Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #1

    Een tijdje geleden zaten we met een groep vrouwen op een verjaardag en kwam het onderwerp op het inwendig onderzoek bij de huisarts. Mijn huisarts is alleen met mij in de onderzoeksruimte en ik hoef me alleen van onderen uit te kleden, bij een andere huisarts moest mijn vriendin zich helemaal uitkleden en was er een assistente aanwezig. Weer een ander moest zich tijdens het onderzoek van steeds meer kleding ontdoen het leek wel een striptease. Een ander moest zich uitkleden in het bijzijn van de dokter. Is er geen standaard procedure en hebben jullie ook weleens wat vreemds meegemaakt tijdens het onderzoek.

    #2

    Ik denk dat het veel afhangt van huisarts tot huisarts wel of je u daar helemaal moet uitkleden of gedeeltelijl maar,heb paar maand geleden uitstrijkje laten maken bij gynaecoloog moest alleen mijn lange broek en mijn slipje maar uitdoen voor uitstrijkje,bovenkleding en bh mocht ik aanhouden daarvoor,vorige week ben ik naar een gewone huisarts geweest hier in mijn buurt waar ik op kot zit voor een voorschriftje voor mijn anticonceptiepil,,na een paar vraagjes te stellen zegde de arts (was vrouwelijke huisarts)dat ik mij is helemaal mocht uitkleden voor een klein onderzoekje vooraf te gaan,moest mij daar helemaal uitkleden wel,slipje uit,bovenkleding uit en bh ook uit ,ik moest helemaal bloot voor haar te voorschijn komen wel,vond het ook beetje ongewent wel toen..

    #3

    hallo anoniem
    dat bedoel ik helemaal naakt, heeft ze je borsten onderzocht en vond je dat nodig voor een recept voor de pil. Die kun je hier in nederland via internet bestellen

    #4

    Ik ga 2x per jaar op controle voor voledig onderzoek bij mijn gynaecoloog,ik moet mij toch ook telkens helemaal uitkleden wel dan,denk dat dat normaal is wel als je bij een gynaecoloog bent dat je u dan helemaal moet uitkleden.

    #5

    Moest ik vandaag voor een uitstrijkje naar de huisarts, dit wordt normaal gedaan door de assistente maar er bleek een vrouwelijke arts te zijn die stage liep en er werd mij gevraagd of ik er een probleem mee had dat zij het zou doen dan kon ze ervaring opdoen. Nee geen probleem zei ik dus ik met de stagiaire de spreekkamer in. Eerst de vragen lijst ingevuld en toen vroeg ze of ze ook mijn borsten zou controleren (ik ben 45 dus ik dacht oké) Kleed u zich maar uit zei ze en ze liep met me mee de onderzoekskamer in eerst de bovenkant vroeg ik nee doe alles maar uit zei ze we zijn toch als vrouwen onder elkaar. Braaf kleedde ik me helemaal uit ga maar op de tafel zitten zei ze en ze begon onmiddellijk mijn borsten te bevoelen prima hoor zei ze doe je voeten maar in de steunen en met je billen op de rand van de tafel a.u.b. Nou zo uitgebreid als zij me heeft onderzocht ben ik nog nooit onderzocht eerst werd ik uitwendig gecontroleerd ze zat zelfs aan mijn clitoris ik reageerde hier waarschijnlijk op wat haar de opmerking u bent erg gevoelig daar ontlokte. Daarna bracht ze vakkundig de eendenbek in en vertelde wat ze allemaal zag en maakte ze het uitstrijkje ik wilde al opstaan maar ze moest nog even wat controleren en hup daar gingen 2 vingers van haar bij mij naar binnen, doet dit pijn ? nee en dit ja is gevoelig dat zijn je eierstokken hier na ging ze met 1 vinger in mijn anus en 1 in mijn vagina allemaal prima hoor zei ze en ze deed haar handschoenen uit. Ik dacht nou ze is klaar maar nee hoor ga maar op je knieën op de bank zitten en buig maar diep naar voren ze deed een schone handschoen aan en duwde een vinger in mijn anus (das echt niet fijn) ontspannen zei ze nog toen ze haar vinger terug trok zat er wat poep aan de handschoen ik schaam schaam zij zei dat sturen we op naar het lab voor controle op darmkanker. toen mocht ik me aankleden en met de mededeling dat ik binnen 2 weken de uitslag kreeg kon ik gaan. Terwijl ze mij uitliet riep ze de volgende vrouw naar binnen zou zij ook zo uitgebreid onderzocht zijn???? Achteraf denk ik misschien is het niet verkeerd dat je eens zo uitgebreid wordt onderzocht maar licht de patient dan eerst in!!

    #6

    Een gedegen onderzoek kan zeker geen kwaad. En zo te lezen heeft ze dus echt haar best gedaan. Maar ben het wel met je eens dat ze vooraf even had kunnen uitleggen wat ze ging doen. Maar dat is dan toch de onervarenheid. Het is zeker ook voor haar spannend geweest. Als ze er de volgende keer nog is, vertel haar dat dan. alleen kan ze leren.

    #7

    Als dit echt zo gegaan is vind ik het erg vreemd. Vrouwen onder elkaar? Het is je vriendin toch niet? En ook vreemd dat de huisarts er niet bij is gebleven om te kijken hoe zij het deed , het was haar errste keer toch? Aan je clitoris zitten, vingers naar binnen brengen, in je anus voelen??? Ik had allang gevraagd waar ze allemaal mee bezig was, je laat dat toch niet allemaal gebeuren.

    #8

    Ja dat klopt heb een paar jaar in Duitsland gewoond en gewerkt en daar wordt je eens in de 2 jaar opgeroepen voor krebs vorsorge. De eerste keer dat ik ging wist ik niet wat ik verwachten moest maar dit gaat verder dan in Nederland. Je wordt erg uitgebreid onderzocht borsten vagina uitstrijkje echo en rectaal onderzoek ik had een mannelijke dokter en moest helemaal naakt dat is daar zo de gewoonte zei een vriendin naderhand toen ik het er met haar over had. Toch had ik er een goed gevoel bij dat je zo gecontroleerd wordt en dat helemaal naakt neem ik dan maar op de koop toe hij zal wel meer vrouwen zien.
    Groet Nicole

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ik ben vorige week ook voor het eerst bij een gynaecoloog geweest,ben bijna22.Ik ben samen met mijn Ma naartoe geweest omwille dat mijn eerste keer was en mijn Ma ook voor controle naartoe moest toch..Toen wij samen in de onderzoeksruimte waren zegde de gynacoloog tegen mijn Ma dat ze zich mocht gaan uitkleden in de kleedruimte en zag nadien dat ze ook helemaal naakt was voor onderzoek,ook haar bh en slipje uit.Mijn Ma werd onderzocht eerst borsten en dan vaginaal,ook werd aan mij gevraaagd om mij helemaal uit te kleden voor onderzoek en moest ook slipje en bh uitdoen voor onderzoek van borsten en bh.Denk dat het wel normaal is dat je u helemaal moet uitkleden bij een gyenacoloog nu ik zag dat mijn Ma toch ook zich moest uitkleden.

    #10

    nou,ik denk dat het van dokter tot dokter afhangt of je u wel of niet helemaal moet uitkleden daarvoor.Bij mijn vorige gyn (was mannelijke gyn)als ik op controle ging moest ik alleen mijn onderbroekje maar uitdoen,mijn borsten werden onderzocht als ik hetzelf aangaf dat ze die mocht onderzoeken.Nu sinds ik verhuisd ben en een vrouwelijke gynaecoloog heb is het ook anders ,ben nu 2x geweest en telkens werd mij gevraagd om mij helemaal uit te kleden ,onderbroekje en bh ook uit te doen en voledig naakt te zijn voor onderzoek.Vooraf eerst borstonderzoek daarna uitwendig onderzoek van vagina,schaamlippen en clitoris,daarna inwendig onderzoek van vagina.Mss is makkelijker helemaal uitkleden als eerst vanonder uitkleden en dan vanboven dat het vlugger gedaan is met onderzoek als je u direct helemaal uitkleed.Ik hoor van vriendinnen ook wel dat ze zich meestal helemaal moeten uitkleden wel,vandaar

    #11

    ik zelf heb al vele operaties en onderzoeken gehad.als ik en operatie had kreeg ik een schortje dat ik moest aantrekken en voor de rest was ik helemaal naakt.als ik dan op de operatie kamer kwam ging het schortje ook uit zodat ik helemaal naakt lag.ik zelf heb daar nooit problemen mee gehad omdat de verpleegsters of zieken broeders apparatuur op je lichaam moet aan brengen.de laatste keer dat ik een onderzoek had zij de verpleegster dat ik allen mijn onder kleding moest uittrekken maar ik hield alleen mijn t schirt aan.nee ik ben niet moeilijk om in een ziekenhuis naakt te wezen het is soms gewoon nodig.

    #12

    IK BEN NU 50 JAAR EN GA BINNENKORT MIJ LATEN ONDERZOEKEN BIJ EEN HUIS ARTS ?
    BEN EN BEETJE NIEUWSGIERIG EN OOK WAT ZENUWACHTIG WANT HET IS 3JAAR GELEDEN DAT IK NOG EENS ONDERZOCHT GEWEEST BEN ? HELEMAAL ONDERZOCHT WORDEN ?VAN HET ARBEIDS GENEESKUNDIG
    ONDERZOEK WAS HET ELK JAAR ?MAAR IK DENK DAT IK HET GA VRAGEN VOOR ELK JAAR EEN .EEN MEDISCH ONDERZOEK TE LATEN DOEN ?WEET WEL DAT HET BIJ IEDERE DOKTER ANDERS IS MAAR ,
    IK MOET HET GEWOON DOEN ? ZIJN ER NOG MENSEN DIE DAT GEDAAN HEBBEN ?

    ZOU HET GRAAG WETEN OF HOREN ?

    #13

    Een tijd terug heb ik een uitstrijkje laten maken omdat ik daar een oproep voor kreeg. Dit is door mijn huisarts (vrouw) gedaan. Ik moest me enkel "van onderen" uitkleden. eerst heeft ze het uitstrijkje gemaakt en daarna heeft ze me inwendig onderzocht.

    Later, best een tijd later, ben ik naar de huisarts (dezelfde) geweest omdat ik klachten had in mijn onderbuik. Ook toen moest ik me van onderen uitkleden en heeft ze me daar onderzocht. Omdat ze dacht dat het mogelijk ook van een hormonale verandering kon komen (ben 48) moest ik me ook van boven uitkleden en heeft ze mijn borsten onderzocht.

    #14

    Een iets andere situatie, maar enkele maanden terug moest ik naar mijn huisarts voor een verkoudheid die niet over wilde gaan. Ik meldde hem dat ik pijn had op de borst en voortdurend verkouden was (en bleef). Hierop vroeg hij me 'het bovenlichaam geheel te ontbloten'. Daar zat ik dus op de onderzoekstafel, met mijn, wat grotere, ontblote borsten. Vervolgens moest ik recht op gaan zitten en werd ik zeer uitgebreid met de stethoscoop beluisterd, waarbij ik diep mocht zuchten. Ook werd mijn bovenlichaam beklopt en ten slotte luisterde de arts ook nog naar mijn hart. Gedurende het onderzoek raakte hij meermalen mijn borsten aan, zowel met de stethoscoop als met zijn handen. Ik vraag me toch een beetje af of deze handelingen passen bij de klachten die ik had. De arts bleef overigens wel professioneel.

    #15

    ik ben onlangs op controle geweest bij de gynaecoloog. Ze vroeg me ook om me volledig uit te kleden. eerst borstonderzoek, dan uitstrijkje en controle van de geslachtsorganen in-en uitwendig en echografie.
    Ik d enk dat het gewoonte is bij de meeste gynecologen om direct alles uit te doen.
    Volgens mij is dat gewoon om tijd te winnen en staan ze er niet bij stil dat je daar in uwe "pure" voor hen staat !

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief