me mocht aankleden ik moest nog even plassen in een potje en hij heeft wat bloed afgenomen. Heb de levensverzekering gekregen en op de site van de maatschappij nagekeken of dit normaal was kon daar weinig over vinden maar een collega van mij heeft ongeveer het zelfde meegemaakt maar dan wel in een onderzoekscentrum. Ik denk dat ik mijn eettafel nooit meer als dezelfde zal zien. p.s. was een zeer nette en vakkundige dokter

    #19

    Maar wel een uiterst vreemde gang van zaken en eigenlijk ontoelaatbaar.

    #20

    Voor welke verzekeraar was dit? Weet je ook van welk bedrijf de arts was die je thuisbezocht?

    #21

    Voor diverse verzekeringen bestaat inderdaad de verplichting op een keuring, al dan niet door een keuringsbedrijf aan huis of op locatie.

    Uit ervaring weet ik dat elke verzekeraar het beleid -qua uitgebreidheid van een keuring- in grote lijnen hetzelfde heeft. De een zal alleen sneller een keuring willen dan de ander.

    Waar je vervolgens terecht komt bepaalt ook hoe uitgebreid zo'n medische keuring is. Er zijn inderdaad bedrijven die dat aan huis verrichten. Sommige bedrijven "raffelen" zo'n onderzoek af en dan ben je binnen 5 minuten weer klaar.

    En, geloof het of niet, bij sommige bedrijven hoeft het minder uitgebreid als je als vrouw niet alleen komt maar met je partner.

    #22

    Vandaag ben ik inwendig onderzocht door de bekkenbodemfysiotherapeute. Ik heb namelijk een verzakking en na drie sessies wordt je dan inwendig onderzocht. Zag daar wel een beetje tegen op alweer iemand die aan en in je geslachts delen zit maar het viel achteraf mee. Ik moest me vanonder uitkleden en plaats nemen op een professionele stoel zoals de gynaecoloog die ook heeft. Ze heeft eerst gekeken met een eendenbek en zag dat het er gezond uitzag. Daarna ging ze met haar vingers naar binnen en ik moest persen hoesten enzovoort. Als laatste ging ze met een vinger in mijn anus dat vond ik geen fijn gevoel maar het duurde maar een paar tellen. Nog een keer of 5 naar therapie en dan moet ik verlost zijn van mijn klachten

    #23

    werkt de therapie echt? Heb denk ik ook een verzakking maar wil geen operatie. volgende week maar eens naar de dokter

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #24

    Hallo ik ben een vrouw van 50 en ben regelmatig inwendig onderzocht door diverse artsen zowel vrouwelijke als mannelijke en dat maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Bij de mannelijke artsen hoefde ik mij alleen vanonder uit te kleden en als er een borst onderzoek plaats vond dan je broek weer aan en de bovenste helft v/d kleren uit.
    Bij 2 vrouwelijke artsen moest ik mij helemaal uitkleden en lag ik naakt op de behandelstoel wat ik eigenlijk geen bezwaar vind. Ik zie sowieso niet op tegen deze onderzoeken en vind het belangrijk dat er goed gekeken wordt naar mijn inwendige organen ik vraag bij de gynaecoloog altijd om een inwendige echo zodat ze de eierstokken ook goed kunnen bekijken.

    #25

    bij mijn gynecoloog dien ik mij ook volledig uit te kleden. de eerste keer vond ik dat vreemd , maar na enkele malen word je dat gewoon . hij behandelt mij met respect en dat vind ik heel belangrijk;
    uiteindelijk heeft hij wshl al honderden borsten en vagina's gezien

    #26

    Het is in ieder geval ongebruikelijk en onnodig dat een arts vraagt om je BH uit te doen bij het beluisteren van de borstorganen. Je kan zelfs een blouse of top erover heen houden. Je wantrouwen kan wat dat betreft dus helemaal terecht zijn.

    Onthoud altijd goed dat een mannelijke arts naast een professional bovendien een man blijft. Ik trek zeker de integriteit van mannelijke artsen niet in twijfel maar het is een publiek geheim dat het zien van blote borsten voor veel mannelijke artsen een 'bonus' is in het vak dat ze uitoefenen. Dat een arts al 'genoeg borsten heeft gezien' om nog opgewonden van te raken is natuurlijk de reinste flauwe kul. Bij een hetero man blijft deze interesse altijd aanwezig en is dit gevoel niet te scheiden tussen privé en professionele situaties.

    De beroepscode schrijft echter voor dat integriteit, de vertrouwensband en de belangen van de patiënt(e) altijd voorop staan.Veruit de meeste artsen gaan uiteraard heel behoudend om met ontkleedinstructies. Helaas zitten er ook enige artsen tussen die minder rekening houden met de schaamte van de patient om zich uit te kleden. Soms heeft dit geen bijbedoeling,...soms wel.

    Bij eventuele soortgelijke klachten is het misschien raadzaam om iemand mee te nemen die je vertrouwt. Het lichaam geheel ontbloten is echter niet nodig. In het aller uiterste geval kan je een dik t-shirt aanhouden zonder bh, zodat hij onder je shirt gemakkelijk met de stethoscoop overal kan luisteren. Het gaat erom dat jij je niet opgelaten moet voelen en daar heeft een arts volledig rekening mee te houden. Als hij reageert als door een wesp gestoken dan weet je eigenlijk al genoeg.

    #27

    [quote]Onthoud altijd goed dat een mannelijke arts naast een professional bovendien een man blijft. [b]Ik trek zeker de integriteit van mannelijke artsen niet in twijfel [/b]maar het is een publiek geheim dat het zien van blote borsten voor veel mannelijke artsen een 'bonus' is in het vak dat ze uitoefenen.[/quote]

    Dat doe je dus duidelijk wel. Ik vind het een belediging van de beroepsgroep.

    Maar daar is een spreekwoord over: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten !

    #28

    Waarom hebben toch zoveel mensen moeite met het uitkleden voor een arts. Mij persoonlijk doet het helemaal niets, bij de huisarts ben ik wel vaker helemaal naakt geweest. Hij zei als ik mij liever gedeeltelijk wilde ontkleden dat ook mocht maar dat vind ik ook zo een gedoe vooral als je voor een algeheel onderzoek komt. Ik heb me helemaal uitgekleed en ben naakt gewogen, gemeten, de bloeddruk opgenomen naar mijn longen geluisterd mijn borsten gecontroleerd en uitgebreid in en uitwendig onderzocht. De dokter raakte er niet opgewonden van maar deed professioneel zijn werk. Hoeveel vrouwen ziet hij per week wel niet naakt en denk je dat hij na een uur nog weet hoe mijn vagina en borsten eruit zien. Heb erg veel respect voor deze mensen die ook weleens in vagina's en anussen moeten kijken en voelen die er niet aantrekkelijk uitzien door abcessen of ontstekingen.
    Ben ook al wel eens onderzocht door een vrouwelijke arts maar had daar zeker geen beter gevoel bij haar was zelfs het onderzoek veel gevoeliger dan bij haar mannelijke collega!
    Mijn moeder werd vroeger iedere keer als ze voor de pil kwam inwendig onderzocht en dit van haar 20e tot haar 50e dus laten de jonge meiden maar niet klagen tegenwoordig krijg je de pil bijna zonder recept. Ik denk dat het beter was als iedere vrouw die seksueel is actief en de pil of spiraaltje gebruikt om de 2 of 3 jaar een algeheel onderzoek kreeg.

    #29

    Ik kan idd beamen dat een onderzoek bij iedere arts weer anders kan gaan.
    Helaas heb ik in mijn 50 jaren al vele onderzoeken moeten ondergaan.
    Vroeger, ik spreek nu over de eind jaren 80, moest ik me telkens (1 x per 6 maanden) geheel laten onderzoeken voor een herhaling recept van de pil. Voor deze onderzoeken moest je je dan altijd volledig uitkleden en werd je geheel onderzocht.

    Jammer genoeg kom ik nu redelijk vaak in aanraking met de medische wereld vanwege een serieuze chronische aandoening. De wijze van onderzoek verloopt steeds anders.
    Zo moet ik me de ene keer bij de neuroloog uitkleden tot mijn slip en bh en de andere keer kan ik alle kleding aan houden.

    Bij de uroloog moet ik me altijd van onderen geheel ontkleden. Bij de gynacoloog de ene keer enkel ook van onderen, maar zo nu en dan moet ik alles uit doen, en worden mijn borsten ook onderzocht.

    Bij de cardioloog (ja de lijst is lang) moet ik altijd eerste een hartfilmpje laten maken met ontblootte borsten. Bij de cardioloog daarna zelf de ene keer enkel boven kleding boven uit en soms van boven geheel bloot.

    Bij de dermatoloog kom ik ook twee keer per jaar en daar moet ik me altijd volledig uitkleden en vindt het onderzoek altijd volledig ontkleed plaats.

    Dit zijn ze wel de onderzoeken die ik regelmatig onderga. soms komt daar dan een echo, ecg of ander aanvullend onderzoek bij. Dat gaat ook telkens weer anders.

    Maar Okay, als je zo vaak gaat denk je er niet meer zo over na en ben je meer met je gezondheid bezig dan met het naakt zijn of onderzoek zelf. Overigens blijft dat ik de onderzoeken waarbij ik helemaal bloot ben het ongemakkelijk vindt. Als ik de keus heb, en heel soms kan dat, verkies ik eerst van boven en dan van onderen bloot (of andersom) Echter meestal gaat dat niet, ik denk doordat artsen over het algemeen maar weinig tijd voor je hebben en alles zo snel als mogelijk willen doen. En daar pas een om kleed partij niet bij.

    #30

    Ik ben een Marokkaanse vrouw van 20 jaar. Als mijn moeder naar de dokter moet ga ik altijd mee als tolk vanaf mijn 15 is dit al zo en heb dus al een paar keer meegemaakt dat zij inwendig onderzocht werd. Voor moslim vrouwen is het erg moeilijk om zich bloot te geven voor een vreemde man. Ik mag ook thuis niets aan mijn vader vertellen als ze vanonder naakt is geweest bij de dokter. Onze huisarts is een aardige man van middelbare leeftijd en stelt haar altijd gerust. Ik vond het de eerste keer wel raar dat je ziet dat de dokter in de vagina van jouw moeder zit en zij schaamt zich er ook voor. Vorige maand moest ze voor het eerst naar de gynaecoloog en gelukkig was dit een vrouw, na een intake gesprek vertelde ze dat ze tijdens een eerste consult de patiënt helemaal onderzocht dus ze moest helemaal naakt. Dit bleek voor moeder geen enkel probleem omdat de gyno een vrouw was. Voor mij was het wel de eerste keer dat ik mijn moeder helemaal naakt zag. Ze werd gewogen, gemeten de bloeddruk werd gemeten naar haar hart en longen geluisterd er werd bloed afgenomen haar borsten werden gecontroleerd ze werd uitgebreid inwendig onderzocht en ze mocht met een spiegel mee kijken. De dokter ging met 2 vingers in haar vagina en er werd ook nog in haar anus gevoeld als laatste werd er een inwendige echo gemaakt. Na de tijd in de auto heb ik haar gevraagd hoe ze het vond ze zei dat de vragen die ze moest beantwoorden over de geslachtgemeenschap en de geboortes het lastigste moment voor haar was.
    Bijkomend voordeel voor mij is dat ik nu weet wat mij ooit te wachten staat

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief