Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #181

    net als lucy ben ik van dat vroeger  sommige artsen hun machtspositie misbruikte.toen ik als verpleegster in opleiding stage ging lopen in het plaatselijke ziekenhuis moest ik van te voren even bij een dokter komen om voor de stage gekeurd te worden .tijdens dit onderzoek mocht in eerste instantie mijn ondergoed aanhouden halverwege de keuring moest ik mijn bh afdoen en voor de dokter komen staan waarna deze langdurig mijn borsten onderzocht.toen het borstonderzoek klaar was werd ik verzocht mijn onderbroek uit te doen en plaats te nemen op de onderzoekstafel om inwendig onderzocht te worden toen ik dit weigerde werd mij verteld dat ik dan geen stage mocht komen lopen omdat deze stage nodig had voor mijn opleiding heb ik toen mijn onderbroek uit gedaan en ben inwendig onderzocht.achteraf gezien was een inwendig onderzoek voor een stageplek complete flauwekul en enkel en alleen om de dokter te plezieren

    #182

    ik denk dat de vorige reactie ook weer erg overtrokken is. het waren andere tijden en de praktijk van  sollicitatiekeuringen was zo ontstaan vanuit de geschiedenis en (bijna) iedereen vond dat ook gewoon. het waren niet alleen vrouwen die in enkel hun slip (of minder) voor de dokter moesten verschijnen; ook bij mannen werd altijd naar hun geslachtsdeel gekeken. een dokter deed gewoon professioneel zijn werk, ook als hij (meestal nog, toen) een net van school gekomen meisje voor zich had. tsja, een enkele uitzondering zal er altijd wel zijn.

     

     

     

    #183

    ik vond het toch wel erg heftig om als 17/18 jarige volledig naakt voor een oudere man te moeten staan maar al mijn klasgenootjes moesten ook je wist van te voren dat het ging gebeuren

    #184

    waar dorien wel gelijk in heeft is dat geslachtsdelen onderzoek bij jong volwassen veelvuldig voorkwam in die tijd .op de stagekeuring was het mij de eerste keer dat ik inwendig onderzocht werd maar de meeste van mijn klasgenootjes hadden dit onderzoek al een keer gehad toen ze aan de pil wilde en mijn toenmalige vriendje werd rond die tijd op de militaire dienstkeuring ook even grondig aan zijn edele delen onderzocht

    #185

    Lucy heeft duidelijk geschreven dat ze al jaren naar die gynaecoloog toe ging.
    Ze hoefde zich toen elke keer maar half te ontkleden en tussentijds mocht ze zich even omkleden.
    Lucy mocht dus gewoon verwachten dat het onderzoek ook deze keer zo zou verlopen, ook toen haar om toestemming werd gevraagd of er een arts-in-opleiding mocht meekijken.
    Ze kreeg pas te horen dat ze zich deze keer direct vanaf het begin geheel moest ontkleden NADAT ze de toestemming al had gegeven, terwijl ze waarschijnlijk JUIST deze keer haar kleren gedeeltelijk had willen aanhouden, omdat er nu niet 1 persoon maar 3 personen toekeken.
    De gynaecoloog heeft de arts-in-opleiding nu ook niet laten zien hoe het onderzoek normaal verliep, namelijk half gekleed en tussentijds omkleden.
    De gynaecoloog toonde vanaf het moment van toestemming weinig tot geen respect meer voor de gevoelens van de vrouw in kwestie.
    Bovendien is meekijken niet hetzelfde als het onderzoek 2 keer volledig en dan ook nog eens veel grondiger uit te voeren als bij de vorige bezoeken.
    Door het veel intensievere onderzoek ontstaat de indruk dat het onderzoek vooral bedoeld was voor de arts-in-opleiding i.p.v. voor de patiënte. Van “gewoon” meekijken was nog amper sprake. Ze is gereduceerd van patiënte naar oefenobject.

    Waarschijnlijk heeft de gynaecoloog aan haar assistent haar macht willen demonstreren door deze respectloze manier van handelen.

    Dorien, het klopt dus dat een arts er van uit mag gaan dat als je ja zegt ook ja bedoeld. Echter, een patiënte die toestemming geeft om een arts-in-opleiding te laten meekijken mag er toch vanuit gaan dat het onderzoek op ongeveer dezelfde manier wordt uitgevoerd als de vorige keren en dat is hier duidelijk niet gebeurd.
    Ik vindt het heel netjes van Lucy om een arts-in-opleiding, geheel belangeloos, een kans te geven en vindt dat ze zich terecht respectloos behandeld voelt.

    Het klopt gewoon niet dat een patiënte een dergelijk slecht gevoel overhoudt na een (routine)onderzoek dat ze nu naar een andere gynaecoloog gaat.

    #186

    van vriendinnen die vroeger verpleegster zijn geweest heb ik wel gehoord dat als je ging werken in een ziekenhuis je een uitgebreide keuring kreeg, dwz. met een intiem onderzoek. voor gewone kantoorfuncties ging dat, denk ik, meestal niet zo ver hoewel mijn ervaring is dat een arts toch meestal wel even moest kijken naar je zonder onderbroek aan (die moest dan uit tegen het einde van de keuring) maar dan hooguit je schaamlippen wat uit elkaar deed  en dan mocht je je weer aankleden. standaard was wel je bh af; hij moest dan naar je rug kijken.

    #187

    Ik ben 1982 als leerling verpleegster begonnen. Ik was toen net nog geen 18 jaar.  Ik weet nog heel goed dat ik toen  na de sollicitatie nog medisch gekeurd moest  worden. Die keuring was met een hele groep meiden die ook aangenomen waren. Ik denk dat we wel met 15 a 20 waren toen.  Zodra ik bij de dokter binnen was moest ik me, op mijn onderbroek na, uitkleden. Ik ben helemaal onderzocht. En op het eind moest ook mijn onderbroek uit voor een inwendig onderzoek. Ging allemaal best snel en professioneel. Maar ook grondig!. Ook van de andere meiden hoorde ik later dat het bij hen net zo was gegaan. Ik heb niet de indruk er misbruik van ons en de situatie is gemaakt. Vroeger ging dit nu eenmaal zo.

     

    #188

    van privacy bij ons op de toelatingskeuring was bij ons totaal geen sprake gewoon in de onderzoeksruimte volledig moeten uitkleden terwijl de arts toekeek wat ook niet mee hielp dat de keuringsartsen vaak wat oudere mannen waren en geen enkel meisje vind het leuk om zich voor een oudere man uit te moeten kleden

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #189

    ik heb dit ook meegemaakt . Ik werd aangeworven als verpleegkundige onder voorbehoud van gunstig medisch onderzoek.

    Dat gebeurde toen heel grondig en ik voelde me daar heel ongemakkelijk bij.

    Uitkleden tot op slip in onderzoeksruimte,geen kleedkamertje, enkel kapstok en paravent.

    Volledig onderzocht ,hart ,longen,bloeddruk gewicht enz. . En uiteindelijk moest zelfs de slip uit en werd ik zelfs inwendig  onderzocht .

    Ik vraag me af of dit nu nog zou  gebeuren.

    Nu is de jeugd veel mondiger dan in onze tijd .

    #190

    vraag aan chantal en petra hadden julie een man of een vrouw als keuringsarts ?

    #191

    de grondigheid van de toelatingskeuring was volgens mij niet alleen om de gezondheid van de meisjes te controleren maar ook hun gehoorzaamheid. want hoe kun je beter de gehoorzaamheid van 17/18 meisjes controleren dan te vragen of zij hun onderbroek even uit willen doen. mondig meisjes had je toen ook al maar die zag je na de toelatingskeuring niet meer terug. ook ik weigerde in eerste instantie mijn onderbroek uit te doen en kreeg toen te horen als ik geen volledige medewerking aan het onderzoek zou geven niet toegelaten zou worden aan de opleiding omdat . omdat ik toch graag de opleiding wilde gaan volgen heb ik toen mijn onderbroek maar uitgedaan en ben toen voor het eerste keer in mijn leven inwendig onderzocht.

    #192

    de mail van anja begrijp ik zo goed, oudere mannen .

    ik zou mijn eerste baan ook beginnen in het ziekenhuis en had daartoe een gesprek. aan het eind daarvan werd mij gezegd dat ik nog wel even langs de dokter moest en dat kan eventueel wel meteen, er was ruimte voor. dus een half uur later zat ik in de wachtruimte toen er opeens een (in mijn ogen heel oude) man voor mij stond. je mag mee, zei hij. hij bleek de dokter van de keuring te zijn. even later stond ik helemaal in mijn blootje voor hem. ik werd volledig onderzocht inclusief een vrouwelijk onderzoek wat voor mij de eerste keer was. dus in 1 dag kreeg ik het hele pakket. niet dat ik het gevoel had dat hij misbruik maakte van de situatie hoewel hij wel 1 keer tegen mij zei dat ik niet mijn hand telkens voor mijn vrouwelijke deel moest houden (ik probeerde nog iets even prive te houden).

     

     

     

    #193

    Vroeger ik praat dan over 35 jaar terug waren de keuringen/schoolarts en dokters bezoeken veel grondiger dan nu. Ik kan me nog herinneren dat ik op 11 jarige leeftijd grondig van onderen werd betast door de vrouwelijke schoolarts. Later op de middelbare school moest ik op het laatst naakt en werd er tussen mijn benen en billen gekeken en gevoeld. Toen ik aan de pil ging moest je na drie maanden terug komen voor controle de huisarts vroeg hoe het ging of je bijwerkingen had en daarna naakt uitkleden en je werd van top tot teen onderzocht met een heel grondig inwendig onderzoek. Kan me ook nog wel herinneren dat je toch wel vaak uit de kleren moest met buikklachten werd er ook inwendig onderzocht en ging hij zelfs van achteren met een vinger naar binnen zelfs een keer met mijn moeder erbij. Ik heb me er eigenlijk nooit ongemakkelijk bij gevoeld en heb nu ook geen zenuwen voor uitstrijkjes o.i.d.. Kwam een paar jaar geleden een mannelijke klant van me tegen in de sauna met wie ik diezelfde dag nog een gesprek van anderhalf uur had gehad dan voel je je pas ongemakkelijk.

    Bij de schoolarts werd er bij mijn dochter niet in haar broekje gekeken of gevoeld, bij mijn zoon alleen toen hij de eerste keer ging moest zijn broekje uit en werd er gevoeld of zijn balletjes waren ingedaald en of de voorhuid terug geschoven kon worden. Mijn dochter is volwassen en al jaren aan de pil en dus seksueel actief zij is nog nooit inwendig onderzocht en laatst hadden we het er over en ze zei dat ze dat eigenlijk ook wel vreemd vond ze had op internet gelezen dat er in andere landen aanbevolen wordt om je te laten onderzoeken als je seks hebt. Toen ze deze week bij de huisarts moest zijn heeft ze een dubbele afspraak gemaakt want ze vond dat er toch maar eens een onderzoek moest komen (ze had ook nog andere klachten ) maar de huisarts wilde geen inwendig onderzoek doen omdat ze daar geen klachten had hij zei dat ze over een paar jaar toch opgeroepen werd voor een uitstrijkje. Dit wordt in zijn praktijk gedaan door de assistente en die maakt alleen een uitstrijkje maar toucheert niet en dus wordt er niet aan de eierstokken gevoeld.

    #194

    @Anja:
    Het was een oudere man. In het was voor mijn toen ook de eerste keer dat ik zo uitgebreid ben onderzocht en inwendig.

    #195

    het had voor mij veel uitgemaakt als de arts een vrouw geweest was maar keuringsartsen waren toen altijd oudere mannen

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief