Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #166

    De huisarts bied dit niet aan je kunt er zelf om vragen mijn verzekering heeft hier een potje voor

    #167

    Bij toeval kwam ik op dit forum terecht en toen ik deze topic las moest ik terug denken aan 40 jaar geleden toen ik aan de pil wilde. In die tijd moesten je ouders nog toestemming geven ik was achttien en je mocht van je eenentwintigste pas zelf beslissen. Mijn ouders vonden het goed dus ik naar onze huisarts om de pil te vragen. Het eerste wat hij vroeg was of mijn ouders er mee eens waren en daarna vragen over menstruatie en dergelijke. Hij nam mijn bloeddruk op en mijn gewicht werd gemeten. Ik kreeg voor drie maanden de pil mee en moest dan terug komen voor controle, maak dan maar een dubbele afspraak zei hij.

    Na drie maanden ging ik terug voor de controle hij vroeg hoe de pil beviel of ik tussentijdse bloedingen had gehad of andere klachten. Nee het ging prima mijn menstruatie was minder heftig dan normaal dus ik was dik tevreden. Dan wil ik je nu even onderzoeken kleed je in de onderzoekskamer maar uit. Ik naar de onderzoekskamer en kleedde mij uit tot op mijn onderbroek en bh. Toen hij binnen kwam glimlachte hij en zei doe je broekje en bh ook maar uit, met een rood hoofd ontdeed ik mij van mijn slip en bh. Ik moest gaan zitten op de onderzoekstafel en hij nam mijn bloeddruk op prima hoor zei hij daarna werden mijn borsten grondig onderzocht . Toen mocht ik gaan liggen en zette hij kniesteunen op de tafel hij hielp mijn benen erin en trok me tot op het eind van de tafel deed handschoenen aan en pakte een eendenbek deze werd onverwarmd naar binnen geduwd hij bekeek uitgebreid mijn binnenkant en mompelde dat het er netjes uitzag, Toen de eendenbek eruit ging dacht ik dat ik klaar was maar er gingen ook nog 2 vingers bij me naar binnen. Hij voelde aan mijn baarmoeder dat vertelde hij en hij betaste de eierstokken. Daarna was het klaar en mocht ik mij aankleden. Ik kreeg de pil mee voor een half jaar en moest dan terug komen. Na een half jaar werd tijdens de controle alleen de bloeddruk opgenomen en kreeg je de pil weer voor een half jaar. Bij de volgende controle werd je weer inwendig onderzocht en zo ging het jaren door.

    De eerste keer was wel schrikken maar de volgende keren wist je wat er kwam. Ik heb me nooit opgelaten gevoeld tijdens de onderzoeken en zie er nu ook nooit tegen op. Helaas is deze arts met pensioen het was niet zo een prater maar hij was er altijd voor zijn patienten.

    #168

    vond je het niet vervelend om je telkens helemaal uit te moeten kleden .ik vond het heel erg om volledig naakt voor de dokter te moeten staan en dan ook nog je benen uit elkaar moeten doen in die verschrikkelijke stoel ik was nog maar net 17 toen ik voor het eerst onderzocht ben.

    #169

    Het was de keer wel schrikken toen alles uit moest. Leuk wordt het nooit om naakt te verschijnen voor een vreemde maar ik vond het niet verschrikkelijk. Tegenwoordig gaat men er wat discreter mee om je hebt de privacy van een kleedhokje vroeger was de arts er soms bij als jij je uitkleede. Nu worden vaak eerst je borsten gecontroleerd dan terug naar de kleedkamer bovenkleding weer aan en dan je onderkant vrij maken vind ik ook wel een gedoe.

    #170

    Het verhaal van Sonja komt mij erg bekend voor. Het ging bij mij, begin jaren 80 precies zo.

    De eerste keer de pil zo mee voor 3 maanden, daarna echt volledig onderzocht en gedurende het hele onderzoek volledig naakt. na een half keer een controle afspraak waar enkel je bloeddruk gemeten werd. En vervolgens  steeds halfjaarlijks om en om volledig onderzocht en daarna weer een bloeddrukcontrole.

    Hier kwam pas een eind aan toen ik verhuisd ben een een nieuwe huisarts kreeg, dat was destijds rond 1985-1986.

    #171

    "Ik moet hier wel bij opmerken dat ik me er soms wel eens op verheugde om zo'n preuts type helemaal 'uit te pakken'. Al zij dan na een heel gedoe uiteindelijk in Eva's kostuum machteloos op de onderzoekstafel lag en ik naast haar gezeten, troostend haar hand moest vast houden, had ik wel een soort machtsgevoel."

    Mocht je nog leven Marie, wat jammer voor je dat je niet in de Tweede Wereldoorlog  je sadisme en machtswellust kon botvieren op vrouwen." Ik vond het een efficiënte methode: de dame was haar waardigheid en allure kwijt en liet zich zonder verder tegenstribbelen gehoorzaam verder ontkleden en onderzoeken op de tafel.

    Je had vast een heerlijke tijd gehad als kampbewaakster. Wat een walgelijke uitspraken en dan ook nog eens de hypocriete zalvende reactie op de meer dan terechte kritiek van Marianne. Door sadisten zoals jij met hun machtsmisbruik en sadisme en het openlijk genieten daarvan, zijn er mensen getraumatiseerd. Zelfs als bejaarde heb je je machtswellust nog niet verloren met je kleinerende reactie op de kritiek van Marianne.

     

    #172

    Even reagerend op het verhaal van <span class="bbp-reply-post-author">Chantal</span> van <span class="bbp-reply-post-date">19 maart 2018 om 15:08.
    Daarin zegt ze dat je in Frankrijk </span>altijd altijd je volledig uit moet kleden bij een inwendig onderzoek.

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen niet alleen bij een inwendig onderzoek. Toen ik namelijk verleden jaar tijdens onze vakantie in frankrijk heel erg last kreeg van zonne alergie, en daarvoor daar naar de dokter ben gegaan (op aanraden van de hostess). Moest ik me ik eigenlijk direct nadat ik in de spreekkamer was en verteld had wat er aan de hand was, ook gelijk helemaal uitkleden.  Omdat ik dat natuurlijk niet gewend was en eigenlijk ook niet nodig vond en daarom mijn slip en BH aanhield, werd me snel duidelijk gemaakt dat ik die ook uit moest doen omdat hij me anders niet zou kunnen onderzoeken.

    Toen ik dat laatste ook had uitgedaan werd ik eerlijk gezegd snel en vakkundig onderzocht. Echt aangeraakt ben ik niet echt. Enkel even hier en daar om de allergie plekjes even te voelen. Binnen een paar minuten was het al gedaan. En kon ik me weer aankleden.

    Wat dan wel weer vreemd was dat ik eerst zelf de injectie van de apotheek moest halen (en betalen) en toen er weer mee terug moest naar die dokter. Die me daarmee in mijn bil die injectie ingespoten heeft. Daar hoefde ik enkel mijn jurk voor omhoog te doen en mijn slip een stukje omlaag.

    Eerlijk is eerlijk, die injectie werkte binnen een dag. Zodat ik toch nog van de laatste dagen van mijn vakantie heb kunnen genieten. Maar blijft dat ik het vreemd vindt je voor een dergelijk onderzoek volledig moet ontkleden in Frankrijk

     

    #173

    De reactie van PM van 30 april is toch wel enigszins over de top. Waarom de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald? Is dit omdat we weer in de herdenkingsperiode zitten?

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #174

    Wat ik hier allemaal lees kan blijkbaar iedereen overkomen, ik ben een vrouw van 44 en ging tot een paar jaar geleden naar mijn vrouwelijke gyn, was alleenstaand en ging elk jaar op controle. Daar werd altijd eerst de bovenzijde onderzocht en dan mocht ik de bh en blouse terug aan doen. Dan onderkant uitkleden en onderzocht, vaginaal , soms rectaal en vaginale echo. Dus voor mij heel normaal.

    Tot ik op een dag een vriend had, dus niet meer alleen. Ik had en een afspraak bij de gyn maar was vergeten dat wij diezelfde avond naar een receptie moesten. Dus opgekleed in een kleedje en mijn vriend is kostuum ging hij dan maar mee naar de gyn, vond dat in feite wel fijn dat hij mee wou gaan.

    Daar aangekomen en aan het onderzoek te beginnen vraagt mijn gyn of er een mannelijke assistent mag mee kijken tijdens het onderzoek. Ik zeg ok die moeten het ook leren. ik ga mij dus uitkleden in het kleedhokje, waar mijn gyn even binnen komt en zegt kleed u maar volledig uit . ik zeg ik maak de bovenkant volledig bloot , geen probleem. Nee zegt zij volledig naakt , alles uit doen. beetje verbaasd doe ik dat dan maar, niet goed beseffen wat en hoe.

    Leg u maar neer zegt ze en ze roept die assistent erbij. Ze legt mijn benen in de beugels en begint daarna uitvoerig mijn borsten te onderzoeken, ze zegt tegen de assistent dat hij moet na doen wat zij doet. Mijn borsten zijn gedurende zeker 10 minuten van alle kanten betast geweest, tepels ook dat ze heel stijf stonden. Ik schaamde mij dood, poedelnaakt met mijn benen in de beugels met drie mensen erbij, ja ook mijn vriend. Daarna het gyn onderzoek, van het zelfde. Eerst met de vingers in en uitwendig, vaginaal, rectaal, en beide tegelijk. Eerst mijn gyn, dan de assistent. Ni normaal. Dan moest ik rechtstaan, naar de andere kant van de kamer lopen en daar op een andere tafel gaan liggen, weer bene in de beugels en nu een inwendige echo, erin, eruit, links, rechts, wat dieper, ja weer elk om beurt natuurlijk.

    Ik denk dat ik daar zeker 45 minuten naakt gelegen heb, mijn vriend vroeg " gaat dat altijd zo bij je vrouwelijke gyn", amai zij hij.

    Ik weet niet wat haar bezielde, maar daar ben ik nooit meer naar toe geweest, dit was onbegrijpelijk en schaamteloos van haar. Ik vraag het mij nog steeds af wat de bedoeling was.

    #175

    dat  zou ik ze wel hebben gevraagd waar ze mee bezig waren

    #176

    Ja dat had ik moeten doen, maar zoals vele anderen verwacht je dat niet, en helemaal naakt in het begin wat niet de gewoonte was , tot daar aan toe. Maar je ligt daar naakt en bent zo verrast dat je niet weet wat te zeggen. Ik dacht dat mijn partner misschien iets zou zeggen maar die wist natuurlijk niet wat die mocht zeggen en of het altijd zo ging.

    Dus ja, daarna is het altijd makkelijk om te zeggen wat je moest doen, maar op dat moment ben je van slag en durf je niets te zeggen.

    En ik denk dat die mensen aanvoelen bij wie ze zoiets kunnen doen, het is niet de eerste maal dat ik zo behandeld ben.

    #177

    In Duitsland moet je je ook helemaal uitkleden. Geen poespas ginder.

    Het moet vooruit gaan !

    #178

    Ja ik begrijp dat het moet vooruitgaan , maar het ging niet vooruit dat is het juist. Heeft heel lang geduurd en dan nog met twee dokters, ben niet echt preuts maar het was mijn gyn waar ik al jaren naartoe ging. plots die ommekeer en zo beschamend lang met een vreemde jonge dokter erbij, ik zag zelfs dat die jonge assistent het ongemakkelijk vond, nee sorry het was er over.

    Ik ben van gyn veranderd, ga nu naar een oudere mannelijke gyn, daar moet ik ook helemaal naakt. Die zei van de eerste keer dat ik alles moest uitdoen en dat is wat vervelend als je helemaal naakt moet verschijnen, maar daar gaat het vlot, duurt hooguit 10 minuten.

    Maar ik heb wel het gevoel dat ze allemaal toch hun positie misbruiken om je naakt te zetten en je verplichten om te doen wat ze zeggen. Dat hoort gewoon niet.

    #179

    Er zijn toch dokters die hun positie misbruiken hoor, heel zeker van. Een paar jaar geleden had ik heel erge pijn in mijn rug en onderbuik. Kon het echt niet uithouden. Het was weekend en ik vroeg aan mijn man van naar de dokter van wacht te gaan, was niet vol te houden. Gebeld naar de dokter van wacht mochten we gaan, het was een marocaanse dokter, maar maakte mij niet uit, was blij dat iemand mij kon helpen. Daar aangekomen mocht ik onmiddellijk binnen gaan en zij hij tegen mijn man dat hij in de wachtzaal moest wachten. ik was een vod, ik kon bijna niet meer rechtstaan. Hij zij mij uit te kleden tot op mijn ondergoed. Die dokter moest mij zelfs helpen omdat ik zo een pijn had. Op de tafel, onderzocht hij mijn buik en rug, nieren enzo, Toen ging hij luisteren op mijn rug en deed die mijn bh los, dan luisteren naar het hart en longen, deed hij mijn bh uit om naar mijn hart te luisteren. Dan moest ik blijven liggen, slipje wat lager om naar mijn onderbuik te voelen, slipje uit en hij legt mijn benen in de steunen. Dus zonder dat je het goed beseft lig je daar naakt. Toen heeft hij mij onderaan onderzocht, met de vinger, met de eendebek, voelen aan de buik, voelen in de vagina , allee de hele rij handelingen die je maar kan bedenken. Dan mocht ik mij terug aankleden, maar dat ging moeilijk. Dus die man heeft mijn slip en bh aangedaan en mij geholpen met aankleden. Uiteindelijk zijn we op de spoed terecht gekomen met de diagnose nier ontsteking en nier steentjes die ik zelf uitgeplast heb. Op de spoed geen onderzoeken, alleen een echo en medicijnen, straf he. Denk toch dat het anders kan en zou moeten. Maar wanneer je pijn hebt ben je blij dat iemand je helpt.

    #180

    soms is er een arts in opleiding die mee kijkt. je eigen arts zal altijd vragen of je dit goed vindt; je kunt altijd weigeren! maar ga dan niet achteraf klagen hierover. als je ja zegt dan mag een arts er ook van uit-gaan dat je ja bedoelt!

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief