Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #196

    er is hier veel discussie over (oudere) mannen, maar toen ik lang geleden werd gekeurd om in een ziekenhuis te mogen gaan werken had ik een vrouwelijke arts. toen nog een uitzondering. en de keuring was precies hetzelfde als hiervoor beschreven. in mijn blote billen in de onderzoekkamer!

    #197

    Bij mij was het ook een man. Maar wat mij eigenlijk nog het meeste stoorde was dat er nog 2 witgeklede personen gezellig stonden te keuvelen in dezelfde ruimte, terwijl ik in mijn nakie onderzocht werd door de dokter.

    Er was een totaal gebrek aan privacy!

    #198

    of, wat mij eens overkwam, een secretaresse die in de deuropening van de onderzoekskamer verschijnt omdat ze de dokter iets moet vragen. terwijl ik daar sta met niets aan. daar kom je wel overheen maar het hoort niet.

    #199

    dat het protocol van het onderzoek niet aangepast werd omdat de arts een vrouw was verbaast mij niet .maar als ik mijn onderbroek uit  moet doen doe ik dat liever voor iemand van mijn eigen geslacht.het gebrek aan privacy op de toelatingskeuring was een veel gehoorde klacht het kwam vaker voor dat er andere mensen dan de dokter de onderzoeksruimte binnen kwamen terwijl het meisje in haar blootje stond er werd geen rekening gehouden met schaamtegevoelens van de leerling verpleegsters

    #200

    binnenlopen bij keuringen hoort nooit te gebeuren, ook niet door verpleegkundigen, vind ik respectloos.

     

    #201

    aan Petra van 7 juni: je had het over 15 tot 20 meiden in een keer; werd dat door 1 dokter afgehandeld; en hoe lang duurde zo'n keuring dan?

    #202

    jose werd je door die vrouwelijke arts ook inwendig onderzocht?

    #203

    @patricia. Dat weet ik niet meer goed. Die 15 a 20 waren er al bij de gesprekken enzo. En druppelden zo door naar de keuring. Daar ging je gewoon op het moment dat er geroepen werd naar binnen.

    Duurde niet zo lang. denk zo'n 15 minuten.

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #204

    @anja

    ja, ik werd ook inwendig onderzocht door haar. je zou meer inlevingsvermogen verwachten van een vrouw maar daar was geen sprake van.  ik denk dat de artsen die de keuringen deden daar een manier voor hadden ontwikkeld om deze soepel te laten verlopen, dwz. geen eventueel tegenstribbelende meiden tegenover  zich te krijgen. door een bepaalde, autoritaire, toon werd je geïntimideerd en wisten ze te bereiken dat meiden die zich vooraf hadden voorgenomen niet in evakostuum in de onderzoekkamer te eindigen , zich toch op het laatste moment maar bedachten. wat sommige artsen ook wel deden: je in etappes laten ontkleden, om je te laten wennen. dan wordt het moeilijker om bij het laatste kledingstuk opeens te weigeren. artsen beseften: je bh afdoen voor een mannelijke arts vinden de meeste meiden al niet prettig, laat staan je slip uitdoen en dan in je blote foef staan. dit moest overwonnen worden. natuurlijk werd er door de meiden onderling over de keuring gesproken. meiden die pertinent zouden weigeren alles uit te trekken zag je later gewoon terug in functie en je wist: bij weigering zouden ze niet zijn aangenomen!

     

    #205

    @petra

    15 minuten, dat is in ieder geval lekker snel 🙂

     

    #206

    @jose                                                                                                                                                                                     de methode van het gefaseerd ontkleden werd bij ons gehanteerd .dus zo van zou jij je even willen uitkleden je ondergoed mag je aanhouden dan denk dat valt mee .maar halverwege het onderzoek moet je bh af en moest je met je blote borsten voor hem komen staan om ze te laten onderzoeken . toen hij daar mee klaar was werd ik verzocht mijn onderbroek uit te doen en op de behandeltafel plaats te nemen voor inwendig onderzoek toen ik weigerde werd de dokter boos en vertelde me dat als ik geen volledige medewerking aan het onderzoek zou verlenen geen toegang zou krijgen tot de opleiding heb toen me onderbroek maar uit gedaan en hem zijn gang laten gaan. ik vond het  zeer vernederend dat je als 17 jarige inwendig onderzocht moet worden voor je opleiding

    #207

    15  minuten in je blootje bij een vreemde duurt best lang hoor

    #208

    @anja@jose

    het is zo herkenbaar wat jullie schreven.bij mijn indiensttreding (ziekenhuis) kwam ik bij een mannelijke arts.dit begon onschuldig.hij vroeg me even mijn schoenen uit te doen in verband met de hygiëne van de vloer van de onderzoekkamer.volledig gekleed moest ik op de onderzoekbank komen zitten.mijn bloeddruk werd gemeten en hij checkte mijn oren, ogen en mond.pas toen kreeg ik de opdracht mij achter een scherm uit te kleden tot op mijn onderbroek! ik was hierop voorbereid want had thuis een extra hoge slip aangetrokken.de arts zei toen dat hij mijn rug onvoldoende kon controleren en of ik mijn slip maar even tot halverwege mijn billen kon laten zakken! waarna ik heen en terug moest lopen, alle kanten op moest buigen, op mijn hurken moest zitten, kniebuigingen moest maken enzovoort.hierdoor kwam mijn slip steeds lager te zitten.ik voelde dat mijn hele bilspleet zichtbaar moest zijn voor de arts die achter mij stond en voelde mij zo opgelaten.

    #209

    werd je niet inwendig onderzocht?

    #210

    @cindy

    sommige artsen deden dat om de juiste bloeddruk te meten. als je in je nakie staat of weet dat dat even later moet ben je waarschijnlijk nerveuzer en lukt dat niet meer. vandaar dat inwendige onderzoeken ook vaak pas tijdens de keuring 'aangekondigd' werden!

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief