Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #271

    De kleedruimte had aan beide zijden banken en je kreeg een plek toegewezen. Ik denk dat er ongeveer acht plekken waren, maar toen ik binnenkwam waren er vijf plekken in gebruik. Aan de muur waren haakjes voor de kledingstukken. Terwijl ik aan het wachten was kwamen andere terug van hun onderzoek. Soms zag je elkaar een paar minuten, tot iemand weer werd gehaald. Ik vulde mijn vragenlijst in en moest me daarna uitkleden tot mijn ondergoed. Op dat moment was ik alleen maar toen ik terug kwam en me verder moest uitkleden zaten er twee meiden de vragenlijst in te vullen. Op de gang kwam je elkaar niet tegen en was een zuster bij je. Maar toen ik van de dokter terugkwam, liep ik met mijn onderbroek in de hand de kleedruimte in en zaten er drie andere meiden. Een was nog helemaal gekleed de vragenlijst aan het invullen, de ander in haar ondergoed en de laatste enkel in haar onderbroek. Daar had ik niet op gerekend. De zuster vertelde nog dat ik op de keuringspapieren moest wachten, daarna kon ik me aankleden. Na een kwartier kreeg ik de papieren en ondertussen zag ik de andere meiden terugkomen en zich verder uitkleden. Maar niemand was echt beschaamd.

    #272

    @Ellen. In je eerdere mail schreef je dat je een paar jaar later een aanstellingskeuring had die hetzelfde verliep. Was dat dezelfde locatie? Het is dan wel meiden onder elkaar maar toch; je kent elkaar niet; lijkt me toch wel vreemd. Je zit dan aangekleed je formulier in te vullen en dan komt een andere van de arts terug met haar onderbroek in de hand. Ik heb ook de indruk dat er een zuster aanwezig was bij de dokter. Was zij bij het hele onderzoek en wat deed zij dan zoal? Meekijken?

    #273

    Ben deze week nog compleet onderzocht op het laatst helemaal naakt voor de dokter en haar assistente. Werd er erg opgewonden van zeker toen ik op het laatst in de beugels moest de eendenbek in je doos daarna het echo apparaat en ook nog haar vingers en ook nog iets wat ik nog nooit had meegemaakt ze ging met 1 vinger in mijn vagina en met 1 in mijn anus wow ik hield het bijna niet meer wat een ervaring had eigenlijk nog nooit iets in mijn anus gehad behalve een thermometer wat een appart gevoel. Wie heeft dit ook wel eens gehad en waar is het voor?

    #274

    @Suze. Vroeger heb ik jaren geleden ben ik voor mijn werk gekeurd, dat kun je een paar pagina's terug lezen.

    Recent ben ik bij de dermatoloog onder controle vanwege moedervlekken. Daar moet ik sinds een paar jaar, jaarlijks naar toe voor controle. Tijdens die controles moet ik me helemaal uitkleden op mijn onderbroek na. Die moet moet aan het einde van de controle ook uit. Mijn huid wordt dan van top tot teen gecontroleerd op onrustige moedervlekken.

    Soms wordt er iets gevonden. Dan krijg je een tweede afspraak en wordt dat plekje er uitgehaald. Dan hoef je alleen maar zover uit te kleden om dat ene plekje bloot te maken. Bijv. door je shirt omhoog te schuiven.

     

     

    #275

    @Thea. Mijn aanstellingskeuring had ik elders in de stad maar verliep wel ongeveer hetzelfde. De zuster was steeds bij het onderzoek en noteerde wat de dokter zei. Voor mijn gevoel keek de zuster niet echt mee.

    #276

    @Suze: het inwendige onderzoek is meestal snel klaar. Maar als je ook een inwendige scan hebt duurt het langer. Heeft de dokter niet gemerkt dat je opgewonden was en het onderzoek gestopt? Kan me voorstellen dat het niet prettig is dat het onderzoek dan doorgaat.

    #277

    @Ellen. Je had het over een groot gebouw in de stad waar dit gedaan werd. Ik denk geen huisarts. Als je vroeger solliciteerde bij een klein kantoor dan werd er eigenlijk altijd een ad hoc  afspraak gemaakt bij een huisarts. Ik denk door de meer vertrouwelijke, persoonlijke sfeer ging het toch wel anders, is mijn ervaring. Je mocht dan je onderbroekje en bh vaak aanhouden; hoogstens even van achteren loshaken zodat hij je rug kon controleren. Kwam je bij een groot bedrijf terecht dan kon je worden doorgestuurd naar een keurings-instelling of het bedrijf had vaak een eigen medische dienst. Je werd dan echt als nummer behandeld en ze vonden dan schijnbaar ook dat ze geen consideratie met je hoefden te hebben. En dan eindigde je vaak poedelnaakt in de onderzoekskamer van een bedrijfsarts.

     

    #278

    de gynaecologe dacht dat ze me pijn deed ik zei maar dat het wel ging en daardoor duurde het veel langer dan normaal. Ik schaamde me dood maar het was niet anders. Vind het beschamend dat dit mij overkomt maar weet niet hoe ik dit kan voorkomen ben al vaak inwendig onderzocht vanaf mijn 16e jaar regelmatig. Misschien kwam het omdat ikal een tijdje niet intiem ben geweest

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #279

    Ik vind het persoonlijk ronduit schandalig hoe vroeger met de patiënt (jonge vrouwen) omgegaan werd. Ik denk dat deels het probleem was dat vroeger de zorg vooral een 'mannenwereld' was. Natuurlijk waren er genoeg vrouwen die in de zorg werkten, maar die waren voornamelijk zuster. De dokters hadden het voor het zeggen en waren veelal man. Je kan dan wel raden dat de privacy en gevoelens van de vrouw op een laag pitje stonden.

    Het is compleet onzin om iemand voor een 'nieuwe baan' van top tot teen te laten checken en direct uit te laten kleden. Het gaat hier om gezonde mensen en ik durf wel te beweren dat er meestal niks uit de resultaten kwam. Het komt nu ook bijna niet meer voor dat mensen (zo uitgebreid) gecheckt worden.

    Ik denk dat er veel mis ging. De handelwijze bij deze medische keuringen varieerde bijvoorbeeld enorm. Waar waren de richtlijnen? Het leek wel of de artsen vrij spel hadden. De ene arts voerde veel uitgebreidere onderzoeken uit dan de ander. Het checken van bijvoorbeeld de rug op scoliose kan ook met BH aan en kun je deze indien nodig wat aan de kant schuiven. Inwendige onderzoeken op zulke leeftijden? Voor een nieuwe baan? Sommige meiden waren nog maagd! Mensen waren vroeger niet mondig genoeg en deden simpelweg wat hen verteld werd, terwijl het heel terecht is als je soms wat vraagtekens zet. Belachelijk dat er nachtmisbruik plaats vond en gedreigd werd met het verliezen van de baan!

    Jammer dat landen als België nog achter lopen op dit gebied. Als je daar als vrouw aan de pil wilt word je om de zoveel tijd inwendig onderzocht. Dit gaat ook om meiden van hele jonge leeftijd (14 jr +) die misschien nog nooit seksueel actief zijn geweest. De kans dat je afwijkingen vind op deze leeftijden zijn vrij klein. Logisch dat Nederland deze overbodige controles al lang afgeschaft heeft.

    Begrijp mij niet verkeerd ik ben ook voor screening en medische controle. Ik vind dat Nederland goed bezig is door bijvoorbeeld op baarmoederhalskanker te controleren van de leeftijd van 30 jaar. De risico's zijn dan hoger. Hierbij vind ik dat een patiënt altijd de keuze moet hebben of die gene wel of niet een controle/screening wil. Dit mag zeker nooit opgedrongen worden zoals vroeger!

     

     

    #280

    Bij mijn gynaecoloog had ik eigenlijk altijd een vrouwelijk arts en was het gebruikelijk om na de intake me geheel te ontkleden en dan volgde het onderzoek.

    Nu had ik voor het eerst een mannelijke arts en hij noemde steeds de volgende stap. Tussendoor mocht ik dan weer kleren aantrekken. Hij bedekte ook mijn onderlichaam bij het gynaecologische onderzoek. Kost iets meer tijd maar was wel prettige manier van onderzoeken.

    #281

    @sjoerd                                                                                                                                                                                 in belgie is het nog steeds aan de orde dat meisjes in de eerste en derde jaar  van het middelbaar onderwijs op medisch schoolonderzoek van het clb moeten tijdens deze keuring moeten de meisjes zich uitkleden tot hun onderbroekje waarin aan het eind van het onderzoek ook nog even in word gekeken of voldoende schaamhaar hebben bij de jongens is het nog erger die moeten bij de dokter hun onderbroek uitdoen dan word de grote van hun testikels gecontroleerd en gekeken word hun voorhuid terug kan de artsen zijn meestal wat oudere dames dus zeker voor de jongens een zeer genante bedoeling

    #282

    ik denk dat het privacy sentiment een beetje doorgeslagen is in Nederland. een beetje fysieke controle op opgroeiende kinderen of alles zich goed ontwikkelt, wat is daar mis mee? en dat je dan eens in je blootje bij een dokter moet komen, is dat zo erg dan? kom op, zeg.

    #283

    Afgelopen week ben ik als man bij een (jonge) vrouwelijke arts in opleiding onderzocht op pijn in de teelbal. Na een prettige gesprek heeft ze voorzichtig onderzoek gedaan en vertelde steeds wat ze ging doen of voelde. Daarna een afsluitend gesprek. Ik vond dat ze dit heel professioneel deed en het was een ontspannen onderzoek.

    #284

    is deze laatste bijdrage relevant?

    #285

    Als ik bij de huisarts inwendig onderzocht wordt en ik weet dit van te voren gaat er van alles door mij heen ben ik wel schoon van onder (4x gewassen) vindt hij het raar dat ik geschoren ben gaat hij het alleen doen of roept hij de assistente weer merkt hij dat ik er eigenlijk best nat van wordt kan hij mijn anus zien als ik met de benen wijd in de beugels lig enz enz enz. Wat gaat er door jullie heen als je zit te wachten op je beurt?

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief