Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #241

    Kan me voorstellen dat een bezoek aan een gynaecoloog duur is maar zelfs mijn huisarts vond het niet nodig toen ik er om vroeg, ze zei als je geen klachten hebt is het niet nodig. Ik weet van mijn moeder dat zij vroeger toch zeker 1x per jaar door de huisarts inwendig onderzocht werd en ook een paar keer is doorverwezen naar de gynaecoloog zij had eigenlijk ook geen klachten.

    #242

    in de jaren 80 was inwendig onderzoek vaak standaard een onderdeel van medische keuringen. zo kon het voorkomen net als in mijn geval dat je voor je 21 werd al diverse keren door verschillende artsen inwendig onderzocht was.tegenwoordig gebeurt dit in nederland niet meer onze dochter van 25 is nog nooit inwendig onderzocht. in tegenstelling tot de dochter van mijn belgische vriendin die toen ze sexueel actief werd en aan de pil wilde een  onderzoek kreeg daarbij zich volledig moest uitkleden en inwendig onderzocht is. waarom is dit in belgie nog steeds nodig en in nederland al jaren niet meer?

    #243

    In België wordt inderdaad voor de pil door veel huisartsen nog steeds een inwendig onderzoek gedaan. In België wordt er echter iets anders tegen medische onderzoeken aangekeken.

    Zo worden er tijdens de schooltijd 7 verplichte schoolonderzoeken uitgevoerd, waarbij het normaal is (vrijwel) geheel ontkleed te zijn. Ook op het werk worden voor veel werknemers, >1.5 miljoen op jaarbasis, verplichte medische werkgerelateerde onderzoeken, georganiseerd. Het onttrekken aan deze medische onderzoeken houdt in dat de werkgever de werknemer niet meer te werk mag stellen en zelfs mag ontslaan zonder enige vorm van vergoeding of recht op een uitkering wegens overmacht. Het naleven van de medische onderzoeken wordt gecontroleerd door de arbeidsinspectie. Dit is allemaal te lezen op "Het gezondheidstoezicht op de werknemers" op de website van de overheid. Het medisch onderzoek  wordt uitgevoerd door een verpleegkundige en een arbeidsgeneesheer. Bij de arbeidsgeneesheer moet je je uitkleden tot op je onderbroek, schoenen en kousen moeten ook uit, waarna je medisch onderzocht wordt. Dit geldt ook voor de vrouwen. Het is dus niet zoals eerder in dit forum omschreven is zoals het in de jaren 80 ging bij aanwervingsonderzoeken, maar mannen en vrouwen in België moe(s)ten zich wel jaarlijks, (vanaf 2019 nog maar 2-jaarlijks) uitkleden om hun werk te mogen behouden. Er wordt geen onderzoek gedaan "in" de slip en de BH moet alleen uit voor het onderzoek waarbij met een stethoscoop naar het hart en de longen word geluisterd. De borsten worden ook niet onderzocht. En hoewel deze onderzoeken nauwelijks tot geen toegevoegde waarde hebben zijn ze wel verplicht.

    Ook moet bij iedere ziektedag op het werk steeds verplicht een medisch attest worden ingeleverd. Zelfs als het maar 1 dag is moet de belgische werknemer al naar zijn huisarts voor een ziektebriefje. Zonder ziektebriefje ben je onwettig afwezig wat een geldige reden is voor ontslag.

    Hier vinden ze het al gauw vreemd als de dokter je niet telkens onderzoekt, ze vinden dan al gauw dat de dokter "niet genoeg aandacht" besteedt aan de patiënt. Vandaar dat de artsen al gauw overgaan tot een (inwendig) onderzoek, ook al is het vaak niet nodig. En door de vele verplichte medische onderzoeken die een gemiddelde belg moet ondergaan in zijn leven (een werknemer: 7 keer tijdens de school, voor iedere stage als student, jaarlijks tijdens zijn 40?-jarige loopbaan, bij elke ziektemelding, lening bij de bank, levensverzekering) zijn ze gewend aan al die onderzoeken.

    En ook bijvoorbeeld de frequenties van bevolkingsonderzoeken zoals baarmoederhalskankeronderzoek liggen hier veel hoger als in Nederland.

    Anja, ik wil met dit schrijven aangeven dat er een cultuurverschil is tussen de belgen en nederlanders. Medische onderzoeken maken veel meer deel uit van die cultuur, de mensen groeien ermee op en de gemiddelde belg (en vermoedelijk ook de dochter van jouw belgische vriendin) durft echt niet tegen de dokter in te gaan, zoals de "mondige" nederlander misschien eerder wel zal doen. Het gaat er niet echt om of al die onderzoeken nodig zijn, ze worden opgedrongen aan de mensen uit gewoonte of verplichting.

    Ik zou daarom eens vragen aan jouw vriendin of het onderzoek van haar dochter vrijwillig of verplicht was om een recept voor de pil te bekomen. Vermoedelijk heeft de arts een inwendig onderzoek uitgevoerd omdat de arts denkt dat het meisje/de vrouw in kwestie dit verwacht. Als de dochter niets zegt valt de arts weinig te verwijten, deze doet het onderzoek om aan een verwachtingspatroon te voldoen, niet omdat het nodig is.

    #244

    als een meisje bij de dokter komt voor een recept voor de pil en de arts wil dat ze zich uitkleed om zich inwendig te laten onderzoeken zal ze denken dat dit noodzakelijk is . bij het medisch schoolonderzoek van clb moeten de meisjes tot de derde klas van de middelbare school met alleen hun onderbroek aan bij de schoolarts verschijnen die ook nog even in hun onderbroek kijkt deze onderzoeken zijn verplicht. deze onnodige vernederingen komen in nederland al jaren niet meer voor en ik kan niet begrijpen dat dit in belgie nog steeds voorkomt. uit eigen ervaring weet ik hoe erg het is om je op die leeftijd je volledig te moeten uitkleden voor medisch onderzoek

    #245

    Anja,

    De vraag van 3 december was waarom een onderzoek vooraf voor een recept voor de pil in Nederland al jaren niet meer hoeft en in België nog steeds nodig was. Op 9 december begin je ineens over het CLB.

    Ik heb zelf de nederlandse nationaliteit maar werk in België, vandaar dat ik redelijk goed op de hoogte ben over de jaarlijkse verplichte medische onderzoeken, verplichte doktersbriefjes e.d.

    Ik heb al eerder proberen uit te leggen dat er een cultuurverschil is tussen beide landen. Ik ervaar dit zelf vrijwel dagelijks.

    Op de scholen in België worden de kinderen kort gehouden, er wordt ze onderdanigheid aangeleerd. Dit zie je later terug op het werk waar de bazin nog echt de bazin is. Doordat de kinderen wordt aangeleerd om te doen wat gezegd wordt, is het voor een instelling als het CLB ook mogelijk om de medische onderzoeken uit te voeren op de manier zoals dat nu gebeurd. Jij schrijft over het feit dat de meisjes alleen maar een onderbroekje mogen aanhouden en dat daar ook nog in wordt gekeken. Dat klopt.  En dat is al een verbetering ten opzichte van (nog maar) enkele jaren geleden. Toen mochten ze vaak niets aanhouden. En ik denk dat het onderzoek voor de jongens minstens zo vervelend is. Hun voorhuid wordt gecontroleerd en hun teelballen worden opgemeten met behulp van een kralensnoer. Hoe vernederend is dat dan niet? http://www.vclbdewisselantwerpen.be/pdf/2.8_InfoMedOnderzoek.pdf

    Anderzijds zijn de onderzoeken aan de geslachtsorganen maar een klein deel van de onderzoeken. En hoewel ik het ook belachelijk vindt om de geslachtsorganen te controleren en op te meten, in België doen ze er minder moeilijk over en ondergaan de kinderen het lijdzaam. Bij ons zou het bijna ondenkbaar zijn. Dat is het cultuurverschil waar ik al eerder op gewezen heb.

    Het is niet aan ons, Nederlanders, om hier commentaar op te geven. De Belgen hebben het recht om hun eigen gezondheidszorg uit te voeren zoals ze denken dat ze dat moeten doen. De ouders van de kinderen, waar het om gaat, krijgen voor het schoolonderzoek plaats vind, een brief. Toch wordt er nauwelijks tot niet geprotesteerd door de ouders. (Terwijl ze uit eigen ervaring goed weten wat er gaat gebeuren.)  Deels vanwege de al eerder genoemde onderdanigheid, deels omdat ze de CLB onderzoeken toch wel belangrijk vinden. Als de ouders ECHT niet zouden willen dat de kinderen een verplicht CLB-onderzoek ondergaan hoeven ze uiteindelijk niet te gaan. Zie https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/medisch-onderzoek-op-school-weigeren-voor-je-kinderen-mag-dat~a80dd651/

    Dan toch nog even over de dochter van jouw vriendin. Als ze bij de dokter komt voor een recept voor de pil en zelf ook denkt dat een onderzoek noodzakelijk is en daarmee akkoord gaat is er toch niets aan de hand. Er is genoeg informatie te vinden op het internet over dit onderwerp om vooraf goed geïnformeerd naar de huisarts te gaan. Als ze dit onderzoek, (waarvan ik overtuigd ben dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft bij een meisje zonder problemen), liever niet heeft moet ze dit gewoon zeggen tegen de huisarts. Als ze niet durft te zeggen dat ze iets liever niet heeft, sorry hoor, maar dan is ze ook nog niet toe aan een seksuele relatie. Enige assertiviteit mag toch worden verwacht van een volwassen? jonge vrouw.

    De huisarts zal haar echt niet dwingen tot het ondergaan van een inwendig onderzoek. Enerzijds omdat een medisch onderzoek zonder vrijwillige toestemming strafbaar is, anderzijds omdat het beroep van huisarts in België een vrij beroep is. Je kunt in België "shoppen" bij de huisartsen. Als de huisarts iets doet of juist niet doet wat je wil, ga je gewoon naar een andere huisarts toe. Dat systeem maakt dat de huisartsen in België vrij toegeeflijk zijn, iets doen tegen de zin van hun patiënten raakt hun immers in hun inkomen. En zoals ik al eerder heb geschreven. De arts heeft waarschijnlijk alleen maar een onderzoek gedaan omdat de arts denkt dat dat juist verwacht werd van hem/haar, niet omdat het nodig is..

    Maar ik vraag mij eigenlijk af, heeft de dochter van jouw vriendin zelf problemen met dit onderzoek??

    Ik vraag dat, omdat jij herhaaldelijk verwijst naar jouw eigen verleden. Deze dochter heeft dit onderzoek misschien helemaal niet als onnodig en/of vernederend ervaren en is misschien zelfs gerust gesteld door dit onderzoek.

    #246

    hoe ze het toen der tijd ervaren heeft weet ik niet maar mijn vriendin is wel mee geweest naar de dokter  omdat ze uit gesprekken met haar vriendinnen die al aan de pil waren te horen had gekregen dat ze door de dokter inwendig onderzocht ging worden,werd van dit gegeven zo nerveus dit ze niet alleen meer durfde en mijn vriendin mee moest en  het onderzoek heeft bijgewoond.ik heb het vermoeden dat mijn vriendin en haar dochter denken dat inwendig onderzoek voor het verkrijgen van de pil in belgie verplicht  zijn .bij mijn eerste inwendig onderzoek op de aanstellingskeuring voor leerling verpleegster was het in ieder wel verplicht want toen ik in eerste instantie mijn onderbroek niet uit wilde doen kreeg ik te horen als ik geen volledige medewerking zou verlenen niet zou worden toegelaten tot de opleiding. heb toen mijn onderbroek toch maar uitgedaan en ben door een mannelijke arts tegen mijn wil inwendig onderzocht. ik was nog maar 17 jaar oud toen dit gebeurde.

    #247

    cytescopie bij de man wie kan mij er meer over vertellen

    #248

    cystoscopie  bij de man wie kan er ons meer over vertellen qa onderzoek en pijn cq of kan het ook met een roesje

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #249

    Gisteren hebben mijn vrouw en ik ons laten keuren voor een levensverzekering. We konden in de namiddag terecht bij een keuringsarts. Eerst kregen we elk een vragenlijst om in te vullen. Vervolgens mochten we bij de assistente voor het meteen van de ogen en het gehoor. Terwijl mijn vrouw aan de beurt was, moest ik mijn broek en overhemd uitdoen. Mijn gewicht werd gewogen, mijn lengte gemeten en de bloeddruk opgenomen. Daarna kreeg ik een bekertje om in te plassen. Vervolgens werd een hartfilmpje gemaakt. Toen we beide klaar waren konden we naar de arts. Na een kort gesprek moest ik enkele oefeningen doen en controleerde de arts mijn hartslag en longen, voelde aan mijn buik en ledematen. Na ongeveer een kwartier was het onderzoek klaar en kreeg mijn vrouw dezelfde testen. De assistente bood ons koffie aan. Voor het laatste deel van het onderzoek mochten we mee naar een andere kamer. Daar moest ik mijn slip uitdoen en volgde een uitgebreid onderzoek aan mijn penis. Het eindigde met een prostaatonderzoek. Daarna was mijn vrouw aan de beurt met een kort onderzoek van de borsten. De arts keek kort naar haar vagina maar voerde geen inwendig onderzoek uit. We zijn gelukkig goedgekeurd maar vragen ons af waarom dit onderzoek niet aansluitend aan het lichamelijke onderzoek kon worden gedaan.

    #250

    zoals je al aangaf zat je vroeger in een vicieuze cirkel. je moest altijd naar een arts voor een medische keuring voor een baan. dan kun je wel weigeren maar bij de volgende baan was het van hetzelfde laken een pak. had je geluk dan kreeg je een keer misschien niet zo'n uitgebreide keuring maar in principe kon een arts het zo uitgebreid doen als hij nodig vond. en vaak wilden ze je dan toch helemaal bekijken.

    #251

    vooraf gaande aan de toelating tot de opleiding tot leerling verpleegster was de medische keuring verplicht . als je geen volledige medewerking verleende d.w.z als je niet volledig uit wilde kleden op de keuring werd je niet toegelaten

    #252

    Klopt Anja. Ik ben in ergens rond 1985 gekeurd voor leerling verpleegster. In die tijd moest je voor de keuring volledig uit de kleren.   En werd je volledig nagekeken van top tot teen.

    #253

    petra hoe heb jij deze keuring ervaren ? ik vond het echt verschrikkelijk om me voor een vreemde mannelijke arts volledig uit te moeten kleden en onderzocht te worden. vond er bij jullie ook een inwendig onderzoek plaats?

    #254

    Als man nog nooit vervelend gevonden om mij naakt voor een keuringsarts te moeten verschijnen. Dat was vroeger bij de schoolarts voor mij al geen probleem en later bij een tweetal medische keuringen voor een baan het naakt zijn nooit een issue geweest. Dat zo'n arts op het eind nog even uitgebreid mijn geslachtsorgaan volledig onderzocht hoorde er gewoon bij. En stiekem gezegd vond ik het ook best wel een beetje spannend allemaal. Ik heb er gewoon goede herinneringen aan overgehouden.

     

    #255

    @Anja, Ik zag er ook als een berg tegenop weet ik nog goed. Ik was destijds nog net geen 18. Je moest 17 jaar en 7 maanden oud zijn om als leerling verpleegster aangenomen te kunnen worden. En ik was nog zo groen als gras.  Het enige wat ik op dit gebied ad meegemaakt was de schoolarts en dat vond ik al geen pretje.
    Ik weet nog dat ik met al vrij snel helemaal moest uitkleden op mijn onderbroek na. Echt verschrikkelijk! Misschien was dat wel het meest intimiderende moment. Met enkel een onderbroekje aan achter een gordijn vandaan en zo voor mij wildvreemde man moet gaan staan, wat heen en weer lopen enzo, en zo bekeken te worden.

    Enja, op een gegeven moment, op het laatst, moest ook mijn onderbroek uit voor het gynaecologische onderzoek. Ook dat was verre van prettig. Maar heb ik het idee dat ik dat toen op dat moment toch minder erg vond dan het eerste moment zoals zojuist verteld. Ik had het gevoel dat ik wel een uur daar halfnaakt voor die man heb gestaan, geparadeerd, gezeten en gelegen. Terwijl dat laatste onderzoek in geheugen kort duurde en ik me daarna direct mocht aankleden. En wat ik nog weet. Tijdens het eerste deel zag je gewoon dat je steeds bekeken werd. En bij het gynaecologisch onderzoek, lag ik op mijn rug naar het plafond te staren, hopend dat het snel voorbij zou zijn. En heb verder niet naar hem gekeken.

     

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief