Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #256

    @Petra, de 2e keer, maar dan zonder onderbroek, vanachter dat gordijn komen, lijkt me nog erger dan de 1e keer, of niet?

    #257

    @Thea, Ik moest niet weer achter dat gordijntje. Ik moest mijn onderbroek uitdoen terwijl ik er al lag.

    #258

    @ Petra: waar bestond bij jou het gynaecologisch onderzoek uit? Bij onze keuring keek de arts vooral bij mijn vrouw/raakte haar weinig aan.

    #259

    @Peter,  Eerst inderdaad 'gewoon' kijken. Daarna, (ik weet niet precies hoe het heet) was zonder eendebek, maar inwendig met een vinger erin en de andere hand op mijn buik.

    #260

    @petra was jouw voor af gaande de keuring verteld dat tijdens het onderzoek volledig moest uitkleden en ook nog inwendig onderzocht ging worden? bij mijn keuring werd van te voren niets verteld, ik kwam tijdens het onderzoek pas achter dat ik compleet moest uitkleden en inwendig onderzocht ging worden.

    #261

    @Anja, Nee werd vooraf niets over gezegd. Ik kreeg destijds gewoon een brief met een datum en tijd dat je er naar toe moest. En er zaten papieren in die je van te voren moest invullen en meenemen.

     

    #262

    @petra in tegenstelling tot jouw onderzoek mochten wij bij aanvang ons ondergoed aanhouden, des te groter was de schrik toen de arts halverwege de keuring vroeg of je even voor hem wilde komen staan en je bh af wilde doen om je borsten te onderzoeken. nog niet bekomen van de schrik kwam het verzoek of ik mijn onderbroek even wilde doen toen ik dit weigerde kreeg ik te horen als ik me niet volledig uit zou kleden geen toegang tot de opleiding zou krijgen.jarenlang na dit voorval ben ik niet meer bij een arts geweest omdat ik bang was dat ik dan weer in mijn blote kont gezet zou worden.heeft bij jouw de keuring nog invloed gehad op de rest van je leven?

    #263

    @Anja, Nee hoor deze ervaring heeft niet echt invloed gehad op mijn verdere leven.

    Na deze keuring voor leerling verpleegster ben ik zo'n vijf jaar later van carrière geswitcht. Ik ben erachter gekomen dat de zorg toch niet mijn "ding" was.

    Na het ziekenhuis ben ik naar de Rijksoverheid gegaan. Ook daar kreeg je in die tijd een aanstellingskeuring. Op details na verliep deze keuring overeenkomstig als mijn eerste ervaring.

    Ik heb nog steeds in overheidsdienst en dat was dus meteen mijn laatste aanstellingskeuring.

     

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #264

    keuringsartsen hadden vroeger niet veel consideratie. dan moest je je uitkleden in een hokje of achter een scherm en dan vonden ze het vreemd wanneer je je bh nog aan had wanneer je te voorschijn kwam. het idee dat een vrouw dat misschien niet zo prettig vond om meteen haar blote borsten te tonen zat er niet echt in bij ze.

    #265

    veel begrip voor mijn schaamte had de dokter op de toelatingskeuring niet, nadat hij  uitgebreid mijn borsten onderzocht had moest ik mijn onderbroek  uit doen om inwendig onderzocht te worden toen ik dit  weigerde werd me verteld dat ik dan niet toegelaten tot de opleiding zou worden je moest gewoon doen wat er gevraagd werd  wat jij er van vond interesseerde niemand

    #266

    @Anja. ik begrijp dat je over een keuring praat van lang geleden. ik begrijp ook dat je je toen schaamde  maar heb je daar nu nog echt last van? begrijp me goed, ik voelde hetzelfde als jij; ik durfde thuis ook niet aan mijn ouders te vertellen dat ik mijn eerste inwendige onderzoek had gehad, maar nu ben ik daar echt wel overeen. heb geen verwijten aan de arts van toen; hij deed zijn werk en toen waren die onderzoeken standaard. de arts haalde een formulier te voorschijn en dat moest ingevuld worden. hij liep dat gewoon af. het enige was dat er niets vooraf werd verteld over wat hij allemaal ging doen; dat had beter gekund!

     

    #267

    Volgens mij was dat in die tijd vrij normaal. Toen ik voor mijn eerste baan werd opgeroepen voor een aanstellingskeuring moest ik me melden bij een groot gebouw in de stad. In de gang zaten meer meiden van mijn leeftijd. Als je naam werd geroepen moest je met een zuster meelopen. In een kleedruimte kreeg je een plek toegewezen waar je tas en jas neer moest leggen en een vragenlijst invullen.

    Na een kwartier kwam de zuster de vragenlijst ophalen. Ik moest me uitkleden tot mijn ondergoed en sokken. Even later werd ik opgehaald en werden ogen en gehoor getest, lengte gemeten enzovoort. De zuster nam wat bloed af. Terug in de kleedruimte moest ik mijn sokken en bh uitdoen. Beschamend om in mijn onderbroek te wachten.

    Na 10 minuten kwam een andere zuster. In een klein kamertje kreeg ik nog enkele testen. Daarna moest ik me vrijmaken, ze bedoelde onderbroek uitdoen. Eerst op de weegschaal en daarna in een beker plassen.

    Bij de dokter werden eerst mijn antwoorden op de vragenlijst doorgenomen. In mijn onderbroek moest ik allerlei oefeningen doen, daarna volgde een liggend onderzoek. Toen ik dacht klaar te zijn kwam een borstonderzoek. De dokter trok handschoenen aan en de zuster moest mij vrij te maken. Ze trok mijn onderbroek uit en spreidde mijn benen. De arts onderzocht mijn vagina en poepgaatje. Na een paar minuten was het gedaan en mocht ik met mijn onderbroek in de hand terug naar de kleedruimte.

    Een paar jaar later verliep dit onderzoek hetzelfde en kreeg ik als jonge twintiger ook een speculum onderzoek. In beide gevallen een mannelijke arts, die voorzichtig zijn werk deed. Ik heb het nooit als naar ervaren, hooguit ongewend de eerste keer.

     

     

     

    #268

    @Ellen. Wat ik mij afvraag: moest je in een beker plassen in het bijzijn van de zuster?

    #269

    Klopt Thea, na het wegen kreeg ik een beker om in te plassen, dat mocht ik staand of zittend op een stoel doen. De zuster keek niet echt mee, maar gaf wel aan dat ik nog even moest doorplassen. Nadat ik de beker teruggaf, kreeg ik een papiertje om mezelf droog te vegen.

    #270

    @Ellen Je had het over een kleedruimte maar dat was dan toch alleen een omkleedruimte voor jezelf? en toen je werd opgehaald kwam je toen weer door een gang waar anderen je konden zien?

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief